Annons:
Etiketthamster
Läst 27012 ggr
Rebbie
2011-01-16 15:47

Dvärg- eller guldhamster som första hamster?

Hej, vi funderar ev på att skaffa en liten hamster efter år av längtan och försök att få ett husdjur från min sida. Jag har läst massor om hamstrar på nätet och även många forum här men kan inte helt bestämma mig vilken ras som vore den bästa.

Är det guld eller dvärghamster som är bättre som första hamstern? Just nu lutar det mot dvärghamster faktiskt, jag har hittat en bra Bur till ett rimligt pris med alla tillbehör som skulle passa en dvärgis, + att de kanske är lättare att börja med och mindre och allt.

Guldhamster vill jag hellre ha för att de kanske är lättare att hantera, lite större och inte fullt lika ömtåliga som dvärgisarna. Har läst om koppel till hamstrar och dessa finns endast för guldhamstrar. Vill gärna ha en hamster som man kan hantera lätt och som går att eventuellt ta med sig när man åker bort.

Givetvis vill jag helst ha två stycken hamstrar, en guld och en dvärg, men tyvärr går det inte att ha dessa tillsammans som t.ex. två stycken dvärghamstrar. Eller? Är det någon som har lyckats ha två stycken av olika raser tillsammans? Jag tvivlar på det och det vore bäst att börja med endast en liten hamster innan man skaffar sig en till.. (förutom att vill man ha två hamstrar tillsammans borde man ju vänja dem vid det direkt…)

Så ja, nån som är bra på sånt här, är guld eller dvärghamster en bättre start?

Tacksam för svar! /Rebecka 13 år

Annons:
Rebbie
2011-01-16 15:49
#1

PS i djuraffären hade de nog både flera dvärghamstrar i en Bur, och flera större (guld?) i en Bur. Har ju läst från olika håll att man inte kan ha guldisar tillsammans. (Men dessa var nog kullsyskon).

UlrikaD
2011-01-16 16:11
#2

Enligt lag får man inte ha guldhamstrar ihop efter de är 8 veckor gamla. Vid den åldern ska de ha en egen Bur. Guldhamstrar är ensamlevande, solitära djur.

Dvärgar däremot ska enligt lagen bo två och två.

Att blanda guld och dvärg kommer att sluta med död, troligtvis för dvärgen.

Så en guldhamster eller två dvärghamstrar helt enkelt.

Om du är osäker på vilken sort du vill ha, försök att åka hem till någon uppfödare och hälsa på. Klappa och gosa lite och se vilka du klickar bäst med.

Rebbie
2011-01-16 17:37
#3

Okej tack för tipset :)

Hm, lite konstigt i så fall att det fanns flera av de större hamstrarna i en och samma Bur i djuraffären. Dock är jag inte helt säkert på vilken sort det var men definitivt större än dvärgar!

NinniH
2011-01-16 17:59
#4

#3: Det beror på hur gamla de är.
Är de yngre än 8 veckor är det tillåtet att ha guldar ihop.
Det är efter det som de ska bo en och en.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

HamsterMarie
2011-01-16 18:17
#5

DVÄRG ! Skrattande

PS: det är bättre att köpa av uppfödare. Djuraffärens kan ha sjukdomar och dör oftast tidigare. Om du köper av uppfödare får du stamtavla. då är det roligt att ta med hamstern på utställning. Glad

//  Marie

UlrikaD
2011-01-16 20:32
#6

Kullar har man ju tillsammans. Men det finns djuraffärer som skiter fullständigt i lagen och håller hamstrarna tillsammans tills någon blir allvarligt skadad. Det finns det med.

Annons:
Rebbie
2011-01-23 13:08
#7

Tack för tipsen.. Ja jag vet att uppfödare är bättre, men vår skulle nog endast vara för sällskap så jag behöver t.ex. ingen stamtavla :)

Nu har vi just beställt en Duna-bur så jag behöver inte längre utgå från storleken på buren jag först hade tittat på dvs för en dvärg.

Så nu har jag möjlighet till både dvärg och guld lika mycket. Jobbigt med beslutsångest :D

NinniH
2011-01-23 13:13
#8

#7: Det är inte för stamtavlans skull som uppfödare rekommenderas istället för djuraffärer, utan för temperament och hälsans skull.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

aliiciaj
2011-01-24 09:39
#9

Köper du från djuraffär kommer hamstern att vara otam och du kommer troligen bli biten någon gång, hamstrar från uppfödare lever oftast längre och är lugnare och tama redan från början (för det mesta). Gå in på svenska hamsterföreningens sida och gå in på uppfödare, där ser du alla registrerade hamsteruppfödare i Sverige.

De djur från djuraffär brukar också vara mindre.

Eftersom man måste ha två av dvärghamstrar som är väl guldhamstrar ett bästa första djur. De brukar vara lite socialare och så, och så är de ju lite mer att mysa med ;)

TildaH
2011-01-24 10:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Det där var lite väl hård sågning av djuraffärs hamstrarFlört

Jag har en, köpt från affär, ca 12v vid köpet, uppfödd hos grossist, alltså 3 månader utan hantering, han var helt handtam redan första dagen.

MEN!! Han är "ful" och mkt mindre social än min uppfödar födda, är just över året men har redan börjat visa tecken på åldrande, hade jag vetat de jag vet nu hade jag aldrig köpt från butik.

Men att säga att man troligen blir biten, det är att gå till överdrift.

Caine ca 3 tim efter hemkomst.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

 

NinniH
2011-01-24 11:23
#11

Ja, det går ju inte att säga att alla hamstrar från djuraffären är otama och kommer bitas.
Min allra första guldhamster var från djuraffär och hon var så otroligt tam!
Precis lika tam som några av de jag köpt från uppfödare.

Däremot, så är det ju så att man har större risk att få en väldigt otam hamster om man köper från djuraffären.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Rebbie
2011-01-24 18:06
#12

Ja precis, så är det nog. Men jag kommer givetvis att kräva att få ungefär testa att hålla i den hamster jag vill köpa från djurbutiken (ifall man nu får göra det?) så att jag inte bara vill ha nån för att den är så söt och sedan visar sig vara alldeles ohanterlig…

Tack för tipsen iaf, blir antagligen en guldhamster just nu. Och till den som tipsade om att jag skulle kolla på Svenska Hamsterföreningen, jag bor i Finland. :)

MaaariaS
2011-01-24 23:02
#13

Jag har också haft både från djuraffär och från uppfödare.Alla utom en, från djuraffär har varit tama från början och detsamma från uppfödare.

Men min allra tamaste hamstern jag har/nånsin haft, kommer från uppfödare.Kyss

Medans min äldsta hamster som somnade in när han var 3 år och 4 månader,var en zoo hamster.Glad

Det är guldhamstrar jag har haft.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
SweetCheeks
2011-01-25 08:16
#14

Roligt att du skall bli med hamster! Glad Jag rekommenderar en omplacering (eller två om det är dvärghamstrar) som den första hamstern. Dels gör man en god gärning och dels vet man vad man får när man skaffar ett lite äldre djur. Det finns många hamstrar på olika annonssajter som behöver nya hem, både dvärghamstrar och guldhamstrar.

Vilken art du skall välja beror ju på vad du själv tycker om så åk gärna och titta hos en uppfödare eller i värsta fall i djuraffärer.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

mjuhm
2011-01-25 16:35
#15

Dvärghamstrar är underbart sociala.

Det står nånting om koppel också. Ska inte användas till varken guld- eller dvärghamstrar.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

aliiciaj
2011-01-25 16:58
#16

Okej, kanske överdrev lite… Men har haft ca 5 hamstrar från djuraffär, ingen har varit särsilt trevlig. Har haft 4 från uppfödare, de är mycket trevligare! De djuraffärs hamstrar jag har köpt har bitit mig när jag stoppar ner handen så de får nosa på den, jag skyller inte på dem. De har ju inte blivit hanterade ordentligt och inte förstått att handen är en positiv sak. Jag tycker att det är lite jobbigt att göra hamstern tam, kan ju ta flera månader för att få den riktigt tam. Jag köper då hellre från en uppfödare, då är hamstern redan tam och så.

Fast detta är ju skillnad från djuraffär till djuraffär, vissa djuraffärer köper ju från uppfödare, men det är ganska få djuraffärer som gör så.

Jag har märkt stor skillnad mellan djuraffärs hamstrar och uppfödar hamstrar, men jag kanske bara har haft otruen att köpt hamster fråne n dålig djuraffär… Jag har i alla fall inte fått ett bra intryck på djuraffärshamstrar. Det är ju snälla hamstrar efter ett tag, men lite springigare kan de vara. Fast vet en djuraffärs hamster som är så oootroligt snäll! En av de lugnaste hamstrarna jag vet, fast den hamstern var också lite bitig i början ;)

Man får välja själv, men jag själv tipsar att köpa från uppfödare :) Har hört lite skräckhistorier från djuraffär, det är därför…

mjuhm
2011-01-25 17:38
#17

Snobben, min hamster som nyligen gick bort. Superunderbar hamster på nästan 4 år.

Jag fick låna Snobben i 2 veckor då han var 1 år gammal, av en vän för att jag skulle försöka göra honom tam för hon hade köpt honom på en djuraffär. Han fräste och pep så fort man kom nära honom. Jag började med att låta buren stå öppen, inom synhåll, och efter fem minuter kom han ut ur huset. Då gav jag honom lite solrosfrön (Han var ganska mager, min vän tog knappt hand om honom..) och satte ner handen i spånet. Först började han fräsa och sprang fort in i huset igen. Men inte långt efter det kom han ut igen och klättrade upp i handen. Då lyfte jag upp honom och gav honom lite morot och mer solrosfrön. Så höll jag på i 2 veckor alltså. När det var dags att lämna tillbaka honom sa min vän att jag kunde behålla honom. Så då gjorde jag det. Då fick han träffa min hona, de fick ungar tillsammans osv. Tyvärr var min hona över 1 år gammal, så nästan varenda unge har redan dött. Det dog inte på en gång, men nästan alla vart bara ett år. 3 lever och fyller 2 år i februari. Snobben vart världens snällaste hamster. Har ALDRIG träffat en så underbar hamster förr.

Nu vart det mycket dethär, men tack till er som orkar läsa (:

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Rebbie
2011-01-25 18:04
#18

Tack, vad snällt av er alla att hjälpa mig lite! :)

Tror faktiskt nu egentligen att jag kommer att köpa min hamster från en uppfödare om jag hittar nån bra… Det beror väl på att jag har nästan helt bestämt mig för att jag vill ha en långhårig (av något slag) guldhamster, helst en ljus färg. :) Och dom är inte så vanliga i djuraffären, i alla fall inte i dom jag har varit i. Varför jag skulle välja djuraffär är kanske för att sen när jag har fått buren och allt och vill skaffa hamster, vill jag också kunna göra det direkt och inte behöva vänta på nästa kull osv. Djuraffärerna har ju hela tiden hamstrar där, men jag vill gärna ha just en sådan som jag själv skulle föredra och då är en uppfödare nog bättre. :)

#15 , tack för tipset iaf. Har sett videon och bilder på hamstrar i koppel där det går bra, men jag är såklart medveten om att det är en rätt stor risk med att ha den i det.. :s Men antagligen kommer jag att testa försiktigt med ett koppel någon gång, funkar det inte så tänker jag inte fortsätta med det.

//Rebecka

mjuhm
2011-01-25 18:10
#19

#18 Det är inte speciellt ofta en hamster gillar att vara i koppel. Du kan prova, men tycker den inte om det så undvik koppel :)!

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Rebbie
2011-01-25 18:12
#20

Ja absolut ifall det inte fungerar! :D

Annons:
TildaH
2011-01-25 18:15
#21

Såhär nyfiket, varför ha en hamster i koppel? Den är "aldrig" vaken dagtid, alltså kan man aldrig ta med den ut, så kopplet fyller ingen funktion.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

 

NathalieT
2011-01-31 00:05
#22

Men om man köper hamster från djuraffär ( vilket jag gjort ) så får man ju hälsa på alla och klappa och så innan man väljer. Det fick i alla fall jag ! Min hamster är väldigt social och har aldrig bitit mig ;)

Men jag vet dock att många hamstrar från djuraffärer inte är lika snälla som min. Djuraffären jag köpte henne på är också väldigt bra ! Kan kanske ha lite med det att göra också ! ;)

Rebbie
2011-02-14 18:50
#23

Tack för alla tips! :) Stor hjälp, verkligen.

För tillfället tror jag att jag vill ha en guldhamster men kanske man ännu hinner ändra sig då man får träffa hamstrarna i djurbutiken. Givetvis vill jag som sagt helst av allt ha en guldhamster och en dvärg och då är det jättesynd att dessa inte går tillsammans, men men. Vi får se vad det blir! Buren hämtas denna vecka och hamstern kommer v.9! Sååå kul och spännande ju! :D

SweetCheeks
2011-02-14 19:19
#24

#23 Titta hellre på djur hos en uppfödare eller på en annonssajt. Om du vill ha flera kan du köpa dvärghamstrar, annars kan du alltid köpa en guldhamster och flera dvärghamstrar men guldhamstern måste givetvis bo själv.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

HamsterMarie
2011-02-14 20:05
#25

#24 fast om hon bara ska ha hamstrarna som sällskap så spelar det nog ingen större roll. :)

TildaH
2011-02-14 21:19
#26

#25 Självfallet spelar det roll! Det är enorm skillnad att köpa från uppfödare, finns trevliga zoodjur, men ändå.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

 

NinniH
2011-02-14 21:45
#27

Jag håller med Tilda om att det faktiskt är skillnad på att köpa från uppfödare gentemot djuraffär.
Köper man från uppfödare kan man hälsa på föräldrarna och se hur dessa är.
Att köpa från djuraffär innebär att man stödjer den formen av verksamhet och deras djurhållning.
Då är det bättre att stödja de seriösa uppfödarna.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
HamsterMarie
2011-02-14 22:23
#28

Det har ni rätt i .. Jag ger mig ! xD Skrattande

kaizoR
2011-03-01 17:11
#29

Min första hamster som jag fick hem för ca 3½ vecka sedan är från en zooaffär. Han är supertrevlig och har aldrig bitits/fräst. Superfin verkligen och är glad att jag valde rätt! :) Angående koppel, köpte ett i förrgår och ville pröva, funkade superbra och han brydde sig inte ens om selen. Jätte praktiskt på sommaren så dom får springa fritt vart dom vill!  :) och tildaH, hamstern ska ju vara ute runt 1 timme om dagen, och om man inte har ett "hamstersäkert rum" måste jag nog säga att det är en bra lösning! ;)

TildaH
2011-03-01 17:39
#30

#29 Nej det kan omöjligt vara en bra lösning eftersom en hamster SOVER dagtid och på natten är det alldeles för kallt för en hamster att vara ute.

Kan man inte fixa en säker miljö inomhus så ska man inte köpa hamster öht.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

 

kaizoR
2011-03-01 18:16
#31

Då kan man VÄCKA hamster på dagen. Svårare än då är det inte och det är heller inte skadligt (?)

UlrikaD
2011-03-01 18:21
#32

#31 Det är faktiskt skadligt att väcka en hamster på dagarna. Det är samma som om du skulle bli väckt varje natt när du har somnat. Du blir sur, grinig och irriterad. Och hade du varit djur så kanske du till och med hade bitit den som väckte dig.

Vill man ha ett djur som man kan gå ut med dagtid så rekommenderar jag helt klart kanin eller marsvin istället. De tycker om att vara ute i solen och knata.

kaizoR
2011-03-01 18:32
#33

Det är iallafall inga problem för de hamstrar jag har träffat. Väcker man dem respektfullt så nej, då blir de inte sura/griniga/irriterade utan kanske tillochmed glada för att få se dig. Så om det inte finns någon vetenskaplig bevisning på att det är fysiskt skadligt för en hamster att vara vaken dagtid så avfärdar jag det du skrivit som BS.

Rebbie
2011-03-01 18:40
#34

Tack för alla användbara tips!

Jättebra att veta det där med att väcka dem etc av dom som har kommenterat det, för jag hade ändå tänkt fråga.

Annons:
Verticalvein
2011-03-01 18:49
#35

#33 Jag har läst att det ska vara dåligt för hamsterns hjärta om man väcker den på dagen hela tiden. Den utvecklar hjärtproblem och dör i förtid =/

UlrikaD
2011-03-01 20:13
#36

#33 Det finns en del på nätet att läsa om saken. Men prova själv att någon väcker dig varje natt och vill att du ska sova på dagen. Din dygnsrytm är ju inte samma som en hamster.

Och varför ska djuren anpassa sig efter dig, det är väl du som får anpassa dig efter djuren du skaffar.

kaizoR
2011-03-01 20:57
#37

Då vet man! Härligt att lära sig nya saker varje dag.  ;)

Jo men jag såg tidigare inga problem i att ha hamstern vaken, då han varken blev irriterad eller elak, utan sökte egen kontakt.

Sara1214
2015-07-15 09:04
#38

Som de flesta skrivit, köp från uppfödare! Jag köpte min hamster från uppfödare. Hur snäll och trevlig som helst, han somnade oftast i soffan bredvid mig och älskade att bli klappad på huvudet. Kom alltid upp när han hörde att jag var i rummet. Han blev ca 3 år gammal. Mina kompisar köpte deras hamstrar (från djuraffär) ett år efter. Den ena dog (antagligen av sjukdom) och den andra efter ett år ( då levde min forfarande) självklart finns det bra hamstrar på djuraffärer, men jag skulle inte chansa. Hamstrar är väldigt bra på att dölja om det har ont, eller sjukdomar. Var på den säkra sidan ;) Jag har inte fått ett så bra intryck av djuraffärer i allmänt. Jag tog hand om en hamster som bodde med sin bror. Min kompis ringde mig och sa att hon såg blod i buren (jag var på semester då). Jag sa till henne att hon skulle säga till personalen och det visade sig att ena brorsan hade bitit av foten på Zimba (min nuvarande hamster) Jag åkte direkt dit efter semestern och tog hand om honom för han "gick inte att sälja, så det blir annars avlivning" han var så liten och väldigt rädd. Nu mår han toppen, och älskar matte. På tal om koppel, du kan ju testa, men du har inget behov av kopplet egentligen. Har du koll på hamstern kommer den inte långt ändå. Kopplen passar oftast inte på hamstrarna heller.

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Bellie
2015-07-16 18:32
#39

Jag köpte min första hamster (guldhamster, som jag rekommenderar som första hamster) på Djurmagazinet. Men han var liten och bitig jämfört med guldhamstrar från uppfödare. Men han blev tam ca en månad efter det och var super snäll och go. Men jag rekommenderar från uppfödare. Då får du hem en stor hamster (alltså i jämförelse med djuraffärsdjur) som är handtam, den bits inte, du vet vilka föräldrarna är, du vet om det ligger sjukdomar någonstans i släkten och du har en trevlig hamster.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Majaa12
2015-07-16 22:26
#40

#38 #39 Tråden är över 4 år gammal… ;)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Sara1214
2015-07-16 22:45
#41

Wow, det såg jag inte. Haha :) #40

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Annons:
Bellie
2015-07-16 22:51
#42

same here

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Ellys
2015-07-16 23:40
#43

Mycket handlar också om djurgrossisterna, man kan söka sig runt lite hur det kan se ut på en "djurfabrik", finns en massa hemska videor också när folk gått runt med en gömd kamera (blev chockad efter att ha sett en video) Jag vet tyvärr inte hur grossisterna i Sverige ser ut, förvoppningsvis är dem inte lika hemska. Så fort man köper en hamster från djuraffären stöttar man grossisterna. Vissa djuraffärer tar in från uppfödare, men det är enligt min mening nästan lika eftersom det handlar om att sälja till affären för att få pengar (därför ska man köpa från en seriös uppfödare).

Ellys
2015-07-16 23:42
#44

#40 såg det nu också efter att ha skrivit min långa text :P

Upp till toppen
Annons: