Annons:
Etikettguldhamster
Läst 9454 ggr
Rosviol
2009-05-03 16:23

Hur lång tid tog det för er att få er hamster tam?

Hej undrar liteb bara över hur lång tid det har tagit er för att få era hamstrar tama. Att de självmant vill komma upp i handen, att ni "fritt" kan släppa dem i sängen, skrivboret, bokhyllan??

Annons:
Saraah-s
2009-05-03 16:35
#1

jag har fyra hamstrar här hemma .

och min första hamster  var tam från första gången ja fick honom så honom var det inga problem med :)

sen min andra hamster  var lite jobbigare men hon bet inte och så hon var lite hoppig men när hon vart 4 månader så vände det sig helt så nu är hon en av dom lugnaste ja har :)

Den tredje köpte ja när hon var 6 månader och knappt hanterad men snäll är hon lite rädd av sig :)

den fjärde var lite rädd i början men efter en vecka vart han lika mysig som dom andra och inte rädd för någonting längre :)

_________________________________

http://www.scattred.snabber.se

Royalz
2009-05-03 16:46
#2

Med Swea dröjde det ca 2 månader innan han blev tam. Han kom från djuraffär så kanske inte så konsigt.

Sen dom andra jag köpt har varit tama från början :) och dom var varit från uppfödare.


Sara87
2009-05-03 16:48
#3

Hmm.. Tira (vv dvärg) va tam på en gång, Tristan å Mirella (guldar) tog nog ca 2-3 veckor, Vilhelm, Glammy å Astrid (guldar) va tama när dom kom till mej som omplaceringar.

Hampus, Fritz-Åke å Börje minns jag inte hur lång tid det tog, men det gick nog ganska snabbt att få åtminstone H å B tama.

Rosviol
2009-05-03 16:49
#4

Alright, hahah är kanskle lite otålig har en 5  veckors hamster som jag nu haft en vecka. HAhaha, men bra att veta vad man ska satsa på vad man kan förvänta sig. Nelson kan somna i min hand en liten stund (5 min) om jag tar upp honom och jag får definitivt klappa/massera honom. har bitit mig en gång så det gick hål och jag började blöda, men det var helt och hållet mitt fel. Tror han blev rädd, klappade honom när han sov, blev kanske lite purken att jag väckte honom.

Men har inte blivit avskräckt- hahaha mina småsystrar hade betat om det båda förlorade

Sara87
2009-05-03 16:52
#5

Det kan ta allt från nån vecka till månader, men håll på mycket med honom så går det snabbare :)

Rosviol
2009-05-03 22:15
#6

puff- nån mer som ka dela med sig av sina erfarenheter?

Annons:
issa83
2009-05-04 00:03
#7

Alla mina hamstrar har varit tama från början, två av dem har jag ju fött upp själv och liksom kunnat jobba med från de var riktigt små:) Endast en hamster jag har/haft var riktigt rädd och stressad och osäker när jag fick henne. Men korta stunders träning varje dag med en säker och fast hand så lugnade hon ner sig på bara några veckor. Dock tog det ytterligare några veckor innan man litade på henne helt. det tar ju en stund att lära känna en hamster precis som med alla andra djur och människor. Även mina hamstrar som varit tama från början, har det ju trots det, tagit ett tag innan man lärt känna och litar fullt på och vet hur de beter sig i olika situationer

yan85
2009-05-04 03:46
#8

jag o en kompis köpte en vintervit (ca 5v) när vi var på semester utomlands. visste då inte att man skulle va försiktigt o låta den va i fred d första dagarna.. vi tog honom i handen o lekte med honom 2 timmar efter köpet.. men han va så tam o lugn! sprang inte iväg lr nånting..

sen när jag kom tbx ti sverige köpte jag en roborovski från djuraffären (10v). lät han va några dagar o försökte sedan tama honom. men d har inte alls gått bra. nu har jag haft honom i 6 veckor.. o han springer fortf iväg när jag bara ska byta maten. aldrig har den velat krypa upp i min hand..

snart ska jag köpa min 3.e hamster.. o jag tänker envisas med att köpa den från en uppfödare.

Alexandra-S
2009-05-04 12:22
#9

Det tpg ungefär 2 månader att få henne helt tam, men hon var ju från en djjuraffär, men nu är hon helt tam!

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Zheverez
2009-05-04 12:31
#10

att få sin hamster tam varierar lite.

tex kan en som är tam här bli hoppig å svårhanterad i nya hemmet. det kan bero på många saker som osäkerhet hos nya ägaren, nya rutiner,främmande dofter osv.

när jag fått in vuxna som varit bitiga,hoppiga osv så har det tagit 1-2v sen har jag kunnat hantera dom.

issa83
2009-05-04 12:43
#11

#8 detta vet du ju säkert redan men en vintervit har ju ett helt annat sätt att vara på i största allmänhet än roborovski. En roborovski är ingen hand-hamster varesig den är från djuraffär eller inte. Vad jag har hört så är det mest en hamster man tittar på. Dom är hemskt svåra att få tama så man kan ha dom i handen och gosa med.

Så att den hamstern inte blivit tam handlar nog mer om rasen än vart du köpte den. Men jag tycker ändå, pecis som du,  att du ska ta din nästa hamster från uppfödae, det är ett bra val:)

yan85
2009-05-04 16:19
#12

#11

ja, jag var medveten om d innan köpet, men visste inte att d va sååå svårt, för jag har sett video där folk kunde hålla i en robo. men ja.. :P

så nu har jag iaf hittat en uppfödare av vintervita. ;);) så snart kan jag ligga i sängen o ha min hamster på magen medan ajg tittar på tv:P *haha*

Zheverez
2009-05-04 19:11
#13

vintervita kan också ha mkt spring i benen.

det kan alla djurungar ha å fel vore det annars.

en unge ska man inte lita på i början, de kan få tokryck å bara sprätta iväg . är då oturen framme å det är för högt då kan de göra sej illa.

det bästa är i början att hantera den när man sitter på golvet, då blir fallet inte lika högt, eller över buren om man har dunabur el box,låda.

Annons:
[GeeGee]
2009-05-04 19:18
#14

Får jag lägga in en liten fråga, vad menas med tam? Har funderat på det ett tag nu. Totte går aldrig självmant upp i min hand men han bits aldrig, låter mig ta upp honom, är inte rädd och hoppar aldrig ur min hand.

Men däremot så är han ju ganska aktiv så håller jag i honom så vill han gå omkring och inte sitta still och gosa. Men det är ju för att han vill utforska.

Så vad räknas som "tam"?

Zheverez
2009-05-04 19:25
#15

#14 jag räknar din totte som tam.

tam för mej är när man får ta i dom utan att de flyr el bits.

NinniH
2009-05-04 19:52
#16

Peabo var tam från dagen jag fick hem honom. ^^

Petra tog det däremot lite drygt 2 veckor innan hon var tam.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Rosviol
2009-05-04 22:30
#17

#Bra fråga vad menas med tam??? var nog det jag skulle ha frågat från början lägger ut den frågan i en ny tråd

CamillaS
2015-02-09 00:09
#18

Puttar upp denna då jag tycker den verkar intressant. :)

Superhamstrar
2018-09-16 19:08
#19

Jag har haft min hamster i snart 1 år och jag han inte lyckats att få han tam än. Behöver hjälp, vad ska jag göra??

OreoHamie
2018-09-16 20:13
#20

Min hamster blev som #14:s efter drygt två veckor.

Annons:
Julie_Evir
2018-09-16 20:30
#21

Det har vara väldigt olika för mig med mina hamstrar. Två av dem jag har just nu gick på mig redan första dagen, sedan har jag en som jag har haft i tre veckor nu som fortfarande får panik bara jag petar på honom. Jag har egentligen inte haft någon riktigt som är mittemellan, antingen gick det med en gång, eller så fick jag verkar jobba med dem några 3-6 (en upp till 8) veckor.

#19 Jag skulle sätta mig själv och hamstern i ett badkar (utan vatten) eller annat utrymme där hamstern inte kan springa iväg. Sedan skulle jag ha en massa gott som hamstern gillar, och eftersom du har haft din så länge så är det enklare för dig att veta vad den lilla tycker om.

Sedan skulle jag låta hamstern få springa omkring på mig, och varje gång denna vågar sig i närheten av mina händer skulle jag ge en godbit. Brukar funka bra, och efter ett par dagar eller max några veckor kommer hamstern ha lärt sig att dina händer betyder något positivt.

[Svea&Sabina]1
2018-09-16 21:28
#22

Jag köpte min hamster för ca 1,5 vecka sedan och hon kan gå upp i mina händer. Hon gör framsteg varje dag. Förut var hon rädd för mina händer, men nu kommer hon fram och nosar, ibland nafsar hon om jag luktar mat.

AnAnd20
2019-03-21 11:59
#23

Om en hamster är från en uppfödare hur lång tid brukar det ta att få den handtam?

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

[Svea&Sabina]2
2019-03-21 12:08
#24

Min nuvarande hamster tog ungefär två veckor att få tam. När jag satte ned handen i buren sprang hon iväg och gömde sig, men när jag gjort det flera gånger om dagen i två veckor lärde hon sig att jag inte är farlig. Jag hade nästan varje gång en godbit i handen så hon skulle vilja komma fram.

AnAnd20
2019-03-21 13:41
#25

Min hamster har jag haft i snart 2 månader och han är från en uppfödare och är 3 månader idag, men det känns inte som jag gör någon fram gång med honom.  Förvisso går det bra att klappa honom, men att ta upp honom är svårt. Det går enstaka gånger att lura upp honom med mat på handen och lyfta honom något utan att han blir rädd. Det skulle dock vara lite enklare att arbeta med honom om han inte sov så länge på kvällarna. Han går nämligen inte upp självmant innan jag går och lägger mig och då kan jag vara uppe till tolv. Är det någon som har tips på hur man kan få upp en hamster lite tidigare på kvällen? Han bry sig inte jättemycket om jag småstädar i buren och det är knappt att det går att locka fram honom med mat heller. 😐

Jag trodde verkligen att det skulle vara enklare att få en hamster tam om den var från en uppfödare, fast nu känns det inte som det. Jag har tidigare haft hamstrar från djuraffär och kommer inte ihåg att det tog så här lång tid att få dem tama. Nu blev det visst ett långt inlägg, men känner att jag behövde skriva av mig lite. Tack för att du har läst detta! 🙂

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

Upp till toppen
Annons: