Annons:
Etikettkinesisk
Läst 7421 ggr
Ulrika2
2011-01-03 20:29

Vad är detta för sorts hamster?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Vi köpte en dvärghamster för ca en månad sedan av en familj som hade blivit allergisk. Jag undrar vad det är för sort. Familjen visste inte så mycket om den så de sa bara att det var en dvärghamster.

Mvh Ulrika

Annons:
Caroline.H
2011-01-03 20:44
#1

Ja, min erfarehet säger direkt vintervit, men jag är inte hundra… Kinesisk är det då direkt inte, ingen roborovski heller, helt klart… Har ingen erfarenhet av campbell men… Tycker det ser ut att vara en Rysk vintervit.

//Caroline


Ulrika2
2011-01-03 20:49
#2

Han/ hon har en svart rand på ryggen och en liten, liten svans.

Hur ser man förresten vilket kön det är. Jag har försökt kolla under men den gillar inte att ligga på rygg. De jag köpt den av sa att det var en kille men jag ser inga pungkulor, kan det då vara en tjej?

HamsterMarie
2011-01-03 21:17
#3

 Honor har ett mycket kortare avstånd mellan anus (tarmöppning) än hanen. lägg upp en bild på könen om du inte förstod.

det där ser ut som en fin vintervit.

Ulrika2
2011-01-03 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack för svaren.. försökte ta ett kort på den, på rygg, gillar ju inte detta alls. Bilden är lite suddig men det kanske går att se ändå.. ni som är vana hamsterkännare.. ;)

Ulrika2
2011-01-03 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är ett kort på ryggen på den.. om det är enklare att artbestämma.. ;)

HamsterMarie
2011-01-03 22:11
#6

Det där är en hane… ras: vintervit… färg: sapphire.

Han har smutsig körtel. (det som är på magen alltså )

försök att svättabort det löst med ljummet vatten och potatismjöl.

blanda inte potatismjölet i vattnet. (då hjälper inte potatismjölet).

Han var en mycket fin hamster!  Grattis, vad ska han heta då?

Just nu är han i vinterpäls. så han kommer alltså ändra lite i färgen till våren.

Annons:
Odette
2011-01-03 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ja det är en vintervit, alternativt en blandning mellan vintervit och campbells. Lägger upp en bild på min vintervita hane, här ser man pungen tydligt. Kanske lite lättare om du har något att jämföra med..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Odette
2011-01-03 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hona, de har närmare mellan könsöppningarna och ingen pung Tungan ute

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Ulrika2
2011-01-04 00:10
#9

Tack, nu har jag blivit lite klokare. Jag försökte göra rent doftkörteln med en tops i ljummet vatten, men det var som en knapp där som satt fast så jag lyckades inte direkt få den ren. Det luktade när jag försökte göra rent. Det ser inte infekterat ut. Ska jag försöka imorgon igen med ljummet vatten.

Han gillade inte behandlingen heller utan nafsade mig löst hela tiden (fast ömsom tvättade han sig själv kring öronen så jag tror han fattade vad jag höll på med..).

Hur ofta ska man göra rent körteln?

HamsterMarie
2011-01-04 00:24
#10

Nu när den är såhär smutsig så gör du det tills det ser bättre ut och inte är en skorpa längre. annars brukar jag rengöra 1 gång i veckan.

Min hane har nästan vänjt sig vid behandligen nu. Glad

Ulrika2
2011-01-04 00:34
#11

Tog en vante på handen och fick bort skorpan.. pudrad med potatismjölk och han såg så lycklig ut.. ;)

Odette
2011-01-04 00:50
#12

#11 Åh va skönt, han är nog helnöjd Skrattande jag brukar inte behöva tvätta min hanes körtel men har den alltid under uppsikt. Eller ja, inte alltid.. kan ju inte ta med mig honom på jobbet å sitta å stirra på hans mage hela tiden..

Men du fattar Flört

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

HamsterMarie
2011-01-04 10:26
#13

Ja, vad bra. skönt för honom.

               Skrattande

Annons:
Tregly
2011-02-17 20:43
#14

Jag har en vv hane. Min kompis har också en vv. De i djuraffären sade att min kompis dvärghamster var en hona. Men när vi har tittat närmre så kanske det är en hane. Vi skulle vilja para dem och eftersom båda de hamstrarna bor ensamma så skulle vi ta en unge var ur den kullen som sällskap sen när de blir moga för det. :) Men vi är lite osäkra. Min hane har inte alls stora kulor men vet definitivt att det är en hane. x) Hennes har inte heller nåra stora kulor om h*n har några ^^ Tror ni att man kan släppa ihop dem och se om de parar sej som hona och hane?

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

wertghgfdesa
2012-10-15 14:49
#15

Det är en robrovski!!! Jag ser att den inte har nån ål på ryggen.

Charlie2006
2012-10-15 15:49
#16

#15 Det är inte en roborovski. Fel färg, och för stor. ;)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

saffran123
2012-10-15 16:38
#17

Tråden är dock ganska gammal, men det är inte en roborovski.

//Fanny Cool

Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!

'Live, Love and Laugh when you are young'

Upp till toppen
Annons: