Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningroborovski
Läst 1528 ggr
Nadde&Nellie
2013-04-14 12:13

Ny hamster!

Hej!

Igår köpte vi en ny hamster, den har hållit igång i hjulet under hela natten, fast när man pratar med den får man ingen uppmärksamhet. Den kollar bara in i ett hörn och tex äter. Det är en vit långhårig guldhamsterhane på 3 månader. Vita katter kan ibland vara döva eller ha nedsatt hörsel, kan det vara samma med hamstrar?

Tacksamma för tips! 🙂

Annons:
[JollyJustin]
2013-04-14 12:18
#1

Nej nej ;) De är  inte döva (vissa an det ksk)

men hamstern kanske inte ser dig eller vet vart ljudet kommer ifrån eller så kanske hon/han inte är intresserad, prata och håll på lite i buren och mata hamstern så att den får "känna" dig lite men de första dagarna ska du låta hamstern vara iallafall! :)

Nadde&Nellie
2013-04-16 20:56
#2

#1 Tack för svaret!! 🙂

Nu har vi haft han i några dagar men han sover nästan jämt. Dom på djuraffären sa att han sov mycket och var svårväckt, och det har vi börjat se. Han är nästan aldrig framme när vi är vakna, han kommer fram när vi ska sova.

Hur ska vi kunna få han att vakna lite mera? Jag har läst att man helst inte ska väcka hamstrarna när dom sover. Vi har inte fått chansen att lära känna honom/klappa honom. Vi lockar med yoghurt/godis och pratar med honom, men han bara sover som en stock. 

Tacksamma för råd!

Frosstis
2013-04-16 21:04
#3

Först och främst, Grattis! Och välkommen in i hamstervärlden!! 😃

Nej det stämmer inte. Dessutom rekommenderar jag att ta ut hjulet ur buren till rasthagen istället, det finns massa andra saker de kan göra än att bara springa i ett hjul😊

Hamstern är ett nattdjur, så det är helt naturligt för dem att sova på dagen och vara vaken på natten/kvällen. Om du börjar smått väcka honom på kvällen runt 18-19 kanske, så kommer han kanske att vänja sig vid att gå upp då.

Och eftersom du bara haft honom en dag, så tycker jag du borde låta honom vara ifred så han får boa in sig ordentligt :) Om han inte är väldigt nyfiken och vill ut förstås.

Är det laktosfri yoghurt? Hamstrar är nämligen laktosintoleranta :) 

Andra råd: ingen hamstervadd, plasthus, saltsten/mineralsten/annan slags sten, inga vitamindroppar, Färskmat ibland (som ex paprika, majs, ärtor, groddar, linser, rå nötfärs m.m.), ingen stenfrukt (avokado är livsfarligt), ingen citrusfrukt, salt/kryddor m.m.

Om det är något mer får du väldigt gärna fråga, vi är till för att hjälpa varandra🙂 Kolla gärna alla artiklar här på hamster iFokus, det finns SUPERmycket att ta reda på! Artiklarna hittar du här: http://hamster.ifokus.se/articles

Nadde&Nellie
2013-04-16 21:29
#4

#3  Många bra tips tack så mycket! Vi ska inte locka mer med yoghurt! Fick det som tips i en fakta bok om hamstern, konstigt! 🤔

Just nu har vi både hamstervadd och salt sten. Vi ska ta bort det så fort han vaknar, men varför får dem inte använda det? 😮

Det här är en jätte bra sida, man hittar info om nästan allt här! Och så mycket bra svar. 🙂

UlrikaD
2013-04-16 22:06
#5

#4 Hamstervadd är farligt pga att det kan tråda upp sig och linda sig kring benen på hamstrarna och strypa av blodcirkulationen. Sen finns det hamstrar som ätit det också och då täpper det till precis allt i magen.
Använd massa mjukt hushållspapper istället. Blir perfekt att bygga bo med.

Hamstrar behöver inget extra salt. För mycket salt skadar njurarna. Ge ett fullgott torrfoder och sen extra vanlig mat och grönsaker så klarar han sig fint.

Lägg gärna in en bild:)

[RedHood]
2013-04-16 22:13
#6

Ska man inte ha vitaminer i vattnet? 😮 Jag har fått det tipset av många.

Annons:
UlrikaD
2013-04-16 22:20
#7

Nej man ska inte ha vitaminer i vattnet heller.

Marsvin behöver extra c-vitamin då de inte kan producera det själva. Hamstrar har inga sådana problem.

[RedHood]
2013-04-16 22:28
#8

Så bara rumstempurerat vatten utan vitaminer! :)

Frosstis
2013-04-17 16:12
#9

#6 Man kan ju ha det om man vill, men de försvinner efter ca 30 minuter och om din hamster inte är jättetörstig så har den nog inte druckit av vattnet när du precis ställt in det ;)

[RedHood]
2013-04-17 18:51
#10

Jo ska nog sluta med det då :)

Frosstis
2013-04-17 18:57
#11

Djuraffären lurade faktiskt på mig det för 2 år sedan, använde de ett tag men det blev för jobbigt hehe. Så har använt de ett par gånger bara, slängde hela flaskan sen. Helt slöseri med pengar, 80 kr.. xO

[RedHood]
2013-04-17 19:43
#12

Köpte det mest för att min gamla blev förkyld och fick tips om vitaminer då :) Fast kommer nog inte använda dom nu. Köpte de för 112 kr eller något XD

Upp till toppen
Annons: