Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 10403 ggr
goldenhamsters
8/1/11, 11:35 PM

Oplanerad parning

Inte kul. Inte kul. I fredags släppte jag ut sobel hanen Everest från E-kullen i rastrummet precis som vanligt. Det har alltid gått bra i alla åren och ingen hamster har skadat sig eller lyckas rymma.

Men Everest är den här nyfikna och modiga killen som testar alla nya saker.

När jag kommer tillbaka till hamster-rummet så ser jag everest sitta i Eternitys Bur och hon brunstar!! Skrikandes. Först fattar jag inte alls hur han tagit sig dit. Men när jag släpper ner honom på marken så visar han exakt hur han gör för att ta sig in till henne.

Han klättrar upp på sin egen gallerbur.

Sen hoppar han över till Eternitys Bur (och jag som inte visste att hamstrar kan hoppa).

Blev så paff, jag filmade hoppet: http://www.youtube.com/watch?v=pSuBeF6b08s Ser ut som burarna är närmare varandra än vad de är på bild.

Eftersom ingen av mina hamstrar har gjort sådär förut och jag själv inte ens skulle testat det om jag var en hamster så hade jag det så.

När han väl är uppe på buren går han upp på hönsnätet.

På ett ställe har silvertejpen släppt (ändå så byter jag silvertejpen där regelbundet).

Men man måste trycka rätt hårt för att det ska bli ett sånt stort hål.

Det går knappt att hitta en sämre parning än detta. 9 veckor gamla är de och de är syskon. inte nog med det, det är avelsförbud på båda eftersom de bär på svällmage.

Jag vill heller inte ha en kull nu. Särsilt inte en sån här kull som säkert kommer bli svårsåld om det blir några ungar som överlever.

Men det jag är mest rädd för är att Eternity inte ska klara det. Hon är kraftig och stor och växer på mycket fort, men hon är ändå lilla bebisen som blev bara 2 månader igår.

Idag var hon beräknad att brunsta. Hon brunstar inte det minsta. Hon följer sin brunst planering mycket noggrannt så jag är rätt säker på att hon är dräktig. Hon sover nu mycket mer, hon brukar vakna vid sex tiden. Dagen efter parningen gick hon upp vid midnatt varje dag.

Jag vill verkligen inte att hon ska vara dräktig. Min lilla tjej skulle få leva livet utan några barn. Nu kan detta misstag göra att hon kanske dör Gråter. Jag får bara återblickar från hennes halvsyster Barbie som tjuvparade sig och som jag blev tvungen att avliva pga av att hon slutade äta när hon fick ungar och fick mjölkstockning och någon böld. Känns som exakt samma sak ska hända min Eternity. Om det händer kommer jag bli så ledsen så det inte är sant.

Om hon nu får ungar och överlever kommer säkert flera av hennes ungar lida av svällmage och dö.

Detta är pappan everest:

Den jäkeln är så smart och envis så det inte är sant. Fast nu är han såld.

Vet egentligen inte varför jag gör en tråd om det nu. Ingen kan ju ändå hjälpa mig. Om nu inte någon vet hur man gör en abort på hamster.

Hon har också gått upp 10 gram.

Åh gud vad jag bara vill spola tillbaka och förebygga parningen..

 Ifall någon inte orkade ta upp videon när han hoppar i ett nytt fönster så kommer videon nu:

Mvh Alicia.


Annons:
mocchino
8/1/11, 11:48 PM
#1

Fy jag lider med dig! Jag hoppas verkligen att hon bara är skendräktig eller om hon är dräktig så hoppas jag att allt går bra!

Jag håller verkligen tummarna för dig och Eternity att allt går bra!!

// Nathalie

goldenhamsters
8/2/11, 12:03 AM
#2

#1 Ja jag hoppas verkligen också att hon är skendräktig. Men får en känsla av att hon inte luras… De flesta hamstrar brukar ju bli dräktiga vid första parningen Rynkar på näsan.

Tack, fler som håller tummar för Eternity lär behövas!

Mvh Alicia.


RaraVirre
8/2/11, 12:05 AM
#3

Jag hoppas verkligen att hon överlever!! Lider med dig </3

kaizoR
8/2/11, 12:12 AM
#4

Åh nej, nej, nej!
Herre min skapare… Håller alla mina tummar och tår för att allt går bra! Du får kolla eternity och hennes ungar både morgon och kväll, så hon inte har mjölkstockning och så hon äter bra.
Jag skulle personligen skita i "inte röra första veckorna" om det gällde min hamster med avelsstopp på! (alltså pilla lagom inte pillpillpill)

Lycka till från hela mitt och Tottes lilla hjärta.

Nicolew
8/2/11, 12:20 AM
#5

Det här kanske låter hemskt, men jag hade tagit bort kullen då det är mycket slit särskillt för en bebis som ska bli mamma. Inte bara födseln utan som sagt att ta hand om en kull som dess utom kan bli missbildade.
Så för Eternitys skull skulle jag göra som så tyvärr. Men det är ju upp till dig. Hoppas hon nu bara luras! Ge henne färskamat varje dag, mycket grönsaker så håller vi här hemma tassar och tummar för sötnosen!

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

goldenhamsters
8/2/11, 12:46 AM
#6

#5 Jag funderade på att göra det. Men jag visste inte om man får det.

Hur gör man då egentligen? Tar man med alla till veterinären och avlivar dem alla, eller gör man det själv på något osmärtsamt vis för både hamster och mig själl?

Tack alla andra.

Mvh Alicia.


Annons:
kaizoR
8/2/11, 1:04 AM
#7

"Avlivning av andra sällskapsdjur

Du som har djur är skyldig att låta avliva svårt sjuka och skadade djur så snabbt som möjligt om de inte är behandlingsbara. Avlivning av djur ska ske på ett sätt som gör att djuret inte utsätts för onödigt lidande.

Du måste välja en avlivningsmetod som antingen omedelbart dödar djuret eller som gör att djuret blir medvetslöst och dör i det tillståndet. Djur som är skadade, har svårt att gå eller röra på sig ska avlivas på plats utan att först flyttas. Om veterinären snabbt kan komma till djuret slipper djuret lida under transport till veterinärklinik.

Metoder för avlivning

Den vanligaste metoden att avliva sällskapsdjur är att låta en veterinär avliva djuret genom en överdos av narkosmedel. För flera sällskapsdjur finns andra metoder som är tillåtna, dock endast under förutsättning att den person som genomför avlivningen uppfyller kompetenskraven. Du får bara avliva ditt djur själv om du är väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden.

Läs mer om de bestämmelser som gäller vid avlivning i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om slakt och annan avlivning av djur som du hittar till höger."

Nicolew
8/2/11, 1:10 AM
#8

#7 Bra inlägg!

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Roxie
8/2/11, 7:23 AM
#9

#5 jag hade nog faktiskt också tagit bort dem. Hon är inte mogen att ta hand om bebisar så det är bäst för henne själv. Det är så tråkigt när sånt här händer. Det FÅR verkligen inte hända! Det gäller att dubbelkolla heela tiden. Framför allt när det hänt en gång tidigare, då bör man ju vara medveten om att det kan hända och därför ha ögonen mer öppna. Vet man att nåt bör göras (som med ditt nät på buren) så bör det göras direkt man ser det. Hamstrar är snabba och sannerligen mycket smarta. Sånt här händer allt för ofta idag, tyvärr. Detta är inget illa menat mot dig, Goldenhamsters, snarare ett faktum. Jag hoppas innerligt för honans skull att hon bara är skendräktig. Och all styrka till dig om du väljer att ta bort dem.

// Sofia

goldenhamsters
8/2/11, 10:58 AM
#10

#7 Jo tack.

#9 Jo jag skyller allt på mig själv. Jag såg det inte eftersom jag var och gjorde hamstermat.

Helst av allt skulle jag nog vilja avliva dem hos veterinär. Men det är ju bara det att det kostar flera hundra kronor.

Är det någon som har ett bra tips hur man avlivar dem så snabbt och snällt som möjligt? Jag vill inte ens tänka på hur man avlivar själv. Men det här är ju mitt eget fel så jag får stå för mitt misstag och nu göra det som krävs.

Mvh Alicia.


Nicolew
8/2/11, 11:21 AM
#11

Jag har för mig att ett hårt slag mot huvudet är det ända lagliga. Så det är ju en bra variant med tanke på att dom dör direkt och är inte större än en cm när dom föds. Sen är ju en hamsterunge så pass liten och varken ser eller hör vilket gör att det kanske blir lite lättare om man tänker så.

Lycka till!

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

julst
8/2/11, 12:44 PM
#12

oh! Synd!! håller tummar tassar och tår här hemma! Citrus vill ju ändå att det ska gå bra för sin uppfödare!

// Julia

kaizoR
8/2/11, 1:23 PM
#13

Jag har aldrig avlivat själv och skulle aldrig klara av det. Men som #11 säger, slag mot huvudet. Lägg dem en, och en, i en tygtrasa och svinga mot något hårt = sten eller dylikt. Fråga din far om du inte klarar av det själv, eller någon annan vuxen.

Jag själv skulle nog inte ta bort kullen, jag skulle låta ödet säga sitt. Men jag förstår att på många sätt är det, det ända rätta.
Jag är säker på att Eternity vet vad hon ska göra, eller jag hoppas rättare sagt, att hon är tillräckligt mogen för att veta vad som ska göras.

Annons:
Amun-Ra
8/2/11, 4:25 PM
#14

Men gud vad otur du har med alla oplanerade olycks parningar.Rynkar på näsan

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

goldenhamsters
8/2/11, 5:12 PM
#15

#13 Har nu bestämt mig för att avliva dem om det blir ungar.

Eller om det blir väldigt få ungar som kanske bara 3 stycken så kanske jag väntar och ser om Eternity klarar av dem. Men om det blir 10 ungar så avlivar jag noga alla. Vill inte avliva bara några stycken då jag tror att hon kommer bli väldigt stressad då när jag pillar i boet.

Men är rätt inställd nu på att avliva ungarna.

Mvh Alicia.


Amun-Ra
8/2/11, 5:23 PM
#16

#15 Kanske lika bra det!Rynkar på näsan

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

BMEXX
8/2/11, 5:45 PM
#17

#15 tufft av dig att kunna ta ett sånt beslut! Men hoppas ändå att det inte blir något eller att det kanske bara blir en unge.

// Pabblo

goldenhamsters
8/2/11, 5:50 PM
#18

Fick en undran om man inte kan skaffa en surrogat mamma till ungarna, så man kan ge bebisarna en chans till ett liv.

Eternity kommer endast vara 2,5 mån när hon får ungar, så hon kommer nog ha svårt för en hel kull.

Om det är någon som har eller får en kull snart, kan man inte flytta bebisarna till den mamman och se om hon accepterar dem? En hamster som är äldre och mer erfaren.

Är det något som ni tycker att man kan testa? Känns så himla elakt att döda ungarna utan att ha gett dem en endaste chans. Men jag gör det som ni tror blir bäst för dem.

Och det här med svällmage som de bär på. Är det bevisat att det är ärftligt? Jag tänkte bara, tänk om det är något som bara dyker upp om man ex ger mycket havregryn eller något annat. För i så fall är det ju inte säkert att dessa ungar kommer få svällmage även om det är stor chans eftersom ingen riktigt verkar veta om det är ärftligt.

Mvh Alicia.


Charlie2006
8/2/11, 6:12 PM
#19

Ush då, vi får hoppas hon bara är skendräktig, alldeles för ung för att bli mamma.

#18 Klara ungarna kommer hon nog göra. Min Ginova var ungefär lika gammal när hon parade sig, utan mattes tillstånd, och fick 14 ungar, alla överlevde.

Själv skulle jag inte klara av att döda några friska ungar, bara om det är något fel på dom och dom lider.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

goldenhamsters
8/2/11, 6:30 PM
#20

#19 Jo juste, Ginova var ju jätte duktig som klarade 14 hela ungar!

Det kanske är något. Att enbart döda sjuka ungar och ge alla andra en chans.

Blir ju inga avlesdjurs direkt av den kullen. Men känns så elakt att döda dem utan att de fått en chans.

Mvh Alicia.


Annons:
kaizoR
8/2/11, 9:39 PM
#21

#20 Myggan kommer fortfarande ha di kvar när ungarna kommer. Om du bestämmer dig för att avliva hamstrarna, snälla ge dom bara en chans till myggan. Hon har vart en helt otroligt bra mamma hittils och verkar extremt tillfreds med sina bebisar.
Jag vill inte stå såhär på sidan och se hur friska bebisar, små liv, går till spillo pga människan.
Hur löjligt det än låter är jag skitnojjig när det kommer till djur.
Människor, barn- Visst, fine.

Djur gör jag dock allt för.

Om du bestämmer dig för att inte låta Eternity ha dom kvar så finns det säkert en annan lösning, en liten chans, att låta dom få leva och låta ödet avgöra huruvidare de ska klara sig eller inte.

Tänk lite på det iaf.

goldenhamsters
8/2/11, 9:44 PM
#22

#21 Åh nu gjorde du det svårt för mig Rynkar på näsan. Jag vet, tänk om ungarna blir väldigt krya av sig. Men tänk om de är väldigt sjuka.

Får tänka på saken. Om jag bestämmer mig för att ge kullen ett försök kommer jag nog ställa in mina planer på att ställa ut i SM. Känns inte värt att bara komma med en hamster. Även om det inte är en speciellt viktig grej jämfört med att jag enkelt bestämmer om några så ska dö eller leva.

Mvh Alicia.


[Sandraaa]
8/2/11, 11:30 PM
#23

Jag funderade bara på en sak, om att ge bebisar till en annan hona, har den "nya" mamman tillräkligt med näring i sin mjölk som nyfödda bebisar behöver?

kaizoR
8/2/11, 11:40 PM
#24

#23, Nej, det har hon inte. Det ungarna behöver är 24 h mjölk från mamman direkt efter födseln, den mjölken innehåller i princip hela deras immun försvar. Sedan kan mjölken från en annan hona rädda livet på dom små, mjölken är tillräckligt näringsrik.
Just den första skvätten mjölk som finns det första dagen kan bebisarna överleva på i upp till tre dagar ifall de har tur.

(Rätta mig om jag har fel)

goldenhamsters
8/3/11, 10:23 PM
#25

Hon beter sig verkligen som hon är dräktig. Idag är det sj'tte dagen och jag vet inte riktigt vad hon har för sig. Hon flyttar på alla leksaker i huset, sen har hon bitit sönder en barkbit och spritt ut barksmulor överallt i buren.

Hon beter sig som andra dräktiga hamstrar kan göra vid dessa dagar. De förstår inte vad som händer med dem riktigt.

Har också funderat, och funderat på det här med kullen. Ska på klassresa veckan efter att kullen föds så jag kommer inte kunna se kullen på flera dagar då. Har ju min storasyster som ibland tar hand om mina hamstrar. Men tänk om något händer.

Har ångrat mig flera gånger. Ibland tycker jag det är bäst att ta bort dem direkt. Men sen ångrar jag mig och vill ge ungarna en chans för jag vill inte döda dem. Men sen ångrar jag mig igen.

Och så håller det på. Önskar att någon annan kan ta beslutet åt mig. Eller att jag lämnar bort Eternity till någon tillfället som vill testa att ta hand om kullen eller någon som kan ta bort den direkt efter den ha fötts.

Lutar nu nästan mer åt att ta bort kullen…

Mvh Alicia.


mocchino
8/3/11, 10:37 PM
#26

Iom risken för mjölkstockning skulle jag inte ta bort kullen. Blir det däremot en stor kull så skulle jag ta bort några så att dom kanske bara är 3-4st kvar i kullen.

Förstår att det är jobbigt just nu.

Men var är det för hamstrar du har som alltid blir dräktiga på första försöket?! Varför blir inte mina det?! ;P Fast det är väl alltid så att dom som inte ska bli dräktiga blir det och dom man verkligen vill bli dräktiga blir inte det. Men av de hamstrar jag parat så är det få som blivit dräktiga på första försöket.. Kanske jag som använder för gamla hanar, vem vet. ;P

Men jag håller tummarna för henne! Jag tror att det kommer att gå jätte bra och att du oroar dig mest i onödan. Men jag hade varit minst lika orolig jag också om det varit min hamster och iom det du varit med om tidigare!

// Nathalie

goldenhamsters
8/3/11, 10:55 PM
#27

#26 Så jag kan göra det? Ta bort några stycken ungar om det blir många? Mamman blir inte orolig då när man pillar och sånt i boet?

För i så fall skulle jag nog faktiskt kunna tänka mig göra så. 4 ungar känns bra och något som unga Eternity till och med skulle klara av.

Stämmer det att alla i kullen kommer bli umb då båda föräldrarna är umb? Och de som blir umb kommer bli homozygota umb.

I kullen kan det då komma mink (de bär på cinnamon och creme), sobel, umb normalfärgad och det finns en liten möjligthet att rost kan komma. Och svart kommer säkert för det dyker upp i nästan alla mina kullar Glad.

Mvh Alicia.


Annons:
mocchino
8/3/11, 11:11 PM
#28

#27 Visst kan hon bli orolig och ha ihjäl alla efter att du pillat i boet men om man ska hårddra det (brutalt ärlig) skulle hon inte göra dig en tjänst då?

Fast iof om man tänker efter med det här med mjölkstockning så finns det ju honor som föder ungar ungar och sen äter upp alla och inte får dom problem med mjölkstockning heller?!

Nej alla kommer inte att bli umb. Men vissa kan bli homozygota umb, inget man ser på dom utan som i dubbel casanovas fall så visas det genom att han bara ger umb ungar. :)

Vet inte procenten ang umb+umb men ett visst antal kan bli hetro umb, vissa homo umb och vissa blir inte umb överhuvudtaget. ;)

// Nathalie

goldenhamsters
8/3/11, 11:17 PM
#29

#28 Jo det har du också rätt i. Ella genen är duktiga på att ta bort svaga ungar själva genom att äta upp dem.

 Jaha, då lärde jag mig något nytt, igen Glad.

Mvh Alicia.


mocchino
8/3/11, 11:24 PM
#30

Samma med alla dominanta anlag. :)

Som tex Silvergrått + silvergrått ger ju inte bara silvergrått utan det kan ju komma både hetro sg, homo sg och icke sg. ;)

// Nathalie

goldenhamsters
8/3/11, 11:37 PM
#31

#30 Aha, det var någon som sa till mig att en creme+creme parning endast ger creme. Stämmer det?

Mvh Alicia.


goldenhamsters
8/4/11, 12:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Kolla det gjorde hon idag:

Mvh Alicia.


goldenhamsters
8/4/11, 12:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Hon är en stor och kraftig tjej.

Mvh Alicia.


mocchino
8/4/11, 12:11 AM
#34

#31 Ja men där har du en reccensiv+reccensiv parning. Så tex: creme+creme ger bara cremebaserat så om dom bär på rost och cinnamon så kan du ju få caramell och rö creme/caramell också, men du kommer inte få någon ren rost eller cinnamon då alla ungar blir cremebaserade. :)

Rex+rex ger bara rex också då rex är en reccensiv gen.

svart+svart ger ju också bara svartbaserat MEN i och med att creme maskar svart så kan du få en creme som genetiskt är både svart och creme men till utseendet bara ser ut som en creme. :)

(hoppas allt blir rätt nu när jag är så trött och skriver ;P)

// Nathalie

Annons:
goldenhamsters
8/4/11, 12:12 AM
#35

#34 Jo jag tror jag förstår. I alla fall liite ;P

Mvh Alicia.


Amun-Ra
8/4/11, 1:37 AM
#36

#33 Tja hon börjar bli mer och  mer lik Casandra varje dag!Skrattande

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

kaizoR
8/4/11, 11:42 PM
#37

#25, Med risk för att låta lite desperat, jag har både tid, intresse och plats ifall du inte har det. Bara att säga till om du behöver hjälp eller inte har tid, Kajsa fixar. Flört

goldenhamsters
8/5/11, 12:12 AM
#38

#37 Jag tror det är bäst för Eternity att hon inte flyttar runt innan/när hon fått ungar. Tror det blir lite stressigt för henne. Fast egentligen skulle jag nog velat ha lite hjälp, hehe. Men vill göra det som är bäst för min lilla tjej. Men tack ändå Kajsa Glad.

Mvh Alicia.


Novis10
8/5/11, 6:08 PM
#39

Hoppas allt går braRynkar på näsan

//Nova
Besök gärna min hemsida här.


Medarbetare på Hamster ifokus!

goldenhamsters
8/7/11, 12:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Om hon är skendräktig har hon lyckats väldigt bra med att få mig att tro att hon är dräktig.

Ingen brunst igår heller. Hon har också fått bebiskulor. Hon är idag i nionde dagen.

Mvh Alicia.


goldenhamsters
8/7/11, 12:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Lillgumman min Rynkar på näsan.

Mvh Alicia.


Annons:
goldenhamsters
8/7/11, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Så vad tror ni? Jag är rätt säker på att hon är dräktig. Hon är bara i nionde dagen och bebis kulorna syns tydligt och känns när man rör vid hennes mage.

Mvh Alicia.


UlrikaD
8/7/11, 1:45 PM
#43

Tycker hon ser klart dräktig ut.

Men hade du med henne igår på hamsterträffen fastän hon är dräktig?

Michaela-N
8/7/11, 1:55 PM
#44

Hon är två månader, ung men kommer säkerligen klara kullen. Jag skulle sparat den eller ta bort några stycken om det blir en stor kull, men bäst av allt vore ju att hitta en surrogatmamma.

goldenhamsters
8/7/11, 2:00 PM
#45

#42 Ja då var hon ju bara i 8:onde dagen. På vanliga utställningar får man inte ställa ut en hona som är dräktig i mer än 10:onde dagen.

Mvh Alicia.


brighton
8/7/11, 2:07 PM
#46

Hej!

Det kanske är lite sent nu, men till råttor kan man byta ut vattnet mot hemmagjort te som ger en naturlig abort. Jag vet dock inte hur det är när det gäller hamstrar, men om något sånt här skulle hända med råttor så kan man prova den möjligheten. Den är inte 100-procentig, men ett bra alternativ för att slippa tråkigheter om mamman är ung eller annat. Om de inte är dräktiga är det bara nyttigt (för råttor), men i början av dräktigheten gör det att kroppen tar upp bebisarna istället. En sk naturlig abort…

I alla fall så tar man en vanlig krydda nämligen kummin (hel) och mosar den lite och låter den stå och dra någon timme i varmt vatten. Sen när det kallnat häller man den i vattenflaskan och tar bort vanliga vattnet. Jag har en gång råkat ut för en oönskad parning hos mina råttor då en hane hamnade i samma Bur som 4 tjejer i olika åldrar. Satte dit teet med en gång och inga av honorna blev dräktiga.

Önskar dig lycka till!

UlrikaD
8/7/11, 2:10 PM
#47

#45 Men på utställningar tar man inte med en dräktig bebis. Skillnaden är väl att det här kan bli en högriskgraviditet och då reagerade jag på att hon var ute överhuvudtaget.

#46 Att mixtra med teer kan också ge delvis abort och missbildade bebisar. Nu vet jag ingenting om just kummin men vet andra dekokter som är sagda som ska fungera. Men alltså kan göra saker och ting mycket värre.

goldenhamsters
8/7/11, 2:18 PM
#48

#47 Jaha, det visste jag inte. Jag frågade på Hamsterträffen om jag kunde ta med henne. Det var ingen som sa att hon inte klarade av att följa med.

Då får jag hoppas på att hon klarar av det bra ändå.

Mvh Alicia.


Annons:
brighton
8/7/11, 2:29 PM
#49

#47 Jag vet som sagt inte alls hur det är med hamstrar, men vi brukar ge detta te till råtthonor i slutet av dräktigheten för det bland annat stimulerar mjölkproduktionen.

I början dräktigheten kan det dock ge "naturlig abort". I vanliga fall så brukar jag ha en flaska med kumminte och en med vatten så råttorna får välja. Båda brukar drickas ur och det är nyttigt för dem. Så jag tror inte det ger några missbildningar eller så. Har fått tips om detta då jag var fodervärd åt en hona och när jag senare råkade ut för tjuvparning. Med hamstrar vet jag dock inte och jag har aldrig gett det till mina.

goldenhamsters
8/7/11, 2:34 PM
#50

#49 Nu har det nog gått för lång tid. Guldhamstrar är endast dräktiga i 16 dagar och det har alltså gått mer än hälften nu. Rynkar på näsan

Mvh Alicia.


brighton
8/7/11, 2:39 PM
#51

#50 Ja, vi ger det typ från de första dagarna när man upptäckt att parningen skett. Annars sker ingenting mer än att det kommer bebisar…

Jag hoppas allt går bra med dina små!

goldenhamsters
8/7/11, 2:40 PM
#52

#511 Ja jag kommer troligen ta bort alla utom 4 och så får jag vänta och se vad ödet bestämmer. Om de ska få överleva eller inte…

Mvh Alicia.


goldenhamsters
8/7/11, 9:26 PM
#53

Åh min herre gud! Jag mätte nyss Eternity (hon var 16 cm från nos till svans lång) och då brunstade hon!!! Jag blev så himla glad då. Skrattande

Jag ska inte ropa hej än, eftersom det har funnits honor som brunstar även fast de är dräktiga.

Och Eternity har ju faktiskt en bebismage. Men jag hoppas, hoppas, hoppas att hon inte är dräktig.

Kan hamstrar få missfall?

Mvh Alicia.


Amun-Ra
8/7/11, 9:56 PM
#54

Vet inte men jag tror att de kan det! Jag vet att ungar kan dö in i mammas mage. Det hände Embrosias sista kull.

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

goldenhamsters
8/7/11, 10:01 PM
#55

Eternity är verkligen supermega brunstig. Så fort man rör någonstans på hennes kropp så står hon nästan på händer med svansen rakt upp!

Ja nu har hon gjort mig väldigt osäker på om hon är dräktig elelr inte. Får nu bara vänta och se om det blir några bebisar om en vecka.

Mvh Alicia.


Annons:
UlrikaD
8/7/11, 10:04 PM
#56

Låter ju som om hon klarat sig från dräktighet då:)

goldenhamsters
8/7/11, 10:18 PM
#57

#56 Ja det är vad jag hoppas i alla fall. Men visst har honorna som brunstat när de är dräktiga oftast bara brunstat i slutet av dräktigheten?

Mvh Alicia.


Auroris
8/8/11, 12:03 AM
#58

vi får hoppas på att hon är skendräktig ! :/

goldenhamsters
8/8/11, 12:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Eternity har fått ett missfall! Jag är inte säker på när det hände, men det kan lika gärna ha hänt igår som idag. Igår tittade jag inte efter gamla matrester då jag var otroligt trött och helt slut efter hamsterträffen och allt bussåkande!

Hittade massa blodigt papper, eller det var inte helt rött utan mest som om det var blod blandat med något annat som gjorde att det blev ljust brunt-rött.

Sen hittade jag ocksåe en rosa klump som luktade som en rutten hamsterbebis och ja jag kan bara säga att jag är 99 % säker på att det var ett missfall. Jag har inte serverat mina hamstrar på något rött på en vecka och då gav jag dem jordgubbar. Den 29 juli gav jag tomat.

Så jag är helt säker på att det är ett missfall.

Mvh Alicia.


goldenhamsters
8/8/11, 12:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Måste faktikst säga att jag är glad att hon fick ett missfall. Det var säkert jobbigt för henne. Men det skulle nog vara mycket jobbigare för henne att få en hel kull.

Mvh Alicia.


Michaela-N
8/8/11, 9:22 AM
#61

Oj….

mjuhm
8/8/11, 12:43 PM
#62

Nämen gud..

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Annons:
BMEXX
8/8/11, 12:45 PM
#63

Hur känns hennes mage nu då?

// Pabblo

goldenhamsters
8/8/11, 2:33 PM
#64

Hon har inte alls lika stor mage längre. Hon är heller inte lika spänd över magen. Och det märks faktiskt skillnad.

Nu när hon fått ett missfall är ju inte faran över bara för det. Hon kan ju fortfarande ha kvar något i magen.

Mvh Alicia.


Amun-Ra
8/8/11, 4:23 PM
#65

#64 Du bör nog ta med henne till veterinären så de kan röntga henne och se om några ungar är kvar i magen.

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

goldenhamsters
8/8/11, 4:33 PM
#66

#65 Så det är något jag bör göra? Vad kan i så fall en veterinär göra om hon nu har något kvar i magen?

Vill ju det bästa för henne såklart. Men usch, tänk att båda mina två tjuvparningar slutar med att jag måste åka till veterinären.

Mvh Alicia.


Roxie
8/8/11, 5:59 PM
#67

Om det är så att hon har något kvar i magen så brukar de prova att ge oxytocin, som säter igång en förlossning.

Men det det ser inte speciellt bra ut. Jag hade åkt in direkt.

// Sofia

UlrikaD
8/8/11, 6:44 PM
#68

Det var det här jag menade med att ta henne på hamsterträffen. Någonting triggade ju igång den här missfallet, och jag tror att det var att ta ut henne på hamsterträff när hon var dräktig ovanpå att hon är så ung och behövde vila så mycket som möjligt för att klara det här.

Även om det är bättre att hon får missfall än att hon får massa bebisar så kan det ligga bebisar kvar i magen.

Ligger det döda bebisar så orsaker det havandeskapsförgiftning vilket leder till döden.

Jag hade också åkt och gett henne Oxytocin för säkerhets skull.

goldenhamsters
8/8/11, 7:11 PM
#69

Har gjort en tråd på SHF forum också. Och ja det är ju lite blandade åsikter där.

Har pratat med mamma, hon säger att jag ska avvakta en dag och se hur hon mår. Hon mår ju bra nu, äter lika mycket som alltid, dricker, går på toa och är lika glad och gosig som vanligt.

Jag vill egentligen åka in direkt nu. Men veterinärkliniken är har stängt för natten nu och jag tror jag måste ha med mig en vuxen när jag åker till veterinären och nu jobbar båda mina föräldrar och mamma vill vänta och se lite.

Det är det som är jobbigt med att vara minderårig. Jag kan nog få åka till veterinären, men om de vil göra något så behövs nog målsmans tillstånd. I alla fall när jag avlivade Barbie.

Men jag ringer veterinärekliniken imorn när de öppnar och hör med dem vad de tycker är bäst. Att vänta och se eller att åka in.

Mvh Alicia.


Annons:
UlrikaD
8/8/11, 7:13 PM
#70

Då hoppas jag verkligen att ingenting ligger kvar, för imorgon kan det isåfall vara för sent. Jag vet hamstrar som dött av havandeskapsförgiftning.

Om du nu inte åker in nu, se om du kan känna igenom hennes mage ordentligt om du känner någonting kvar där.

UlrikaD
8/8/11, 7:13 PM
#71

Blev dubbelt.

goldenhamsters
8/8/11, 7:27 PM
#72

Har suttit och känt igenom hennes mage ett tag nu. Har jämfört den emd Ellas. Hon var mycket kraftigare än Ella innan parningen, så det är lite svårt att jämföra. Men de är relativt lika stora över livmodern. Kände en hel del för att bara känna något lite grann där inne i Eternity. Kunde inte känna något, hon kändes likadan som Ella.

Fast det är ju ändå inte säkert att hon inte har något kvar där inne.

Hur snabbt kan de bli havandeförgiftade? Har räknat ut genom bilder att hon fick missfallet igår innan klockan tio på kvällen.

Mvh Alicia.


Roxie
8/8/11, 7:28 PM
#73

Som Ulrika säger. Troligen så fick hon missfall för att hon inte fick vara hemma och ta det lugnt. som en dräktig hona ska göra.

Jag har förlorat en hamsterhona på grund av att hon hade döda bebisar i magen. Tro mig det går fort! Ena stunden är de uppe och springer som vanligt. Nån timme senare ligger de i sitt hörn, flåsandes, kämpar för sitt liv.

Detta är ingenting man väntar med. Man åker till veterinären direkt! Och att man är minderårig har ingen betydelse, djuret får vård i vilket fall.

// Sofia

goldenhamsters
8/8/11, 8:16 PM
#74

Hur lång tid tar det för en hamster att dö av havandeskapsförgiftning?

Vill bara veta, är så rädd att jag på morgonen ska hitta henne död i sin Bur. Gråter

För er andra som inte vet. Jag kan tidigast ta henne till veterinär imorgon morgon.

Mvh Alicia.


Nicolew
8/8/11, 8:59 PM
#75

Men fy va hemskt. Som Ulrika sa var det otroligt dumt att ta med en bebis som är dräktig till utställning.
Djuren dör väldigt snabbt utav havandeskapsförgiftning, det blir inte längre än en dag.

Hoppas hoppas hon klarar sig! Sen hade nog inte jag använt henne för avel med tanke på vad hon gått igenom…

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Amun-Ra
8/8/11, 9:02 PM
#76

#74 Veterinären kan ge en spruta med något i som hjälper henne att få verkar och sammandragningar så hon kan sätta igång att föda! Det gjorde drn med Embrosia när värkarna slutade komma.

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Annons:
Amun-Ra
8/8/11, 9:04 PM
#77

Finns det ingen akut motagning för djur i Stockholm som har upp dynget runt??

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

goldenhamsters
8/8/11, 9:08 PM
#78

#75 Erkänenr själv att det var en dum idé och jag ångrar det. 

Det var ju avelsförbud på henne sedan innan så skulle inte tagit en enda kull på henne var det tänkt.

Nu har det gått ett dygn från missfallet. Hon ligger och sover nu. Eller det gör alla mina hamstrar, de brukar vakna senare när det varit fint väder under dagen.

Ja nu hoppas jag så mycket att hon klarar av natten. Om hon klarar natten, betyder det att hon inte fick havandeskapsförgiftning? Eller finns det chans att hon klarar sig längre med den kämpanda som hon har.

Mvh Alicia.


UlrikaD
8/8/11, 9:09 PM
#79

#76 Det är det medlet som heter Oxytocin i Sverige.

Nicolew
8/8/11, 9:15 PM
#80

Bagamossens djursjukhus har öppet dygnet runt, alltså akutmottagning.
Frågan är bara om det är värt att sitta och vänta och vänta i timmar istället för att låta henne ligga i lugn och ro?

Vi fick sitta i 4 timmar med våran katt en gång.

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

goldenhamsters
8/8/11, 9:21 PM
#81

Har visst intes krivit det på detta forum. Men mina föräldrar vägrar åka in nu på kvällen till Bagarmossens sjukhus. Det är så dyrt när man kommer in akut där vid denna tid….

Det enda jag vill är att åka nu till veterinären. Men är rätt säker på att man måste ha en vuxen med sig, jag behövde det sist jag åkte till veterinär med en hamster.

Jag har suttit tidigare ikväll säkert en timme med Eternity och bara gråtit och gråtit för att jag är så rädd att mista henne. Hon betyder så mycket för mig. Hon har bara tittat på mig och sett frågande ut, tittat med sina kloka ögon som undrar vad jag gråter för.

Nu sover hon. Hoppas bara att det inte är sista gången hon sover…. Jag kommer låta henne sova hemma inatt och imorgon åker jag till veterinären. Ringer direkt när det öppnar (kl åtta) och sen åker jag dit med henne och hoppas på det bästa,

Mvh Alicia.


Amun-Ra
8/8/11, 9:23 PM
#82

Jag skulle ta med henne dit även fast man måste vänta i timmar! Bättre att ta det säkra före det osäkra,tycker jag! Skulle det bli mer akut medans man väntar så tar de nog an akutfallet först och de andra patienterna får vänta.

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Nicolew
8/8/11, 9:38 PM
#83

#82 Fast så tycker jag nog inte riktigt är rätt. Bagamossen är det enda sjursjukhuset som har öppet på nätterna i stockholm. Därav alla som kommer in. Vi har fått väntat i timmar med våra djur. Och för en stackars hamster som inte har ett hjärta större än ett solrosfrö klarar sig bättre i lugn och ro hemma sovandes. Jag skulle tippa på att dom inte gör mycket mer än avlivning då dom inte kan så mycket om smådjur.

Priset ska aldrig spela någon roll när det gäller djur, men deras bästa betyder allt!

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Annons:
goldenhamsters
8/8/11, 9:49 PM
#84

#83 Jag har samlat ihop 1200 kronor själv för att kunan gå på ridläger nästa år. Men jag skulle inte tveka en sekund att betala det om det skulle rädda livet på min älskling.

Mina föräldrar förstår sig inte på hamstrar. De  fattade inte hur brådskande det var att komma till veterinär när jag sa det vid kanske sju tiden idag.

Mvh Alicia.


goldenhamsters
8/8/11, 9:57 PM
#85

Nu är hon uppe och springer i buren som vanligt. Inget flåsande eelr så Utan hon är sitt vanliga glada jag. Jag ser det som en positiv sak och jag hoppas hon fick ut allt i missfallet.

Hon blödde ju mycket vid missfallet och fick ut en rätt stor klump. Har tänkt lite på hur stora fostrenerna är vid 9 dagar i magen, säkert en halv cm långa ungefär. Och så säger vi att det blev 10 stycken. Då stämmer storleken på klumpen.

Men det är ju bara vad jag räknat ihop på ett ungefär. Hon kan ju mycket väl ha något litet kvar i magen.

Verkar inte riktigt som någon har bra erfarenhet av ett riktigt missfall. Då räknar jag inte med när ungarna dör i magen. Utan när de får ut blod och en klump.

Är det någon vits att åka till en djurklinik imorgon morgon om hon är sig sjäkv då? För om hon haft något kvar i magen så borde hon väl somnat in på kvällen/natten? Eller ska man ändå åka in och se. Kommer då boka en tid på Tyresö Djurklinik. Man brukar få en tid rätt fort där.

Mvh Alicia.


Michaela-N
8/8/11, 9:57 PM
#86

Himmel, så tokigt det blev! Är verkligen ledsen för din skull, vi hoppas på det bästa!

UlrikaD
8/8/11, 10:00 PM
#87

Är hon fortfarande pigg och glad imorgon är det ingen idé att åka in. Finns det saker kvar i magen så går det tyvärr ganska fort. Är hon pigg imorgon så har hon klarat att få ut allting själv.

Amun-Ra
8/8/11, 10:02 PM
#88

#83 Om de inte vet mycket om smådjur som ex gnagare,ja då är det inget akut motagning jag hurrar för! Då är det mycket bedrövligt må jag säga! Det finns en akut motagning där jag bor och vad jag har förstått så är de väldigt kunniga på smådjur,gnagare,fåglar mm. Bra att ha i om det skulle bli akut fall på natten för ett djur.

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

goldenhamsters
8/8/11, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

#87 Sätter då klockan på kvart i sju för att titta om hon är som hon brukar. Är hon sig själv så kan jag åka till stallet trots allt och komma dit till åtta. Så det skulle vara en extra bonus. Men det allra, allra, allra, viktigaste är ju att hon klarar sig.

Denna tjej förtjänar att leva i minst 2 år

Mvh Alicia.


Roxie
8/8/11, 10:14 PM
#90

#89 Jag hade ju ställt klockan flera gånger under natten för att kolla till henne.

// Sofia

Annons:
goldenhamsters
8/8/11, 10:29 PM
#91

Det glömde jag skriva. Det har jag redan bestämt mig för att göra. Titta till henne ett par gånger under natten.

Mvh Alicia.


CamillaS
8/8/11, 10:44 PM
#92

Håller tummarna för henne och dig att detta ska få en så bra utgång som möjligt..<3

goldenhamsters
8/8/11, 10:52 PM
#93

Om hon har havandeskapsinflammation borde hon inte somnat in nu då? Nu har det gått mer än ett dygn och Nicolew skrev ju inte längre än en dag.

Försöker mest få hopp nu. Ska ge henne massa, massa näringsrik mat nu om det nu skulle hjälpa något.

Mvh Alicia.


Michaela-N
8/8/11, 11:02 PM
#94

Jag kan tycka att hon borde varit död nu om det legat någon unge kvar…men jag kan ju inget om sånt här.

[Maijah]
8/8/11, 11:35 PM
#95

Jag håller också tummarna stenhårt för tjejen här borta! Riktigt jobbig situation.

goldenhamsters
8/8/11, 11:36 PM
#96

#94 Jo jag med. Hon beter sig inte heller som om hon är döende.

För en halvtimme sedan kom jag med mat till hamstrarna och Eternity var likadan som alltid.Lika fjäskig för att få komma upp. När jag väl låter henne kliva upp i handen så vill hon ner ner ner och racea runt i rummet. Hon var överallt. Hon skulle in i varenda kasse som stod i rummet, även om det krävde en hel del jobb för att lyckas med det så var hon envis som vanligt för att kunna utforska ALLT i rummet. Hon gnider sig också mot allt för att sätta sin doft där.

Så jag tror inte att jag hon kommer dö inatt. Men jag tänker inte vara helt inställd på det, man vet aldrig vad som kan hända.

Har en fråga också. Kan en hamster få missfall på bara några ungar? Kan det ligga kvar levande ungar som fortsätter leva i magen? Ska jag hålla ett öga på Eternity den 14 augusti då hon skulle fött ungarna? Om hon nu överlever denna natt.

Mvh Alicia.


goldenhamsters
8/9/11, 6:31 AM
#97

Hon lever och är exakt som hon brukar (lite morgontrött bara) Skrattande.

Mvh Alicia.


Annons:
Miilla
8/9/11, 9:31 AM
#98

Gud vad härligt att höra! då verkar det ju som hon har fått ut alla bebisar, vilken tur Glad

BusBella
8/9/11, 3:31 PM
#99

Man får hoppas på det bästa Flört Men nu är det ju inte särskilt stor chans att hon ska dö längre.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

goldenhamsters
8/9/11, 3:33 PM
#100

#98 Ja troligen Glad.

#99 Ja nu är det nog inte det längre. Hon lever fortfarande Flört.

Mvh Alicia.


goldenhamsters
8/9/11, 4:05 PM
#101

Några på SHF forum tyckte att jag ändå skulle åka in till veterinären med henne.

Men vill veta mer om det så ringde till Tyresö Djurklinik och har pratat med en smådjurkunnig veterinär. Hon sa att jag skulle avvakta ett tag till. Äter hon, dricker hon, går på toa och är som vanligt nu efter två dygn så är det troligen ingen jätte fara. Hon sa också att man kan åka och röntga om man är jätte orolig, men hon sa att om det var henne hamster så skulle hon avvaktat lite och se.
Jag frågade henne om hon fortfarande kan ha levande ungar i magen, och hon sa att hon mycket väl fortfarande kan ha levande ungar i magen så jag ska hålla ett extra öga på henne när hon är beräknad att föda.
Känns nu bra att ha pratat med en som vet mycket om detta. Så nu kommer jag vänta och låta henne vila. Slutar hon äta, dricka och gå på toa kommer jag åka in till veterinären. Men nu när hon är som vanligt så gör jag inte det förens hon visar tecken på att hon är sjuk.

Mvh Alicia.


goldenhamsters
8/9/11, 5:32 PM
#102

Kom nu på att jag glömde nämna för veterinären att Eternity brunstade för två dagar sedan. Så troligen har hon inte några levande eller döda bebisar i magen.

Mvh Alicia.


UlrikaD
8/9/11, 6:16 PM
#103

Nu finns det ju ingen anledning att åka in med henne. Hade hon haft någonting kvar i magen så hade hon varit dålig nu eller värre.

Hon klarade sig undan helt enkelt och fick ut allting med missfallet.

Roxie
8/9/11, 6:32 PM
#104

Ja det låter som att hon fixade allt själv.
Du hade minst sagt tur denna gång, det kunde ha slutat otroligt illa.

Nu får du hålla dina hamstrar i strängt koppel, för det är nog ingen som vill se fler tjuvparningar nu Flört

// Sofia

Annons:
HamsterMarie
8/9/11, 6:34 PM
#105

Vad tur att hon mår bra! Och tur att hon antagligen inte fick/får en kull, då hon  kanske inte skulle klarat det. Glad

goldenhamsters
8/9/11, 6:38 PM
#106

#104 Nänänä nu ska jag absolut bättra på säkerheten här hemma. Ska försöka få hönsnätet att sitt bättre mot locket till SAMLA-lådan. Och så kommer jag inte heller ha en gallerbur här inne utan alla kommer få bo i en varsin SAMLA-låda.

Och jag kommer max äga en hane nu ett tag framöver. Nästan så man funderar på att kastrera honom för att bara… Haha men då skulle Tom bli lite ledsen tror jag, han vill nog behålla sina kulor.

Nu kommer jag bara ha 3 hamstrar och om jag inte blir virrig och stoppar ner fel hamster i fel Bur (har aldrig hänt) så borde jag nu klara mig från tjuparningar ett långt tag fram över.

Mvh Alicia.


Nicolew
8/9/11, 9:07 PM
#107

#106 Lång tid framöver räcker inte! Flört Det ska aldrig mer hända! hehe

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

mocchino
8/9/11, 10:31 PM
#108

#106 Kanske lägga nätet ovanpå och fästa silvertejpen ovanpå? Då om dom kommer och ställer sig ovanpå så kan ju inte nätet sjunka in. ;)

// Nathalie

goldenhamsters
8/14/11, 3:36 PM
#109

No babies in the conner, yet Flört.

Tror inte det kommer några bebisar. Hon har ingen sppänd mage och så brunstade hon igen för 3 dar sen.

Mvh Alicia.


Novis10
8/21/11, 8:45 PM
#110

#109
Nämen gud vad tur ;)

//Nova
Besök gärna min hemsida här.


Medarbetare på Hamster ifokus!

bonnierat
10/3/16, 3:21 PM
#111

Oj detta inlägget är ifrån 2011! jag var nämligen inne och kollade lite på gamla uppfödare som jag köpt från genom åren och hittade den här tråden här på hamster.ifokus. Var ganska roligt eftersom att det var jag som köpte Everest sen och hade ingen aning om detta.🙂Jag vet inte enns om hon som skrev detta inlägg har varit inloggad på många år men jag var bara tvungen att skriva dethär tyckte jag. Jag köpte sedan Everest och han var otroligt härlig hamster och väldigt busig men han dog tyvärr 2014.

Annons:
tiger tok
10/3/16, 8:09 PM
#112

#111 vilket sammanträffande!!

Upp till toppen
Annons: