Annons:
Etikettkinesisk
Läst 7394 ggr
Jills
6/23/12, 7:25 PM

Kinesisk (dvärg?)hamster

Hej!

Jag är ny här men har massa frågor!

Jag funderar på att köpa en Kinesisk hamster. Eller heter dem kinesisk dvärghamster?

Har tidigare haft flera möss, en guldhamster och kaniner (har en kanin nu). Guldhamstern jag hade blev aldrig riktigt tam och blev arg på dagen om man försökte ta upp honom, eftersom han ville sova.

Men så igår var jag hos en kompis som hade en Kinesisk hamster och jag blev alldeles kär!! Så nu har jag lite frågor, har tittat igen artiklarna lite men tycker det är lättare att fråga så här.

1. Vad är egentligen skillnad på Kinesisk hamster, andra dvärghamstrar, guldhamster och en mus? (tycker Kinesisk hamster liknande en mus och betedde sig lite så). Alltså inte utseendemässigt, färger och så utan i temperament, vem som blir bäst husdjur osv.

2. Jag har redan en kanin, kan det bli problem? Eller kan de till och med bli vänner och få hälsa på varandra?

3. Visst är de nattdjur? Kan man vänja om dem så de är vakna och pigga på dagen och lugnare på natten?

4. Hur länge kan en Kinesisk hamster leva? Hur gamla ska de vara när man köper dem?

5. Kan man använda Toa-Lätt i buren eller är det för stora bitar? Har det till kaninen nämligen.

6. Någon som har tips på en seriös uppfödare i Göteborg?

Blev lite många frågor, men hoppas någon har tid att svara!

/Martina

Annons:
Frosstis
6/23/12, 7:48 PM
#1

1. Vad är egentligen skillnad på Kinesisk hamster, andra dvärghamstrar, guldhamster och en mus? (tycker Kinesisk hamster liknande en mus och betedde sig lite så). Alltså inte utseendemässigt, färger och så utan i temperament, vem som blir bäst husdjur osv.

Det är väl egentligen inte så mycket skillnad på kinesisk dvärghamster än andra dvärghamstrar, de är ungefär likadana :)

2. Jag har redan en kanin, kan det bli problem? Eller kan de till och med bli vänner och få hälsa på varandra?

Nej det är inte problem. Har inte en kanin men de kan väl få träffas, men inte utan uppsikt för att kaninen kan lätt döda en hamster. Jag skulle unvika att göra det :)

3. Visst är de nattdjur? Kan man vänja om dem så de är vakna och pigga på dagen och lugnare på natten?

Jo det är dom. Man kan vänja dom att vara vakna på kvällen, om man väcker dom försiktigt runt 18.00 och ger maten och så, så kommer de (kanske) vänja sig och gå upp själva då :)

4. Hur länge kan en Kinesisk hamster leva? Hur gamla ska de vara när man köper dem?

De lever ungefär 2-3 år :) De är ca 6-8 veckor när man köper dom (tror jag..)

5. Kan man använda Toa-Lätt i buren eller är det för stora bitar? Har det till kaninen nämligen.

Japp, funkar utmärkt. Många som använder det (inklusive jag)

6. Någon som har tips på en seriös uppfödare i Göteborg?

Nej tyvärr.

Kinesiska dvärghamstrar kan även leva två, så köp 2 st. Men var beredd på att dom kanske inte kommer att funka när dom blir äldre. :)

Floppan
6/23/12, 8:20 PM
#2

#1 kinesiska dvärg hamstrar ska leva ensamma de är solitära djur

Frosstis
6/23/12, 8:21 PM
#3

#2 Nej. De ska ha chans att få en kompis. Guldhamstrar är solitära djur.

NinjaKakan
6/23/12, 8:39 PM
#4

#3 Jag har också strängt för mig att man bara ska ha kineserna 1 och en. Men jag kan ha fel. Ska kolla.


NinjaKakan
6/23/12, 8:44 PM
#5

Från www.hamsterforening.se

"Kinesisk hamster kan vara svår att ha annat än ensam."

"Kinesisk hamster är nästan lika vig som en mus, och klänger gärna på fingrarna. De trivs ofta bäst utan burkamrater."

"Dvärghamstrarnas sociala liv i det fria är till stor del okänt, åtminstone för oss amatörer. Av deras uppträdande i fångenskap kan man gissa att Kinesisk hamster är strikt ensamlevande/revirbildande utom under parningen" (det var iförsig om hamstrarna i det fria men kan vara relevant ändå att veta :) )

Deet borde inte vara omöjligt att ha dom i par eftersom det står att dom oftast trivs bäst utan burkamrater


Frosstis
6/23/12, 8:49 PM
#6

NinjaKakan: men de är dvärghamstrar, alltså ska de iallafall få chans att leva ihop. Det är det också lag på :) Goldenhamsters hade ju två kineser som levde ihop. De ska iallafall ha chans :)

Annons:
Floppan
6/23/12, 8:53 PM
#7

#6 klart de ska få en chan men om de funkar bra och helt plötsligt utan förvarning så ligger en livlös hamster är det ett bättre alternativ

NinjaKakan
6/23/12, 8:56 PM
#8

#6 Absolut, jag säger inte imot dig då ^^ Trodde nämligen att man helt enkelt skulle ha dom själva eftersom dom var väldigt revirvaktiga eller vad man nu säger :P


Floppan
6/23/12, 9:00 PM
#9

Även om det är en som fått det att funka så kanske man ska ha en som första kines

Frosstis
6/23/12, 9:02 PM
#10

#7 men det ligger inte utan förvarning en livlös hamster där, man hör om dom bråkar och särar på dom då. :)

#8 Hehe ;) Njae, man måste ju testa. Antingen är de bästa kompisar eller inte gillar varandra :)

#9 men det är fortfarande lag att man ska ha dvärghamstrar 2&2 (undantag om de bråkar och behöver säras på)

känns som min tråd nu.. Förlåt TS!

Jills
6/23/12, 9:08 PM
#11

Så det är inte så stor skillnad i deras beteende? Hur tama de kan bli osv. Blev sugen just på en Kinesisk hamster men vad tror ni skulle passa bäst?

Har svårt att hitta någon uppfödare i Göteborg, finns de ens att köpa i djuraffär? Och vilket kön är bäst att ha?

Floppan
6/23/12, 9:10 PM
#12

#10 det ligger nåt i det du säger men om man kanske sover hos en kompis också bråkar det vilt på natten så att en dör

NinjaKakan
6/23/12, 9:15 PM
#13

#11 Undvik djuraffär i största möjliga mån. Man vet aldrig var dom kommer ifrån, vad dom har för genetiska ärftliga sjukdomar och hur deras beetende kan vara. Oftast kan man lösa en transport mot lite pengar eftersom ja, det är många som kör sverige igenom :)


Annons:
Frosstis
6/23/12, 9:15 PM
#14

#11 de kan bli riktiga mysbollar! :) Allra enklast är ju vintervit, men kinesisk passar lika bra :) Jag tycker du ska köpa kinesiska.

Transport går alltid att orda :) Köp inte från djuraffär ;) vad jag har sett i djuraffärerna har jag inte sett kinesiska iallafall.

Jills
6/23/12, 9:28 PM
#15

#14

Det jag tänker på är att man vill ju gärna träffa hamstern innan man köper den, iallafall hälsa på den och så. Och det kan jag ju inte om jag ska köpa från en uppfödare, eftersom jag inte hittar någon i Göteborg.

Varför är vintervit enklast?

Frosstis
6/23/12, 10:01 PM
#16

#15 ja såklart. Men om du får en hamster från uppfödare långt bort så kanske den inte är så tam men sen kommer den ju bli tam. :) och köp 2 st.

de är väl lugnast och så :) de flesta har dom som nybörjarhamstrar. Men du kan gärna ha kinesiska om du vill :)

Floppan
6/23/12, 10:22 PM
#17

#16 Har du tänkt på att om uppfödaren ligger långt bort så om dom bråkar kan h*n ju inte lämna tillbaka en så hon kanske borde ha en extra Bur iaf

Roonja
6/23/12, 10:31 PM
#18

Det är inte lag på att kinesiska ska bo ihop. Dem börjar oftast bråka. Bäst är att ha dem en och en. Skrattande De är väldigt lika Guldhamstrar med det här med en partner. Det kan faktiskt gå att ha 2 guldar tillsammans, men vill man ta risken, nästan precis så tänker jag med Kinesiska. Glad

Floppan
6/23/12, 10:39 PM
#19

#18 håller med , tycker man inte ska ta risken när det är första man kanske tror att de leker när de i skälva värker bråkar för livet

UlrikaD
6/23/12, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag har en kines-kille här hemma. Har också haft en del vintervita. Skillnaden är väl att kineser är större och mer avlånga. Killarna har väldigt stor pung. De har också ett helt annat sätt att vara i handen. De håller sig fast med tassarna runt fingret och klättrar gärna. De uppskattar att ha kvistar och grenar i buren som de kan klättra på till skillnad från vintervita som håller sig på marken.

Finns ingen lag att kineser ska vara två men det finns uppfödare som har kineser i grupp utan problem. Allt beror på individerna.

Mina kineser har varit mer vakna även på dagen till skillnad från guldhamstrarna som är mer kvälls och nattaktiva. Tycker mina har varit vakna när man själv har varit vaken och rört på sig.

Jag skulle rekommendera att köpa kines från en riktigt bra uppfödare med bra djur istället för att köpa på zoo eller liknande bara för att det finns nära.

Jag bor också i Göteborg och jag köpte min pojke (hade även en tös förut) från Pernilla på Skärgårdens. Hon finns i Stockholm. Vet att hon just nu har kineser till salu i båda färgerna, både hanar och honor.

Jag har en kompis som ska åka från Stockholm ner till Göteborg den 6 juli. Skulle du ordna någonting med Pernilla innan dess så skulle det säkert kunna gå att lösa med transport.

Här är Skärgårdens hemsida iallafall.

http://skargardenshamstrar.se/wordpress/

Och en bild på min kille:)

Annons:
UlrikaD
6/23/12, 10:55 PM
#21

Kan tilläggas att Pernilla säljer en hel del kineser i par som funkar ihop. Men hon säljer även ensamma.

goldenhamsters
6/24/12, 1:41 AM
#22

#6 Haha, va? Jag har inte haft två kineser boendes tillsammans, har aldrig haft kineser bara vintervita Tungan uteFlört.

Sen blir kineser äldre än andra hamstrar, de blir ju 3-5 år gamla.

Jag vill i alla fall rekommendera vintervita dvärghamstrar, riktigt mysiga och söta djur. En av mina vintervita klänger sig fast runt fingrarna som en kines, supersött Glad.

Mvh Alicia.


Roonja
6/24/12, 10:56 AM
#23

#20 jo, men pernilla har också sagt att många av hennes inte klarar att bo ihop, och att det kan vara riktigt svårt att få dem ihop. Om jag skaffade kines skulle jag testa först att ha dem ihop och se hur det gick. Skrattande

Frosstis
6/24/12, 1:56 PM
#24

#22 men var inte tjorven och stina det? Obestämd alltid trott det Foten i munnen

men jaja, jag tycker iallafall man ska köpa 2 från början och testa :)

Frosstis
6/24/12, 4:22 PM
#26

Jaha haha okej Tungan ute

Jills
6/24/12, 5:20 PM
#27

Men jag har faktiskt fortfarande lite svårt att förstå den stora skillnaden mellan en mus och en Kinesisk hamster. Har ju haft möss innan, och den kinesiska hamstern jag träffade var väldigt lik en mus och klättra runt på en precis som en mus gör.

Kan en mus vara ett bättre husdjur, de kanske inte är nattdjur som hamstrar? Och definitivt lättare att hitta, för jag vill hålla i musen/hamstern så jag ser hur den är, om den är lugn osv, och det går inte om jag ska köpa från en uppfödare långt bort.

Annons:
ivanhoe81
6/24/12, 5:33 PM
#28

jag hade 2 kinesiska hamsterhanar, de följde varandra precis hela tiden, märkte hur den ena blev deprimerad då den andra lyckades rymma och blev tagen av katten

jag beställde mina från imazo via min akvariebutik och de var tama stort sett från början

#27 en mus är inte lätt att hitta det vet jag, jag tycker att den kinesiska hamstern är lättare att hitta än ett par möss

UlrikaD
6/24/12, 5:49 PM
#29

Jag har ju både möss och en kines. Möss är ju mycket mindre och snabbare. Kanske inte har lust att sitta still och gosa lika länge som en kines.

Det är ju två helt olika djur, så det bästa är väl att träfa båda sorterna och känna efter själv vad som passar en bäst.

Jills
6/25/12, 6:13 PM
#30

Var på en djuraffär idag och de hade sibiriska dvärghamstrar. De hade bara djur från mindre privatuppfödare och jag prata länge med en i personalen om just hamstrar. Blev väldigt sugen på en hamster, men hur är de sibiriska dvärghamstrarna? Gillar de att klättra runt på en, för det var just det som jag gillade med den kinesiska, att den var så klättrig :-)

Roonja
6/25/12, 6:19 PM
#31

#30 Det finns inget som heter Sibiriska dvärghamstrar. Flört Det är bara ett påhittat namn som djuraffärer hittat på för vintervita. :/

Jills
6/25/12, 6:27 PM
#32

#31 Såg det nu när jag tittade runt lite… :p

MaaariaS
6/25/12, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Lägger in en bild på min älskade kines Ludvig Von LångsvansKyssHan är storebror till UlrikaDs sötisKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

MaaariaS
6/25/12, 7:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

En till bara för att hihi.Det kan aldrig bli för många bilder på kineserKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
Anena
6/25/12, 8:15 PM
#35

#20 och # 33

Så söta de är. Förhoppningsvis kommer vi till hösten, åter igen att ha kineser här hemma. De är så charmiga.

Jills
6/25/12, 8:29 PM
#36

Den största frågan just nu, är vanliga dvärghamstrar (alltså inte kinesiska) klättriga? Klarar de av att klättra uppför din arm, innanför din tröja osv. som möss gör?

Frosstis
6/25/12, 10:25 PM
#37

Om du har dom på låg nivå nära golvet skulle de nog klara av att klättra uppför armen utan att ramla ner. Men de skulle nog hellre hoppa ner på golvet, för de är inte klätterapor ;) Inte bra på att se höjder m.m Dde ser grumligt, svartvitt och 15 cm framför sig. Tror att om du vill ha klätter djur så ska du nog ha möss eller råttor ;)

Jills
6/25/12, 10:57 PM
#38

#37 Okej, så då skulle den kinesiska hamstern passa bra? För den jag träffade var väldigt klättrig iallafall :-)

Anena
6/26/12, 12:22 AM
#39

#38 Ja, kineser är bra på att klättra. De använder både tassarna och sin svans som du nog såg när du träffade din kompis hamster. Så är det det du vill ha, tror jag att en kines skulle passa dig bra.

Jills
6/26/12, 1:32 PM
#40

Då känns det som om en kines är det ultimata, typ som en mellanting av hamster och mus :-)

Ska till en annan djuraffär idag och kika, får se vad de har.

Frosstis
6/26/12, 3:31 PM
#41

Men köp inte från djursffär.. Även om den verkar gosig så kanske den inte är det. Tror att agressivitet visar sig vid 3 månaders ålder,

Annons:
ivanhoe81
6/26/12, 3:50 PM
#42

jag tycker tvärt om att man ska köpa från djuraffär för då får man arbeta mer för att få dem tama och på så vis skapar ett starkare band mellan en själv och djuret

innan jag skaffade katt så hade jag gerbiler från en oseriös affär, med en del arbete så fick de vara ute på golvet och springa men de höll ordentlig koll på mig och de älskade att klättra upp för benet och upp på axeln, försökte samma sak med en gerbil från en uppfödare och den gnagde sönder alla sladdar och var inte alls lika gosig som de från djuraffären

Jills
6/26/12, 5:15 PM
#43

#41 Jag har mest varit i djuraffärer för att kolla på djuren. Men de jag varit på köper bara in djur från privata uppfödare, så jag ser inget fel i att köpa djur från just dessa djuraffärer.

Men det blir antagligen privat ändå eftersom djuraffärerna inte verkar ha Kinesisk hamster.

Roonja
6/26/12, 7:05 PM
#44

#43 Det är mycket fel i att köpa från djuraffärer, du kommer då stödja grossist aveln. Dem mass avlar och bryr sig inget om färger, inavel, skötsel m.m. Såklart finns det bra saker med att köpa från djuraffär, kommer bara inte på något just nu.

jag var på ett zoo idag. Det kanske låter värre än vad det var, men dem hade inget vatten och ingen mat. Sen stod det Sibirisk dvärghamster, färg perlamo, vilket inte finns, men dem menade vintervit sapphire pearl.

Men det jag blev mest arg över var att dem hade en lapp där det stod Sibirisk hamster som är svart. Då är det ändå en Campbell, men det värsta var att det stod hona fast jag tydligt såg en "pung".

Sen hade dem vadd och plasthus och alldeles för små Hjul. Dock hade dem riktigt fina och stora burar.

Jills
6/26/12, 7:49 PM
#45

#44 Det finns ju bra och dåliga djuraffärer, precis som med allt annat.

Roonja
6/26/12, 7:51 PM
#46

#45 Jo, det är klart. Dock har jag aldrig hört någon bra affär. Någon får gärna nämna någon här om någon vet om det finns någon bra affär? Hahah, det vart många någon! Tungan ute

Jills
6/26/12, 9:23 PM
#47

#46 Frölunda zoo och Mölndals zoo i Göteborg tycker jag är bra.

Roonja
6/26/12, 9:37 PM
#48

#47 okej. :) Kan du beskriva det då? Skrattande Skulle vara bra och veta i så fall. :)

Annons:
Jills
6/26/12, 9:47 PM
#49

# 48 Bra och kunnig personal, rent i burarna, bra burar, flera lekmöjligheter i burarna, köper från privara uppfödare. Värnar om att rätt djur kommer till rätt människa. Ger bra information om djuret jag frågar om.

Jills
6/26/12, 9:50 PM
#50

Men nu blev det lite OT. Är det någon som känner till någon uppfödare av kineser förutom Pernilla i Stockholm?

Roonja
6/26/12, 10:05 PM
#51

#49 Okej. låter bra. Skrattande Hur är det med vadd och sånt? Äsch strunt i det.

Jag vet ingen annan uppfödare än Pernilla, och även någon mer, men jag vet inte var hon bor. Obestämd

Anena
6/26/12, 11:12 PM
#52

Det finns en uppfödning i Trollhättan. Goldens heter den. Den och Skärgårdens är de två jag känner till.

BeccaTilda
6/27/12, 10:33 PM
#53

Måste bara säga en sak om det där med att låta kanin och mus träffas! När jag gick ut till en av mina kaniner förra året så låg det en ihjälbiten mus i hans Bur! Musen hade antagligen försökt äta av Stampes mat ;)

Från och med då blev hans nya namn MödarStampe ;)

Roonja
6/27/12, 10:38 PM
#54

#53 varför skulle man sätta ihop en mus och en kanin? :P Och vad hör det till den här tråden?

BeccaTilda
6/28/12, 11:07 AM
#55

#54 hon undrade om man kunde låta en kanin och hamster hälsa på varandra…

Jag har mina kaniner i burar i en bod, och på något vis hade en liten mus tagit sig in i kaninens Bur. Jag hade inte satt ihop en tam mus och en kanin om det var det du trodde!!! Hahahha

Annons:
Roonja
6/28/12, 12:15 PM
#56

#55 Ne, det trodde jag inte. ;)

Jag kunde ha min hamster med min kanin. Dock var min kanin supersnäll mot allt och alla! <3

BeccaTilda
6/28/12, 8:29 PM
#57

Okej ;)

Upp till toppen
Annons: