Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 20705 ggr
TildaH
6/3/10, 11:54 AM

Hur gammal blir de?

Jag vet att en hamster blir 2-3 år enligt SHF faktasida. Men efter att ha läst en massa minnestrådar konstaterar jag att många verkar somna in redan vid 1½ års ålder, inte bara p.g. av sjukdom utan även att de har hittats i buren utan tidigare symptom.

Vilken ålder tycker ni är vanligast? Variationer förekommer självfallet, men ändå ungefär…? Inget kul att tänka på men tycker ändå att det är bra att veta, är liksom stor skillnad på 1½ eller 3år.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

 

Annons:
alskadeida
6/3/10, 12:21 PM
#1

Hej.

Allt beror på hur man sköter sin hamster, vad som ligger bakom den i gener med mera.

Men det finns äldre hamstrar än 3 år ska du veta.

Men tyvärr går många ur tiden innan de fyller 1 år.

Helt olika.

Så passa på att njut utav den tiden man har tillsammans.

Men svaret på din fråga är. Det varierar men många är runt 2 år.

Eftersom många inte välder att registrera sina djur är det näst intill omöjligt att veta när våra små går ur tiden eller den som blir äldst.

För även om någon har en hamster på 4 och säger det är rekord så kanske person B säger att den hamstern är 5 år men utan regbevis med mera kan man ej ta på allvar utan massvis med prover på en sån liten hamster.

Carjos
6/3/10, 12:40 PM
#2

Ja hos guldhamster är väl snittet runt 2 år även om en del blir äldre och en del framförallt avelshonor kan bli lite yngre.

Sedan när det gäller dvärgar så är det ungefär lika med vv och campbells medans robbar och kineser blir lite äldre. Iaf min erfarenhet.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Dodat
6/3/10, 6:14 PM
#3

Dvärgisar blir väldigt gamla vad jag har varit med om. Mina ena blev typ 2 år och 2 månader. Och mina andra lite över 3 år :) (VV)

// Dodat :)

Tinwe
6/3/10, 10:01 PM
#4

Min första guldis Pixey blev 2½ år gammal och hon var en vanlig zoohamster :) Däremot min hamster Wimza fyller 2 nu i sommar och jag hoppas få ha kvar henne länge till.. :') Tycker det varierar ganska mycket mellan åldrarna…

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

09zz
7/19/10, 2:53 PM
#5

hej:)

jag undrar hur många år en dvärj hamster kan bli för att jag ska nämligen köpa en dvärj hamster idag och då undrar jag hur gammla dom kan bli??

SweetCheeks
7/19/10, 3:31 PM
#6

#5 Enligt #3 kan de bli i alla fall över tre år men det hör inte till vanligheterna. Som TS skriver; 1,5 år, till två år är nog en mer realistisk livslängd, men man kan ju ha tur också. =)

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Annons:
09zz
7/19/10, 4:01 PM
#7

tack för svaret:)

nollebollecool
4/19/15, 12:43 PM
#8

Hej, Jag ska skaffa två dvärghamstrar men vet inte så mycket om de. Jag ska skaffa dem idag. Jag har dock läst på och vet vad de ska äta och att man ska ha två¨om det är dvärghamstrar och så… Men jag undrar fortfarande mycket och jag hoppas på att det är någon som har några råd… :)

ps: första hamstrarna jag har.

Upp till toppen
Annons: