Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 19141 ggr
Petriis
2010-11-16 20:17

Saltsten ?

Hur är det med saltsten läste någonstans att det kan skade hamstrars njurar, bluff eller båg? har inte skaffat en ännu har haft hamstern i en vecka lite drygt

Annons:
Roxie
2010-11-16 20:20
#1

Man ska INTE ha saltsten till hamster. Så det är helt rätt det du läst. Hamstrar ska inte ha salt överhuvudtaget eftersom njurarna inte klarar av det. Kroppen tar inte upp saltet helt enkelt :)

// Sofia

Petriis
2010-11-16 20:23
#2

Okej då kör jag på det:) ja det var det jag funderade på det är lite olika bud ibland.. Har däremot köpt allvitamin för smågnagare som man har i vattnet hoppas det inte är fel men allt som djuraffärer säljer är inte säkert det är bra, ja som tex saltsten. tack för svar:)

Roxie
2010-11-16 21:19
#3

Vitamindroppar ska man heller inte ha. Däremot ska de alltid få grönsaker varje dag. Sallad, gurka, paprika och kanske en liten bit frukt. Bönor, groddar, ärtor, majs, morot, blomkol, broccoli.. m.m.

Även Färskmat ska de ha några gånger i veckan, tex Barnmat på burk, kattmat/hundmat (blötmat), köttfärs, en liten bit ost, pasta, potatis, pannkakor, våfflor. Inget får vara kryddat.

// Sofia

Odette
2010-11-16 21:51
#4

Å så ska dom inte ha hamstervadd heller, vanligt toalett/hushålls papper funkar fint att använda som bäddmaterial. Ofarligt å finns alltid hemma Tungan ute
Å heller inte hö eller halm, men det kanske du redan vet. Bara flikar in det för säkerhets skull Tungan ute

Du är inte ensam om att få mystisk information från djuraffärer *host host* Dom har lite väl livlig fantasi ibland Flört

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Petriis
2010-11-17 01:34
#5

tack så mkt för tipsen tar säkra före det osäkra:) har hittat en rikigt liten guldklimp till Guldhamster så är rädd om honom. ska genast sluta med dropparna och ge färskt grönt. kanske börja i små mängder så magen får vänja sig han är 15 veckor. upptäckte häromdagen att en liten vanlig knäckebit gilla han starkt. ska hålla undan kryddor och salt. Jag har inte hö eller halm i buren utan toalätt och papper. jag är glad för alla tips jag kan få för är väldigt rädd om honom min lilla Bobbo:)

Odette
2010-11-17 19:25
#6

Aw,, det låter jätte bra Skrattande Vill du får du gärna lägga upp lite bilder på honom sen.. det är alltid kul. han verkar jätte go iaf Glad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Annons:
evelinaerika
2012-05-29 21:16
#7

jag ger min hamster både hamstervadd, vitamindroppar och hö, min hamster mår finfint! Men däremot visste jag inte att det var farligt med saltsten, jag som gett honom det :/ tar genast ut den! dock har han inte rört saltet så det var ju tur.. Visste heller inte att man kan ge dom potatis osv? jag brukar ge honom rått kött/mickrad kyckling, utan kryddor förstås! Även mild ost får han ibland, vilken han älskar Glad Nu låter det som jag är helt opåläst men det är jag faktiskt inte, har dock fått mycket information från djuraffärer, men jag litar faktiskt på dom.. det var ju dock inte dom som sa att jag skulle ha saltsten, men som sagt försvinner den genast! :)

evelinaerika
2012-05-29 21:19
#8

och juste, jag undrar bara vad som är dåligt med hamstervadd? min hamser ääälskar sitt vadd, skulle vara elakt att ta bort det ju

Roxie
2012-05-29 21:20
#9

Mjukt hö går alldeles utmärkt att ge.
Däremot ÄR hamstervadd otroligt farligt. Det finns flera hamsterägare som fått avliva sina hamstrar pga att blodtillförseln till ben och tår strypts för att vadden har trasslat sig.

Ge toapapper istället. Det är billigare, mer miljövänligt och framförallt mer säkert för djuret.

// Sofia

Linneeea
2012-05-29 21:25
#10

Säger som #9 Använd INTE hamstervadd, utan rivet toalettpapper/hushållspapper. Och även om din hamster ''älskar'' hamstervadd så är det väl värt att testa toalettpapper?

evelinaerika
2012-05-29 21:27
#11

#9 det visste jag verkligen inte! :o då får jag se till att sluta med det. är det bra med toalettpapper då? :)

Roxie
2012-05-29 21:28
#12

toapapper är jättebra :) finns inget som kan skada i det.

// Sofia

evelinaerika
2012-05-29 21:29
#13

och juste, ska man typ riva toalettpappret? och sen, är det verkligen bra att ge Barnmat? är inte det för salt? Glad

Annons:
nakuta
2012-05-29 21:31
#14

#13 All Barnmat under 1år är helt fritt från salt

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Luisa
2012-05-29 21:48
#15

#13 du kan riva eller så låter du din hamster göra det jobbet själv. Jag brukade ge min hamster detta som bomaterial KLICKA här. Riktigt billigt och super mysigt tyckte min hampis.

Och det är bra att ge sin hamster Barnmat lite då och då, helst inte de med frukt men de går också bra. Jag brukar hålla mig till under 5-6 mån men under 1 år går också bra. Tänk bara på att inte köpa för stora burkar om du har en hamster då det blir dåligt fort och håller oftast inte mer än 2 dagar.

evelinaerika
2012-05-29 21:55
#16

#15 okej, tack för tipsen :)

Amun-Ra
2012-05-30 11:55
#17

Så skall de inte ha plasthus heller! Det kan bli deras tidiga död då de kvamnar dit om de tekcer igen alla hål! Dessutom blir hamstern svettig av att sova i ett plasthus. Ett hus av trä eller en gammal ren lerkruka går bra…

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Linneeea
2012-05-30 13:03
#18

Kartong hus går också bra.

evelinaerika
2012-05-30 15:12
#19

men herregud.. det låter lite väl överdrivet? djuraffärerna skulle inte få sälja plastburar om det var så skadligt för hamstern. jag känner ett x antal personer vars hamstrar bor/bott i plastburar/plasthus och det har mått finfint.

#18 , skulle jag ha min hamster i en kartongbur skulle den buren inte vara hel speciellt länge.

#17 , det är i princip omöjligt att täcka igen ett relativt stort hål med sönderdelat hö, så det ska nog inte vara ett problem.

Linneeea
2012-05-30 15:21
#20

#19 Nu menar jag inte buren utan huset! Sovhuset ska inte vara utav plast då det blir dålig vetlitation och hamstern kan kvävas. Tänk dig själv att sova i ett litet rum av plast med massor av bomull i.

Annons:
evelinaerika
2012-05-30 15:24
#21

för det första är det inte bomull i, det är som jag sa sönderdelat, mjukt hö, och sen har ju hamstern ett val, han skulle ju inte sova där om han inte trivdes, right?

Linneeea
2012-05-30 15:29
#22

#21 Jaja, gör som du vill ska bara påpeka en sista sak också, och det är att hamstern kan få dålig/tappa päls i ett plasthus. Det är ditt beslut. Helt ärligt tycker jag det är konstigt att man inte kan byta mot en makaron kartong eller liknande, då det är:

• Bättre för hamstern då materialet ''andas'' bättre.

• Billigare

• Större

• Roligare då man kan gnaga på det.

Men somsagt du gör som du vill och lycka till med hamstern!

[MellMell]
2012-05-30 15:30
#23

#19, hon menade ett hus av kartong, inte Bur ;)

Linneeea
2012-05-30 15:31
#24

#23 Har redan förklarat det. ^^ ;)

mjuhm
2012-05-30 15:56
#25

Tycker det är ganska dumt att inte byta ut sitt plasthus när folk har varnat & sagt att det är farligt. Det är ju ett ganska bra tecken på att man inte vill sin hamsters bästa utan man gör bara det som är bekvämt för en själv.

Plasthus ÄR farliga, & så är det bara. Hamstern kan kvävas i plasthusen & tappa päls osv. Det finns massor av hamstrar som har kvävts i ett plasthus, så jag fattar inte det svåra med att bara ta sin hand, lyfta bort huset & sätta dit ett annat för att göra det bästa för sitt husdjur?

Ville bara få det sagt, tack & hej.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Linneeea
2012-05-30 16:01
#26

#25 Håller med.

Amun-Ra
2012-05-30 18:04
#27

#19 En liten fråga…skulle du tycka att det skulle vara ofarligt att dra en plastikpåse runt huvudet och sova med den på!? Jag skulle dock inte göra det! Det skulle vara för riskabelt och bli alltför svettigt för ansiktet och stor riskt för att man kvamnar medan man sover… Samma sak gäller plastus! Plast som plast = med döds fella…

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Annons:
evelinaerika
2012-05-30 18:37
#28

herre hjärtanes, nu tar vi det lilla lugna här va. För det första så missuppfattade jag det hela och sa att jag inte tänkte byta ut hela buren för jag tyckte inte era förslag var bra, nu var det ju som sagt en missuppfattning och ni menade själva huset, så då har vi löst den saken. För det andra var det ingen som sa att hamstern kunde få dålig päls av ett plasthus förens nu, så det kunde jag heller inte förutspå, inte så konstigt kanske?

#25 Du känner inte mig och har INGEN aning om vem jag är, så du kan direkt sluta att göra påhopp om att jag inte skulle bry mig om min hamster. Du anar inte hur mycket jag bryr mig om honom, och jag sa för *** inte att jag inte tänkte byta ut plasthuset?! Jag STÄLLDE FRÅGOR för att få veta det bästa, precis som att ni inte känner mig ett dugg så känner inte jag er heller, så jag tänker ju inte heller bara göra som ni säger på direkten för jag vet ju inte om ni är oerfarna eller om ni vet vad ni pratar om. Så det är inte så *** konstigt att jag ställer frågor. Så, bra tack då kan du sluta påstå att jag inte bryr mig om min hamster. Och jag är heller inte lat som du också säger, men som jag sagt tidigare, JAG VILL STÄLLA FRÅGOR FÖR ATT VARA HELT SÄKER. Ursäkta svordomarna, men jag blev faktiskt upprörd av det du sa.

#27 HAHAHAH, det var bannemej den sämsta jämförelsen jag har sett. Nu har jag iochförsig förstått att plasthus inte är så bra, men du kan inte jämföra det med att dra en plastpåse över huvudet. Skulle jag göra det skulle jag vara död för länge sen, och inte är min hamster död inte.

MEN SOM SAGT, JAG VET NU ATT DET INTE ÄR BRA MED PLASTHUS, KAN NI VARA SÅ VÄNLIGA ATT SLUTA BLI SÅ FÖRBANNADE FÖR ATT JAG STÄLLER FRÅGOR?

mjuhm
2012-05-30 22:22
#29

#28 Nej, jag känner inte dig & det har jag heller aldrig skrivit. Jag skrev att jag tyckte det var ett gott tecken, med tanke på att du skrev "och sen har ju hamstern ett val, han skulle ju inte sova där om han inte trivdes, right?". Jag tycker det inte det låter som om du frågade, mer att du försökte övertyga oss om att plasthus är ofarliga.

& Amun-Ra´s jämförelse är en väldigt bra jämförelse. Det är den jämförelsen de flesta här på iFokus "drar" eller vad man ska säga.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Linneeea
2012-05-31 08:07
#30

#28 Jag skulle nog inte säga att vi gör ''påhopp'' på dig. Du ställer frågor, vi svarar på dem.

Lägg in ett hus av kartong, trä eller liknande. Och se om hamstern gillar att bo där, vilket jag tror att den gör.

[Em_I_Am]
2012-05-31 09:28
#31

Och för att prata om något helt annat så har jag ett bra tips om det där med att Barnmat kan hinna bli för gammalt så man får slänga det som nämndes innan. Särskilt om man kanske bara har en hamster så hinner man inte ta slut på en hel burk.
Pyttsa ner små klickar Barnmat i en sån där man gör isbitar i och ställ in i frysen. När de är frusna kan man bryta loss dom o lägga ner i en fryspåse eller sätta fryspåse runt hela formen. Då kan man bara ta ut en barnmats-kub när det behövs och tina :)

Roonja
2012-05-31 13:25
#32

#19 Djuraffärer säljer mycket saker som är farliga, så är det. Dem säljer som sagt plasthus (livsfarligt), vadd (livsfarligt), försmå Hjul (som även kan vara livfarliga, dem kan få ryggskador).

#28 jag tyckte #27 var den bästa gämförelsen man kan komma med, du behöver inte stödda upp dig. Vi vill bara hjälpa. Dem som har svarat har svarat alldeles rätt. :)

evelinaerika
2012-05-31 19:08
#33

#32 det var inte meningen att ''stödda upp mig'', tog det så ber jag om ursäkt isåfall. Det ända jag ville var att förmedla det jag förmedlade. Nu har jag bytt ut hamstervadden mot rivet toapapper och bytt plasthuset mot ett kartonghus. Dock verkar han inte trivas ett dugg, men jag ger det några dagar.

#31 gud vilket smart tips! hade aldrig kommit på det själv haha. För som sagt så känner man ju inte för att köpa massa Barnmat som man bara måste slänga hela tiden. Men det ska jag absolut testa! Glad

Roonja
2012-05-31 19:14
#34

#33 Åh, vad bra. Jag tror han kommer trivas bra snart! Skrattande

Annons:
evelinaerika
2012-05-31 19:17
#35

#29 jag försökte verkligen inte ''övertyga'' någon om att plasthus var farliga. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag frågasätter för jag vill min hamsters bästa, PUNKT.

mjuhm
2012-05-31 19:18
#36

#35 Nej, men jag sa att det lät så, PUNKT.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

evelinaerika
2012-05-31 19:25
#37

#36, du vet du nu att även om det lät så så var det inte så.

Monkki
2013-10-26 10:15
#38

Det finns vadd av naturfibrer som smälter vid förtäring!

Flygandebanan
2013-10-26 11:05
#39

Jag tror inte riktigt att denna tråden är aktuell då den skapades 2010 :)

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Tipsi3
2013-10-27 18:12
#40

Oj, jag som skulle ställa en fråga 😃

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

MinHamsterHarry
2016-02-16 15:11
#41

Hej! Jag fick en hamster igår 2016-02-15. Och min kompis har också en hamster och hon fick den att vara vaken på dagarna och sova på nätterna. (oftast). Hur får jag min hamster Harry 8 veckor att göra så?? :)

Annons:
[Forest]
2016-02-16 19:30
#42

Jag tycker detta sägs för sällan. Tack alla som ger oss som inte allt bra info, bra  och trevliga  svar på frågor 🌺

Vi själva köpte en liten hamster från zoobutik och där inflika dom minnan att saltsten och vitamindroppar var super viktigt. Det jag visste var att man inte skulle hamsterbädd, men det försöktes  sälja hamsterbädd, något som dottern tyckte kändes som mysigt o gosigt. Jag ljög och sa att vi redan hade det hemma. Det är inte lätt som ny inom hamster veta allt, därför tycker jag det är så fint att ni stöttar oss alla nya. Tack ❤️

Ps. Nu är der flera årsen dotterns hamstrar gick bort, dom levde ett lyckligt liv och mycket var tack vare er 🤗

Upp till toppen
Annons: