Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 3492 ggr
Lojs
8/9/13, 11:30 PM

Var försiktiga med papovan!

Alla ni som köper eller lånar guldhamstrar just nu när papovan går, var försiktiga!

FRÅGA om personen säkert inte haft kontakt med papova. Fråga när de köpt in sina senaste djur och varifrån, kolla gärna så att den som de köpt av i sin tur är säkra på att de inte varit i kontakt med papovan!

Hamstrar från utlandet eller från djuraffär ska hållas i karantän i 8.5 månad. Men tänk på att en hamster kan vara symptomfri smittbärare, så även om hamstern från djuraffär är ett år gammal så KAN den vara smittbärare trots att den inte visat något själv. Personligen skulle jag inte "lita" på karantän om man bara haft en eller två hamstrar i karantän, den/de kan ju vara smittbärare utan att det märks (min personliga ståndpunkt visserligen, jag har ju ett helt gäng älsklingar som jag är himla rädd om).
Har man däremot haft karantän och har ett gäng djur som är friska allihop så är ju risken för att alla skulle vara symptomfria smittbärare väldigt liten.

Även om du ska köpa din första hamster från någon som hoppat över karantän och tänker att det nog inte drabbar dig, och du har ju inga andra hamstrar som du riskerar att smitta, så tänk på att om din hamster är smittbärare så riskerar du att dra med dig smitta till vänner eller andra med hamster, via damm eller liknande på dig.

Just nu lånar inte jag avelsdjur alls, oavsett hur säker jag är på den jag skulle låna av, jag tycker inte det är rätt tid att skicka djur fram och tillbaka för tillfället.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lojs
8/14/13, 10:29 PM
#1

Putt

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
9/2/13, 7:03 AM
#2

Putt igen

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

luddtuss
9/2/13, 9:23 AM
#3

Jättebra påminnelse som man ju hoppas att ALLA tar till sig!!

 

panini
9/2/13, 10:40 AM
#4

Jättebra! Hoppas att många tar till sig detta nu då, och förstår risken med det hela!

Lojs
3/18/14, 3:08 PM
#5

Jag vill putta den här tråden, det finns fortfarande papova utomlands och i djuraffärer, var försiktiga!

Om du har hamster och ska ta in en ny, fråga den förra ägaren exakt vilka hamstrar den köpt in senaste året, vad uppfödaren till dem har för hamstrar, om det finns några kontakter med importer, hur försiktig den förra ägaren är med djuraffärer osv. 

Jag läser att många skriver att de är garanterat papovafria. Jag tycker inte man kan säga det om man inte bott i en bubbla med sina hamstrar kanske de senaste 5 åren. När jag får frågan om papova så säger jag att så vitt jag vet är jag papovafri, sedan fortsätter jag gärna med att berätta om att det senaste året har jag köpt in från den här och den här uppfödaren, de har garanterat inga importer och är försiktiga med djuraffärer, själv går jag aldrig in i djurrum i djuraffärer osv. Jag berättar helt enkelt om hur jag ser på min papovasituation, till exempel om jag varit på en mässa där det fanns guldhamstrar, eller om jag varit hemma hos vänner med djuraffärshamstrar osv, så får den eventuella köparen bestämma själv om personen tycker det är säkert att köpa från mig. 

Har man riktig otur så kan man få papova av till exempel att man drar hem viruspartiklar från ett djurrum i en djuraffär, om man köper en Bur som varit använd av en smittad hamster, när man varit hemma hos en vän som har en hamster som är symptomfri smittbärare osv.
I teorin skulle man till och med kunna dra hem papova via ett säte på bussen (riktigt osannolikt) eller via en ny Bur man köpt av en sida på nätet (som kanske transporterat burar ihop med importerade hamstrar) osv. Jag tycker helt enkelt att det är riktigt svårt att vara helt säker på att man är smittfri, särskilt när hamstrar som ser helt friska ut kan smitta, och jag tycker att det är något man bör inse och vara ärlig med. 

(Det kanske bara är jag som märker ord, jag vet inte, ni avgör själva ;)).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Ingunn_1969]
3/18/14, 5:29 PM
#6

#5 Jag håller med, jag har också reagerat på att många skriver att de är garanterat papovafria. Precis som du skriver så finns det inga garantier utan det är upp till var och en att avgöra hur stor risken kan tänkas vara att ta hem hamstrar från olika uppfödare. Det enda man som uppfödare kan göra är att ärligt informera och sen får det vara upp till köparen att avgöra om man tycker det känns okej eller inte. Med vänlig hälsning Ingunn www.snogatanshamsteruppfodning.com

Annons:
Lojs
3/18/14, 6:32 PM
#7

#6 Ja, precis. 

Jag tycker liksom inte det räcker att fråga om en uppfödare är papovafri och sedan ta ett ja som ett tillräckligt svar, utan man får rota lite mer. För ett tag sedan var det till exempel en användare här på forumet som sa att hens hamster var papovafri för det hade veterinären sagt vid veterinärbesiktning, hade man då tagit ett "ja, jag är papovafri" som ett tillräckligt svar så hade man inte vetat om att personen trodde att det gick att se vid en vanlig veterinärbesiktning och därmed trodde att hamstern garanterat var fri från smitta (nu säger jag absolut inte att den hamstern hade papova, det hade den säkert inte, det är bara för att ge ett exempel).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

neapeaw
3/18/14, 9:24 PM
#8

Dock tycker jag inte man ska dra inporter över en kant, då dem är extremt viktiga för att få in nytt blod. Jag har två st som midnattglimtens har importerat dem är 1 år och inge tecken på papova. Därmed fria från viruset :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
neapeaw
3/18/14, 9:34 PM
#9

I min uppfödning kan jag iaf garantera att importerna är 100% papova fria och kan hämvisa till säker källa på det. Annars skulle någon av dem visat symptom vid de här laget. Nu säger jag inte att de va ett påhopp på mina importer utan mer så ni inte skärmmer allmänheten att säga att man inte ska köpa från uppfödare med importer. För de beror helt på vem man pratar om

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Be-Bopz
3/18/14, 10:21 PM
#10

Ingen av oss kan lämna några garantier, du som uppfödare måste berätta vilka djur du har köpt in osv, men att lova att man är fri till 100 % kan ingen av oss. Sen är det upp till köparen att avgöra vad de tycker om läget, men man ska rota mer, det räcker inte att fråga som det skrevs ovan om de är papovafria, man får rota, kolla vilka de har köpt av osv, jag tycker inte det är "fult" att fråga, tycker det är sunt att göra det :)

#9 Jag är ledsen, men du kan tyvärr inte lova till 100 % att du är papovafri. För att du ska vara helt HELT säker, så ska man egentligen sitta i karantän ca 1,5 år, då kan du känna dig säker ;)

Lojs
3/18/14, 10:47 PM
#11

#9 Jag tycker det är bra att skrämmas lite, i det här fallet när det är en så farlig och lurig sjukdom, som kan bryta ut efter så himla lång tid, det farliga är att ta för lätt på det, att tro att man är säker. Vi har ju haft papovafall i föreningen där vi inte är säkra på exakt var smittan kommer ifrån och man har trott att det varit papovafritt.
Jag säger inte att man inte ska köpa från uppfödare med importer, det handlar ju om hur länge hamstrarna varit i karantän, hur många hamstrar som bott ihop under karantän, vilket land importen är ifrån osv.

Du som har importer kan ju säga att så vitt du vet är dina importer papovafria, eftersom de har varit i karantän så här och så här länge, de är kanske från en uppfödare som aldrig sett papova och som i sin tur inte köper in djur från andra, de har under karantän varit ihop med så här och så här många hamstrar i så här många månader osv, så får var och en som vill köpa en hamster ta ett eget beslut utifrån den faktan som finns. 

Som Linda (Be-Bopz #10) säger, man kan typ aldrig säga att någon hamster är 100% papovafri, om man som sagt nu inte levt i en bubbla där man aldrig varit i kontakt med någon som kanske besökt en djuraffär eller vad det nu kan vara. 

Jag säger inte ens att jag själv är 100% papovafri som sagt, det kan jag aldrig lova, jag kan ha haft otur med en ny Bur jag köpt eller något liknande.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Odette
3/20/14, 6:31 PM
#12

#5 Det här tycker jag är jätte viktigt; "Jag berättar helt enkelt om hur jag ser på min papovasituation, till exempel om jag varit på en mässa där det fanns guldhamstrar, eller om jag varit hemma hos vänner med djuraffärshamstrar osv, så får den eventuella köparen bestämma själv om personen tycker det är säkert att köpa från mig."

Det går inte att säga att det är säkert eller inte, det är därför jag tycker det är bättre med en öppen dialog och att köparna i sin tur får avgöra själva om de vill köpa från en eller inte.
När det är så riskfyllt som det är i dagsläget så tycker jag att alla ska fråga och kolla upp sina uppfödare- det bör vara mer regel än undantag. Det är ju först och främst för sin egen skull, men också för hamstrarnas :)

Jag tycker inte heller man kan säga att man är garanterat papovafri, jag har svårt att tro att folk skulle avla på djur och sälja avkomman och man visste att de hade papova. Man säljer väl (förhoppningsvis!) inte ungar som man vet kan bära på viruset. Men alla vet inte att de själva kan ligga i riskzoonen.

Vi tar ett exempel, jag hittar en uppfödare med en intressant kull och får veta att uppfödaren tagit hem hamstrar från någon jag själv inte litar på. Det behöver inte finnas någon papova där överhuvudtaget, personerna i fråga kan vara helt fria. Men jag som köpare kan ändå känna mig otrygg i något hos parterna- som gör att jag inte vågar ta från kullen i fråga.
Då är det ju inget personligt, utan mer bara det att jag själv inte litar på kontakterna som finns emellan. Å det är det som är så himla viktigt med att informera, för att var och en ska kunna avgöra huruvida man vill köpa eller ej.

För det är inte roligt att få veta saker i efterhand.. då kan det vara försent.

Man kan aldrig dra alla över en kant, varken importer eller zoodjur- men i dagsläget måste man alltid utgå från att det finns en RISK. Utgår man från att det finns en risk i varje djur och varje uppfödare så har man åtminstone inte underskattat risken. Sedan får man luska ut och beta igenom djurens härkomst, kontakter emellan osv osv- tills man känner sig trygg i att köpa. Oavsett om det är importer eller inte :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

ajanki
3/20/14, 7:10 PM
#13

Jag tycker att det är toppen att vi fortsätter att prata om papovan och varnar alla för den!

Det är så viktigt att vi alla hjälps åt.

Och håller med er att ingen kan garantera att dom är papovafria, man kan ju bara berätta hur situationen är hemma hos sig själv. Jag berättar att jag inte köpt in nån hamster på över ett år, jag går aldrig in i djuraffärer (har ändå ingen nära mig) och ingen bland mina kompisar som jag träffar har guldhamstrar. Men jag kan ändå inte garantera att jag är papovafri!!

Annons:
Roonja
3/21/14, 7:23 AM
#14

"Jag tycker liksom inte det räcker att fråga om en uppfödare är papovafri och sedan ta ett ja som ett tillräckligt svar, utan man får rota lite mer."

Riktigt bra skrivet Lojs! Jag hade heller ingen aning om att jag ev hade papova, än i dag vet vi inte var den kom ifrån. Eftersom vi inte vet går det heller inte att garantera att jag hade papova men troligtvis så hade jag det och undrar än i dag vart den kom ifrån. Fast om några månader får jag ha hamstrar igen, och ni anar inte hur försiktig jag kommer va, papova är inget som jag önskar någon, det är hemskt att förlora sina underbara vänner! ❤️

Odette
2/25/15, 2:52 PM
#15

Nu är ju det här en ganska gammal tråd, men jag puttar upp den lite då jag tycker debatten är viktig. Vet inte hur pass lugnt det är med papovan i dagsläget men jag hörde av en av mina hamsterköpare att de frågat efter guldhamstrar på en djuraffär i Östersund. De hade svarat att de inte hade några till salu då de blev sjuka och fick knölar… det är ju omöjligt att veta om det var papova eller inte. Men bara att höra om det gör en uppmärksam..
Fy ändå.
Tänk va många hamstrar som ska måsta sätta livet till bara för det här jäkla viruset. Varför kan det inte bara vara som en vanlig förkylning som går över efter ett par dagar. Inte rättvist nånstans😢

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

annlen68
2/25/15, 5:36 PM
#16

#15  Ja det är ett jävla skitvirus 😢  Gillar inte att ha det som ett ovädersmoln över en hela tiden. Vi har ju egentligen inget annat val än att ha Molly inackorderad på djuraffären när vi ska ha semester till sommaren….😕

lilllinus
2/25/15, 9:15 PM
#17

#15 jag ringde den affären i Östersund nu ikväll och då sa dom då att dom hade 1 Guldhamster hemma… :/

Odette
3/1/15, 12:38 PM
#18

#16 Men nånting annat borde du ju kunna hitta, jag förstår ju att du inte vill lämna henne där till sommaren. Hoppas du hittar nån privatperson som kan titta till henne, det vore ju det bästa!

#17 Vadå, finns det bara en affär i östersund? Aldrig varit där så jag har ingen aning.. men ja, det låter ju lite oroväckande att de har guldar nu ändå.

Överlag så tycker jag att en del har väldigt dålig koll på hur smittan fungerar. En del jag varit i kontakt med verkar ha koll på papovan och har läst en massa om det, men i nästa stund inser man att de inte alls förstått hur det fungerar. Egentligen skulle vi kanske gjort en tråd med massa olika exempel på vad som kan innebära risker, så man får konkreta exempel på vart farorna ligger…
Kanske orkar jag göra en sån tråd nån gång hmm..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Imasy
5/5/15, 10:54 AM
#19

Puttar upp lite.

Några nya misstänkta fall som kommit till kännedom på sistonde?

Be-Bopz
5/5/15, 3:43 PM
#20

Nej, som tur är :) Men vi är fortfarande försiktiga när det gäller utställningar osv.
Och ber naturligtvis att alla vidtar försiktighetsåtgärder som innan, som noga kolla var hamstern kommer ifrån och om personen har importerat osv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: