Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 3287 ggr
[Sotis00]
2/3/13, 7:08 PM

Köp inte Ikeas-samlalåda!

Hej allihopa! Jag skulle bara säga att köp inte ikeas-samlalåda! Jag hade haft min guldhamster i en sånn och hon hade börja bita i plastet så det blev som en grop i själva plastet och det höll på och bli ett hål! Tur att jag märkte det för att annars så skulle jag haft en hamster springande i huset eller vart som helst, så då var det ju bara och byta Bur helt enkelt! Flört Förresten, det kanske inte har hänt så för er men det kan ju hända, så jag varnar er bara.

Annons:
Lojs
2/3/13, 11:08 PM
#1

De kan göra likadant med en duna-bur med, vissa hamstrar gillar att försöka tugga sig ut och kanske ska man ha ett akvarie till dem istället. Men det är väldigt individuellt, vissa tuggar massor och vissa rör aldrig buren så det är väldigt olika. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Pelzi
2/4/13, 8:01 AM
#2

då kan ju hamstrarna lika gärna tugga sönder plastbotten i en galler Bur man får hålla koll helt enkelt inga burar är helt säkra

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Ellenfyrkant
2/4/13, 12:08 PM
#3

Fast SAMLA lådan är ju en betydligt mjukare plast och därmed mer lättgnagd. Dessutom är de inte helt rektangulära utan har kanter som går in. Så jag bedömer att det är ganska mycket större risk att en hamster lyckas rymma ur en SAMLA. Även om jag inte har problemet själv.

Mvh Ellenfyrkant

Wellcraft
2/4/13, 3:15 PM
#4

En hamster kan faktiskt rymma ifrån både duna, samlalåda och gallerbur med lite otur.
Min kompis hamster gnagde hål i plastbotten på dunaburen, sen gallerburen.

De enda 100% rymningssäkra är nog bra terrarium och akvarium!
Man får anpassa efter hur rymningsbenägen hamstern är och hur mycket den lilla gnager.

Hamstrar är mästare på att rymma.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Odette
2/4/13, 3:48 PM
#5

#4 Men även akvarium och terrarium kan de ta sig ur.. om man inte har ett riktigt bra nätlock över.. :p

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Wellcraft
2/4/13, 3:55 PM
#6

#5 jag skrev bra terrarium & akvarium, då menade jag alltså säkra terrarium & akvarium.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
[kronoskogensvintervita]
#7

Kan inte hamstrarna gnaga på plastskenorna i terrarium? och silikonet? Det kan väl inte vara så nyttigt? detta är bara en fråga för själv har jag ingen erfarenhet av guldar

Frosstis
2/6/13, 8:21 PM
#8

Ifall man har en hamster (guld eller dvärg) som gnager på allting bör man undvika just plastburar såsom duna- galler bur- samla lådor m.m. Då får man ha något i glas, som ex terrarium eller akvarium. :)

Twisted_T
2/6/13, 8:40 PM
#9

Som flera redan sagt så finns det vissa hamstrar som gnager på allt och vissa gnager inte alls. En hamster som gnager mycket kan lyckas gnaga sig igenom det mesta och bör därför ha akvarie/terrarie. Självklart med galler över akvariet.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

jmellberg
2/6/13, 10:18 PM
#10

Jag har dvärg och en guldis, dvärgen bodde i en gallerbur och guldisen i en samla låda. Dvärgen gnagde jätte mycket på gallret så jag bytte Bur på dom 2. Min dvärg har iallafall inte gnagt sen dess! sen han flyttade in i samla lådan asså. :)

Ellenfyrkant
2/6/13, 10:57 PM
#11

#10 gnager gulden något i gallret? :)

Mvh Ellenfyrkant

jmellberg
2/6/13, 10:59 PM
#12

#11 nääää, :)

Han biter bara i gallret när han hör att jag kommer med mat, han bet mycket förr faktiskt, sen började jag ge honom lite knäckebröd varje kväll, då slutade han. Nu behöver jag inte ens ge han knäckebröd :)

Vildvittrans
2/7/13, 12:31 AM
#13

Siliconet i akvarier är ju anpassade för just akvarier och helt ofarligt att äta. Hade det varit gift i hade det läckt ut i vattnet och tagit död på de betydligt mer känsliga fiskarna. Skenor i terrarier käkar de däremot upp tills dörrarna trillar ut om man inte har koll. Jobbiga att byta med tycker jag.

Jag har bara haft en guldis o ett gäng ungar o de bodde i samla hur bra som helst. Ingen av mina dvärgar kan eller försöker gnaga sig ur.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Annons:
[Sotis00]
3/1/13, 8:20 PM
#14

Jag hittade en gallerbur uppe i vinden när vi flyttade in i ett hus och då hade dom som bodde där lämnat kvar massor med grejjor som dom sa att vi kunde få. Sen dess har hon inte gnagit i den buren. Pappa har sett en våningsbur och några mera burar på en butik i närheten så vi ska gå in dit och kolla på måndag :) Det ska bli min lilla födelsedags-present av han, eftersom jag fyllde år den 22 Februari! 🙂

Tack alla! 😉

Rocksey123
3/2/13, 7:33 AM
#15

Min kompis, har en guldhamster. Och under jullovet så hade hennes hamster gnagit sönder ett hål och smitit! Dom hittade Molly (hennes hamster) samma dag men dom var tvungen att köpa ny Bur. En gallerbur… Jag försökte varna henne om att dom kan bita på gallret. Men då hade hon redan köpt buren. Nu har hon typ bara vattenskål, saltsten, (hon lyssnar ALDRIG på mig) mineralsten, och ett hus. Jag vet inte vad jag ska göra! 3 av mina kompisar lyssnar inte på mig. En av dom har tagit bort saltsten iaf… När jag sa att man inte skulle ha vadd började hon babbla om att hennes hamster tyckte om det sååå mycket och att hon aldrig skulle ha toa-papper, och gick hem. Men, jaja, jag har varnat dom. De får skylla sig själva om deras hamstrar dör. Jag pratar med dem nästan varje dag om detta… Okey, jag sa i texten att de var mina kompisar, men det är dom inte. En av dom hävdar att jag är hennes bästis… Hua!

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Underthedoge
12/28/14, 4:39 PM
#16
Underthedoge
12/28/14, 4:40 PM
#17

Jag har den och min hamster har inte ens försökt ta sig ut (bita osv.)

Men då är det ju likadant med dunaburar och burar med plastbotten i allmänhet.

Det här beror ju på hur din hamster är, så den här buren är perfekt för mig och många andra vars hamstrar inte biter så mkt.

mermaidVSsailor
12/28/14, 5:14 PM
#18

Min förra guldis tuggade sig igenom två hela dunaburar under sitt treåriga liv, trots  alla tuggleksaker hon hade, den busen !

Put your guns away it´s teatime

Fiona1234
12/28/14, 7:44 PM
#19

#17 Vänligen putta inte upp trådar som är väldigt gamla. Du har under dagen puttat upp 3 st äldre trådar. // Medarbetare

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Frosstis
12/28/14, 8:06 PM
#20

#19 Vissa gamla trådar är inte alls helt onödiga, de kan vara väldigt bra att puttas upp och skapa en diskussion. Och en 2 år gammal tråd är inte alls väldigt gammal. 😉

Annons:
Fiona1234
12/28/14, 8:55 PM
#21

#20 Jag anser dessa trådar som onödiga, annars hade jag självklart inte skrivit det jag skrev i #19.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Frosstis
12/28/14, 8:57 PM
#22

#21 Kan du förklara på vilket sätt denna tråden är onödig? 

Själv anser jag att den är rätt bra eftersom nybörjare får bra tips i tråden. 🙂

Fiona1234
12/28/14, 9:06 PM
#23

#22 Syftade mest på de 3 trådarna personen puttade samtidigt, alla trådar denne puttade upp var inte speciellt nödvändiga 😉

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Frosstis
12/28/14, 9:13 PM
#24

#23 Fast vilka 3 trådar var det hon puttade upp då? Jag ser bara att hon puttat upp denna tråden, och denna. På vilket sätt är den sistnämnda tråden onödig? Jag tycker den är svinbra, jättebra hjälp för folk som vill börja använda samla lådor som Bur!! Den tredje tråden som du anser att hon puttat upp är bara någon månad gammal, haha.

Fiona1234
12/28/14, 9:20 PM
#25

#24 Fast vad är det att börja bråka om? Det var så jag uppfattade det, du behövde ju inte tycka samma som mig om du nu trodde det? Denna tråden är bra för folk att se, för jag själv tycker inte om samla lådor och tycker inte att man borde använda det 🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Frosstis
12/28/14, 9:23 PM
#26

#25 Jag bråkar inte, jag använder god ton och smilisar. 🙂 Om man är Medarbetare kan man inte göra precis som man vill och själv tycker, man får se utanför lådan och ur andras perspektiv, även om du inte använder samla lådor så är det massvis med människor som gör det, och det borde du ge en tanke för, innan du ber medlemmar att sluta putta upp trådar som kan vara viktiga för andra människor.

Toffs
12/28/14, 9:27 PM
#27

Jag håller med Paulina, ser inte att hon skrev något fel. Hon undrade bara vad det var som var fel med att putta upp gamla trådar, som faktiskt kan vara till nytta för nybörjare på samlan.🙂

Annons:
Fiona1234
12/28/14, 9:31 PM
#28

#26 Jag gör inte vad jag själv vill och tänker, jag skrev bara något som jag inte tyckte var relevant, att t.ex. putta upp en tråd ifrån 2010 bara för att visa ens egen Bur, det anser jag inte som relevant. Jag är inte dum, jag bad inte flera personer att inte putta upp vissa trådar, utan syftade då endast på den jag nämnde tidigare.

Det är väl inte så viktigt just nu hur jag formulerade det och uttryckte mig, släpp det. Vill du fortsätta diskutera detta så ta det i pm.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Roonja
12/28/14, 9:33 PM
#29

Håller med. Såklart att man får putta upp gamla trådar. Paulina är hur gullig och trevlig som helst och under alla åren jag sett och känt henne här så har hon varit trevligt och hållit en god ton så tycker det var onödigt att kommentarerna togs bort. :)

Frosstis
12/28/14, 9:36 PM
#30

#28 Du skriver på ett offentligt forum på internet, så jo det är visst viktigt hur du formulerar och uttrycker dig, eftersom det är lätt att missuppfatta, speciellt när du inte använder smileysar. 🙂Tråden från 2010 är relevant, vill du att jag ska förklara igen varför den är viktig, och att det inte gör någonting att Underthedoge la upp en bild på sin Bur och därmed puttade upp en gammal tråd? 

Du får gärna PM:a mig om du vill fortsätta diskutera, men jag anser att du inte har tillräckligt bra argument till varför du skrev som du gjorde i #19.

Frosstis
12/28/14, 9:37 PM
#31

#29 Naw tack Ronja, vad snäll du är ❤️

Fiona1234
12/28/14, 9:37 PM
#32

Som sagt, så var det så jag uppfattade det själv. Tyckte det var onödigt att putta upp 3 trådar som handlade om nästan samma ämne därav en var ifrån 2010, men nu är det inte såg viktigt 😉 Raderar tidigare kommentarer föra att slippa OT, vill du dock även fortsätta diskutera detta så vill jag att du tar det i pm.

Jag såg inte det här som något världsproblem direkt haha, det är väl bara att gå vidare? 😉

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Roonja
12/28/14, 9:43 PM
#33

#31 ❤️

Det går att ta tillbaka kommentarer som är borttagna. ;) Kommentarer som är dubbla, kommentarer med kränkningar, svordommar eller kommentarer med dålig ton skall tas bort. Men inte kommentarer som du själv uppfattade som onödiga. Man får diskutera här och starta upp gamla trådar. 😊

Frosstis
12/28/14, 9:45 PM
#34

#32 Då får du väl tänka till en extra gång innan du skriver vad du tycker offentligt, om trådarna faktiskt kan vara relevanta för andra än dig. Jag förstår om du inte tycker det är nödvändigt om någon puttar upp en tråd där en person skriver om hjälp för sin sjuka hamster år 2009, men sådana här trådar är relevanta läänge, alla började inte använda samla samtidigt, vilket innebär att alla inte har samma kunskap och därav kan det vara bra om gamla samla-låda-trådar puttas upp då och då. 

Om du inte tyckte att detta var ett världsproblem, varför fortsatte du argumentera mot mig undrar jag då, Fiona1234? 😂

Annons:
Frosstis
12/28/14, 9:46 PM
#35

#33 👍

Imasy
12/28/14, 9:56 PM
#36

Sonens hamster bor i ett träterrarium med tjocka väggar av OSB-skiva. Han roade sig med att tugga upp ett stort hål i botten, så nu ligger det en stor träkloss fastlimmad över hans hyss.

Så även trä är möjligt att gnaga sönder.

Upp till toppen
Annons: