Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningkinesisk
Läst 1817 ggr
ccareface
2012-10-08 20:49

Hamster - genetik och färger

Hej! Ny här så får ursäkta om något blir fel på nått sätt.

Jo, jag undrar lite om guldhamstrar, genetik, hårlag,  färger osv. Jag har läst på så mycket jag kan om färger men hittar ingen info direkt om vilka olika färger osv man kan korsa inom hamsteravel? vore så tacksam om någon kan berätta lite, eller kanske har någon bra hemsida med info!

Tack på förhand! :D

Annons:
UlrikaD
2012-10-09 00:53
#1

Finns en hel del på sidan här om du går in på artiklar och sen kollar under avel.

Och sen även SHF:s hemsida:)

Lojs
2012-10-09 10:56
#2

Främst försöker man ofta hålla sig till samma ihop med samma, som svartbaserat med svartbaserat, långhår med långhår osv, sedan är det vissa saker som man hellre kombinerar än andra, som svartbaserat med gulbaserat. Vissa saker undviker man helst att kombinera alls, som gulbaserat och crémebaserat, medan andra saker kombinerar man kanske om man har en bra anledning, som långhår och korthår. Detta är en svår fråga att svara på generellt, man skulle ju kunna skriva en hel bok om det. Det är lättare om du har specifika frågor. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ccareface
2012-10-09 19:12
#3

Louise: Jag förstår :) Man kan alltså korsa te.x svartbaserat och vilttecknade?

Håller mig själv till långhåriga hamstrar (:

Twisted_T
2012-10-09 20:20
#4

#3 Vilttecknat är den enda gruppen som du kan para med alla de andra kategorierna :).

Kolla SHF's hemsida så står det mer där om kategorierna. Det är lättast att förstå allt när man läser det där då det är väldigt okomplicerat.

Där ser du också vilka olika färger som hör till vilken kategori och bilder på de olika färgerna/teckningarna osv.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Odette
2012-10-09 20:42
#5

Den här är jätte bra tycker jag; http://hamster.ifokus.se/articles/4d7159aeb9cb46221d069994-fargkategorier

Sedan finns det lite smått och gott på min hemsida också; http://exentrions.weebly.com/genetik.html

Men som sagt, finns lite artiklar här på hamster iFokus och så har vi ju SHF's hemsida ->

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

ccareface
2012-10-09 21:59
#6

#4 Okej tack :)

#5 Okej tack så mycket c:

Annons:
Upp till toppen
Annons: