Annons:
Etiketthamster
Läst 1365 ggr
Mojma
12/5/11, 11:41 AM

1 eller 2?

Jag hade bestämt att jag skulle köpa 2 dvärgar, honor. Men många säger att de oftast ej går ihop. Kan någon hjälpa mig som har erfarenhet? Vad mår hamstrarna bäst av, att vara 1 eller 2 honor? Jag vill inte köpa 2 som sedan ändå blir sittandes i 2 burar så känner att jag blir lite osäker nu när många säger att man ska tänka på att de oftast ej går ihop?

Annons:
nadilda
12/5/11, 11:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Med undag tag av kinesiska dvärghamstrar så är det lag på att ha dom två och två, det finns en chans att dom börjar bråka men den chansen måste man ta. Annar får man köpa en på blocket som man vet inte går ihop med andra hamstar. Förövrigt ska jag bara säga att dvärghamstrar är helt underbara, mina två är jätte bra kompisar :)

Tazzar
12/5/11, 11:51 AM
#2

Vad gäller dvärghamstrarna roborowski, campbells, rysk vintervit och hybrider mellan rysk vintervit/campbells, så ska man enligt lag låta de bo ihop med minst en artfrände.

Man får dock ha dem ensamma, om det finns en anledning till att hamstern bör vara ensam, så som:

- Sjukdom
- Större skada
- Aggressivitet mot andra hamstrar


Suskiv
12/5/11, 1:02 PM
#3

De ska vara två och man får räkna med att de kan börja slåss. Men har man en tillräckligt stor Bur, två hus, två matskålar, vattenflaskor och Hjul så minskar risken för att de ska slåss.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Mojma
12/5/11, 1:33 PM
#4

Tack så mycket för era svar! Då vet jag då blir det 2 som jag tänkte då :) Min Bur är en Duna Multy, storlek : 71 x 47 cm, så den är väl bra för 2 st? Jag ville ej ha mindre & detta var den största jag kunde hitta.

nadilda
12/5/11, 2:10 PM
#5

#4 Jag tror att den storleken blir jätte bra :)

marabo_
12/5/11, 3:19 PM
#6

Jag har haft mina dvärghamstrar ihop och dom har inte slagits men dom har varit tillsammans sen dom var ungar och dom var syskon :)

Annons:
Mojma
12/5/11, 4:04 PM
#7

Vad bra tack alla ni som svarat då vet jag det! :)

Tazzar
12/5/11, 5:23 PM
#8

#4 Den buren blir jättebra. Jag har en maxiduna (samma mått) där det bor 5 vintervita tjejer, de har bott så i snart ett år och det har gått hur bra som helst.


Mojma
12/5/11, 5:53 PM
#9

#8 - Oj vad kul att du lyckats ha så många! Är dem alla från samma kull? Eller vad är de för åldrar på de 5 respektive tjejerna? :) Vore jätteskoj att veta. Du måste väl ha satt in en ny då & då för du hade väl inte alla 5 precis från starten? :) Vore kul att höra hur du har gjort :) Själv kanske jag skulle vilja ha fler sen också så :)

Tazzar
12/5/11, 6:24 PM
#10

#9 Det är en mammahamster med sina 4 döttrar som bor där. Glad Mamman är 1,5 år och döttrarna fyller 1 år i februari.


Mojma
12/5/11, 6:41 PM
#11

Jaha okej! Vad skoj att det har funkat! :)

lilllinus
12/20/14, 12:21 AM
#12

#1 var dina hamstrar från djuraffär? Var det honor eler hanar? :)

thea_thea
12/20/14, 10:58 AM
#13

#12 Tråden är 3 år. Onödigt att putta upp så gamla trådar. Skicka PM till Mojma istället!

Annons:
nadilda
12/20/14, 12:05 PM
#14

#12 Två honor från djuraffär :-) Men var nog ren tur att de inte började bråka, faktiskt. Är otroligt många hybrider som gör det. Just nu har jag tre campbellkillar från uppfödare som bor ihop, det funkar super!

thea_thea
12/20/14, 12:40 PM
#15

Ooops! Såg att jag hade skrivit fel användare… Haha

Upp till toppen
Annons: