Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 11122 ggr
[Jessica-B]
10/6/10, 12:10 AM

Är det en tumör?

OBS! Detta är ett sjukdomsrelaterat inlägg som jag postar för att jag vill ha råd och förslag på vad det kan vara, för att kunna bygga mig lite kött på benen inför ett eventuellt veterinär besök. - Vill bara göra de klart för alla att jag ju givetvis kommer att besöka veterinär om det behövs. - Och nej, jag avgör INTE om det vård behövs utifrån vad jag får för svar av er. De beslutet tar jag själv, med sunt förnuft. :) Säger bara det här för att de inte ska bli något tjafs, vilket de lätt kan bli i forum. :)

Så, nu till problemet - Det är så att jag har en dvärghamster på tja, ganska exakt 1 år, om åldern stämde i affären när jag köpte honom. Det är en hane, han kommer från en djuraffär så jag vet heller inte hur sjukdomar ser ut bakåt i släkten men man kan ju bara anta att hans hälsa inte är den bästa eftersom att han och hans familj antagligen blivit avlade av grossister. - Men det är bara som sagt vad jag kan tänka mig.

Hur som helst, min lilla pojke har fått en - vad jag kallar - tumör, som sitter i armhålan. Alltså precis där framtassen möter kroppen, på insidan. Storleksmässigt - svårt att beskriva men den är nog 1 cm åt alla håll ungefär. Den är hudfärgad, utan hår, och lite små bucklig. Mellan de små bucklorna är de rött. Om de röda är röd hud som är irriterad eller om de är öppna mini sår är svårt att säga.

De verkar som att det gör lite ont när man känner i armhålan för han nafsar lite på fingrarna då. Han är en väldigt sprallig hamster så jag har inte direkt fått något bra grepp om om den s k tumören mellan fingrarna. Men när jag lätt kunnat känna skulle jag nog säga ett den är hård - inte som något som t.ex. skulle vara vätskefyllt, utan tvärtom ganska fast.

Varför jag kallar det för tumör är för att jag läst att det är väldigt vanligt att hamstrar drabbas av det. Jag har haft hamstrar med tumörer tidigare men ja tycker alltid tumörerna sett lite olika ut eftersom de suttit på väldigt olika ställen.

Tror ni enligt min beskrivning att de är en tumör? Kan det vara någonting annat? Har ni några tips och råd? Finns det något jag kan försöka göra själv innan jag besöker veterinär? Har ni någon information som kan vara nyttig att dela med er av?

Personligen litar jag inte hundraprocentigt på veterinärer, för att jag ofta tycker att de kan bidra med VÄLDIGT fel information. Så därför hör jag mig för, runt om, för min lilla gubbe ska bara ha de allra bästa. :)

Ska i övrigt FÖRSÖKA att ta bild med digitalkameran men de e inte säkert jag lyckas få nån bra bild eftersom att armhålan är svåråtkomlig. Återkommer i så fall :)

Annons:
UlrikaD
10/6/10, 12:31 AM
#1

Det låter ju som en tumör på din beskrivning. Oftast så gör man ingenting åt dem på så små djur. Det är väl någon som nån gång opererat bort en tumör på guldhamster vill jag minnas men de kommer ofta tillbaka igen.

Det råd man brukar få är oftast att avvakta. Växer den fort och blir ivägen för hamster så brukar man avliva. Men ibland så kan den vara liten väldigt länge. Sen är det ju olika hur olika djur upplever det. Små tumörer kan klia och om hamstern irriterar sig på de hela tiden så är det ju jobbigt för den.

Jag har aldrig haft dvärg med tumör men flera guldhamstrar. De har levt olika länge efter man diagnosticerat dem, men det är ingen som har haft någon annan lösning än vänta och se. Alla de tre var även uppåt 2 års åldern när de kom.

[Jessica-B]
10/6/10, 12:43 AM
#2

jag kanske skulle tillägga också att sedan jag fick honom (för snart 1 år sen), redan då hade han ett rött litet märke där, som jag direkt trodde var en kommande tumör. Så denhär har vuxit väldigt långsamt, och han har aldrig haft problem med den tidigare.

#1 De du säger stämmer - Jag hoppas att tumören vill växa fortsatt långsamt och att den inte stör honom. :)

Om vi utgår ifrån att det är en tumör - tror du att de röda mellan bucklorna är ett små öppna sår, eller bara hud som är röd/tunn?

För jag tänker, om de är öppna små sår, är de väl kanske möjligt för mig att hjälpa till att hålla de rent med exempelvis koksalt, för Att undvika infektioner? Vad anser du om saken? :)

Tackar så mycket för svaret, blev glad att du svarade så fort!

UlrikaD
10/6/10, 12:48 AM
#3

#2 Det har jag dock aldrig varit med om, eller sett så det kan jag tyvärr inte svara på. Dumt att gissa och säga någonting fel.

Mina som har haft tumörer har haft en hel slät kula om man säger så. Det är ju möjligt att det är någonting helt annat också.

[Jessica-B]
10/6/10, 1:43 AM
#4

Ja de kan ju vara något annat också, hmm…

Jag är rätt säker på att det är en tumör, men jag vill ändå ha bekräftelse på att det är det av en veterinär - även om de inte kan bota honom (förvisso går de att operera bort tumörer i många fall, men de känns inte som någon idé med tanke på åldern och riskerna osv.) så skulle det helt klart kännas bättre att få reda på vad det är - även fast han fortfarande mår bra. :) Om inte annat kanske jag kan få svar av veterinären också om det där med den röda huden på tumören. :) För om de är små sår så kanske de kan vara bra att hjälpa till med rengöring lite då och då.

Så får det nog bli, men avvaktar ett par dar innan jag beställer tid (om han nu inte blir dålig), för jag vill se om jag kan få lite fler svar på den här tråden och från andra håll. Det känns viktigt för mig att ha lite kött på benen inför besöket, så att jag kan komma med förslag själv och så, och påminnas av viktiga frågor - Litar som sagt inte riktigt på alla veterinärer.

Tackar så jättemycket för hjälpen UlrikaD! :) Du har varit till stor hjälp.

Emmny
5/30/12, 5:10 PM
#5

Min dvärghamster hade en tumör och den opererade vi två gånger och efter det så levde han i ett år till och han var ungefär 1 år när han opererades !Såklart blev det ganska dyrt eftersom det var många vet besök tror ca 3 000- 4 000 kr !!

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

[Jessica-B]
5/30/12, 7:12 PM
#6

Nu var detta längesedan, men för informations skull kan jag tillägga att det visade sig vara hudväcksdermatit enligt veterinär Sofus på blå stjärnan i göteborg. Det innebär att min gamla hamster fick irriterad hud eftersom att det bildades fukt mellan hans hudväck. Han hade alltså valkar, på grund av sin övervikt. Rådet var att försöka få hamstern till att gå ner i vikt genom aktivering och smalare mat.

Vi lyckades få ner honom i vikt en hel del (i lagom takt), men hans hud var uttöjd och rätt slapp efter övervikten, så hudvalkarna bestodd och hudvecksdermatiten spred sig. Då tog vi beslutet att avliva honom, då vi bedömde att han tyckte att det var ett smärtsamt tillstånd.

Må den lille prinsen vila i frid! Santos the one and only!

Annons:
Upp till toppen
Annons: