Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 4449 ggr
[Maijah]
6/17/11, 7:58 PM

Lättströ (Hampa)

Kanske någon härinne som använder det till sina hamstrar och kan ge en liten recension av ströet? Glad

Vet att det funkar jättebra till marsvin iaf. Ekologiskt, suger upp mkt bra och varken dammar eller luktar. Ganska mjukt ska det vara också. Säger iaf de flesta jag vet som testat det.. Känns ju som ett jättebra strö? Jag vill inte använda det förskräckligt dammiga vanliga kutterspånet nämligen..

Och granngården här i Södertälje har bara det, toa-lättströ (som jag inte gillar alls, luktar verkligen illa enligt mig) och Lättströet då. Badsanden i buren kommer bytas varje dag så det borde göra så att buren håller sig fräschare längre också.

Var mest bara nyfiken på ifall nån testat det, somsagt :-)

Annons:
MaaariaS
6/17/11, 8:52 PM
#1

Jag har det och det är mycket bättre än andra strö jag testat och så är det rätt så billigt ocksåGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Maijah]
6/18/11, 11:28 AM
#2

#1 Så bra då!

Då kör jag på det :-) Här kostar en 18 kg;s bal 150:-, helt okej pris tycker jag!

Crazzy
6/18/11, 12:18 PM
#3

Har det till min kanin, ska kanske börja använda det till mina hamstrar också. ;)

[Maijah]
6/18/11, 12:40 PM
#4

#3 Låter som en bra idé :-)

Är det mjukt? Ser ju lite stickigt ut men har aldrig känt på det IRL så jag vet inte..

MaaariaS
6/18/11, 1:10 PM
#5

#4 Det är lite stickigt tyvärr, men har man bara massor av toapapper i huset, så kan dom sova lite mjukare iaf.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Maijah]
6/18/11, 2:54 PM
#6

#5 Okej.. Får väl överdosera med toapapper Flört Men dvärgar har ju iaf helt pälsbeklädda fötter och så, så det borde inte vara några som helst problem. Många använder ju t.ex al-flis och det kan vara riktigt vassa bitar i, stickigare överlag än Lättströ är det säkert också kan jag tänka mig..

Och toalätt vill jag inte ha, tycker det stinker (och med tanke på att buren kommer vara i mitt sovrum - nej) och inte är det väl superbekvämt det heller. Men i värsta fall så kan man ju ha det tillfälligt ifall det andra tar slut.

Kutterspån dammar och flyger så mkt, är Lätt-ströet "flygigt"?

Annons:
Crazzy
6/19/11, 12:56 PM
#7

#6 Nej, inte vad jag märkt när jag har användt det. :)

Charlie2006
6/19/11, 1:06 PM
#8

Tycker hampaströ är dyrt, men det är luktfritt och man behöver inte bytta så ofta. Hade det till mina zebramöss då dom är känsliga för damm, och tyckte det funkade bra.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Maijah]
6/19/11, 2:20 PM
#9

#7 Okej, så bra då :-)

#8 Kanske är det en aning dyrare än vanligt kutterspån ja :p Men det gör inget, vill ha dammfritt så gott som det går till mina :-) Det blir nog bra.

Ni som har/haft lättströ, hur ofta har ni bytt i buren/hur långt har det gått innan det börjar lukta och storlek på buren/hur många hamstrar?

Charlie2006
6/19/11, 3:13 PM
#10

Dyrare än toalätt ellerfall som jag använder till mina hamstrar ;).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

NinniH
6/19/11, 3:47 PM
#11

Jag använder också numera detta strö både till hamstrarna och kaninerna.
Det är hittills det enda bottenmaterialet som jag inte upplever dammar.
Även STL-ströet (strimlad kartong i princip) dammade lite.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[Maijah]
6/19/11, 7:22 PM
#12

#10 Men toalätt luktar så förfärligt enligt mig Flört

#11 Låter ju toppen! Skrattande

Tusen tack för allas svar! I fokus-sajterna är verkligen bra, man får så många bra tips!

Evovva
6/20/11, 10:35 PM
#13

Alspån är bra  tycker jag . Luktfritt och dammar inte vad jag kan se.

/Eva

Annons:
[Maijah]
6/20/11, 11:12 PM
#14

#13 Har tänkt lite på det med :-)

Men eftersom granngården här inte säljer det och jag inte gärna stödjer djuraffärernas djurhandel (och således inte handlar tillbehör hos djurkedjor som säljer levande djur) så blir det bättre att köra med Hampaströet eftersom det finns tillgängligt och nära för mig.

[Pomelo & Gigi]
1/15/15, 10:11 PM
#15

Är det nån som vet om lättströ funkar för allergiker och inte luktar? Jag är allergisk mot vanligt kutterspån och har kört med alspån som är jätte bra men dyrt och dåligt att gräva i hade tänkt att blanda lättströ med alspån

Be-Bopz
1/16/15, 2:50 AM
#16

Jag tycker att det luktar, tycker tyvärr även att det dammar, men det är ju när man häller i det i buren, sen gör det inte det.

BlackandBlue
1/16/15, 4:52 PM
#17

jag använder det o dammar ju lite när man häller i buren men inte sen . jag hade en hamster som var antingen damm eller spånallergiker o när jag bytte till lättströ till honom försvann hans symptom o han blev bra!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Upp till toppen
Annons: