Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 5479 ggr
Tinwe
12/29/09, 8:52 PM

Sluta gnaga på vattenflaskan!?

Hej! Jag har nyligen fått ett stort irriterande problem, med guldhamsterkillen Baloo. Han kan inte sluta gnaga på sin vattenflaska och det gör mig galen! Han har en dunabur med en sån vattenflaska med proppar på.

Han gnagar även om han får vara ute minst 1 timme om dagen. Det värsta är att jag sover i samma rum där jag har hamstrarna, så det är inte lätt att hålla humöret uppe när han går igång på kvällarna. Ett annat problem är ju även att när han gnagar så rinner vattnet ut ur flaskan, på honom och i buren.

Jag tänkte först ta bort vattenflaskan och sedan ha en vattenskål, men det blir bara värre. Då försöker han gnaga upp det "hålet" som är kvar, vilket bara resulterar i att han skaver bort pälsen osv..

Någon som har något tips på vad jag ska göra? Jag har försökt med nya leksaker, lite intressantare gömmor, men inget funkar. Rynkar på näsan

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Annons:
Sloj-border
12/29/09, 9:15 PM
#1

hmmm… klurigt! :/ gu va irriterande! :O går der inte att "plasta"igen hålet och så kör du vatten i skål? :)

[Sniff]
12/29/09, 9:17 PM
#2

Jag har samma problem med Hani, fast han biter på gallret…:/

UlrikaD
12/29/09, 9:17 PM
#3

Jag har några sådan också. Det enda som funkar för mig är mer utevistelse. Varje gång de börjar så plockar jag ut dem.

Egentligen belönar jag ju ett dåligt beteende men buren blir jätteblöt och hamstern blir blöt osv och det är bara otroligt jobbigt att höra på.

En del har bytt burar med bra resultat.

Här hemma beror det helt och hållet på att de vill ha mer att göra och de brukar jag försöka ge dem det.

Sloj-border
12/29/09, 9:25 PM
#4

#3 förlåt att jag frågar här men jag är så nyfiken.. hur många hamstrar har du? ^^

UlrikaD
12/29/09, 9:43 PM
#5

Jag har 34 guldhamstrar.

BMEXX
12/29/09, 9:45 PM
#6

#5 Förvånad

// Pabblo

Annons:
[Sniff]
12/29/09, 9:55 PM
#7

#5 Ooooh:O Jag vill också ha många! (Okej, det kan till och med jag tycka är liiiite mycket, men det måste vara jättekul att ha så många!:D) Hinner du med alla?

[Tovab]
12/29/09, 9:58 PM
#8

#5 oj! Härligt med så många sötnosar ;) Men hur hinner du med alla? :)

Odette
12/29/09, 10:15 PM
#9

Hade en hona som gjorde exakt samma sak, fruktansvärt irriterande! Och på morgonen var flaskan tom..

Men hon har slutat med det nu *peppar peppar* Man kan se om det går över av sig själv, med hjälp av aktivering etc.. alternativt byta Bur iaf under en period. Så kanske han inte "börjar om" med samma beteende senare om du flyttar tillbaka honom i den buren. Men du får testa dig fram, hoppas verkligen han ger sig. Sånt där kan reta gallfeber på vem som helst Flört

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Tinwe
12/29/09, 10:17 PM
#10

#1 Njae, han har ett till ställe han har börjat på nu, det är på sidag av buren, där man "spänner" fast den genomskinliga delen på buren. Så tror han bara kommer gnaga där då tyvärr :(

#2 Det har jag med vart med om, jättejobbigt, därför jag skaffade dunabur..

#3 Okej! Jag funderade på att kanske skaffa en klätterställning av trä, kanske att han hellre gör som sin mor, dvs att gnaga på möbeln istället för på plast! :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Tinwe
12/29/09, 10:18 PM
#11

#9 Aa, det är nog bara det som vi ska göra. Köpte hem en sån "Antonius" ställning från IKEA idag, tänker kanske flytta honom dit. Just nu springer han ute lite, men ska sätta in honom igen snart så får väl se vad han gör.. :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

pigelina
12/29/09, 10:23 PM
#12

min biter oxå på vattenflaskanObestämd

men köpte antonius låda+ställning igår på Ikea och vi har fixat så vattenflaskan inte kan röra på sej så mkt::P så hoppas jag kan sova innat(A)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Tinwe
12/29/09, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Samma sak här! Men ska nog inte flytta honom dit förens imorn hade jag tänkt :) Just nu dricker han bara, har inte börjat gnaga ännu.. Men jag bara väntar på att han ska börja… Trots att han nyss var ute i 50 min.. :( Får väl hitta på nått annat till honom x)

Lägger in en bild på den lille störande killen..! Flört Han har nyligen fyllt 20 veckor så han är inte så gammal endå :)<3

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Annons:
UlrikaD
12/29/09, 10:35 PM
#14

Jag är sjukskriven och är hemma dygnet runt.

Har fler djur hemma som också tar tid och det är inga problem.

Det enda som är jobbigt är när alla burar ska städas.Obestämd

Sloj-border
12/29/09, 10:37 PM
#15

#5 :O:O:O:O!! :D (nu återgår vi till ämnet :))

[Sniff]
12/29/09, 10:37 PM
#16

#14 Tur;) Vad mysigt med mycket djur<33

Tinwe
12/29/09, 10:38 PM
#17

#14 Ojj! Att göra 34 burar hade jag aldrig orkat! :O

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Sloj-border
12/29/09, 10:41 PM
#18

#14 åherregud va jobbigt! xD tur att du är hemma! ^^

Be-Bopz
12/29/09, 11:08 PM
#19

Man kan sätta för hålet och sätta en flaska i taket, om du nu har en dunabur vill säga.

Jag skulle inte sätta honom i en mindre Bur bara för att han biter i flaskan, du kommer säkerligen ha en hamster som hoppar mot kanten hela tiden istället, mer utetid om det så krävs och flaska i taket funkar finfint för mig. Skrattande

UlrikaD
12/29/09, 11:12 PM
#20

Som Be-Bopz skriver, absolut inte mindre Bur. När jag skrev annan Bur menade jag ju större. Alternativt mer utevistelse.

När en utav mina mest gnagande hampisar var yngre var han ute upp till fyra timmar varje dag. Sen när han blev äldre lugnade han ner sig och gnager inte alls på flaskan längre.

Verkar mer höra hemma hos yngre med mycket "spring i benen".

Annons:
Tinwe
12/29/09, 11:13 PM
#21

#19 Jo det är sant, men detta är verkligen överdrivet nu. Han gör INGET annat… Han vill inte ens hamstra eller nått.. Han brukar alltid hamstra på massor med mat när jag ger honom, men nu är han på flaskan som om den vore en fiende. Ingen aning vad detta är :S

Som jag förklarade innan så biter han på två ställen, och det är där man "sätter ihop" de två delarna med "klaffar" eller hur man ska kalla det.. Finns ju roliga hål där med tänker han säkert.. -.- Jag börjar verkligen tröttna. Han får så mkt mer utetid än de 2 andra hamstrarna, sneppet intill dubbelt så mycket tid faktiskt. Börjar blir riktigt jobbigt, för han kan ju inte må bra när han gör sådär :/

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Tinwe
12/29/09, 11:15 PM
#22

#20 Då blir det mer ute då. Eftersom jag har ingen större Bur (han har den största). Han verkar som besatt av detdära gnagandet..

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

UlrikaD
12/29/09, 11:30 PM
#23

Låter som om han utvecklat ett stereotypt beteende helt enkelt. Att även om du skulle ge honom en chilla-bur skulle han ändå stå vid vattenflaskan och dra för det har blivit en vana.

Se om du kan byta sort på vattenflaskan som ser ut på ett annat sätt (kanske helgjuten) och något annat sätt att sätta den på.

Så det blir en ny grej helt enkelt och hoppas det bryter beteendet. Dåliga vanor blir lätt fixa idéer och ju längre de håller på desto svårare blir de att bryta.

Som tex när hundar jagar sin egen svans. De vet inte varför de gör det, men de kan ha svårt att sluta.

Be-Bopz
12/30/09, 1:43 AM
#24

Jag har just nu flaska i taket hos 8 av 12 hamstrar, de bet konstant så jag var tvungen, jag höll på att bli galen faktist, hade även dvärg som bet precis vid kläppena som man gör att man sätter ihop delarna, jag satte helt enkelt plast över dem oxå =)

Jag bröt detta jobbiga beteende hos dem och till slut kunde jag även sätta dit en vanlig flaska efter ett tag och den hamstern bet aldrig mer i flaskan.

Man får försöka hitta lösningar om det är nåt som inte funkar så bra.

dragonstar
12/30/09, 2:46 AM
#25

Min hamster gör samma sak perjodvis hon har en duna och gnager på flaskan. Men hon får vara ute ca 1-3 timmar i hela vardagsrummet.  Iblnad hjälper det iblnad inte. Jag har bara försökt ställa buren så flaskan sitter mer fastklämd för det dämpar ljudet lite.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

SandyCipper
12/30/09, 10:40 AM
#26

Min dvärgis Polly gnager också på vattenflaskan och jag har med i dunan, jag ville med skaffa en matskål men då biter hon bara i de hålet man stoppar i vattenflaskan i !  Skrikandes

91Marran
12/30/09, 3:33 PM
#27

skaffa en gren eller ett hundben att gnaga på. funkar utmärkt.

Mvh
Mig

Annons:
indaa
12/30/09, 4:39 PM
#28

min biter på gallret.. även fast han ibland fått vara ute 3 timmar i streck och springa (med kiss, mat och drickpauser :P) så direkt när han kommer in börjar han hoppa runt hela buren och bita på gallret.. jag är väldigt svårt att trötta ut men han tröttar ut mej på bara en halvtimme haha, för ja brukar låta han springa på köksgolvet, o han är så himla snabb..

Tinwe
12/30/09, 5:35 PM
#29

#27 Har inskaffat det nu, ska testa ikväll! :) Inte ett hundben, men grenar, och lite annat smått och gott :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

91Marran
12/30/09, 5:39 PM
#30

#29 hoppas att det funkar :-)

Mvh
Mig

Tinwe
12/30/09, 6:01 PM
#31

#30 Ja det hoppas jag med! :) Han ligger och sover just nu, haha x)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Bianca hamster
2/3/18, 6:52 PM
#32

Sätt ett hus eller nått så att han inte får tag på hålet

91Marran
2/3/18, 9:14 PM
#33

#32 gammal tråd

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: