Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 10061 ggr
goldenhamsters
11/1/11, 12:57 PM

Dvärghamstrar tål kyla bättre?

Är det någon som vet om dvärghamstrar (rysk vintervit) tål kyla bättre än guldhamstrar?

Dvärghamstrar kommer ju från kalla Sibirien, fast de kanske gick i Dvala under marken där det är varmare på den kallaste vintern.

Guldhamstrar lever ju vilt i Syrien där det är öken, så de är ju väldigt känsliga mot kyla. På natten så i öknen så sover de ju under marken där det är varmt.

Eftersom de kommer från länder som har så olika temperaturer, borde inte dvärghamstrar tåla kyla bättre än en guldhamster? Dvärghamstrar har ju tätare päls men de är ju korthåriga.

Okej dvärghamstrar kan man nog inte ha som utedjur som ex kaniner året runt, men de är väl inte lika känsliga som guldhamstrar som inte bör vara där det är mindre än 18 grader varmt?

Är det någon som vet något om detta? Kan det stämma att dvärghamstrar tål mer kyla än guldhamstrar? Eller är jag helt ute och cyklar som tror det? :P

Mvh Alicia.


Annons:
Rebbie
11/1/11, 6:39 PM
#1

Det undrar jag också… Tycker att det borde vara så som du beskrev.

Imasy
11/1/11, 6:54 PM
#2

En tanke jag har, är att de hamstrar vi har idag i våra burar är "mindre tåliga" eller vad man ska säga än deras vilda släktingar, av den anledningen att vi har gjort dem tama. Fattar ni hur jag menar?

Men svaret på din fråga, om de är tåligare eller ej vet jag faktiskt inte, har aldrig forskat vidare i den saken.

Rebbie
11/1/11, 6:58 PM
#3

#2 Tror du har rätt med det där, de tama hamstrar vi har, de har ju i mååånga generationer bara varit vana vid vår rumstemperatur liksom, så det kanske har satt sig?

[Dominik]
11/1/11, 7:02 PM
#4

Hamstrar som bor med människor, hemma är lite "tröga". Deras naturala instinkter har jo försvunnit.

mjuhm
11/1/11, 7:09 PM
#5

Dvärgar i fångenskap är otroligt mycket känsligare än vad vilda är.
Så stod det iallafall när jag kollade upp det på google.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Wand
11/1/11, 7:40 PM
#6

Det är klart att de i grund och botten tål kyla bättre, men precis som med t.ex kaniner så är det ju livsfarligt för dem att komma i kontakt med kyla efter att vara van värme. 
Nu kan ju inte en hamster leva utomhus dygnet runt som en kanin kan, men du förstår väl grejen.
Sedan är ju som sagt våra domesticerade hamstrar mer känsliga då de avlas för att leva inomhus i värmen, så jag antar att de inte alls är tåliga emot kyla hursomhelst.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
goldenhamsters
11/1/11, 8:01 PM
#7

Okej, tack så mycket för alla svaren :)

Men undre om de dvärghamstrar som byter vinterpäls tål kyla bättre då? Eftersom de får just vinterpäls :P Nu tänker jag inte direkt testa, men det kanske är så.

Mvh Alicia.


Wand
11/1/11, 8:04 PM
#8

Hmmm…. faktiskt ingen aning, är inte helt inne på dvärgar själv. Förvånad Min ena dvärg var nästan helt vit då jag fick henne, men nu börjar hon få sin normala päls eller hur man ska säga. Så det kan ju vara så att hon stått lite kyligare tidigare och nu byter av värmen… hmmm… Obestämd Näe, vet inte, hoppas att någon kan svara på det bättre!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Amun-Ra
11/1/11, 8:17 PM
#9

Även fast guldhamstrar i villt tillstånd så skall man komma ihåg att det ibland kan bli 0 grader  i öknen nattetid. Hamstern håller sig då inne i sina hålor om det skulle bli en 0 gradig kall natt ute i öknen…

Under snön är det betydligt varmare än ute i Sibirien på vintern. Men blir det vidrigt kallt så kan nog dvärgen gå i Dvala,skulle jag våga påstå.

Men att det kan bli 0 grader kallt i öknen kan vara svårt att tro,men det blir det ibland…I öknen finns inga väder lagar utan kan bli vidrigt hett på dagen och 0 grader kallt på natten…Obestämd Denna väderväxlingar skulle förinta mig vid världens migrän om inte solens hetta skulle ta kål på mig först…

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

goldenhamsters
11/1/11, 8:43 PM
#10

#9 Jo det visste jag att det kan bli kallt på natten i öknen. det beror på att öknen inte har några moln som håller kvar värme under natten. Har foskat om det i sexan, haha och jag kommer ändå ihåg det :S

Ja de måste ju gå i någon slags Dvala, men de kan ju inte gå i ide som ex björnar. Björnar gör det ju även i fångenskap.

Dvärghamstern har ju inte varit sällskapsdjur så himla länge, sen 1978 var det. Kan man verkligen ha lyckats avla bort det helt och hållet? Jag vill inte testa, men de borde väl vara tåligare än guldhamstrar?

Mvh Alicia.


Bruden-Mbuti
11/1/11, 10:07 PM
#11

i många sydliga länder har de sina hamstrar utomhus.

både guldarna och dvärgarna lever längre där.det är vanligt att guldarna blir över tre år och dvärgarna 3,5år.

vet inte om det beror på att de bor kallare om nätterna men det finns de som blivit 4år.

en grannes (i latinamerika) dvärghamster är 4år.

jag kan tänka mej att inomhus temperaturen som är relativt jämn påverkar åldern negativt, dvs de lever kortare tid.

[Svea&Sabina]2
3/23/19, 12:42 PM
#12

Hur kallt klarar en hamster i Bur av att bo i ?

Cireea
3/23/19, 2:31 PM
#13

#12 En väldigt gammal diskussion. Du kan starta en ny istället.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[Svea&Sabina]2
3/23/19, 4:16 PM
#14

Eftersom du brukar säga att man kan ta upp frågor i en gammal tråd och inte starta en ny så gjorde jag det.

Cireea
3/23/19, 5:47 PM
#15

#14 Nja, nu vrider du på det jag sagt. 
Det är en stor skillnad på att använda en tråd som använts nyligen i jämförelse med en som är 8 år gammal. 😉

Sen beror det ju lite på VAD för sorts tråd det är. Exempelvis frågor om "kan jag ge det här?" är ju bättre att samla i vår tråd för just det så slipper vi 70 trådar i månaden som handlar om samma ämne. Eller när du frågat om samma Bur i flera trådar under en kort period, då är det bättre att hålla en och samma tråd uppdaterad. 🙂

Men nu blir det här väldigt offtopic.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: