Annons:
Etiketthamster
Läst 7277 ggr
Hamsterlycka
2/18/13, 7:06 PM

Tips på bra recept!

Tänkte att vi kan ju tipsa varann om goda recept på t.ex Barnmat, vällingar, gröt…ar(säger man så haha?), grönsaksblandningar och annat gott! Kan väl börja.Skrattar

Välling
- Laktosfri mjölk
- En skvätt vatten
- Havre
(mängd är lite på känn och beror på hur många hamstrar du har, jag hade 3 dl mjölk, 1 msk vatten och 1/2 dl havregryn till 3 hamstrar)

Koka upp allt i en kastrull på medelvärme. Rör om ganska ofta, och se till att den inte blir för tjock. Mjölken kokar bort ganska enkelt. Mixa sedan allt och låt kallna en stund. Klart!Glad Mina hamstrar älskar verkligen dethär receptet. :)

Hemmagjort barnmat
- Morot
- Potatis
- Tomat
- Rå köttfärs (nötkött!)

Koka potatis och morot tills de blivit mjuka. Mixa sedan allt och du har en väldigt enkel och snabb Barnmat, utan lök och kryddor! :)

Bomba tråden nu med massor av goda recept! ;)

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

  • Redigerat 11/7/20, 9:45 PM av Cireea
Annons:
Frosstis
2/18/13, 7:12 PM
#1

Hamsterkex

1 mandel

4 msk havregryn

3 hasselnötter eller andra nötter

1 tsk solrosfrön

vatten

Sätt ugnen på 50 grader. Krossa havregryn, nötter, solrosfrön och en mandel och häll i en bunke. Häll i lite vatten så det blir som en deg, klicka ut på plåt och låt de vara inne i ugnen tills de blir hårda och knapriga.

Hamster müsli bollar

Musli utan frukt och russin

2 mandlar

hamstermat

vatten

Sätt ugnen på 75 grader, blanda ihop allting till en kladdig deg. Rulla till bollar och grädda tills de blir knapriga. (Jag har inte testat detta receptet, hade tänkt göra det men det har inte blivit av)

Rocksey123
2/18/13, 7:40 PM
#2

Hamstermix Du behöver: Morot Ärtor Solrosfrön Pasta Äpple Gör så här: Skär äpplet i små bitar. Skär moroten i bitar eller riv den. Koka pastan utan salt. Låt pastan svalna. Lägg allt i en mixer eller i en bunke och använd mixerstav. Man kan också toppa med lite sallad. KLART!! Har aldrig testat detta, men jag ska mixa ihop det någon gång

//Selma

Stay strong, whathever they say.

[sara&skrållan]
2/18/13, 8:01 PM
#3

Hamstermums

Du behöver:

1ägg

1/2 dl grahamsmjöl (eller vetemjöl men det är inte lika bra/nyttigt för hamstrar)

1/2 dl havregryn

sen her du i lite av det hamstern tycker om som tex frön, frukt eller kanske bara vanlig hamster blandning.

Såhär gör du:

sätt ugnen på 200 grader

knäck ägget och blanda i resten tills det bir en geggig fast form.

klicka sedan ut smeten i bitar på en plåt med bakplåtspapper och sätt in i ugnn i 10-20 min eller tills dem fått gyllenbrunfärg och fast form (likt kaka/bulle).

Låt svalna och servera!

Mumsig grötbulle

Du behöver:

3 msk vatten

2msk havregryn

Lite gott som din hamster tycker om.

Såhär gör du:

blanda vatten och havregryn stoppa sedan in i micron på högsta värmen i 20-30 sekunder tills den blir fast och formbar.

Blanda i det goda och forma till en boll (man kan också sticka i frön eller hamstermat efter man rullat till en boll)

låt svalna och servera!

Rocksey123
2/19/13, 2:22 PM
#4

#3 När du nämnde Hamstermums så tror jag nog att det pep till i buren :)

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Fiona1234
2/19/13, 2:48 PM
#5

Vilka roliga recept ! :D ska absolut prova !

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Rocksey123
2/20/13, 2:55 PM
#6

#3 Jag hjorde grötbullen idag och det var en riktig höjdare! ;)

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Annons:
Rocksey123
2/20/13, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En liten bild också!

//Selma

Stay strong, whathever they say.

[sara&skrållan]
2/20/13, 6:25 PM
#8

#7 haha vad kul! En stor favorit för min skrållan med + att den är så enkel att göra , man behöver inte vara någon mästerkock precis (kom på den själv) ;)

Sara1214
2/20/13, 8:06 PM
#9

Ska Apsolut prova alla recept! Haha:)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

AmandaJE
2/21/13, 10:19 AM
#10

Åh, vilka bra recept! De måste jag prova när jag skaffar hamster :D

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

Fiona1234
2/25/13, 11:20 PM
#11

Den där grötbullen, kan man ta hackade hasselnötter och sedan lite hackade pumpafrön i den? :) Som lite grädde på moset :D

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
2/26/13, 10:09 AM
#12

? :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Spökriddare]
2/26/13, 10:20 AM
#13

Åh, jag måste prova! :D

Annons:
[sara&skrållan]
2/26/13, 12:01 PM
#14

#11 ja det kan du säkert ha. Du kan ha i vad du vill (bara hamstern tål det) .

Fiona1234
2/26/13, 12:03 PM
#15

#14 Okej! Ska prova idag :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
2/26/13, 6:45 PM
#16

Jag ska prova grötbullen idag :) !

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
2/26/13, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är den! Rullade den i hasselnötter :D Rekomenderar INTE att dubbla satsen , jag gjorde det eller ja jag tre dubblade den först och då blev den konstig och det sa " pooof " i micron! Tur att jag hade ett lock på :). Sen så gjorde jag detta 3 gånger och sen hade jag tre grötbollar med hasselnötter ! :D

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
2/26/13, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Här är en bild på alla tre :D !

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
2/26/13, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hela grötbullen :D !

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Frosstis
2/26/13, 9:12 PM
#20

Jag tycker det där ser alldeles för mycket ut för en hamster.. Den där skulle alla tre kunna dela på.

Annons:
Fiona1234
2/26/13, 9:51 PM
#21

#20 Jaha…

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Sara1214
2/26/13, 10:26 PM
#22

Jag tror det blir super :) tror du man kan dela på dem? Så får dom halva var? Tror inte det gör någonting om dom blir lite för stora! Jätte fina I alla fall!

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Fiona1234
2/26/13, 10:40 PM
#23

Det går nog bra att dela :D

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[sara&skrållan]
2/27/13, 7:23 AM
#24

#17 hehe jag tror bara man behöver göra dubbla om man nu har 3 hamstrar :3 men det såg ju ändå rätt lyckat ut ;) hur kunde dem egentligen bli så vita och orangea ? :0

Fiona1234
2/27/13, 11:28 AM
#25

Nej alltså det är den med nötterna på som är " grötbullarna " det andra är Barnmat dvs det orangea ;) Jag fick göra om det 1 gång haha då när jag dubblade allt x3 blev det konstig så jag fick göra om allt haha xD

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
2/27/13, 11:29 AM
#26

( Och det vita är ris ) glömde tilläga det ! :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Alice98
2/27/13, 11:50 AM
#27

Havregrynskakor:

Det du behöver:

havregryn

+ ev något extra gott som ex ärtor och nötter

vatten

Gör så här:

Lägg en liten hög i handen med havregryn + ev något annat gott.

Häll på lite vatten och forma det till vad du vill.

Lägg på en tallrik och ställ in tallriken i ugnen i 100 grader. Vänd kakorna efter 1 min och grädda ytterligen 1 min till.

Låt svalna och servera sedan. :)

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Annons:
Fiona1234
2/27/13, 12:03 PM
#28

#27 Det ska jag prova idag helt klart :D!

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[sara&skrållan]
2/27/13, 3:07 PM
#29

# 25 jaha tänkte väl , såg inte direkt ut som gröt ;P Hihi dumma lilla jag ;3

Fiona1234
2/27/13, 5:53 PM
#30

#29 Haha ;) Det är svårt att se ibland ;)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
2/27/13, 5:54 PM
#31

På havregrynskakorna: ska man inte flrst göra det som en gröt i micron och sen stoppa det i ugnen ?

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
2/27/13, 5:54 PM
#32

Först"

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
2/27/13, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Här är havregryns kakan med hasselnötter i :D ! Jag hade inne dom i ca 7-8 minuter i ugnen då de var väldigt " degiga " fortfarande efter 1 minut på varje sida :). Jätte roliga och enkla att göra ! :) ( De ser ut som en boll på bilden men de är platta som kakor :D

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Alice98
2/27/13, 11:19 PM
#34

#31 Nej, eller det går nog. Jag brukar lägga dom direkt i ugnen. :) 

Och förresten, gräddningstiden för havregrynskakorna varierar ju. Ju tjockare/större kakorna är, desto längre tid behöver dom vara i ugnen.

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Annons:
Fiona1234
2/27/13, 11:26 PM
#35

#34 Haha jag gjorde som du beskrev, jag var bara lite nyfiken hihi :) Jo det varierar! Mina var som vanliga kakor, alltså relativt normala :) Men självklart om man har tunna kakor att det går med 1-2 minuter då :) Jag hade först dom i 1 minut på varje sida sen så hade jag in dom i ca 5-6 minuter :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Alice98
2/27/13, 11:30 PM
#36

#35 Oj, så stora! Ja, man kan ju göra efter egen vilja :) Mina brukar vara ca 2-3 cm i diameter och nästan 5mm tjocka, så dem behöver inte vara i ugnen så länge. :P

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Fiona1234
2/27/13, 11:47 PM
#37

#36 Haha de var inte så stora :) Okej! Ja då behöver dom ju inte vara inne så länge :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Sniff]
2/28/13, 10:52 AM
#38

Tack för recepten! Nu ska det lagas hamstermat😃

Jag gjorde en "hamstergröt" en gång som pappa skulle mata hampisarna med när vi var borta. Tror den innehöll:

1 dl havregryn
2-3 dl vatten
Några frysta kuber spenat
Hackade hasselnötter
Sesamfrön
Brockoli

1. Koka havregrynen med spenaten
2. Tillsätt resten av ingredienserna
3. Servera! 

Mums, tyckte hampisarna🙂

[sara&skrållan]
2/28/13, 2:27 PM
#39

Tänkte göra lite välling åt underbaraste hamstern min  men undrar det där med mjölken , kan man använda havredryck som är laktosfri? 🤔

+ #38 ska man inte koka havregrynen,spenaten och vattnet ?🙂

[Sniff]
2/28/13, 2:56 PM
#40

#39 Havredryck går jättebra. Det brukar mina hampisar få, om jag gör något med mjölk. Känns bättre att ge dem det än att ge komjölk. 

Hihi ojdå😞 Hoppas man förstår nog ändå, för man måste ju ha vatten för att koka😇

[sara&skrållan]
2/28/13, 3:00 PM
#41

#40 tack ! hade nämligen det hemma.

Tror nog dem flesta förstår det då man brukar koka havregryn och vatten för att det ska bli en gröt ;) Annars så har vi ju skrivit det nu ;P

Annons:
Michaela98
2/28/13, 5:25 PM
#42

riktigt roliga hamster recept :D jag har gjort hamstermums som håller på att svalna nu ;) Tack för tipsen :)s

[sara&skrållan]
3/16/13, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Lägger upp ytterliggare ett recept ^^

Skrållans Hamstercupcakes

Ingredienser 15-20st:

Själva muffinsen:

1 morot

1 halvt äpple

3-4dl havregryn (beror på hur mycket av morots och äppelsaften man kramar ur)

1/2 dl grahamsmjöl.

1 ägg

Garneringen:

1 riven morot

1msk vatten

Gör så här:

Skala och riv moroten och äpplet och krama ur lite av saften.

Blanda ner havregrynen,ägget och mjölet till en smet. Blir den för lös så häller du i mer mjöl eller havregryn och för fast så i med lite vatten.

Jag använde en gaffel till att röra om med.

Forma till bollar och tryck ner dem i knäckformer.

Sätt in i ugnen i 175grader och grädda 5-7 min.

Ta ut och låt svalna

Förbered garneringer : Skala riv moroten och blanda i vatten så att du kan mosa ihop till små klumpar (blir det för mycket vatten så krama ur) placera på dem på dem ner svalda muffinsarna och servera!

Min hamster Skrållan älskade dem!

Hamsterlycka
3/16/13, 5:12 PM
#44

haha, vad söta #43!

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

ellapella01
3/16/13, 5:42 PM
#45

sitter och skriver ut allt på min skrivare!

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

[sara&skrållan]
3/16/13, 5:48 PM
#46

#44. Tack ! :)

Alice98
3/16/13, 7:53 PM
#47

#43 Åh, det måste jag testa till mina små! 😃

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Haloz3n
3/10/15, 6:50 PM
#48

Supervälling! Protein och fettberikad. Perfekt till dräktiga/ digivande och till dom nya små liven :) 1/2 dl Fiberberikade havregryn (el fullkorns) 1 dl Ekologisk havremjölk 1-2 msk vatten 1 tsk Chiafrön 1 tsk Skalade solrosfrön (oskalade för mer matighet) Koka samman allt till en gröt (ca 3 min eller tills du e nöjd med konsistensen) mixa det sen till en slät välling. Häll över i en barnmats burk och förvara uppochner i kylen :) För dom allra yngsta rekommenderar jag att man mixar solrosfröna först, sen kokar samman allt och mixar det igen. För dom ska slippa ev bitar. Vill man piffa till det med antioxidanter och en ny god smak så kan man lägga i några torkade bär - tranbär, gojibär eller blåbär. Välj alltid ekologiskt och kolla att det inte är något tillsatt socker el sötningsmedel! Tycker dock inte man ska ha bär i från början till dom nyfödda utan vänta tills dom ätit vanlig mat i ett par tre veckor. Det kan bli för bra för deras ovana magar annars!

Annons:
Mirre395
3/15/15, 12:46 PM
#49

Jättebra tråd! Den kommer användas…;)

Mirre395
3/15/15, 12:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

MUMIFIERADE FRÖSTÄNGER: Detta recept är igentligen för Halloween, men den var väldigt omtyckt och allt måste inte passa in alltid:) Du behöver: Vetemjöl Vatten Fröblandning ( gärna med solrosfrön) Toalettpapper Gör såhär: Sätt ungen på 150c Blanda 3 matskedar frömix med 2( 1/2) matskedar mjöl Tillsätt en matsked vatten Efter behov, tillsätt mjöl eller vatten ifall degen/smeten är för torr eller flytande. Den ska vara en aning kladdig men ganska lätt att forma. Forma degen frivilligt, jag gjorde mumiekistor. Sätt dem i ugnen i ca 20min Under tiden: Riv långa remsor av toalettpapper, en remsa för varje kaka. Gör ett lim av vatten och mjöl för att fästa änden på pappers remsan; Blanda en tsk mjöl med en aning mindre vatten och blanda. När du tagit ut kakorna, vevar du pappersremsan runt den och fäster änden av pappret med hjälp av limmet. Kom ihåg att låta kakorna svalna lite så du inte bränner dig!:) Klart! Detta recept ger inte mycket eller många kakor( eller vad det nu är!:)) Men det kan man ju lösa genom att ha de dubbla måtten! Här är en bild på hur dem blev, jag hittade inte bilden när dem var klara utan visar en när puff redan smakat;) dessa kan hålla upp mot en månad i buren men ca 3, om man förvarar i täta burkar. Dessa är säkra för hamstrar, gerbiler och möss!:) toapappret kan användas för bomaterial för hamstern också:)

Mirre395
3/15/15, 12:55 PM
#51

SYLT OCH JORDNÖTSSMÖR'S MACKOR FÖR HAMSTER: Detta är en beskrivning på hur du lätt kan göra egna goda mackor till din hamster. Eftersom att detta recept innehåller socker (frukt) så är det inget att rekommendera till Cambell dvärghamster, ingen hamster ska ha stora mängder heller eftersom att detta är godis och ska inte ges som mat. Max en gång i veckan. Du behöver: -Mörkt bröd, mjukt. Vitt bröd är inte att rekommendera - frukt/bär till sylten - Jordnötssmör med låg sockerhalt, gärna sockerfri Även en kniv, sked/gaffel och skål eller tallrik för sylten Gör så här: 1. Skär ut två små kvadrat formade bitar bröd. Ca 1cm för guldhamster, något mindre för dvärg. Resten av brödet kan du antingen själv äta upp eller ge till fåglarna:) 2. Mosa frukten/bären med sked/gaffel. Var noga med att du använder en säker frukt eller bär. Du kan använda t.ex körsbär eller banan;) Du behöver inte använda mycket, eftersom att du endast kommer använda en väldigt liten mängd. Och som sagt detta är inget att rekommendera till hamstrar som riskerar att få diabetes. 3. Bred ut ett tunt lager jordnötssmör på ena sidan av ena brödbiten. Lagret behöver inte vara tjockare än 1mm. 4. Lägg även på ett litet lager med sylten på andra brödbiten. Du behöver inte mycket alls, det blir ganska kladdigt sen ändå;) 5. Slutligen sätter du ihop brödbitarna med pålägget inåt. Sen är det bara att ge till din hamster!:) Mackorna räcker inte längre än ca 2 dygn och om din hamster inte ätit upp allt innan dess kan det vara lämpligt att ta ut den ur buren. Jag hoppas att detta recept blir lika uppskattat hos era hamstrar som hos min!:)

Hermelini
3/19/15, 12:17 PM
#52

#48

tror du att det funkar med ekologisk mandeldryck/mjölk istället? 😉🙂

RegnbågeDino, Du är saknadHjärta10/6 2015 lämnade Dino ossRegnbåge

BlommaSov gott älskade vänBlomma

Frosstis
3/19/15, 4:20 PM
#53

#52 ska det vara vanlig mjölk får den vara laktosfri! Mandelmjölk är nästan samma som havremjölk, bara olika smaker :) Så borde ju funka :D

Hells Angel
3/19/15, 5:03 PM
#54

#51 Jag gjorde än syltmacka till hamstern som var ganska stor, och ingången var ganska liten till hennes hus, och hon ville verkligen ha den i huset så hon höll på i typ 15 min med att knuffa, trycka och dra för att försöka få in den, sen tryckte jag ihop mackan lite så hon fick in den! 😛

Det såg jätte kul ut när hon skulle få in en macka få tvären!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Mirre395
3/19/15, 5:09 PM
#55

#54 haha! Underbart!;)

Annons:
[Catrin891211]
10/2/16, 7:11 PM
#56
wek539
10/20/20, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

#3: mitt resultat, jag ska ju såklart inte ge allt på samma gång och i den storleken jag råkade göra på. Nu ska jag bara prova och se om mina hamstrar tycker det är gott

L
11/7/20, 9:26 PM
#58

#1: hej! Funkar alla dessa att ge till en nyligen fyllt 2 årig hamster? Alla recept verkar ju så underbara

Cireea
11/7/20, 9:45 PM
#59

#58 Du kan ge hamstern samma typ av Färskmat genom hela deras liv. 🙂

Låser dock denna tråd då den är väldigt gammal med flera nick som längre inte finns kvar på iFokus. Ni är välkomna att starta en ny tråd med recept som är lite uppdaterad 🥰


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: