Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1199 ggr
Saffran2017
2017-06-26 22:32

Guldhamster försöker ta sig ut ur sin bur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett problem med min hamster och vill gärna ha lite tips. För några dagar sen så lyckades min guldhamster ta sig ut ur buren när en hamstervakt inte la på locket till buren ordentligt och sedan dess har han varit besatt av att ta sig ut igen. Han springer fram och tillbaka vid rutan och ställer sig på bakbenen och försöker klättra upp för glaset, han kan hålla på och springa fram och tillbaka i flera timmar. Jag har låtit honom springa i sin hage i hopp om att beteendet beror på understimulering eller liknande men han försöker bara ta sig ur den också och när jag släpper tillbaka honom i buren fortsätter han spriga utmed glaset. Jag blir stressad av hans beteende och han måste också vara stressad av att utföra det. Han har aldrig tidigare ens försökt ta sig ut utan varit nöjd i sin Bur. jag undrar därför om ni har några tips på vad jag kan göra för att stoppa beteendet eller om någon varit med om något liknande.

Annons:
LillaGideon
2017-06-26 22:34
#1

jag skulle också vilja rymma om jag inte var fri.

Jollan1208
2017-06-26 22:44
#2

Jag skulle testa (som du gjort i ena kanten av buren) att sätta presentpapper (om det är det du använder) runt allt glas så han inte ser ut överhuvudtaget. Läste i en tidigare tråd att en person satt presentpapper runt lekhagen för att hamstern försökte ta sig ut innan och slutade med det därefter. Jag är inte helt säker på att det fungerar för dig men det är värt att testa:)

Jollan1208
2017-06-26 22:44
#3

Jag skulle testa (som du gjort i ena kanten av buren) att sätta presentpapper (om det är det du använder) runt allt glas så han inte ser ut överhuvudtaget. Läste i en tidigare tråd att en person satt presentpapper runt lekhagen för att hamstern försökte ta sig ut innan och slutade med det därefter. Jag är inte helt säker på att det fungerar för dig men det är värt att testa:)

-Aida-
2017-06-27 16:24
#4

Samma hände en chinchilla jag hade, han rymde ur buren och blev besatt, han fick fri tillgång med öppen Bur i ett annat rumför att lösa problemet. Har läst att sånt här händer innekatter också när de fått smak på världen utanför, hände min mammas katt med. Han vallades tillbaka av hunden och gav sen upp på att försöka ta sig ut. Tycker de låter rätt smart att täcka för glaset på buren, värt att prova.

Smultrondraken70
2017-06-28 10:02
#5

Hat ingen egen hamster (dottern har), jag har kaniner. En av mina kaniner har nån gång lyckats ta sig ut i ett av rummen där de inte får vara, och har sen blivit besatt och försökt gräva sig genom golvet för att ta sig dit igen, gnagt sönder mattan etc, i hopp om att lyckas. Beteendet har avtagit när han inser att det inte går. Tror på att göra som ovanstående skriver, täck glaset till att börja med, och hoppas han ger sig. Med kaninerna funkar det bra med rutiner också, då vet de när de blir utsläppta och inte, vet inte om det funkar med hamster. Vill också säga att du gjort fantastiskt fint åt din hamster:))

91Marran
2017-06-28 16:40
#6

Som ovanstående sagt, täck för och rutiner. Låt han vara ute tills han blir trött.

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
2017-06-28 16:45
#7

Sätt in ett Hjul också eller platta :-)

Mvh
Mig

Meja H
2017-06-28 18:11
#8

Han kanske har tråkigt i buren. Du kanske kan strö ut mat i hans Bur så att han får leta efter den och köp ett 28+ cm stort Hjul (ej mindre då dom skadar ryggen när dom inte får springa rak i ryggen). Köp även lite roliga leksaker till den och du kan också göra egna. :D

Hoppas du fick lite hjälp iaf  :)

Saffran2017
2017-06-28 23:24
#9

#2 jag ska pröva att täcka alla glasen och se om det hjälper :)

Saffran2017
2017-06-28 23:27
#10

#8 han får redan maten utspridd i buren :) och han har olika altiveringsleksakef men ska prova att ge honom flera så att han får mer att göra i buren :)

Josefinpersson
2017-06-28 23:57
#11

Såg att flera hade tipsat redan så hoppas inte att jag är tjatig, men har han ett Hjul i buren? Det brukar vara en av deras mest uppskattade och viktigaste sysselsättning att få springa flera mil varje natt :D

Saffran2017
2017-06-29 22:21
#12

Har prövat tidigare att ha Hjul men han är så pass gammal att han går ner i vikt väldigt lätt när han har Hjul. Men tack för tipset ändå, hade han varit yngre hade jag gett honom tillgång till ett Hjul :)

Saffran2017
2017-06-30 23:49
#13

Tänkte uppdatera lite, jag täckte rutorna med papper och det har hjälpt mycket. Han har även fått vara ute i sin lekhage mycket och tills han blivit trött vilket har gjort att han bara har prövat att ta sig ut och efter bara några minuter förstått att det inte går och sen gått och lagt sig eller fokuserat på någon altivitetsleksak :) Tack för tipsen

Annons:
Upp till toppen
Annons: