Annons:
Etikettguldhamster
Läst 753 ggr
Tama248
9/8/17, 9:15 PM

Vilken färg har min hamster?

Hej,

Jag köpte min hamster i en djuraffär för några veckor sen. Jag tycker att han är väldigt söt men vet faktiskt inte vilken färg han har. Jag har googlat runt men hittar inget som passar riktigt. Är det någon här som kanske vet? Djuraffären sa bara att han är guldhamster. Jag tror att han är creme… med ett streck på ryggen? Ungefär nere i mitten av ryggen har han en vit fläck utformad som ett hjärta. Magen är vit. Hans ögon är svarta.

Bild1:

Bild 2:  

Bild 3:

Bild 4:

Bild 5: 

Bild 6:

Annons:
Josefinpersson
9/8/17, 9:19 PM
#1

Jag tycker verkligen att han ser ut som en dvärghamster faktiskt.. Är tyvärr inte bra på färger på hamstrar. Han är jättesöt, men som sagt, han liknar verkligen en dvärghamster så kika gärna upp det! :)

Lejonhjärtat
9/8/17, 9:27 PM
#2

Det är en dvärghamster, Hybrid.

Skulle gissa på att han är i färgen mandarin, supersöt verkligen!

Tama248
9/8/17, 10:04 PM
#3

Tack för svaren :D… Jag har också tänkt på det men kan djuraffären ha fel? De sa att det är en guldhamster och de bara har guldhamstrar. Det är ju inte bra om de inte vet vilka hamstrar de säljer. Det kan bli tokigt sen när man parar den med en annan guldhamster.

[KatarinePierce]
9/8/17, 10:17 PM
#4

#3 DU SKA INTE PARA DJURAFFÄRS HAMSTER

Cireea
9/9/17, 12:01 AM
#5

#3 Oja, djuraffärer har ofta fel i det mesta. Allt från arter, färger, kön, burar och inredning. 😉 Vill du veta vad du får bör du vända dig till en seriös uppfödare istället för att köpa från en djuraffär.

Om du dessutom vill avla bör du verkligen köpa djur med stamtavla eller härstamningsbevis av något slag från en bra uppfödare. När man avlar har man ett stort ansvar och det är därför viktigt att veta vad man avlar på. En hamster utan känd bakgrund kan bära på allt från genetiska defekter till sjukdomar. Avlar man på djur med stamtavla har man bättre kontroll över linjerna och kan då också undvika linjer där det kan finnas sjukdomar eller dylikt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

UlrikaD
9/9/17, 3:45 AM
#6

Som tidigare skrivit är det en dvärghamster (hybrid) i färgen mandarin.
Om djuraffären säljer sådana som guldhamstrar så är dom ju i särklass långt ute och cyklar. Dessutom ska dvärghamstrar helst bo i par så att sälja dom ensamma som guldhamster är ju lite missvisande.
Sen att du skriver att det kan bli lite fel om du försöker para den med en guldhamster….
Det går över huvud taget inte då två olika arter inte kan para sig. Men däremot kan det nog bli ett ordentligt slagsmål av det hela.
Ser iallafall ut som om det är en tam liten sötnos du fått tag i, så grattis till din nya dvärghamster;)

Annons:
Tama248
9/9/17, 3:40 PM
#7

Tack så mycket för alla svar och råd🙂. Ska jag köpa en dvärghamster till så att de ska bo i par? Jag vill göra så gott jag kan för att han ska må bra och trivas.

Cireea
9/9/17, 3:52 PM
#8

Det är lag på att dvärghamstrar ska bo två och två. Däremot tycker jag att man måste bortse från lagen när det handlar om hybrider, i vissa avseenden. Många hybrider klarar inte av att bo med en annan dvärg och då slutar det med att man måste sära på dem. 

Där måste man göra en egen bedömning. Kanske är det värt att testa? Bara du är beredd på att sära dem och ha två burar istället för en.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tama248
9/9/17, 5:04 PM
#9

Tack.. Det är inget problem med burar. Jag tänker bygga ut buren så att han ska få mer utrymme. Därför har jag redan köpt många burar och rörsystem. Hm… men jag ska tänka lite mer om vad som är bäst för honom… 🙂

Upp till toppen
Annons: