Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 9835 ggr
ccareface
2/14/13, 6:21 PM

Ikea SAMLA låda, hjälp/tips!

Eftersom en av mina hamstrar behöver en ny Bur så funderar jag på att köpa en SAMLA låda från ikea då jag hört att dom är bra och inte så jättedyra! då tänkte jag höra om ni har några tips på hur man kan göra om den till en mysig Bur till hamstern? :) lägg gärna med någon bild om ni har SAMLA låda som Bur till era hamstrar! :D tack på förhand!

Annons:
Staris
2/21/13, 8:36 AM
#1

Jag tycker samla lådorna från ikea är super bra :P

Jag har en sådan och det kan bli lite jobbit när man har höga saker i buren för då kan dom rymma lätt men jag brukar ha ett lock över halva buren. Men mitt tips är att du sätter i lite roliga grejer tillexempel, trähus,toalättrullar och du kan ju göra något eget av kartong och sådant:) Ett ufo kan också vara bra mycket bättre en Hjul faktiskt tycker jag :) Jag har ingen bild på hur min hamsters Bur ser ut men den har ett trähus,vattenskål,matskål och sen lite små grejer typ stockar dom kan krypa i och sådant :)

Ewa Lindberg
2/21/13, 9:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Inte super rolig inredning men den bytas ganska ofta…

Pelzi
2/21/13, 9:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

så här har jag i bland i min Bur byter inredning varannan vecka

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Nilla_93
2/21/13, 10:50 AM
#4

jag har kopplat ihop 2 lådor med rör en sov matlåda och en leklåda uppskattas mycket här

[etsan]
2/21/13, 10:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Kanske inte världens bästa bild men… Såhär bor mina hamstrar

Cafesinner
2/21/13, 1:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har Yuki i den största samlan på loven eftersom hans 330L-akvarium är waay för bökigt för att släpa med hem från internatet. Så här ser det ut just nu. Byter inredning iaf 2 ggr/vecka för det är såpass litet (mot vad han är van vid dvs.)
Ursäkta dålig cambild men kameran är urladdad^^,

Annons:
Cafesinner
5/9/13, 9:57 PM
[evilewa]
5/9/13, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Har ni tips på galler att sätta fast på sidan? Har funderat på denna….från Biltema…

Cafesinner
5/9/13, 11:00 PM
#9

Varför skall du ha galler på sidan:)?

[evilewa]
5/9/13, 11:15 PM
#10

Eller på taket….hursomhaver, har inga samla burar idag, kan tycka det är tråkigt om man inte ser hamstern i hyllan framifrån…

Gur4m1
5/9/13, 11:34 PM
#11

#10 om man börjar limma fast galler på sidan av Samlalådan så kan hamstern ganska lätt börja gnaga och då har du snart en hamster på rymmen! :D Jag tycker akvarium är snyggast och finast, för då ser man dem och man kan ha massor med strö! Men det tråkiga med akvarium är att ja, lösa vatten-delen. Jag har vatten i skål åt min hamster just nu, för jag vågar inte hänga upp vattenburken. Sen måste man silicona om man ska ha hyllor och grejer (om man inte bygger något stabilt som står upp av sig själv hur mycket hamstern än klänger på den).

Samla är så flexibelt och det kan säkert vara lite skönt för hamstern att det är lite lätt tonade "rutor" runt om. Blir kanske lite mer tryggt så? Sen att det är så lätt att hänga hyllplan och sätta fast vattenflaska är ju ett plus. Enkelt att placera galler i locket där hamstern inte kommer åt så lätt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

UlrikaD
5/10/13, 12:00 AM
#12

Man ser ju in i samla-lådan också. Den är ju ganska genomskinlig. Jag satt på andra sidan rummet idag och såg hur min ena tös satt och gnagde på en äppelkvist. Så nog ser man.
Jag tycker att de gnager lättare på galler än vad de gör på vanligt fyrkantsnät.
Kan man ha lådor bredvid varandra så är det ju snyggast att ha nätet i taket, men vill man ställa kanske två lådor ovanpå varandra så kan man ju näta på sidan istället.

Gur4m1
5/10/13, 12:07 AM
#13

Med gnagande tänkte jag mer att detblir flikar och grejer där man klippt/skurit upp lådan som hamstern/gnagaren lättare får "tag i" och "inspireras" till att gnaga på :D

Men av vad jag läst verkar det där vara väldigt individuellt- en del hamstrar verkar gnaga sig ur allt möjligt medan andra aldrig börjar gnaga. Men nät känns ju nästan som något man ser igenom ännu sämre än själva plasten? Ni som har väldigt höga lådor med gallertak- hur gör ni för att få cirkulation i buren? Eller det vill man kanske inte ha…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
UlrikaD
5/10/13, 12:16 AM
#14

Nät är ju fyrkanter, stora nog att få in ett finger i. Det ser man ju väldigt väl igenom.
Det brukar räcka med att skära ut locket och sätta nät, eller framsidan. Men man kan ju skära ut tak och en sidan, eller en långsida och en kortsida.
Fördelen med lådor är ju att man kan göra dom precis hur man vill. Man kan näta in hela lådan om man vill:)
Jag tycker att det är mycket bättre luft och bättre miljö i en sådan låda än vad det är i en vanlig liten duna-bur. De är ju plast precis runt om och så öppning i taket.

tinas hamstrar
3/22/17, 9:47 PM
#15

#3 jag vet att jag svarar superduper sent men byt helst 2 ggr i veckan:)

sandraHe
3/23/17, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Slänger upp en bild på hur jag gjort med min samlarlåda. Satte ihop en med en dunabur så att grabben har det lite större (plus att storstädning av buren inte behöver ske lika ofta ;) )

Upp till toppen
Annons: