Annons:
Etikettguldhamster
Läst 5959 ggr
Tinwe
12/31/09, 3:03 PM

Irriterande diskussion!

Var på ArkenZoo idag, då min kompis skulle köpa antingen 2 dvärg eller 1 guldhamster. Hon visste inte riktigt vad hon ville ha..
Då kommer det fram en personal som frågar om vi vill ha hjälp. "Visst" tänker jag.. "Nu ska vi allt se vad han kan om de små.."
**
Så jag säger:** - Joo, hon vet inte riktigt om hon ska ha dvärg eller guldhamster.

Han: - Okeej, lutar det mest åt något håll?

Min kompis: _- Jag vet inte.. Eftersom att dvärgar ska vara 2 och 2 så känns det lättare för mig om jag bara behöver fokusera på en hamster egentligen.
_
Han: Men dvärghamstrar lever helst ensamma.

Förstår ni hur irriterade detta var att höra!? Skrikandes Jag flög in i konversationen och sa: - Nej, dem mår bäst av att leva tillsammans, det är lag på det.
**
Han:** - Det finns ingen lag som säger att dvärghamstrar ska leva 2 och 2. Dem mår faktiskt bättre om dem lever ensamma, annars blir det bara massor med bråk.

Jag: Nej, om man har t.ex 2 kullsyskon med varandra sedan dem föds så kommer dem må *** så mycket bättre än att de får bo ensamma. De är ju flockdjur. Det är guldhamstrar som ska leva ensamma.
**
Men han vägrade lyssna på mig för han var ju såååå insatt i ämnet.. GAH! Jag tycker verkligen inte om såntdär. Någon som varit med om liknande situationer?

**Han sa även att gerbiler kan ha ett dvärghamsterhjul, nej usch! Jag blir bara så förbannad på människor som insisterar på att ha rätt, när de inte ens har kunskapen.. Sen att själva affären hade 4 st små bebis dvärgar som bodde i en liten Bur (när nu han har sagt att dem ska leva 1 och 1) är ju bara dubbelmoral!

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Annons:
NinniH
12/31/09, 3:10 PM
#1

Jag kan ju tyvärr inte säga att jag blir särskilt förvånad längre, när det kommer till djuraffärspersonal.
Det är alldeles för många som har noll koll, och tyvärr tror ju folk på det de säger.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Sunrise
12/31/09, 3:11 PM
#2

Ja, det har hänt. Men ingen lyssnar ju på mig för jag är bara ett barn… Tacka vet jag forum som detta där alla blir lika behandlade!

Jag tycker du ska leta upp lagen och skriva ut den och gå och ge den till föreståndaren. Och kanske ta och prata med jordbruksverket och be dom prata med dom. Om dom har tid iaf. ^^

Tinwe
12/31/09, 3:17 PM
#3

#1 Nej.. Jag blev väldigt irriterad och arg på honom att han inte ens ville förstå. Sen försökte han tvinga på min kompis en saltsten till hamstern med. Jag sa att "äh, vi har en sån hemma". För jag ville bara därifrån…

#2 Joo, han trodde väl jag var en unge som bara var ute efter tjabb eller nått. Jag vill verkligen ställa Arken mot väggen. Men frågar är bara hur.. Det finns väl ingen som kommer och inspekterar djuraffärer?

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

[Sniff]
12/31/09, 3:19 PM
#4

Vad jobbigt! Irriterande… :/

Tinwe
12/31/09, 3:21 PM
#5

#4 Jaa! Sen fick hon en lapp med "skötselråd" och där stod det ju massa skit! Som att man MÅSTE ha hamstervadd och man MÅSTE ha en saltsten… bullshit säger jag bara .. :S

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

[Sniff]
12/31/09, 3:27 PM
#6

#5 Jaaa… De hade ju bra koll…

Annons:
Sunrise
12/31/09, 4:18 PM
#7

Precis, t.ex. när man går in på Djurmagazinets hemsida så står det att man måste ha mineralsten, saltsten m.m. Och att dom ska ha små Hjul, gärna av metall med stora springor. Sedan rekommenderar dom också jätteburarna med flera våningar av galler och med små rör som är för små för en dvärg tillochmed. Det är så att man bli mörkrädd. Rynkar på näsan

Tinwe
1/1/10, 1:03 PM
#8

#7 Ja det är verkligen hemskt! Jag vill verkligen sätta Arken och sånna affärer mot väggen… Men hur… Jag har ingen aning :/

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

[Sniff]
1/1/10, 4:02 PM
#9

Moahaha, vi får komma på en plan^^ "Hur man får djuraffärer att bli lite smartare"^^ (A):D

[GeeGee]
1/1/10, 4:12 PM
#10

Stämmer det att det är lag på det, eller är det bara att man helst ska ha dme 2 och 2? Nyfiken bara, har ju guldhamster men vill veta ändå så man kan vara lite insatt i ämnet =D

NinniH
1/1/10, 4:17 PM
#11

#10: Det är lag på det.
Står i L80 sid 19;

"1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras."


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Millie
1/1/10, 4:21 PM
#12

Usch ja, glömmer ju inte när Mimmi fick ungar vid 10 veckors ålder, och vi skulle gå och klaga på djuraffären,

deras komentar; men ni kan gärna komma och lämna ungarna här så slipper ni ta hand om dom.

dom tyckte alltså att 1 vecka gamla ungar skulle leva själva i deras affär, och antagligen bli föräldrar när dom är 10 veckor dom också.

SÅÅ irriterande! -.-

[Sniff]
1/1/10, 4:24 PM
#13

#12 Åh, hon som vi köpte en hamsterbur av hade också köpt en hona från en djuraffär, den fick ungar och hon sålde dem till djuraffären. Det är så synd när det händer, och om det är en så ung mamma är det ju… Hemskt!

Annons:
Millie
1/1/10, 4:25 PM
#14

Ja, Mimmi slutade växa och är jätteliten, och hon bet ihjäl alla 7 ungarna ;'/

[Sniff]
1/1/10, 4:30 PM
#15

Åh, vad tråkigt… Stackars Mimmi<3

91Marran
1/1/10, 5:09 PM
#16

#7 var hittade du det om hjulet. är inne på hemsidan nu, men hittar det inte.

Mvh
Mig

Sunrise
1/1/10, 7:56 PM
#17

#16 Vet inte riktigt om det var på Djurmagazinets hemsida, men där står mycket felaktigt också.

Odette
1/2/10, 12:48 PM
#18

det är många som blir lurade av zooaffärer tyvärr. Tycker vi som är medlemmar i svenska hamster föreningen skulle gå ihop och hjälpas åt att gå ut i zoobutiker runt om i landet med Vettiga informations blad och informera alla om hur det ska vara.

Men det funkar väl kanske inte i praktiken suck,, hade dock känts lite bättre om man iaf vet att man försökt…

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Millie
1/2/10, 1:16 PM
#19

#18 Jag hade gärna gjort det :)

Vad som helst för att hamstrarna ska få det bättre!

Tinwe
1/2/10, 1:35 PM
#20

#18 Jag hade gjort vadsomhelst bara för att djuren skulle fått det bättre i djuraffärerna! :/ Det känns alltid plågsamt att gå till djuraffären och se de små burarna, för små Hjul osv..

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Annons:
Millie
1/2/10, 2:46 PM
#21

Men vi kanske kunde skriva något informationsblad tillsammans här på Hif, och sedan låta alla trycka ut det och lämna ut till djuraffärer ? :)

Sunrise
1/2/10, 4:50 PM
#22

#21 Bra idé! Men då måste vi få någon med hög auktoritet att skriva på.

Millie
1/2/10, 4:53 PM
#23

Jaa , men vem ? ;- )

Sunrise
1/2/10, 4:54 PM
#24

Någon från Hamsterföreningen och även någon på jordbruksverket.

Anfa
1/2/10, 5:47 PM
#25

Men måste bara fråga, är de verkligen lag på att dvärgar ska leva ensamma?

UlrikaD
1/2/10, 5:54 PM
#26

#25 Hur läste du nu?

Om du läser inlägg #11 så har Ninni kopierat lagtexten och klistrat in den.

Det är alltså lag på att de ska leva i minst par.

Tinwe
1/2/10, 6:31 PM
#27

#25 Om en dvärghamster lever ensam måste man ha en bra anledning till varför han/hon gör det. För det är lag på att de ska bo 2 och 2. Det är guldhamstrar som lever 1 och 1. :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Annons:
91Marran
1/2/10, 10:04 PM
#28

#27 vad jag lärt mig så är lagen på att de minst ska bo två och två. de får bo fler.

Mvh
Mig

Tinwe
1/2/10, 10:19 PM
#29

#27 Ja det stämmer! ;)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Odette
1/3/10, 12:21 PM
#30

Ja jag står fast vid mitt  förslag om att gå ihop och skriva/dela ut infoblad.. men jag tror inte det är själva faktabladen som är det viktiga i sig. Det viktiga ligger nog i att som privatperson åka ut och stämma träff med någon zoobutiks ägare och få sitta ner å prata och berätta lite allmänt. Och säga att "det är en drive vi gör från SHF och genom jordbruksverket, vi åker runt till alla zooaffärer". Så de inte känner sig träffade på något sätt. Information och upplysning under trevliga förhållanden. Det är min dröm iaf, å d hade varit lättare om man hade stöd från föreningen osv, men det får man väl ta upp på deras forum i såna fall Skrattande va bara en tanke..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Tinwe
1/3/10, 3:03 PM
#31

#30 Jag håller med dig! Det låter som en toppenidé! För att de som säljs i djurbutiker ska få det bättre under den tiden dem är där iallafall.

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Odette
1/3/10, 5:20 PM
#32

#31 plus att dom kanske kunde börja ge ut rätt info till sina köpare…

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Tinwe
1/3/10, 7:43 PM
#33

#32 Absolut! Information som uppfödare skrivit ner. :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Music96
1/3/10, 9:45 PM
#34

#30 håller helt och hållet med dig. skulle vara underbart om ngn gjorde ngt åt djuraffärerna! tyvärr så är jag nog för liten för att man ska ta mig på allvar. (**** ålder! X() men tkr verkligen att ni ska göra ett försök.

#20 håller med. inte bara hamstrar som borde få det bättre. här finns en djuraffär som har ganska stora åt kaninerna och marsvinen, men det finns bara en hylla…! och det ska vara typ… ett hus åt varje djur elr ngt sånt egentligen. för att ta det minst upprörande axeplet… :( man blir ledsen över sånt här.

Annons:
Helena1978
1/3/10, 9:49 PM
#35

Härhemma lever min dvärghamsterhane nu ensam, då han suttit i en syskonskara där ett rejält slagsmål uppstått i zoobutiken och en av hanarna blivit illa biten blev alla dvärgarna åtskilda.

Det jag lagt märke till när jag hört mig för är att likakönade dvärghamstrar vid en ålder av 3-5 månader brukar ryka i hop, kanske bara jag som har dåliga erfarenheter, kanske även kan bero på hur många andra dvärghamstrar man har, har man två kullhanar i hop och en hona av samma art i en annan Bur kan jag tänka mig att de ger sig på varandra när honan börjar brunsta…

Läkerol och Quattro bodde ju iofs tillsammans och det gick bra men då var det ju en hona och en hane.

Jag tycker det är väldigt svårt när det kommer till dvärghamstrar, för även om det står i lagen så är ju alla djur olika individer, vissa går bra ihop medan andra inte tolererar någon artfränd inom samma revir.

Vad jag tycker man bör tänka på är att alltid ha en extra Bur (antoniuslåda) till hands om man skaffar två dvärgar, ifall att.

Dock håller jag med om att zoobutiker inte har någon omtanke om sina djur och inte har viljan att lyssna eller lära från dem med erfarenhet. Lagar bryr de sig ju knappast om eller vad som är skadligt/dödligt för djuren, samt levnadssätt, beteende etc.

Stuart
5/23/13, 5:06 PM
#36

har varit med om en rätt liknande sak, jag var i djuraffären och skulle köpa något slags hamstergodis och såg en sort med frukt, dock var det även apelsin i dem stog det på paket. Men men, jag tänkte att jag kunde fråga ifall det var något fel för det stog rekomenderat för hamstrar och hamstrar ska inte ha citrus frukter. frågade iallafall personalen. ingen av dem 6 som va där hade alldirg hört tallas om att hamstrar ej skulle äta citrus…

Rebornbabyn
5/23/13, 5:17 PM
#37

Blev det någonting med att dela ut informationsblad till djuraffärerna?

Tyckte att #30 hade en bra idé…

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Dvärgis1234
5/23/13, 6:05 PM
#38

Jag vet VERKLIGEN hur det är för när jag köpte min hamster kunde jag inte så mkt om uppfödare eller så… men jag läste på att de skall leva 2 o 2 min mamma o jag stog o pratade med dom i över 40 min om att få köpa 2 st det slutade med att vi gick hem med en dvärghamster men hon lever bra och är en väldigt bort skämd hamster❤️

Men hade lust att skrika något dumt som skall jag köpa någon hamster eller inte annars kan du ju ta ditt j*vla jobb o stoppa upp de……… ( så nära )


[RedHood]
5/23/13, 8:30 PM
#39

Jag har inte läst alla kommentarer men tänkte berätta lite om när jag skaffa min dvärg (hon lever inte längre tyvärr) och om ArkenZoo i min stad. Det var lite över ett år sedan jag bestämde mig för att skaffa en hamster då min pojkvän bodde 1 h 40 min bort så jag kände mig ensam. Jag läste på mycket och litade på killen i djuraffären. Vilket jag inte borde ha gjort. Jag och min mor hade åkt dit några dagar innan och jag blev helt förälskad i en söt liten dvärghamster och jag köpte henne snabbt efter det. Jag litade på honom när jag köpte bomaterial också som min hamster senare började äta och satte i halsen och stack ut ur näsan. Slutade snabbt med det då. Jag märkte att hon var lite nere men gav henne så mycket kärlek jag kunde och även ifall jag såg att hon var lite missbildad (gissar på mycket inavel) så älskade jag henne. Hon blev inte ens ett år gammal. En dag när jag kom hem från skolan så låg hon i sitt hus och hade somnat in någon dag under dagen. När jag tänker efter så ångrar jag att hon inte fick med någon kompis och har dåligt samvete men jag har lärt mig att inte lita på de i djuraffärer. Även nu när jag går till djuraffären för att köpa mat och liknande så kollar jag hur djuren har det. Två saker jag har reagerat på: Gerbilerna har ca 5 cm spån och jag ser på dom att de har panik, rastlösa och mår dåligt. Även så finns det en ensam råtta. Han är så ledsen och jag vill så gärna köpa honom! Men jag har inte platsen till det.

Wellcraft
5/23/13, 10:33 PM
#40

Hade samma diskussion med en tjej på arken zoo.
Jag letade dvärghamstrar då (fast kollade bara lite, köper ej från djuraffär) och de hade bara en kvar så jag sa nej tack eftersom de ska vara två.

Tjejen: Men du vet väl att de börjar bråka då va?
Jag: Grossisthamstrar i en för liten Bur, ja. Men seriöst uppfödda djur och rymlig Bur bråkar inte alls, dessutom är det lag på det.
Tjejen: Nej det tror jag inte du
Sen gick hon ._.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[RedHood]
5/23/13, 10:37 PM
#41

#40 De blir fruktansvärt tykna när man säger till dom :/

Annons:
MoaL
5/24/13, 12:31 AM
#42

Majoriteten av alla dvärgar - med undantag av robbar då - mår oftast bäst av att gå ensamma, med undantag för de som möjligtvis har avlats  speciellt för att gå bra ihop.
Själv skulle jag aldrig i livet, utom under ovan nämnda speciella omständigheter, rekommendera någon att hålla dvärghamstrar tillsammans, jag har sett alldeles för mycket elände för det. Jag började med dvärghamstrar när jag var elva år och är nu tjugofyra, och jag har även fött upp både vintervita och guldhamstrar. För tillfället har jag dock bara roborovskis.

Lagen ni pratar om säger för övrigt följande:
4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.

L80 är inte lagen, utan bara allmänna råd och föreskrifter om hur lagen ska tolkas. 

Att vissa uppfödare är noggranna med att bara avla på individer som går ihop betyder inte att alla dvärghamstrar avlas så eller klarar av sällskap. Det mesta går att avla fram med lite arbete. Det skulle inte vara särskilt svårt att starta ett avelsprojekt för att avla fram guldhamstrar som går ihop också, just so you know. Precis som musfantaster har avlat fram mushanar som går ihop med andra hanar. Det betyder dock INTE att man bara ska dundra på och säga att man SKA hålla mushanar i par eller grupp. De är flockdjur, ja, men då är det en mushane med en grupp honor. Normalt sett blir det tveklöst slagsmål mellan hanar. 

Jag tycker att det är ansvarslöst och höjden av arrogans från er sida att springa runt och leka besserwissrar när det faktiskt med stor sannolikhet är livsfarligt för djuren ifråga att följa era "råd". För att inte tala om att folk kanske köper två och sedan några dagar eller ett par veckor senare måste lämna bort en hamster eller lägga ut pengar på ytterligare en Bur och uppsättning inredning för att hamstrarna börjar slåss.

Inte ens Svenska Hamsterföreningen säger att dvärgar måste hållas i par, utan att de antingen kan hållas i små grupper eller ensamma - vilket som nu går och beroende på hur tur man har. 

Att vara så tvärsäkra som ni är och riskera något med djuraffärshamstrar där det med stor sannolikhet inte ligger någon riktad gå-ihop-utan-problem-avel bakom är bara dumt. 

Jag förstår helt klart om personalen blir irriterad och inte lyssnar på er, för det skulle inte jag heller göra.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Vildvittrans
5/24/13, 1:10 AM
#43

Jag har ju en hel del Vintervita och de flesta av mina lever i par. MEN det är ofta jag får dela på dem förr eller senare. Gamlingar som är sterila lever lyckligt tillsammans med en kompis av motsatt kön. Det är det enda jag kan räkna med verkligen funkar.

Därmed inte sagt att alla bråkar. Men risken är stor och då avlar jag enbart på hamstrar från bra uppfödare med långa stamtavlor.

Jag har större förståelse för att djuraffärer gör som de gör nu, än vad jag hade för bara ett år sedan. Djur från grossister är inte avlade att ha bra temperament, funka i flock, ha bra hälsa osv. Att de oftast slåss är nog inte så långt ifrån sanningen som många tycks tro.

Jag vägrar inte heller sälja Vintervita ensamma. Jag informerar köparen exakt vad lagen säger, hur jag uppfattar att ensamma respektive parlevande hamstrar mår och vad de måste göra om de börjar bråka. För att uppmuntra att man försöker med två tar jag alltid tillbaka en om de börjar bråka osv. 

Campbells va jag mer hård med. De tyckte jag kunde bli deppiga om de hamnade ensamma. Men även där finns undantag där de inte klarar bo med andra. Jag har en sådan hona. Hon accepterar ingen annan hamster. Går direkt in för att döda. Henne avlade jag aldrig på och nu är hon tant.

Robbar hade jag också velat sälja i par, minst. Men även där är det allt för vanligt att det slutar med slagsmål.

Kineser kommer jag inte ens sälja i par.

I naturen är de inte flockdjur. Robbar är de enda som lever i flockliknande konstellationer. Campbells har jag ingen större koll på gällande det tyvärr. Kineser är solitära. Vintervita lever i kolonier där varje hamster har sitt revir de vaktar. Däremot har de ju inte så långt till närmaste granne så de kommunicerar säkerligen med artfränder och mår bra av det. Men vi får problem när vi föser ihop dom i en liten Bur. En Vintervit har två hanar. De lever inte ihop. Hon bjuder in en hane när hon brunstar och när ungarna ska födas sparkar hon ut honom igen. Nästa gång kanske hon väljer den andra hanen. Hanarna i sin tur kan även dom ha två olika honor de går till för att producera så många ungar som möjligt. Så nej, de är inte flockdjur så som tex råttor är.

Något som tydligt styrker detta är när vi tagit in viltfångade Vintervita eller ser hur det ser ut i linjer med nästan bara viltfångat. De funkar minsann inte särskilt bra i grupp eller par. Min hane som enbart har viltfångat bakom dödade sonen han fick bo med väldigt plötsligt och brutalt. De om några borde uppvisa ett naturligt beteende.

Jag tror att mycket beror på aveln. Man KAN avla fram hamstrar som funkar fint i grupp. Men man ska nog inte bli vansinnig om någon låter dvärgar som inte är från sådan avel leva ensamma. Den hanen som utan förvarning dödade sin son kommer ju aldrig mer få ha en annan hamster i buren och det är vad han mår bäst av helt enkelt. 

Så jag är en av dom som INTE dyker på alla här inne som råkar ha en ensam dvärg med massa pekpinnar. Jag har fått lära mig att det inte är så enkelt, oavsett vad lagen säger.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

MoaL
5/24/13, 2:07 AM
#44

#43 Tummen upp!👍

I det vilda lever vintervita dessutom under marken med cirka 4-6 utgångar, gott om gångar och rum, och sedan precis som du säger, inte i en flock så som till exempel råttor gör. Jag skulle inte kalla dem för flockdjur alls. Att hanarna flyr från honorna och till och med ungarna börjar bråka tidigt i det vilda säger väl en hel del. 😮

Att dvärgar på djuraffärer oftast slåss är fullt och fast sanning, det är bara en tidsfråga. Jag har helt ärligt sett fler guldhamstrar som går ihop utan problem än dvärghamstrar. De dvärgar jag har sett samsas har varit ett minimalt antal jämfört med de hundratals som jag har sett bli osams.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
5/24/13, 2:24 AM
#45

Lagen säger för övrigt inte att de måste leva i flock, lagen säger att de ska hållas på ett sätt som främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt. Eftersom de inte lever i flock naturligt så bryter man inte mot någon djurskyddslag genom att hålla dem ensamma i fångenskap. Då skulle man bryta mer mot lagen genom att hålla mushanar ensamma, men de faller förstås in under 2_ § Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.
_L80's motsvarighet är "särskilda skäl", för det är ju inte direkt som att slagsmål främjar något djurs hälsa, vare sig möss eller dvärghamstrars. 🙂

L80 kommer tyvärr med ganska mycket struntprat och en del saker som är rent av skadliga för djuren, som att rekommendera exempelvis hö och halm till råttor och möss etc. som bomaterial, trots att möss och råttor lätt får skabb och löss från höet. Enligt L80 är det också okej att hålla kaniner och marsvin tillsammans, trots att kaniner kan uppvisa våldsam aggressivitet som marsvin inte kan försvara sig mot, för att inte tala om att de bara av misstag kan sparka/stampa och skada marsvinen allvarligt. 
L80 rekommenderar också höhäck, trots att det bästa för marsvin och kanin är att få sitt hö serverat direkt på bottenströet så att de kan äta så som de är byggda att äta.
Och då ska jag inte ens börja med vad jag tycker om minimimåtten på burar och minimiåldern på när ungarna tidigast får tas från modern.. 
Behöver jag ens säga att jag tycker att L80 borde ses över och skrivas om? Cool

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

DwarfHamster
5/24/13, 7:14 AM
#46

När jag var i affären och skulle köpa 2 handvärgar så sa hon att det inte går.. Då sa jag att det finns lag på det men då lyssnade hon inte. Sen sa jag att det står överallt att dvärgar kan bo tillsammans (jag har dock en extrabur om de skulle hamna i bråk). Sen sa hon att det står så mycket.. Så nu har jag en rastlös gullig ensam hona..

Jag blir också så *** arg på såna som inte fattar ett sk*t..

ps. När jag var och köpa ett nytt Hjul som skulle vara större så sa hon att ett 25 cm (runt kanten) var passligt! Nästan litet som en kaffekopp..

Rebornbabyn
5/24/13, 7:17 AM
#47

#46 Hur stort var hjulet i diameter?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

DwarfHamster
5/24/13, 7:21 AM
#48

15 cm ungefär

Annons:
Rebornbabyn
5/24/13, 7:22 AM
#49

#48 Hur stort ska en dvärghamster ha då?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

DwarfHamster
5/24/13, 7:24 AM
#50

Ungefär 25 dm

Rebornbabyn
5/24/13, 7:27 AM
#51

#50 Det gäller väl guldhamstrar?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

MoaL
5/24/13, 7:35 AM
#52

Ja, dvärghamstrar kan ha Hjul på minst 15 cm i diameter, guldar ska såklart ha större på minst 20cm. 🙂
Allt under 15 är dock enligt min åsikt för litet för vilka djur som helst.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[melinih]
5/24/13, 9:38 AM
#53

Usch, jag hatar när de inte kan sina jobb! Jag var i en djurbutik och frågade av ren nyfikenhet om de klipper klor på råttor där. Hon sa "man ska ABSOLUT inte klippa klor på NÅGON gnagare, det är dåligt för dom!" och senare tittade jag på råttorna i deras burar, de hade antagligen skabb för de hade sår och skorpor över öronen. Jag sa till att "sådär ska det verkligen inte se ut…" Så svarade hon med att "men det går över". DUM I HUVUDET. Man borde verkligen åka ut med rätt info till djuraffärer! USCH säger jag bara.

[Djurälskare000]
8/10/18, 9:10 PM
#54

puttar upp denna tråd

[Djurälskare000]
8/10/18, 9:16 PM
#55

#43 Tummen upp! jag älskar ditt inlägg!! det är första gången jag hör att någon skriver så och det är helt rätt det du säger! Jag köpte min dvärghamster ensam för att syskonen bråkade, men det är folk som är på mig här på iFokus så fort jag nämner något om min hamster. STOOOOOR tummen upp till dig, vildvittrans!!!

Annons:
HamsternPutte
8/10/18, 11:28 PM
#56

Jag har själv jobbat på en djuraffär och mina arbetskollergor visste ingenting om hamstrar så jag fick gå runt och rätta dem och följa med dem så fort det var nån som ville köpa ett djur eller tillbehör,ja blev så irriterad så jag gick till chefen och berättade men det 'roliga' var ju att chefen sa exakt samma sak som dem.Varför driva en djuraffär när man inte vet nåt? Jag fick sparken bara för att jag gick runt och rättade dem eftersom dem tyckte jag hade fle även fast jag hade helt rätt,nu är ju det här 4 år sedan men änåd lixsom,Hur tänker dem?

[Djurälskare000]
8/11/18, 6:52 AM
#57

#56 men ååååh sånt är bara såååå frustrerande!!!

HamsternPutte
8/11/18, 12:27 PM
#58

#57 Ja det är det ju,men lixsom jag fick sparken bara för att jag visste det rätta och inte sa deet dem sa

[Jag ❤️ djur]
9/3/18, 2:41 PM
#59

#56 Jag förstår personalen. Det dem säger på djuraffärerna är helt rätt gällande deras hamstrar. Att dem t.ex ska vara ensamma är helt rätt. hybrider kan oftast inte hållas i grupp.

IsabellsHamsterhem
9/4/18, 3:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Det är L80 som Länsstyrelsen går efter när de gör t.ex hembesök osv. Alltså SKA man följa allt som står i L80 så jo, det är som lagen. Det är alltså inte frivilligt eller rekommendationer utan krav.
Jo, det är lag på att dvärghamstrar ska gå i par enligt kap 9, paragraf 1. "1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. " 

Jag har lyckats ha både äldre och yngre hybrider i samkönade par utan problem. Ger man dem rätt förutsättningar så funkar det för det mesta, problemet är att väldigt få har rätt förutsättningar, väldigt få kollar noga på kroppsspråken och ändrar utifrån vad hamstrarna vill. Jag kan t.ex inte ha Hjul till alla utan de som är i större flockar har inte Hjul då jag har märkt att hjulen är den största anledningen till varför de börjar bråka.
Oavsett vad djuraffären säger eller om det är "liten chans" att de fungerar tillsammans så är det lag på att man ska försöka. Särskilda skäl är t.ex bråk eller att någon skadas. Då är det dags att separera. Jagar dem varandra eller någon skriker så separerar man! Om någon blir ihjälbiten så är man för sent ute och har inte haft koll på sina djur.

Det om att de rekommenderar hö och halm till råttor och möss stämmer inte heller.
De skriver såhär "14 § Kaniner, guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha bomaterial med långa strukturer så att det kan flätas samman.
Allmänna råd till 8 kap. 14 § Flätbart bomaterial bör bestå av halm, hö, träull, rivet papper eller dylikt. "
Dessa bestämmelser är väldigt allmänna och är för alla djur. Man får ju självklart läsa på om djuret före man köper det och se vad som passar det bäst. Om det så är halm, hö träull, rivet toalettpapper eller dylikt…

Vill man ha en ensam dvärg kan man köpa en äldre som bråkat med sitt syskon eller liknande. Djuren mår mycket bättre av att bo i par eller grupp har jag märkt hos mina, de blir mycket lugnare och allmänt lyckligare. Sen funkar inte alla med alla, och det kan vara svårt att veta när man står i en djuraffär och väljer. Men om man kan så väljer man alltid två undergivna för det är störst chans att det funkar mellan dem. Men precis som med människor, så funkar inte alla med alla. Utan man får försöka hitta rätt match!
På bilden är det två obesläktade hybridhanar. De sattes ihop när båda var könsmogna och bodde sen ihop i ca 1 år innan den mörka gick bort. Strax därpå fick vi även avliva mandarinen då han mådde inte alls bra utan sin kompis. Aldrig några problem eller bråk hos dem.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Novachan
9/4/18, 6:56 PM
#61

#60 Bra skrivet! 👍

Sån söt bild, får mig att tänka på ying-yang 😛

Upp till toppen
Annons: