Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 439 ggr
Jollan1208
2017-05-02 20:08

Frågor ang. min hamsters beteende

Hejsan, jag har 3 frågor angående min dvärg Lucy, skulle behöva lite tips! Jag har haft henne i ca 2 månader och hon är 4 månader gammal. 1. Min hamster kissar i sitt Hjul. Jag får tvätta det väldigt ofta (varje dag skulle behövas men har verkligen inte tid att tvätta det varenda dag). Hjulet är av plast så kisset stannar kvar i hjulet och blandar ihop sig till en "gegga" med sanden Lucy drar med sig från när hon rullat sig i badsanden innan. Jag vet inte vad jag ska göra, är detta bara för att hon är så pass ung? Kommer det sluta senare? Läste på en tidigare tråd om en hamster som kissade i sin boll och i ett svar stod det att den kunde kissa för att den var nervös. Men Lucy springer i hjulet på natten när jag sover och jag vet inte varför hon skulle vara nervös då, känns ej rimligt. Hade tänkt skaffa ett Hjul i trä men kommer väll inte funka eftersom kisset kommer suga sig in i trät. Har ni några tips på hur man kan få henne att sluta kissa i hjulet och gå till sanden för att kissa istället?:) 2. Jag har ju haft min hamster i två månader nu men hon är fortfarande inte helt tam, är det normalt? När man är nära buren (typ tittar in och ser var hon gör) så blir hon oftast lite skygg och springer och gömmer sig. Hon är väldigt svår att få upp och går bara upp i handen självmant om man har solrosfrön (frukt/grönsaker verkar hon inte vilja ta från handen). Men när man väl fått upp henne blir hon väldigt pigg å nyfiken och vill gärna springa runt och undersöka. Dock verkar omgivningen vara mer intressant än mig när hon är utanför buren. Finns ju många hamstrar som är väldigt tama och som faktiskt tycker om sin ägare väldigt mycket. Tips på hur man får en hamster mer tam?:3 3. Har ni några tips på leksaker som kan aktivera hamstern i buren. Vill liksom inte att Lucy ska bli uttråkad, för de mesta springer hon i sitt Hjul när hon är vaken (har läst att unga hamstrar ej ska ha hjul) men tar man bort hjulet så börjar hon klättra runt på gallret istället (hon gnager ej på det utan bara klättrar). Vad har ni för leksaker i era burar som sysselsätter dom?:) //Joline

Annons:
Upp till toppen
Annons: