Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningkinesisk
Läst 3664 ggr
[EricaDellsjo]
6/5/10, 11:42 PM

SVARRA FORT!!

Jag håller på och parar mina hamstrar på köksbordet och det står att man ska lägga dm i en Bur tillsammans, kan man lägga ner dom i honans Bur? Blir det bråk då? SVARA FORT!!

Annons:
Olyxashamstrar
6/5/10, 11:47 PM
#1

Honan Bur är inte alls bra då hon kan börja försvara sitt "område" vad jag har hört. Då ta någon okänd plats är det bästa. Ex, stor transportbox vilket jag brukar göra. Men varken hanens eller honans Bur är speciellt bra.

[EricaDellsjo]
6/5/10, 11:49 PM
#2

okej tack! då fixar jag det!

Olyxashamstrar
6/5/10, 11:50 PM
#3

Lycka till! Vad är det för sötnosar dom ska få träffas då? :)

Olyxashamstrar
6/5/10, 11:53 PM
#4

Men håll väl koll på dom, så det inte blir bråka efteråt. Och se till att det inte är för litet så honan känner sig trängd. Åter igen, lycka till! ^^

[iurochskur]
6/6/10, 12:00 AM
#5

Det beror ju lite på vilken art du ska para.

Men om det är guldhamster: Låt dom paras där dom är nu i så fall och sära på dom när dom parats klart. Dom ska gå i egna burar efter parning.

Om det är dvärghamster: Sätt dom i en helt städad Bur och ha dom ihop för en eller två kullar. Om du bara vill ha en kull så ta ur hanen när det gått 16 dagar från parningen, annars för två kullar kan hanen stanna tills kull 1 är 16 dagar.

Hur gamla är hamstrarna och har dom haft kull innan?

Olyxashamstrar
6/6/10, 12:06 AM
#6

#5 Jo helt klart. Själv kan jag ingenting om aveln hos dv hamstrar då jag bara har guldhamster och en dv hamster hane som jag iaf inte tänkt avla med hehe.

Annons:
alskadeida
6/6/10, 12:38 AM
#7

Det är viktigt att du kollar upp hur du skall gå tillväga Innan du börjar avla. För annars kan det bli fel.

Måste göra rätt med hur de ska träffas och hur det blir sen.

Ha papper och penna med dig så du kan anteckna dag och tid så du ser om hon ev blir dräktig nu. Annars ser du om hon börjar "trycka" sig ner om du smeker henne över ryggen. Då är hon inte dräktig.

Men håll koll. Man ska helst se till att vara på neutral mark/bur så bådas dofter kan tas upp.

Men som sagt innan parning måste allt vara klart så du vet hur du ska ha det.

Beräkna sen ev förlossnig osv.

Hör av dig till oss här för mer råd om du undrar över något.

Lycka till.

[EricaDellsjo]
6/6/10, 1:47 AM
#8

#3 det blir dvärghamstrar :) Tack Glad

[EricaDellsjo]
6/6/10, 1:49 AM
#9

#5 dom är runt ett år Skäms det går väl bra det?

[EricaDellsjo]
6/6/10, 1:49 AM
#10

#5 nää dom har inte haft innan =)

Sigriiid
6/6/10, 1:56 AM
#11

Man bör inte ta första kullen då honan e så pass gammal. Jag skulle absolut inte göra det. Stor risk att hon trillar av pinn…

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Roxie
6/6/10, 1:56 AM
#12

Ursäkta, men allvarligt talat så tycker jag att det är väldigt fel att para sina hamstrar när man inte läst på någonting om avel. Det finns otroligt mycket som kan gå fel om man inte vet hur man ska göra.

Och om jag inte har fel så är 1 år för en första kull på en dvärghamsterhona på tok för gammalt. 

Hoppas allt går bra iaf.

// Sofia

[iurochskur]
6/6/10, 1:57 AM
#13

Hmm…dom är runt ett år och du har inte tagit kull innan? Då tycker jag verkligen att det är i senaste laget. En dvärghamster hona bör få sin första kull mellan 4-7 månader och inte senare än så. Det brukar i regel gå dåligt att föda ut bebisarna då.

Kolla på dvärghamster avel på shf och kolla rekomendationerna: www.hamsterforeningen.se

Tycker väl att det vore läge att från om avel och så innan du parade. Men håller tummarna att det går bra i alla fall.

Annons:
[iurochskur]
6/6/10, 2:05 AM
#14

Tycker väl att det vore läge att från om avel och så innan du parade. Men håller tummarna att det går bra i alla fall.

Ska stå: Tycker väl att det är läge att fråga/läsa om avel och så innan du parade.

[EricaDellsjo]
6/6/10, 2:15 AM
#15

okej, tack för att ni skrev det! Då ska jag alltså inte para dem? Då vet jag!

alskadeida
6/6/10, 9:24 AM
#16

Om nu inte parningen redan är klar så skulle inte jag använda detta par. Just med tanke på åldern. Honan är det viktigast för i denna sits då hon helst skulle vart runt 5-6 månader vid första kullen. När hamstern går över ett år kan det bli svårare för henne vid en förlossning. Så om du kan har tid, vänta och köp in ett avelspar med de färger du vill ha och de temerament och börja avla och tillför rasen något. Gärna registrera kullarna då har vi koll på vad som föds och på så vis kan du även följa utvecklingen i ditt avelsarbete och se bad som bör göras här mest och så

vidare. Men om du nu mot all förmodan ska avla på dess djur. Håll ständig koll på honan och var medveten om riskerna.

Lycka till.

[iurochskur]
6/6/10, 9:45 AM
#17

#16 Håller med dig här.

TildaH
6/6/10, 11:10 AM
#18

Men visst blir vissa honor sterila när de är över året (eller minns jag tokigt?) Det vore faktiskt bra om de skulle vara fallet, minskar riskerna för honan.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

 

[EricaDellsjo]
6/6/10, 5:16 PM
#19

Okej, då fixar jag en hona som är runt 5-6 månader, vill verkligen testa att ha ungar. Det blev inget igår med min ett åriga hona, vi lät dem bara lukta på varandra, tack för svaren!

Roxie
6/6/10, 5:21 PM
#20

Först och främst måste du ju ha en anledning till att ta en kull. Vad vill du få ut av kullen? Förg? Hårlag? Storlek? Temperament? Det är ju inte bara att "fixa en ung hona". De ska ju passa ihop genetiskt också.

Bäst av allt är ju att du läser på mycket om avel innan du provar på en kull.

// Sofia

Annons:
spiritedaway
6/6/10, 5:22 PM
#21

#8 Vad för sorts dvärghamstrar är det?

[EricaDellsjo]
6/6/10, 5:33 PM
#22

#21 det är kinesiska dvärghamstrar

#20 båda ser exakt lika dana ut, färgen, håret och hur de beter sig, förutom att  hanen är större, men det blir inget, jag ska inte para min hamster, okej? (menar det inte otrevligt men det blev lite jobbigt nu, men jag ska inte para dom, och OM jag ska göra det, ska jag läsa om allt som finns att veta om dem. Tack för att ni svarade på min fråga!

[iurochskur]
6/6/10, 5:36 PM
#23

#22 Kinesiska dvärghamstrar kan vara svårt att få tag i om du vill ha med stamtavla. Men hör av dig till Geishas och hör om hon eller någon i föreningen har en kull eller ungdjur till salu.

www.hamsterforeningen.se

Lycka till!

anemi
10/5/10, 1:40 PM
#24

hej hej

jag kan medela att jag är den enda reggade uppf på kineser just n u och jag har flertalet kullar på g och snart lev klara kan även ha äldre djur till salu

Upp till toppen
Annons: