Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningkinesisk
Läst 14897 ggr
Jagominhamsterdoris
2013-04-07 01:17

Ide, Dvala el. död?

Hej!

Fick en smärre chock när jag kom hem ifrån en släktträff (80-års fest.) min hamster låg i sitt rosa ludd(bo) helt orörlig och tyst.

I fredags åkte jag ut och barnvaktade min systerdotter till lördagen, varav jag kom hem runt tolv inatt (Lördag natt) skulle se om Doris var vaken, men där låg hon helt tyst och stilla. Såg ut som att hon för en kort sekund rörde sig, men osäker på om det var min trötta hjärna utsatt för väldans massa kaffe som pratade eller om det faktiskt fanns en gnutta liv i Doris.

Hon är en kinesisk (Enligt köparen, stod serbisk på kvittot..) dvärghamster runt 2månader sen inköpstid. Väldigt pigg, älskar att krypa in i kläderna och mysa.

Innan jag åkte såg jag såklart till att det fanns färskt vatten och rikligt med mat, när jag kom hem såg jag att mat fanns kvar och vatten också. Flaskan satt inte snett heller. Tillägger att det har varit stängd dörr i min 10km2 stort rum med smalt såndär ventilations fönster öppet. Alltså lite kallare än vanligt.

Hon har börjat klättra upp på taket som är av galler och kryper runt där upponer, hon har ramlat ner ett par gånger men lyckas inte få henne att sluta ta riskerna! :( Hon låg i sitt rosa bo som hon brukar göra när hon sover. Hon kan ju inte ha dött utav tristess, inte heller svält/uttorkning. Kan hon ha ramlat ifrån gallret och sedan krupit och lagt sig och avlidit? Eller har vi råkat ut för Dvala / ide?

Annons:
BettaSplendens
2013-04-07 01:30
#1

Kan du inte ta upp henne och kolla hur hon mår? Jag kan inte speciellt mycket om hamstrar fast har aldrig hört att dom kan gå i Dvala , så det får någon anna svara på. Och det s.k rosa luddet borde du ta bort, kan vara livsfarligt för hamstrar (och andra smådjur för den delen).

Anna4077
2013-04-07 01:33
#2

Har du provat att peta på henne? Det har du säkert men tänkte att det inte skada att fråga. Jag tror att om dom går i Dvala vaknar dom men är mindre aktiva och blir lite kallare. Jag vet inte alls hur det är. Hoppas du får bättre svar. Det kan ju vara så att något har hänt henne. Försök väcka henne och peta på henne. Om inget händer eller du känner att hon andas så ser det inte ljust ut. Hoppas hon mår bra!

Anna och taxen Max

UlrikaD
2013-04-07 01:39
#3

Det är svårt att kolla hur en hamster mår om man inte tar upp den. De kan sova väldigt djupt. Men lyfter du upp henne så ser du ju om hon vaknar, eller om hon andas iallafall.

Antar att det var en dvärghamster för du skrev antingen kinesisk eller serbisk. Kineser har svans och vissa djuraffärer kallar vintervita för sibiriska dvärghamstrar.

Hoppas du tagit upp henne nu och förhoppningsvis märkt att hon mår bra.

Frosstis
2013-04-07 11:59
#4

Hon sov väl, hamstrar sover mycket. Du kan inte avgöra ifall hon är död ifall du bara tittar på henne, du måste ta upp henne och se ifall hon andas och reagerar på dig ;) Och det rosa luddet bör du ta bort, det är faktiskt jättefarligt. Och att få en hamster att sluta ta risker, det går inte. Det är farligt ifall de håller på och klättrar och släpper, dom kan dö. Så det enda du kan göra är att köpa en ny Bur. Ifall du inte vill köpa en dyr Bur på djuraffären kan du kolla efter en Bur på blocket ex, eller åka till en affär och köpa en platsback som Bur.

Kinesiska dvärghamstrar har en lång svans, och "sibiriska" dvärghamstrar har en kort svans och är ganska små. Dom heter egentligen vintervita, fast det är djuraffären som bytt namn på dom. Men din räknas som en hybird eftersom du inte har stamtavla på henne :)

Har du kollat ifall hon lever nu?

Dvärgis1234
2013-04-07 12:08
#5

Borde du inte lyfta upp h*n och kolla så h*n reagerar?

Om din hamster klättrar mycket på gallret borde du skaffa en annan slags Bur så den inte skadar sig !

Det rosa "luddet" ta bort det genast det är farligt då de kan fastna 😕lägg in något annat hon kan "boa" med så att hon inte känner sig otrygg ifall det visar sig så.

Har aldrig hört att en hamster kan gå i Ide men allt kan väl hända!

Är hon utråkad kanske hon kanske vill komma ut mer om du har tillgång till det då hon kanske vill kela o bli aktiverad mer !!

kanske inte var så bra info men hoppas det var något iaf😉

Mvh: Emmy&Kokos ❤️


The Idizen
2013-04-07 12:36
#6

Säger som de andra, det är jätte svårt att avgöra om en hamster är död ifall man inte lyfter upp den.

Har du galler Bur eller duna Bur?

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Annons:
Jagominhamsterdoris
2013-04-07 13:52
#7

Hej alla , min styvpappa lyfte upp Doris hon var ljummen men inte likstel! Vi förflyttade henne till ett varmare rum, kan inte göra annat än vänta. Vi hoppas hon mår bättre snart! :) Vi kom fram till att det kan vara ålder, jag köpte den av min syster runt 2mån. sen och hon hade haft den typ två veckor. Hon fick köpa den billigare än ordinarie pris i djuraffären. Doris var mycket piggare när jagvar köpte henne än hon var förra veckan Kan hon ha känt att hon nått livets slut och lagt sig gömd i boet ? vila i frid/hoppas du vaknar

Frosstis
2013-04-07 14:01
#8

Det kan ju knappast vara ålder? :O En hamster lever 2-3 år, inte 3 månader!

Jagominhamsterdoris
2013-04-07 14:09
#9

Paulinabieber , vi är osäker på exakta åldern. Vi vet inte direkt hur gammal den var i butiken :/

Frosstis
2013-04-07 14:23
#10

De brukar inte ha djur över 1 år i djuraffärerna, när ett djur börjar komma upp i den åldern så avlivar dom den.

Eftersom du la den i ett kallt rum är det möjligt att den gått i "ide". Hur mår den nu? Tänk på att hamstrar sover på dagen, du kan väl titta till honom senare ikväll.

Sedan är hamstrar ljumma, inte varma. Men om din hamster mår dåligt får du självklart ta den till veterinären.

Stuart
2013-04-07 16:00
#11

hoppas hon klarar sig..  du kan återkomma när du vet hur det blir, eller om du märkt något nytt???

UlrikaD
2013-04-07 16:04
#12

Fast vänta? Vänta på vaddå?

Om hon håller på att somna in så ta i henne, massera henne, försök att få liv i henne. Hon kan ju inte ligga och dö.

Mår hon dåligt på något sätt, är skadad så måste hon ju till veterinär. Har hon ramlat och slagit sig så måste ni ju känna igenom henne om något känns brutit, hur hon beter sig, kan hon fått hjärnskakning.

Man kan inte bara lägga djuret åt sidan och hoppas att det löser sig självt.

Upp till toppen
Annons: