Annons:
Etikettguldhamster
Läst 12789 ggr
muffinsöt
9/15/12, 11:16 AM

Hur ofta byter man all sågspån?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har är hamstervan och så. Men tror att jag slarvat lite. Eller jag vet itne.. Är noga och tar hand om min hamster bra.. Tkr jag..

Byter vatten och Sand o toan varje dag.. Men bajskorvar tar jag bort en gång i veckan bara… De ser inte skitit ut i sågspånet…så byter ju inte sågspån så ofta… Men hur ofta ska man byta sågspån helt å hållet?

Sen har jag ett stort tungt akvarium till henne … Så kan inte skölja av det i badkaret, utan jag skurar med en svamp å trasa å sist en handuk. Utan rengöringsmedel, för att jag är rädd att hon ska få i sig något… Ska jag skita i rengöringsmedel eller hur ska jag göra ?

Sen har jag ju träleksaker… Ska man sköja dom oxå eller ?

tacksam för svar :) kram på er alla :)

Annons:
[Marro98]
9/15/12, 11:35 AM
#1

Lite opp topic men:

Är det en saltsten jag ser i bakgrunden??
Och vad är den gula till höger om saltstenen?

Hamstrar ska inte ha varken saltsten eller vitanmin sten eller vad det nu heter.

Scorpio97
9/15/12, 11:40 AM
#2

Jag städar sanden varje dag, samt byter vatten och tar bort gammal mat. Torrfodret fyller jag på.

Varje vecka så diskar jag matskålarna, samt slänger dte som är kvar. Byter eventuellt toapappret dom boar med om det verkar smutsigt.

Varannan vecka tar jag bort det smutsiga spånet, diskar hjulet, skålar och sandbadet ordentligt, eventuellt med rengörningsmedel om dte behövs. Byter bomaterial helt.

Varannan vecka tar jag bort allt spån, samt tvättar ur i badkaret, ibland med rengörningsmedel om det behövs. Hjulet, skålar och sandbad tvättas ordentligt.

(städar alltså två gånger i månaden, varav en gång helt)

Plastgrejerna jag har i hagen tvättas varannan vecka eller varje månad, beroende på hur smutsiga dom är. Trägrejer låter jag stå i varmt vatten en kvart eller så när jag upplever att dom luktar. Brukar spara ihop extra många kartonger som hamstrarna kan bo i, så att jag kan tvätta alla trägrejer på en och samma gång. Dom får sedan stå och torka i minst en vecka, för att vara säker på att dom är helt torra. (Trägrejer tvättas utan rengörningsmedel)

Skura med varmt vatten och svamp tycker jag låter bra. Oftast är dte allt som behövs. Om du upplever att akvariumet börjar lukta kiss så kan du ju ta med lite rengörningsmedel och sedan vara väldigt noga att tvätta bort det. Luktar dte inte kiss så behövs nog bara vatten.

Det här är hur jag städar, då har jag tre dvärgar i varsin Bur (: Bara en är "toatränad" övriga gör sitt i ett speciellt hörn av buren. När jag städar enligt detta schema så luktar inte buren när jag städar. skulle jag vänta en vecka till så skulle det nog göra det. Hur ofta och hur mycket man behöver städa beror på hamstern, buren osv (:


//Jessie

Frosstis
9/15/12, 11:41 AM
#3

Jag tycker du ska ta bort bajset typ varje dag, Eller varannan iallafall.

Som #1 säger ska man inte ha saltsten eller mineralsten :)

Jag har så mycket spån eftersom jag har köpt en bale till min kanin, så jag kan slösa mycket spån och kan byta ofta. Men jag byter ca varannan vecka. Har man liten Bur tycker jag en gång i veckan, och ju större Bur desto ooftare för den blir inte smutsig så fort.

:)

sassa89
9/15/12, 11:44 AM
#4

1# Ser ut som saltsten samt miniralsten å de ska de inte ha öht… Ger man de rätt varierad kost så behöver de inga miniraler, å saltsten kan tom döda hamstern :/ Så ts ta bort detta! ÄVen om zoo affären har rekomenderat det, de vet inte alltid vad de pratar om,tyvärr! Har du hamstervadd som bomatrieal? ta bort det med isf å lägg dit rivet toapapper ist!

Flöffo
9/15/12, 1:29 PM
#5

Jag städar hela buren varrannan vecka ungefär.

Du kan använda rengörnings medel en gång i månaden om du vill det, skölj bara av noga.Själv använder jag det bara när jag städar  toan.

Du kan skölja av trä leksakerna ibland ja.Jag gör det när jag tycker det behövs , om någon kissat tex.

Och som dom andra har sagt så är saltsten inte bra.Så ta ut saltstenen!Den där andra är bara onödigt att ha , skadar dock inte hamstern vad jag vet.Sen ännu ett tips är att ha lite mer botten strö , det brukar hamstrar gilla.Men inget tvång.Jag brukar ha ungefär 15 cm till hamstrarna som gillar att gräva.Dock så gillar inte dom jag har nu det, så dom har ungefär 5 cm.

Jätte söt hamster förresten.Glad

//Flöffo

[Em_I_Am]
9/15/12, 1:38 PM
#6

Lite diskmedel kan du ha när du rengör. Bara torka av ordentligt med trasa med bara vatten på så du får bort det efteråt. Diskmedel är inte farligt. Iaf inte i små mängder. Diskar alltid ur burar, saker, matskålar, sandbad osv med lite diskmedel. Ingen har mått dåligt av det. Men jag sköljer ju efteråt. Kan du inte skölja så torka bara ordentligt med vatten på trasa som sagt.

Annons:
muffinsöt
9/15/12, 2:00 PM
#7

tack för alla svar! Den gula är en tuggsten… Den vita e saltsten ja… men hon biter inget på den så jag vet inte vf jag har kvar den.. Jag har oxå hört att de inte ska ha , men sen hörde jag att man ska ha ibland… Men tar bort den helt nu :) 

Sågspån har jag mycket av! Flera liter :P >Tvättar ut toalett å vattenskål gör jag en gång i veckan… Men trägrejerna har jag aldrig tvättat förutom idag…. De har aldrig luktat elller sett skitit ut så har inte trott de behövs? Min hamster kissar ibland i ett hörn utöver toaletten. Men de brukar aldrig vara på trägrejer å så…

Bajset kan jag börja ta bort oftare :) Men iaf så tkr jag inte alls att de e mkt bajs… De e bara de att de oibland grävs ner eftersom hon gillar att gräva i sågspånet. Men försöker ta bort så mycket som möjligt…

Jag städar gärna ur bruren å tar bort all sågspån, men känns som att de inte behövs mer än ta bort bajskorvarna.. Eftersom sågpånet tillomed luktar nytt… Känns onödigt å slänga allt… Men man ska ändå slänga eller ? För isf så ska jag absolut göra det!!!

Muffin får inget vadd utan bara rivet toapapper å sen lite rivet äggkartongsbitar. Hon älskar de :)

Vet inte om jag glömt svara på något nu….:) Tack för svaren!!! :D så snällt :)

Suskiv
9/15/12, 2:01 PM
#8

Gör rent toalådan och kollar huset dagligen efter färskmatsrester. Varje vecka byter jag bomaterial i bolådan och tar då bort allt bajs (mina envisas med att bajsa i huset).

Resten av buren rengörs kanske varannan månad. Behövs inte oftare eftersom jag ju tar bort allt som ör smutsigt. Jag ser ingen vits med att kasta rent spån.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

muffinsöt
9/15/12, 2:08 PM
#9

>Föresten, vad tycker ni att man blandar "hamster natural" och "hamster complete"? maten alltså. Känns lite tråkigt att bara ha "hamster complete" men det är väl bra mat va ? "hamster natural " är ju fortfarande mycket frön å så. Men lite behöver de väl få i sig ? Blandar då för att hon ska få i sig lite frön å sånt oxå.. Men inte bara lixom… 

Sen en till fråga, har läst olika om hur ofta man ska fe dom frukt å grönsaker. Brukar vara olika för muffin… Vissa veckor kan de faktiskt bli lite varje, varannan dag.. Å vissa veckor blire bara 1-3 ggr. Men då lite mer..  

Brukar kanske inte ge jtätevarierat. MEn banan, äpple, morot, vitkål, broccoli ibland, gurka , tomat,potatis och ibland lite rågkex. Men de e ju mkt salt.. Så kan de äta de ?

Mkt frågor (A) hehe

muffinsöt
9/15/12, 2:11 PM
#10

Okej! Jag har också känt att de e lite onödigt att ta bort fräsht sågpån! Varannan månad är ju inte ofta så de e ju bra… Men ser man på sågspånet eller `? Jag ser aldrig att de e skitit eller att de luktar… Men de blir väl bakterier..

muffinsöt
9/15/12, 2:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här är två till bilder på min bebis :D

Suskiv
9/15/12, 2:48 PM
#12

Jag blanda hamter Nature med  complete.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

UlrikaD
9/15/12, 3:21 PM
#13

Även om spånet inte ser smutsigt ut så blir det smutsigt. Partiklar från kiss och bajs sprids omkring. Det blir dammigt precis som ens möbler i rummet. Beroende på burstorlek så hade jag bytt varje till varannan vecka och städat toa-skålen varje dag.

Det är som om man tittar på sina egna sänglakan. De ser ju sällan smutsiga ut, men man vill ju ändå tvätta dem så att de känns rena och fräscha att sova i.

Tänk på att hamstern kan ju inte gå hemifrån utan bor ju i sin Bur dygnet runt. Rent och fräscht är ganska nödvändigt.

Annons:
91Marran
9/15/12, 4:34 PM
#14

#13 håller med dig. bara för att det ser rent ut så behöver det inte vara det. Det är hamstern som måste stå ut med hur det städas.

Om man kopplar till det Ulrika sa om att ens lakan inte ser smutsiga ut men att man vill tvätta ändå. Tänk dig hur lång tid det skulle ta innan ett lakan blir smutsigt så att det verkligen syns jättydligt. tänk sedan på hur många gånger emellan som du skulle ha tvättat det lakanet. om vi säger att lakanet är skitigt efter 4månader, så vill man ju ha det tvättat minst två-3 gånger innan dess, oftast fler.

för att ta en jämnförelse mellan oss människor och hamstrar. Så fort det kommer bajs hos oss människor vill vi spola ner det direkt, annars luktar det inte så trevligt. Hamstrar har bättre luktförmåga än oss människor och känner av lukter bättre än oss, och känner dem även starkare. så det lilla som några korvar luktar hos dem, är inget för oss men för dem kan det vara en väldigt stark och kanske rent av frän lukt.

Atta sitta och leta upp varje bajskorv i allt spån tar väldigt lång tid, går snabbare att tömma ur allt spån. Har man en jobbig Bur att städa borde man byta.

Detta är kanske en hel del konstiga jämföranden, men det finns ändå en gnutta sanning i det hela.

Mvh
Mig

becca93an
9/15/12, 9:29 PM
#15

tack för svaren! Ni har helt rätt :) Har nog varit för bekväm å inte tänkt så långt,… men annars brukar jag vara värsta beskyddande mot henne,… hoppas inte hon får hälsoproblem eller något =( Men ska nu tömma allt oftare…:)

becca93an
9/15/12, 9:31 PM
#16

oj såg nu att jag var inne på mitt andra konto… Haha.. men det är jag "muffinsöt" som skriver! ;)

Hanna
9/15/12, 10:16 PM
#17

OT, men man får bara ha ett konto. Bäst att radera ett kanske? :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

linnea1111
2/14/16, 7:15 PM
#18

svarar nu  haha :) Jag brukar städa den på Måndagar och Torsdagar (när den börjar lukta äckligt) Då byter jag spån och sköljer ur buren. Sandbadet städar jag varannan dag och matgrejerna fixar jag varje dag.  :)

Upp till toppen
Annons: