Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 10618 ggr
indaa
2009-10-07 15:21

Svullen mage

Hej, nu är jag jätteorolig här igen..

Har tyckt att min han-hamster blir tjockare och tjockare runt magen hela tiden, jag trodde bara att han hade börjat äta mera.. Men jag tog upp han idag, och hans mage känns hård, asså typ svullen och hård.. Sen så är de som att det har vart blött på magen men sen torkat.. Och det har vart där i två dagar..

Är jätteorolig, han e den bästa hamstern på jorden, han får inte bli sjuk :( vad kan de vara?

Annars äter han, dricker och kissar och är pigg osv..

Fast nu märkte jag att han har inte bajsat sen jag städade buren. Jag städade den för två dagar sen. Och han har inte bajsat än.. Tänk om han är förstoppad? Finns de något jag kan göra, något jag kan ge honom att äta som hjälper?

Jättetacksam för svar!

Annons:
indaa
2009-10-07 15:50
#1

Snälla svara :(

heffaklump
2009-10-07 16:35
#2

Det låter nästan som min han hamster som jag hade… Först ett tag så trodde jag att han bara var ovanligt tjock över magen. Han va extremt smal (tyckte jag) i kroppen lixom benig och så hur mycket jag än matade honom med fet mat osv. Sen efter några mån så började jag kunna känna en knöl i magen mer och mer… Tillslut så började ögonen gegga igen och massa och det slutade med att jag tog bort honom för hans eget bästa "/

indaa
2009-10-07 16:43
#3

men asså.. det är inte som en knöl, utan som att han e tjock bara.. fast han e hård på magen.. o han bajsar inte.. har gett han gurka nu.. usch jag vill inte att han blir sjuk :(

[iurochskur]
2009-10-07 16:59
#4

Det låter som förstoppning. Blir hamstern inte bättre så tycker jag att du bör kontakta en veterinär.

indaa
2009-10-07 17:07
#5

finns de något speciellt jag kan ge som kan hjälpa mot förstoppning?

heffaklump
2009-10-07 17:44
#6

Gröt får ju igång magen på oss människor, kanske hjälper på hamstrar också :)

Annons:
Roxie
2009-10-07 20:52
#7

A-fil stimulerar ju magen, det kan du ju prova.

// Sofia

Helena1978
2009-10-08 00:36
#8

När jag hade marsvin förut fick jag rådet av veterinären att ge matolja med hjälp av en tesked. Mormor fick samma råd när hennes katt fått förstoppning.

Roxie
2009-10-08 00:59
#9

Olivolja är bättre, det är dessutom nyttigare.

// Sofia

JohannaEkroth
2009-10-08 01:44
#10

Hittade denna text på en sida om hamsterns sjukdomar:

"Förstoppning

Om hamstern får förstoppning brukar man märka det på att hamstern blir slö och hängig, det syns på den att den mår dåligt och den äter inte, dessutom känns magen hård och uppsvälld. Hur man förebygger förstoppning? En varierad kost, där man ger hamstern något grönt varje dag, det finns mängder med frukt och grönsaker man kan ge sin hamster, och en liten bit varje dag hjälper till att hålla magen i trim. Får hamstern leva på enbart hamsterfröer ökar risken för förstoppning.

Om hamstern får förstoppning brukar man märka det på att hamstern blir slö och hängig, det syns på den att den mår dåligt och den äter inte, dessutom känns magen hård och uppsvälld. Hur man förebygger förstoppning? En varierad kost, där man ger hamstern något grönt varje dag, det finns mängder med frukt och grönsaker man kan ge sin hamster, och en liten bit varje dag hjälper till att hålla magen i trim. Får hamstern leva på enbart hamsterfröer ökar risken för förstoppning."

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zheverez
2009-10-08 03:53
#11

russin,olja,en klick smör är sånt som kan hjälpa dom att få fart på magen igen.

smör kan man ge i lite välling.

JohannaEkroth
2009-10-08 04:29
#12

Denna text skulle ha stått med i inlägg #10 istället för dubbleringen som blev:

"

Om din hamster fått förstoppning kan du försiktigt ge den lite grann Paraffinolja vilket är laxerande och kan hjälpa magen att komma igång. Ges lämpligast med pipett, håll hamstern i ena handen och pipetten i andra och droppa in paraffinoljan i ena mungipan och se så att hamstern sväljer. Och om hamstern fortfarande har matlustan kvar kan du prova att ge den grönsaker, melon, tomat, gurka eller sallad till exempel."

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zheverez
2009-10-08 10:41
#13

om hamstern tillåter kan du mkt försiktigt/lätt på handen massera magen.

när du matar med pipett ge bara en droppe åt gången. får den för stor mängd fort kan det rinna fel och hamna i lungorna vilket kan göra att hamster får lunginflamation.

Annons:
Mollle
2009-10-08 12:24
#14

När jag var liten fick jag Katrinplommon av min mormor när man var hård i magen. Kanske hjälper på små hamstrar också + att det nog är lätt att få dem att äta då det är sött och gott..

Royalz
2009-10-08 14:03
#15

Hamstrar ska inte äta plommon, så det är ingen bra idé.


[iurochskur]
2009-10-08 14:28
#16

Tycker fortfarande att man inte ska anta att det är förstoppning, ta kontakt med en veterinär.

Mollle
2009-10-08 14:39
#17

#15 Tack för informationen! Då ska jag inte testa det om någon av mina får förstoppning.

Nu när du säger det så kom jag på att jag nog visste att hamstrar inte får äta stenfrukter så hade jag tänkt ett steg längre från början så kanske jag hade kommit på det själv..:)

# 16 Håller med om att det alltid är bäst att rådfråga en veterinär istället för att dra egna slutsatser som kanske är felaktiga och blir ödesdigra om man väntar för länge med att kolla upp vad problemet egentligen är.

UlrikaD
2009-10-08 17:45
#18

Jag säger direkt att jag aldig haft en hamster med förstoppning.

Däremot har jag råkat ut för chinchllor med förstoppning. Och de är ju smådjur de med. Där försöker man först med paraffinolja. Märker man att det inte har någon verkan, att djuret fortfarande inte bajsar eller någon försämring i djurets allmäntillsånd så åker man inte till veterinärern direkt.

Väntar man för länge så dör de av förstoppning. OM det nu är förstoppning din hamster har såklart. Men vad jag menar är, är att om det är det så är det allvarligt och det kan gå fort i och med att de är så små. Och att du inte ser några bajsar alls låter inte bra alls.

indaa
2009-10-08 21:36
#19

Tack för alla svaren!

Jag var och köpte paraffinolja idag, har gett han nån droppe. Han ville verkligen inte ta den först, men ja tror han fick ner lite, får vänta och se.

Har sett några minibajsar i hans Bur, vääldigt små. Så jättelite har han väl fått ut, dock är han fortfarande pigg, vill springa, äta osv.. Så det är ju ett bra tecken, men om inte paraffinoljan fungerar så ringer jag veterinären!

UlrikaD
2009-10-08 21:39
#20

Insåg att min inlägg i #18 blev lite fel i hastigheten. Hade skrivit:

"Märker man att det inte har någon verkan, att djuret fortfarande inte bajsar eller någon försämring i djurets allmäntillsånd så åker man inte till veterinärern direkt."

Ska ju naturligtvis vara att man "åker in till veterinären direkt".

Annons:
indaa
2009-10-09 00:05
#21

#20 jag antog att de va så du menade :)

Englatassens
2009-10-10 12:40
#22

Hur går d?

indaa
2009-10-10 15:06
#23

Ett tag såg de ut som han blev bättre.. men nu känns de som de blivit sämre, är jätteledsen..

Han är inte sig själv, han har slutat tvätta sej.. han har liksom torkat kiss under magen lite här o där…
Han äter fortfarande, massa..

indaa
2009-10-10 15:07
#24

Han har bajsat också, inte lika mkt som vanligt men ändå. Det e nåt som e fel…

indaa
2009-10-10 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Älsklingen <3

Roxie
2009-10-10 15:21
#26

Åk till veterinären? Bara han som kan säga vad som är fel. Det är vad jag hade gjort i alla fall.

// Sofia

indaa
2009-10-10 15:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

<3

Annons:
indaa
2009-10-10 15:26
#28

#26 : ska ringa idag..

[Pomelo & Gigi]
2015-01-24 17:18
#29

När jag var & år hade jag en hamster men magen blev jätte stor så han kunde inte gå normalt jag förstod det inte då men jag tror det var en tumör men kan det ha varit förstopning, jag visste inte vad för mat man skulle ge så han hade både saltsten och fick bara hamsterblanding så inget protein eller kan det ha varit diabetes eftersom han var en hamster hybrid

Cireea
2015-01-24 17:26
#30

#29 Detta är en tråd från 2009 ..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: