Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningkinesisk
Läst 2934 ggr
KråkansFåglar
11/20/12, 3:38 AM

Planerad parning Kinesisk hamster

Planerad parning mellan

Tián (agouti dominant spot)   - Roslagens Senit och Roslagens Sabina (båda är agouti dominant spot)

De sattes ihop: 19/11

Hoppas få fram riktigt fina ooch trevliga ungar, som blir suveräna husdjur men också förhoppningsvis riktigt snygga djur som kanske lyckas på utställning.

Ungarna kommer självklart reggas!

Passa på att följa utvecklingen här :)

MVH

Ida Kråkan Andersson

www.krakansfaglar.n.nu

Annons:
KråkansFåglar
11/20/12, 3:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bilder på djuren :)

www.krakansfaglar.n.nu

Anix
11/20/12, 7:56 AM
#2

På vad kul med kines bebisar! :)

nadilda
1/1/13, 3:02 PM
#3

Hur har det gått?

[Marro98]
1/1/13, 6:10 PM
#4

Undrar jag med blir lite nyfiken Skrattande

Roonja
1/1/13, 6:12 PM
Fiona1234
1/1/13, 7:00 PM
#6

Jag undrar också :) !

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
KråkansFåglar
1/2/13, 7:42 PM
#7

Tyvärrblev det inget :/ men ska testa snart igen

www.krakansfaglar.n.nu

Fiona1234
1/2/13, 10:01 PM
#8

#7 Okej vad tråkigt ;"( , men lycka till näsa gång då :) :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

nadilda
1/2/13, 10:05 PM
#9

#7 Hoppas det blir något nästa gång! Kineser facinerar mig verkligen! Skrattande Du får väldigt gärna bjuda på bildef ;) Har nog nästan aldrig sett kines-bebbar!

KråkansFåglar
1/5/13, 8:32 PM
#10

inte jag heller ;) Så det ska bli riktigt spännande! Men det kan ju vara "vintertrots" :/

www.krakansfaglar.n.nu

[Em_I_Am]
1/5/13, 8:52 PM
#11

Hur funkar dom spot på kineser när man parar dom spot med dom spot? Dom spot bör man ju inte para med varandra när det gäller guldar. Mottlade campbells ska man inte para med varandra. Men har ingen aning om dom spot är lethalt på kineser och om det är det, vad händer då? Riskerar man ögonlösa vita ungar eller är det som med Mandariner tex där ungarna som ärvt det dubbla lethala anlaget dör redan i livmodern?

Eller har inte dom spot inte något allt att göra med lethala anlag?

Jag vill ha en BEW Ida. Fixar du? Haha

[Em_I_Am]
1/5/13, 9:05 PM
#12

Googlade men blev inte mycket klokare. En del tror att dom spot är homozygot lethalt och att alla bebisar som ärver båda generna tillbakabildas i livmodern och att inga upptäckter har gjorts att det skulle påverka mamman negativt alls. Medan andra tror att BEW är homozygota från just dom spot parningar. Så antingen slinker en o annan viting som skulle tillbakabildats förbi ändå eller så är det något annat helt enkelt.

Men skulle du få BEW som är till salu sen så vill jag ha! Jag hämtar den i Borås om det ska va så haha.

KråkansFåglar
1/8/13, 12:53 AM
#13

Jag är kass på genetik men har pratat med en annan uppfödare. Har jag en jäkla tur kan det bli några bre, men risken är också stor att 25% av ungarna dör strax efter födseln.

www.krakansfaglar.n.nu

Annons:
UlrikaD
1/8/13, 1:51 AM
#14

d.s+d.s är det lethal factor på och det ger alltså 25% färre bebisar. De dör inte efter födsel utan de tillbakabildas i livmodern.
Bär mamman bara på en bebis så föder hon kanske inga alls.

Men d.s+d.s parningar görs för att få fram bew kineser ändå.

Ingen som egentligen vet hur det påverkar mamman för det är ingen som har gjort någon direkt forskning på när under dräktigheten fostret tillbakabildas. Om det är tidigt eller sent i dräktigheten.

Men på t.ex chinchillor så är det förbjudet inom föreningen att para chillor som kan ge lethal factor. I andra länder parar men t.ex vita med vita för att få fram blåögda vita chinchillor.

[Em_I_Am]
1/8/13, 7:12 PM
#15

#14 Jo men vitteckning hos tex campbells gör att 25% av ungarna föds blinda o tandlösa (vita) och det va därför jag vart osäker på hur det va just med Kineser.

UlrikaD
1/8/13, 7:28 PM
#16

#15 Men vad hemskt!

Det borde väl vara ett tecken på att man ska hålla sig borta från parningar som kan ge lethal factor oavsett djurslag.

[Em_I_Am]
1/8/13, 8:09 PM
#17

#15 Ja, men det verkar finnas åtminstone två olika varianter. Det har ju tex inte fötts någon ögon- och tandlös unge i Mandarinkull fastän det är letalt. Det sägs även att Pearl är letalt (åsikter går isär) men där har det aldrig hänt heller verkar det som.

Det finns tom två Mottled-gener hos Campbells varar bara den ena i dubbel form ger såna ungar.  

Men det är inte så lätt att veta vilken gen man har alltid så det är bäst om man inte gör såna parningar.

Mjuhm hade ju tjuvparning på två vittecknade hybrider där några såna ungar föddes om du minns det? Hade både tråd här o på dif. Båda hybriderna hade alltså just den Mottled-genen.

UlrikaD
1/9/13, 1:20 AM
#18

#17 Kommer ihåg de ungarna, kom dock inte ihåg att det var resultat av en sådan parning.

Upp till toppen
Annons: