Etiketteravelgenetikuppfödningroborovski
Läst 399 ggr
jaqyu
2020-06-06, 19:57

Roborovski uppföddare i Stockholms området

Hej!

Jag har planerat att skaffa hamster ett bra tag nu, har tidigare erfarenhet av kanin bl a, och är väldigt intresserad av robos! Fundrar på att skaffa en, möjligtvis två, men jag hittar inga uppfödare inärheten av vart jag bor. Enda jag hittar är zoo.se och jag vill helst inte köpa från djurbutik (for obvious reasons).
Håller på med husrenovering för tillfället så det kommer dröja ett litet tag till innan jag kan ta hem några små sötnosar, tidigast juli, men vill ha all info etc färdig planerad innan det är dags. Har redan Bur, tillbehör, mat och annan planering färdig.

Bor i Stockholms området, mer specifikt i Järfälla, så om det finns några uppfödare som har Robos eller planerar att ha Robos så svara gärna! Jag har inte Facebook, så vill helst ha direkt info här, en hemsida/blogg, eller en e-mail jag kan kontakta. Är villig att resa 10 mil (ca 1 timmes bilresa).

Jag funderar på hane med agouti/agouti husky täckning, om jag ska ha två så en till hane som är pied/fläckig. I "värsta" fall är en hona/honor helt OK!
Helst vill jag att de ska kunna leva tillsammans (så antingen från samma kull eller att de blivit introducerade i tidig ålder), annars så är det inget problem för mig att fixa separat boende.

Cireea
2020-06-06, 20:16

Cantatas finns där i närheten tror jag 🙂
Sara Åkerlind heter uppfödaren.

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

jaqyu
2020-06-06, 20:19

#1 https://cantatas.weebly.com/ antar jag? Ska ta en titt, tack! :>

Robbo&Breton
2020-06-06, 20:20

Cantata's finns runt Stockholmsområdet och föder upp roborovski dvärghamster. Riktigt bra uppfödare. 🙂Har en planerad kull som antagligen ska födas under någon av sommarmånaderna. Själv planerar jag köpa en avelshona ur kullen om det blir någon Agouti eller Agouti pied. 

Tänk på att uppfödare inte säljer ensamma hamstrar för endast sällskap (ifall ingen speciell anledning finns). Då hamstrar enligt lag ska bo minst två och två, robbar brukar dessutom trivas i större grupper. Alltså säljs  endast dvärghamstrar för avel ensamma. 

Lycka till med ditt köp av robbar!🙂

jaqyu
2020-06-06, 20:29

#3 Jag läste om det, det var därför jag fundera på 2 då jag helst vill ha de för sällskap. Glad att de får mycket beröm här, känns lite mer pålitligt då. När jag köpte min första kanin så var det från en uppfödare med bra rykte men han var från hennes sista kull innan hon skulle lägga ner sin avel, så hans kull fick ingen uppmärksamhet alls och var inte handtam. Hon fick otroligt dåligt rykte efter det men det spelade inte mycket roll när hon hade slutat med avel. :/

Anyway, ska se till och kontakta Sara och hoppas på en ny familjemedlem snart! Tack för tipsen!

jaqyu
2020-06-17, 17:39

Bumpar denna tråd för jag fick aldrig något svar från Sara. Finns det någon annan roborovski uppfödare i Stockholmsområdet?

Robbo&Breton
2020-06-17, 18:23

#5 Som jag tidigare sagt så finns det antagligen ingen mer Roborovski uppfödare runt Stockholmsområdet vad jag vet. Det finns tyvärr mycket få uppfödare av Roborovski i Sverige så kan vara svårt att få tag på någon. Men ifall du kan åka lite längre bort så finns ju de uppfödare jag förslagit tidigare.

jaqyu
2020-06-17, 18:27

#6 Jo jag vet, jag önskar jag kunde åka så långt men det är bara inte möjligt. Det skulle ta en hel dag att åka fram och tillbaks. Jag vet inte varför Sara inte svarat fast jag fick en annan mail genom dig, så kan bara hoppas att någon annan uppfödare dyker upp.

Cireea
2020-06-17, 18:50

Jag kontaktar Sara och kollar med henne 🙂

Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2020-06-17, 18:56

Sara svarade att hon inte  kommer in på mailen som varit kopplad till hemsidan så hon ska fixa det 🙂

Eyos Hamsteruppföding

jaqyu
2020-06-17, 18:59

#9 Jag mailade henne originellt genom hennes hemsida, men fick sen reda på genom Robbo&Breton att den inte fungera och de gav mig en ny mail som jag har mailat två gånger och har inte fått något svar från. 😢

Edit: Hon svara äntligen! Hon ska återkomma ikväll. Tack för hjälpen båda två!

Cireea
2020-06-17, 19:28

Kan ju varit annat som kommit emellan 🙂Skönt att du fått svar!

Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen