Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 613 ggr
Mosen04
2017-08-13 15:59

Har min hamster en tumör?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min dvärghamster hane, som är 2,5 år, har haft en sak i sitt öra för 2 månader nu, och den har bara blivit större. Jag har gått till min närmsta djuraffär, som är väldigt kunniga, med honom, men dem vet inte riktigt vad det är. Dem säger att det ser ut som en vårta eller något liknande, men att det kan vara en tumör. Han verkar å andra sidan må bra. Han äter, dricker och springer, precis som en vanlig hamster. Det ända som är felet är saken i hans öra. Jag tog en bild på den, vilken var väldigt svårt, eftersom han bara ville röra på sig. (Ber om ursäkt för min kamera) Tacksam för snabba svar!

Annons:
UlrikaD
2017-08-13 16:49
#1

Svårt att se på din bild. Men det är inte ovanligt att hamstrar får tumörer i öronen. Är i flesta fall ofarliga men om dom växer måste dom tas bort. Om man inte gör det är risken stor att dom växer inåt och spräcker trumhinnan. Det gör väldigt ont på hamstern. Är ett lätt och snabbt ingrepp hos veterinären och hamstern brukar vara sig själv snabbt igen. Men som sagt, ju snabbare man tar bort den desto bättre är det. Annars kan det bli extra jobbigt med infektioner och antibiotika. Har själv tagit bort en sån på en hamster utan problem:)

Upp till toppen
Annons: