Annons:
Etikettkinesisk
Läst 2932 ggr
ffannymon
6/24/13, 12:35 PM

Sår i örat

Hej! Min dvärghamster har ett sår i örat, som jag tror hon har själv kliat upp. Den luktar illa och det är torrt var runt, men hon är lika pigg som vanligt. Vad kan jag göra?

Annons:
Dvärgis1234
6/24/13, 12:44 PM
#1

Är såret djupt eller är det bara lite som hon "råkat" klia upp? 

Du kan ta lite koksaltlösning o dutta på nu i några dagar och hålla det rent så kanske det blir bättre du kan lätt göra din egen saltlösning till sår !

 1 liter vatten, kokas upp med ½ matsked (7,5 ml) salt, och låt svalna. 

sedan dutta bara på! :) :)


Anna4077
6/24/13, 12:56 PM
#2

Se till att det inte rinner i massa vatten i själva örat. Är inte säker men tvivlar starkt på att det är bra. Prova en tops och tryck ut vattnet tills det inte kan rinna ner i själva öron gången. Det skulle jag göra om jag var du nu och skulle prova med salt lösning. Väldigt svårt att säga när man inte riktigt ser hur det ser ut. Vet inte alls hur det är med att pilla hamstern i örat.. Ring och rådgör med en veterinär. Det kostar inget att ringa. #1 ett jätte bra råd i vanliga fall med sår men tror man ska vara försiktig med att få något i örat på en hamster. Jag kanske är nojig. Har lärt mig att vara försiktig med öron sen jag träffade min sambo han kan få öroninflammation av en droppe vatten i örat eller när han är tät i näsan för det samlar sig vatten innanför trumhinnan. Kan bara tänka mig vad en droppe kan göra med en liten hamster. Men jag kan verkligen ha fel. Vill bara förklara så du inte bli ledsen av mitt råd till Ts, för ditt råd va jätte bra vid sår.

Anna och taxen Max

ffannymon
6/24/13, 1:01 PM
#3

Tack så mycket för svaret! Det är ett ca 5mm i diameter och det går lixom in i örat :S Jag kan försöka med lösningen. Tack!

Dvärgis1234
6/24/13, 3:25 PM
#4

OBS som anna skrev ta koksaltlösningen med tops!


Upp till toppen
Annons: