Annons:
Etikettguldhamster
Läst 2962 ggr
Guldisar
9/11/17, 12:04 AM

Tre veckor guldhamster ensam, hjälp

Hej! Har nyligen köpt en guldhamster från en uppfödare här i min stad. Fick reda på att han bara var 21 dygn när jag köpte honom men att mamman inte hade diat på några dagar samt att hon började stöta bort ungarna. Nu har han bott hos mig i två dygn och jag tycker att han verkar väldigt orolig. Han har ätit Max 2 matskedar mat på två dygn vilket jag tycker är väldigt lite. Han sover dessutom hela tiden! Han har på 48 timmar säkert sovit 35 av dom. Vad kan hända om en unge skiljs från sin familj såhär tidigt? Hur kan jag göra för att han ska må bättre? Hur kan jag göra så att han äter mer mat? Kan detta bara vara en tid nu i början då allt är nytt för honom? Tacksam för svar!

Annons:
Cireea
9/11/17, 12:13 AM
#1

Herregud, vad är det för en uppfödare?! 😮😡 Tyvärr är det fullt lagligt att sälja en bebis i den åldern, men inte alls passande. 

Bebisar i den åldern sover mycket och är vakna korta stunder under dagen och natten, så det är inte konstigt om han sover mycket. Allra helst med tanke på att han blivit separerad från mamma och syskon så pass tidigt. Flytten i sig har säkert varit enormt påfrestande för den lille. 

Se till att ge honom rikligt med Färskmat och variera. Ge gärna ett par gånger om dagen men i mindre portioner. Färskmaten kan vara allt möjligt såsom broccoli, Barnmat, havregrynsgröt (låt svalna innan du ger), majs, ärtor, morötter, pasta, rå nötfärs etc. 

Det viktigaste är att du ser till att han växer och går upp i vikt!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Guldisar
9/11/17, 12:23 AM
#2

Tack för svar! Ska jag ge honom kokta grönsaker eller ska det vara råa? Ungefär i vilken mängd? För tillfället har han bara fått maten Brit, några cornflakes och smp gurkbitar. Men han äter de inte direkt utan bara smakar och sen går jätteosäkert och rädd tillbaka till huset… Vad tänker du angående hjulet? Han har en trixie i buren som han springer i, ett slags lutande tefat. När han var mitt uppe i allt stressande så provade jag att stanna hjulet, han blev så helt galen och stackaren blev hur stressad som helst tills hjulet började snurra igen. Men kan inte säga att han springer av glädje och välmående utan mer för att han är stressad och orolig.

Cireea
9/11/17, 12:31 AM
#3

Gällande grönsaker så går det bra med både kokta och råa. 🙂Lättast är att ge dom precis som dom är, förutom exempelvis potatis, ris och pasta som då måste tillagas innan du ger det. 

Tänk dig ungefär en matsked med Färskmat åt gången, det tycker jag är ett bra riktmärke till en ensam bebis på tre veckor. Sen kan man ge några matskedar med varierande Färskmat om dagen. 

Jag är inte allt för insatt i Brit, men är det en fröblandning eller pellets? Tänk på att hamstrar helst ska ha tillgång till en fröblandning då de har behov av att skala fröer. 

Jag skulle ta ut hjulet och sätta in det igen längre fram när hamstern hunnit växa på sig lite mer och är mer trygg i sig själv. Jag brukar sätta in Hjul till mina när jag märker att behovet finns, tidigast runt 8-10 veckor brukar det bli men allt som oftast närmare tre månaders ålder. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Guldisar
9/11/17, 12:35 AM
#4

Okej har precis nu tagit fram majs och ärtor! Men grejen är att det känns inte som att han äter det utan mer smakar? Är det för att han är orolig nu bara? Ska jag låta det vara i buren några timmar och se om han närmar sig? Tycker du det är bäst att ge i skål eller lägga löst i buren? Hans Bur är inredd med carefresh! 😊

Cireea
9/11/17, 12:40 AM
#5

I den åldern är dom rätt små i munnen så dom får inte i sig särskilt mycket åt gången om dom inte hamstrar maten. 😃 Jag skulle låta färskmaten stå och sedan lämna hamstern ifred resten av natten. På så sätt kan han i lugn och ro äta av färskmaten. 

När man nyligen fått hem en hamster är det bra om man låter den komma till rätta innan man är där och stökar. 🙂Ta det bara lugnt och försök att stressa hamstern så lite som möjligt nu i början. En flytt kan påverka hamstern väldigt mycket och då är det extra viktigt att ge den tid att komma till ro. 

Jag ger Färskmat på en liten tallrik eller i skål, lättast då att ta bort överbliven mat om de inte plockat in allt i huset. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Guldisar
9/11/17, 12:44 AM
#6

Okej tack så hemskt mycket för alla svar! Nu har du lugnat mitt hjärta så mycket! :)

Annons:
Cireea
9/11/17, 12:45 AM
#7

Inga som helst problem! 🙂
Hoppas du fortsätter uppdatera om den lille.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Guldisar
9/11/17, 12:50 AM
#8

Det ska jag absolut göra! :)

[KatarinePierce]
9/11/17, 7:09 AM
#9

#8 Gör det gärna :)

Guldisar
9/11/17, 10:15 AM
#10

För att uppdatera så satt jag uppe med den lille inatt och handmatade honom majs och ärtor för att se till så han fick det i sig! Vid ungefär halv fyra somnade jag men fyllde på med mer majs, ärtor, cornflakes och Brit torrfoder! Vid klockan sex när jag gick upp igen var _allt_ borta och nu hör jag hur han knaprar i huset! :) känns som att det är på rätt väg!! Sen en till fråga, finns det någonting jag bör avvakta med att ge med tanke på hans unga ålder? Kan jag ge honom nötfärs fast han bara är 24 dagar? Samt ifall det finns andra saker jag bör vänta med att ge tills han blir äldre? :)

Guldisar
9/11/17, 10:17 AM
#11

För att tillägga så är Brit en form av pellets med "grain and linseed, grönsaker, groddar och frukt!

Guldisar
9/11/17, 11:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Såhär nöjd var han med en liten gurkbit!

Cireea
9/11/17, 3:03 PM
#13

#10 Du kan ge rå nötfärs utan problem 😉 En unge på tre veckor äter detsamma som en vuxen hamster gör. Var försiktig med gurka och isbergssallad bara, det innehåller mycket vatten och om du ger för mycket kan det resultera i diarré och det vill du undvika.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[KatarinePierce]
9/11/17, 3:37 PM
#14

#10 Brits Foder är inte bra. Visst är inte buren för liten? #13 hur ha du lagt en profilbild?

Guldisar
9/11/17, 4:09 PM
#15

#13 okej! Kan vara bra att tänka på med tanke på gurkan där då! :) #14 buren är absolut inte för liten det kan jag garantera! Och varför är inte Brit maten bra?

[KatarinePierce]
9/11/17, 4:11 PM
#16

Kolla på innehållsförteckningen! Dessutom ta bort hängmattan. Gnager hamstern på den finns det risk för bomullen fastnar

Guldisar
9/11/17, 4:17 PM
#17

Var gärna mer specifik på vad i maten som inte är bra för honom? Har läst innehållsförteckning och kan inte se något olämpligt? Hängmattan är inte permanent utan är där nu enbart för att det inte ska bli högt för honom att ramla ifall han för för sig att hoppa där uppifrån, speciellt nu när han är så liten.

91Marran
9/11/17, 4:22 PM
#18

Buren är väl en duna fun large? Får du in ett Hjul så är den helt okej.

Mvh
Mig

Guldisar
9/11/17, 4:23 PM
#19

#18 jag tror att den heter så ja! Han har en trixieskiva att springa på då jag tycker en sån är bättre för ryggen än ett Hjul!

[KatarinePierce]
9/11/17, 4:25 PM
#20

#17 det är närings behoven som är problemet  :/ Det är majs i maten och Majs är väldigt söt för en hamster. och linfrön som inte är så bra.

Annons:
Guldisar
9/11/17, 4:28 PM
#21

#20 Okej! Har ärligt talat aldrig hört att majs ska vara för sött… vilken mat skulle du rekommendera?

91Marran
9/11/17, 5:05 PM
#22

#19, håller helt med där. Finns inga tillräckligt stora Hjul som kan konkurrera med en platta.

Mvh
Mig

Cireea
9/11/17, 5:11 PM
#23

#21 Bunny Hamsterdröm BASIC är det bästa färdiga fodret på marknaden.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[KatarinePierce]
9/11/17, 5:48 PM
#24

#21 skulle rekommendera Bunny Hamsterdröm Basic. Eller blanda eget Foder.

Guldisar
9/11/17, 9:22 PM
#25

#23 har du några riktlinjer för vad han bör väga vecka för vecka? Som sagt så tror jag han kommer bli ganska stor med tanke på hans föräldrar och att han är från en uppfödare och inte grossist. Så skulle inte bli, med tanke på föräldrar, förvånad om han tillslut ligger på 210 gram ungefär. Men nu de första veckorna, vad ska han ligga på?

Cireea
9/11/17, 9:43 PM
#26

#25 Det är jättesvårt att svara på då dom i den åldern växer så otroligt mycket. Och snabbt dessutom! Jag väger aldrig mina bebisar utan känner på hullet och iakttar dom under uppväxten. 🙂

Siffrorna säger inte särskilt mycket heller eftersom deras vikter är individuellt, precis som för oss människor. Det finns inget som är rätt eller fel, så länge hamstern är bra i hull och storlek så är det rätt oavsett vad siffrorna säger.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

.m.m
9/19/17, 10:54 AM
#27

#20. Linfrön är bra mat.

# TS. Jag hade satsat mer på linser, munbönor, groddar, shiafrön och ha pumpafrön som godis. (Lägg ett par i handen och locka så han förknippar din hand med något bra). Gärna någon liten kålbit och kokosflingor emellanåt. Några flingor havre och andra full/helkorn. Någon ärta. Fågelmat är i regel bra som man tex ger undulater, om du har utan majs. Majs undviker man för att det är snabba kolhydrater, det är därför ett sämre alternativ för att dvärgar är diabeteskänsliga. Frukt undviker man av samma skäl. Lägg in någon färsk gren från fruktträd eller bärbuske att gnaga på för tänder och som sysselsättning. :)

Annons:
.m.m
9/19/17, 10:56 AM
#28

Flåt, nu såg jag ju att det var guldhamster och inte dvärghamster! De är jag sämre på, sorry. Jag gissar att basen är den samma dock men med vissa undantag. Nu ska jag vara tyst. :)

Upp till toppen
Annons: