Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

00. GULDHAMSTER ALLMÄNT 01 --- Avel, Genetik, Uppfödning 02 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 03. CAMPBELLS ALLMÄNT 04 --- Avel, Genetik, Uppfödning 05 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 06. KINESISK ALLMÄNT 07 --- Avel, Genetik, Uppfödning 08 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 09. ROBOROVSKIS ALLMÄNT 10 --- Avel, Genetik, Uppfödning 11 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 12. RYSK VINTERVIT ALLMÄNT 13 --- Avel, Genetik, Uppfödning 14 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 15. HYBRIDER ALLMÄNT 16 --- Avel, Genetik, Uppfödning 17 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 18. HAMSTER ALLMÄNT 19 --- Burar och tillbehör 20 --- Bildtrådar 21 --- Utställningssnack - Träffar 22 --- MH & Veckotävlingar 23 --- Minneslunden 24 - Andra Djur 25 - Off Topic 26 - Frågor till värdar / Om sajten 27 - Säljes, köpes och erbjudes 28 - Nyfiken i en strut
00. GULDHAMSTER ALLMÄNT

Att tämja sin guldhamster

2011-03-02 17:35 #0 av: guanabana

Här har jag gjort en artikel om hur att få sin guldhamster tam. Den är inte perfekt utan se det mera som en grund att utgå ifrån medan ni samlar på er mer kunskap. Har ni några bra tips på hur man lättare tämjer sin guldhamster får ni hemskt gärna kommentera det.  =)

Om ni inte orkar läsa igenom allt eller bara är intresserade av en viss del så kan ni kolla igenom den sammanfattade listan (i slutet av denna artikel) först innan ni väljer vilken punkt ni vill läsa mer om.

Några genomgående punkter för att få din hamster tam:

1. Prata lugnt och fint med henne/honom. Beroende på hur skrajsen hon/han är så bör du vänta ett par dagar med att försöka klappa och muta hamstern. Sitt vid buren och ge hamtern en chans att lära känna igen dig på din doft och röst.

2. Dagliga rutiner. Att byta vatten, mat och annat måste man hålla på med dagligen. Hamstern kommer vänja sig vid att du är inne rotar dagligen så länge du gör det försiktigt och inte stör hamstern ifall den sover. När det dyker upp nya gobitar i matskålen efter du varit framme kommer hamstern bli lugnare över att du är inne i buren ibland.

3. Städa inte så mycket i början. En gång i veckan är annars bra städschema för hela buren men låt buren helst vara de två första veckorna. När du städar ur buren försvinner revirmarkeringarna och det är bra om hamstern får chans att "boa" in sig först. Det kan vara bra då att ha lite extra med bottenmaterial eftersom du inte kommer byta det på två veckor. Det går såklart bra att städa sandskålen eller skyffla undan kiss och bajs från det hörn som hamstern har valt som toalett, vänta bara med den stora städningen. Använd dessutom parfymfri diskmedel vid städning. Har du inget annat än parfymerad diskmedel hemma så går det bra bara du sköljer med hett vatten efter diskningen och köper parfymfri diskmedel vid nästa inhandling.

4. Muta. När du märker att hamstern är mera lugn efter en/ett par dagar är det dags för mutor. Håll nått gott i handen i buröppningen medan du pratar lugnt med hamstern. Jaga inte hamstern med godsaken, det bästa är om den kan komma till dig. Du kan pröva med olika godsaker, det är inte säkert att han/hon vill ha det du först erbjuder. Funkar det inte direkt så är det för att det krävs tid. Ha tålamod! Tillslut kommer hon/han våga äta direkt ur din hand - ja rent av klättra upp i den. Tar inte hamstern din muta så kan du lämna den på platsen du höll handen innan du stänger buren. Kommer hamstern aldrig fram till dig när du har buren öppen så kan du testa att passa på muta hamstern genom gallret när den är bredvid gallret. Du behöver inte ens öppna buren då och stressa med skramlet som brukar uppstå då man öppnar gallerburar. Prata lugnt och fint, låt den lukta på din hand och ge den sen en liten godbit genom gallret. Det viktigaste är att det sker på ett lugnt vis och att den lär att förknippa dig med positiva saker - så som godbitar.

5. Klappa. Du längtar säkert med att få klappa och plocka upp hamstern men du bör vänta med det. Låt den få komma till dig först. När det känns som att du får klappa henne så kan du göra det genom att smeka henne på sidorna med ett finger. Ett bra tillfälle är när du matar henne från ena handen och har den andra fri att smeka henne med. Försök att “känna av” när det är dags.

6. Plocka upp. När du väl ska börja träna på att plocka upp och hålla hamstern är det viktigt att göra det på plannivå, typ på golvet eller sängen. Hamstrar kan sprätta väldigt mycket i början, och särskillt plötsligt! Då finns det tapprisk!

7. Stör den inte under dagtid! Hamster sover ju faktiskt det mesta av dagtiden. Låt den också få göra det ostört, annars förstör du vänskapen mellan er och du kan till och med förkorta dens livstid om den gång på gång väcks under dagtid när den egentlingen ska få sova ifred.

Just första dagarna kan det också vara bra att se till att det är lugnt omkring så att hamstern inte blir stressad. Det är viktigt att hamstern får vänja sig vid alla ljud omkring så “curla” inte för mycket, men just de första dagarna efter hemkomsten är det bra om den får lite extra lugnt.

8. Tålamod, tålamod, tålamod. De där med att man säger att “Alla guldhamstrar blir tama till slut” håller jag delvis med men med tillägg.

Ja, jo, de blir tama till slut, hamstrar kräver bara olika mycket tid. Men misstaget är att tro att alla går att få precis lika “tamgosiga”. Vissa hamstrar blir aldrig så tama som man först kanske hade föreställt sig när man köpte sin hamster. Kom ihåg att hamstrar är precis som vi individer, de är dessutom riktiga individualister och förutom att de behöver sin egentid har de sina personligheter.

Vissa blir så tama att de inte bara tillåter att du gosar och kelar med dem - de kommer självmant till dig och ber om att få bli kelade med! Samtidigt finns det andra hamstrar som det går bra att plocka upp men som ogillar att bli gosad med eller tvärtom. Andra kanske gillar att bli kelade men bryr sig inte så mycket om att själva ta iniativet att springa upp i din famn - specielllt inte när de har fått komma ut ur buren och har en hel värld att upptäcka. En del är extremt rymningsbenägna och tar varje tillfälle i akt att smita medan andra kan man ha lösspringande på ett riskfritt område och som kommer tillbaka till dig när du kallar på den (ja, jag har varit med om en sån hamster som dock inte var min).

Så ja, de blir absolut tama till slut men det är fortfarande hamstern som bestämmer premisserna. =)

Uppfödare vs Butik

Vissa guldhamstrar är snabbare och mer lätta att tämja än andra. Det brukar vara lite av en regel att uppfödarhamstrar är lättare att hantera än butikshamstrar då de som kommer från uppfödare hanteras mer av människa. Det stämmer rätt bra men inte till 100%. Det beror ju så klart på uppfödaren och butiken. Min kommer från butik och den var inte skraj alls för mig från första dagen men den var däremot skraj för hela omställningen. Så låt din hamster vila ut första dagen och kanske andra dagen, ibland behövs det fler dagar.

Tänker man på vad jag nyss nämnt så kommer det nog ordna sig, så här är de igen i listform:

1. Prata lugnt och låt din hamster få lära känna dig.
2. Låt hamstern vänja sig vid de dagliga rutinerna.
3. Storstäda inte buren de två första veckorna.
4. Muta men jaga inte hamstern - låt hamstern komma till dig.
5. När du tror det är dags kan du smeka längs sidan medan du mutar hamstern med den andra.
6. Håll hamstern medan du sitter ner på golv eller säng - tänk på tapprisken!
7. Stör den inte under dagtid (=sovtid)!
8. Ha tålamod!

Anmäl
2011-03-02 18:16 #1 av: Rebbie

SUPERBRA skrivet! :D

Riktigt bra text och man fick ju svar på alla sina frågor. Jättebra & tack :)

Anmäl
2011-03-02 18:36 #2 av: guanabana

#1 Kul att du tycker det och texten var till hjälp. =)

Jag har alltid som tumregel att ingen info är helt perfekt - man kan bara vinna på att ta reda på mer från olika källor. Någon kanske har ett tips som en annan inte har och vice verse. Så även om jag är påläst brukar jag ibland läsa nya artiklar, böcker och annat och diskutera med andra - det brukar alltid kunna finnas något nytt som man kan lära sig. =)

Anmäl
2011-03-02 21:45 #3 av: Maggie89

Tack för bra artikel!

Läser allt jag kan just nu för jag fick hem min hamster Caprica igår :)

Anmäl
2013-02-08 08:31 #4 av: [melinih]

Bra artikel jag hittade här nu, fick hem en liten kille för bara några dagar sedan!

Jag har faktiskt haft en hamster som kom på inkallning när han var ute, Igor hette han. Det var helt sjukt så snäll och go han blev, vi kunde till och med sova tillsammans i sängen...

Anmäl
2013-02-14 22:00 #5 av: guanabana

#4 Oj, hade glömt bort detta inlägg, haha! Kul att du haft en så sällskaplig hamster. Det kommer nog gå bra med din nya lilla kille också, bara man har tålamod. :)

Vill bara tillägga till min tidigare text att nyköpta hamstrar behöver uppemot en vecka eller mer i lugn och ro för att vänja sig vid sitt nya hem. Jag var kanske inte så tydlig med det. Det är så individuellt. Första och kanske andra dagen är det bra om de får vara helt ifred och vänja sig vid de "vanliga ljuden" i sitt nya hem. Sen kan man börja sitta vid buren och prata med vänlig röst och muta. Då lär sig hamster att koppla ihop din röst med något positivt.

Sen tycker jag att man i första hand ska välja från uppfödare än butik, jag tycker också att anledningarna till att välja en uppfödarhamster talar för sig själv. Det är större chans att man får en mer lättämjd hamster, och så vet man mer om dess bakgrund och hur de har haft det innan innan de kom till dig. Men oavsett var den kommer ifrån så krävs det alltid tålamod.

Anmäl
2013-08-01 20:23 #6 av: Tildelou

Toppentips :) vi fick hem vår lilla Alice i förrgår. Hon verkar nyfiken och är rätt lugn av sig. Vi ger mat och vatten varje dag och hon får nosa på oss och vi sitter och pratar lugnt. Vi har inte testat lyfta än, men kanske snart. Nu fick hon ny bur idag och då får hon änka sig vid den oxå först.

Katja

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.