Annons:
Etiketthamster
Läst 1011 ggr
The Idizen
5/7/13, 9:59 PM

Hängmatta

Hej, kan man göra någon hängmatta till hamstrar i tyg och hänga fast med trådar i taket? 🙂

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Annons:
Hamstern puff
4/7/18, 11:42 AM
#1

Det beror lite på vad man har vör tyg och tråd man bör vara försiktig då hamstern kan bita loss trådar och fastna vet tyvärr inte riktigt vad för tyg och tråd man kan använda men var försiktig

[HoneyTorbjörn]
4/7/18, 11:56 AM
#2

Nja hamstrar har inget behov av att vara högt upp så skulle avstå från en hängmatta

Novachan
4/7/18, 12:01 PM
#3

Man kan ge dem hängmatta i fleece. Man kan t.ex.  göra hål i hörnen av en fleecetygbit och hänga upp den med gardinkrokar (finns att köpa på ikea). MEN tänk på att inte hänga upp mattan högt upp i buren, i fall hamstern skulle falla ut och skada sig. Man kan göra hål i botten av en plastlåda och göra stora öppningar på sidorna, vänd på lådan upp och och ner och häng upp mattan i hålen - denna lösning kommer från musifokus, så du kan hitta bilder på det där.

[HoneyTorbjörn]
4/7/18, 12:04 PM
#4

#3 Man kan inte jämföra möss och hamstrar😉 Hamstrar har faktiskt inget behov av hängmattor. Dem är marklevande djur.

Novachan
4/7/18, 12:12 PM
#5

#4 Inget djur har behov av hängmattor, är inget de har tillgång till i naturen. Det är en lyxgrej man kan erbjuda som många husdjur uppskattar. Jag förklarade att om man har hängmatta till hamster ska den inte vara högt uppe så de inte kan skada sig och som du säger, de har inget behov heller att vara högt uppe. Jag har inte gjort någon jämförelse mellan hamstrar och möss utan sa vart man kan hitta bilder på lösningen då jag inte vill strida mot copyright

[HoneyTorbjörn]
4/7/18, 12:15 PM
#6

#5 Många djur uppskattar t ex råttor,möss (?). Men för hamstrar ska man inte använda det. Vet inte vart du har läst att man ska använda hängmatta…..

Annons:
Novachan
4/7/18, 12:34 PM
#7

#6 Nu börjar du tolka som du vill att det ska stå. Har aldrig sagt att man SKA ha hängmatta. Du behöver läsa igenom mer noggrant vad folk skriver och tänka efter vad du själv skriver - jag säger detta för att du ska undvika problem i framtiden.

Låt oss se vilka djur som gillar hängmattor… möss, råttor, katter, iller, suger glider, osäker på chinchilla och degu då jag inte har läst så mycket om dem men de är klättrare och har liknande Bur som t.ex. råttor, vet också en del som ger hängmattor till sina marsvin men om jag inte minns fel så är det diskussion om det är okej eller dåligt för dem - om det t.ex. kan påverka nacke och ryggrad negativt. Har sett en del som har till hamstrar också. Din kompis har ju som du själv sagt sin hamster i en luva, bygger på liknande princip. Har säkert missat massa djurarter som gillar hängmattor också.

Så vart har du läst att man inte SKA ha hängmattor? För jag har aldrig läst det någonstans och är inget jag säger att man ska ha heller.

91Marran
4/7/18, 1:35 PM
#8

Låga hängmattor är helt okej. Hade en hamster innan som gillade sin rätt mycket. Några centimeter över marken är okej.

Mvh
Mig

[HoneyTorbjörn]
4/7/18, 2:09 PM
#9

#7 Detta skrev du Inget djur har behov av hängmattor, är inget de har tillgång till i naturen. Det är en lyxgrej man kan erbjuda som många husdjur uppskattar

exentrions hamsteruppfödning har ett bra zoo/leksak sortiment där hon skriver vilka leksaker som är bra =) Tror några kan lära sig lite grejer😉

Och angående hur jag läser och skriver angår ingen annan än mej själv! Och angående luvan del har ju hon luvan på skrivbordet och hon har ju ständigt kontroll! Hängmattor och luvor som man har kontroll över är inte samma sak!

PuffeSnutt
4/7/18, 2:23 PM
#10

Varför skriver ni ens på en jättegammal tråd? Ts har inte varit inloggad sen 2016.

Äta, Sova, Netflix<3

[HoneyTorbjörn]
4/7/18, 2:26 PM
#11

#10 Såg det nu….Hamstern puff puttade ju upp den. Ts lär ju inte se det här

Novachan
4/7/18, 2:38 PM
#12

#9 Ja jag skrev det och vart vill du komma med det? Jag säger fortfarande inte att det är något de ska ha, utan något de kan uppskatta och därför kan man erbjuda hamstrar hängmattor som är på säker höjd för dem. Bara för att djuret inte har ett behov får man inte erbjuda dem lyxgrejer de kan uppskatta? Är det det du försöker säga? Låter väldigt märkligt i så fall 🤔

Ja det är ju klart att man har kontroll med en luva på ett helt annat sätt än med en hängmatta - med en hängmatta har man kontroll över material och placering - höjden. Jag syftade på att det var ett exempel som visar på att hamstrar kan tycka om hängmattor då det är likt principen med luva (hängandes/vilandes i tyg). Då kanske du förstår bättre vad jag mena?

Detta är ett forum så vad du skriver angår inte bara dig själv om man ska uttrycka det som du… jag säger det i välmening till dig för att du ska kunna undvika tråkigheter som bråk, missförstånd, ej längre välkommen i forum osv. Jag vet inte hur jag ska förklara det så du förstår…

[HoneyTorbjörn]
4/7/18, 2:46 PM
#13

#12 Men varför köpa något som är totalt onödigt? När man kan köpa roliga tillbehör istället. Men om du så gärna vill köpa en onödig hängmatta så varsågod 😃 inte mina pengar som går till spillo…

En annan grej är ju att du brukar skriva att man KAN inte SKA ha hängmatta eller någon annan grej. Varför gör du det när en eller flera djurägare som har flera års erfarenhet av djuret säger till att det är inte någon bra ide? Tror knappast att hamstern kommer tycka att det är lyx med en hängmatta. Tror hamstern tycker det är roligare med en toarulle,kartong eller någon godisbit men men 

Annons:
Novachan
4/7/18, 2:56 PM
#14

#10 Oj såg inte att tråden var så gammal, trodde den var helt ny. Kanske jag börjar bli gammal…

[HoneyTorbjörn]
4/7/18, 2:58 PM
#15

#14 Hahah…..🙂

Novachan
4/7/18, 3:13 PM
#16

#13 Hamstrar behöver ju såklart berikning för att må bra psykiskt, vilket då blir diverse tillbehör. Hängmattor kan vara en av dem. De behöver inte hur mycket tillbehör som helst så en del saker är bara lyx. De har knappast tillgång till toarullar, kartong och godis i naturen, så de kan klassas som en lyxprodukter de med. Om vi säger att en hamster faktiskt har behov av en toarulle så blir det lyx för hamstern att ha tillgång till flera toarullar. Hängmattor kan vara onödigt, eller så blir det lyx för hamstern, ett till mysigt ställe att sova på - man bör ju fortfarande erbjuda hamstern vanliga hus att sova i. Djurägaren bestämmer själv hur mycket extra pengar hen vill lägga på sina djur. Tror vi är överens där om pengarna

Jag skriver med stora bokstäver ibland för att förtydliga vad jag menar för att minska risken för missförstånd. Och ibland för att påpeka när folk verkar misstolka vad jag eller andra skriver. Är inte bara jag som gör.

Jag tror vi kan släppa den här diskussionen och gå vidare?

[HoneyTorbjörn]
4/7/18, 3:19 PM
#17

#16 Markerat fel kommentar? =) Men hamstrar ska inte ha hängmattor.

Novachan
4/7/18, 3:33 PM
#18

#17 Jupp, jag är väl gammal som sagt… gammal och trött… men har rättat till nu.

Vi kommer gå i cirklar om vi fortsätter, jag förstår vad du menar men håller inte med allt och du verkar inte förstå när jag försöker förklara. Ibland blir det så. Det lönar inte att fortsätta diskussionen så är bättre att vi går vidare. Personer som söker info om detta kan göra en kritisk bedömning av detta själv, bl.a. med hjälp av denna diskussion.

[SweetieJulia]
4/7/18, 6:32 PM
#19

#7 Så du menar att min luva är en hängmatta för min hamster?? Är du inte riktigt klok, min hamster tycker om att sova i min luva, jag har aldrig ens häng in den i buren så jag fattar inte ens varför det räknas som en hängmatta, förklara för mig på vilket sätt det är en hängmatta

Upp till toppen
Annons: