Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningartikel
Läst 27343 ggr
Imasy
2011-01-29, 00:15

Övervintring hos hamstern

Guldhamstrar kan, vid en hastig ändring av deras miljö så som till exempel temperaturförändringar, vattenbrist etc, gå in i en dvala/övervintring.

En hamster i dvala kan till synes vara kall och stel, syns knappt att den andas och den kan lätt misstas för att vara död. Men vid nogrann observation kan man se morrhåren rycka i intervaller om hamstern har gått i dvala.

Vinnarbilden!

En hamster planerar inte att gå i dvala när den väl gör det, utan känner sig "tvingad" till att göra det vid hastiga miljöförändringar för Att undvika svält och uttorkning. Placera hamstern i ett varmt rum där temoeraturen ökas sakta.

Utsätt inte hamstern för extrem värme, vid till exempel ett element eller en öppen spis. Allt eftersom hamstern börjar "vakna" kan den börja skaka och darra, och allt eftersom kroppstemeperaturen ökas kommer ryckningarna i morrhåren att öka.

När en hamster ska "vakna" upp ifrån dvalan kan det ta mellan 30 till 60 minuter, och så snart hamstern ser aktiv ut igen så ska den ha gott om mat och vatten och få lugn och ro. Dvärgarna tål kallare temperaturer än vad guldhamstrarna gör, och de går heller inte i dvala.

• Redigerat 2023-04-01, 22:02 av Cireea
Annons:
Dromprinsen
2011-01-29, 14:12

väldigt intressant! hade jag ingen aning om! :)

//Anja

Hemsida: www.dromprinsen.weebly.com

tjoffsa
2011-01-30, 11:38

åh guh!! då kan jag ju ha kastat bort en dvalande hamster jag hade tidigare, som jag trodde va död =(

goldenhamsters
2011-01-30, 11:42

#2 Var hamstern du "slängde bort" kall? Luktade den illa? I så fall var den troligen död, var hamstern varm och luktade som vanligt levde den nog. Var det kyligt i rummet där den stod?

Mvh Alicia.

tjoffsa
2011-01-30, 20:46

den va stel som en pinne, sval iallafall, var många år sedan så jag minns inte. men den var i sovläge och var väldigt ung..kanske 9-10 veckor. dock var den utan mat då jag hade vart borta en helg och ingen hade gett henne nått. =(

Imasy
2011-01-30, 20:49

En hamster är ju väldigt bra på att lagra mat, så att den inte hade fått mat på en hel helg har jag svårt att tro att det skulle vara orsak till svält som leder till döden. Då är vätskebrist värre.

tjoffsa
2011-01-31, 20:42

åtminstonde 2 dagar. jag vet inte vad det var iallafall som gjorde så det blev så, död eller levade.

Annons:
Imasy
2011-01-31, 22:26

Hmm, skulle man svälta en hamster medvetet, så tror jag det skulle ta längre än två dagar för den att avlida om den var helt helt utan mat. Då är det som sagt värre med vätskebrist.

Men om tänker på det nästa gång du städar boet, så ser du nog en halvkilos gömma där inne, så jag tror inte det är någon fara om de inte blir matade på två dagar. En del fyller ju heller inte på matskålen dagligen då de inte hinner äta upp det iallafall.

Jolinn
2011-02-18, 11:45

Om den var helt stel så var den död men om den kändeds varm så levde den men troligen var den död Glad

Jolinn
2011-02-18, 11:45

Om den var helt stel så var den död men om den kändeds varm så levde den men troligen var den död Glad

Gasoline
2011-02-18, 12:30

Någon som vet hur detta ser ut, lite mer exakt? Eller har någon bild?

[Wera]
2011-03-09, 17:14

Min mamma och min lillebror som inte är så kunnig vad gäller hamstrar, fann våran guldhamster i "dvala" - han var kall och stel, så först trodde dom att han var död! (Han var väl bara 2-2.5 år då ungefär?) Så dom var t.o.m nära att "kasta" han i soptunnan! Men mamma såg morrhåren rycka så hon provade att värma honom intill sig under tröjan. Då efter en stund börja han röra sig igen. :)

Vi visste inte alls att dom kunde "gå i ide" - Blev jätte förvånad. Men antagligen hamna han i dvala för buren står ca en meter från ett fönster och under vissa kalla nätter när vi inte eldar kan det bli lite kyligt.

lovemissu
2011-03-17, 08:18

Hade jag iiingen aning om !

/Berta

chokladtassen
2013-12-16, 16:41

Oj! Hade ingen aning om detta, jättebra att du skrev en artikel om det!

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Annons:
[Aenean]
2013-12-18, 21:20

Vad händer om ingen väcker hamstern? Dör den då? 😢

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: