Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 647 ggr
MsSallylover
4/21/17, 10:37 PM

Överaktiv uttråkad hamster?

Jag har en guldhamsterhona på några månader nu. Hon är jättego och snäll, men problemet just nu är att hon har så mycket energi. Och jag vet inte varför, men på något sätt verkar hon alltid "missnöjd". Jag har en hemmabyggd Bur med galler ovanpå som bara kan nås om det finns någon slags våning, vilket jag förut hade. Men jag var tvungen att ta bort den då hon gallerbet som en galning. Nu verkar hon bara gå runt i buren och hela tiden leta efter en väg ut. Hon sitter och nästan stirrar upp mot gallret, hon gnager i kanterna i botten på buren. Jag vet inte hur jag ska gå till väga. Hon har väldigt mycket bottensubstrat som hon gräver i, men bara för att komma ner så hon kan gnaga på botten. Hon har saker att gnaga på, sandbad, Hjul och gömställen. Buren är ca 53x81 cm, men den känns ganska liten när hon springer runt och försöker komma ut… Jag har henne i en rasthage då och då, men när hon är där gör hon samma sak, försöker ta sig ut. Hon verkar också ganska stressad där ute, och jag vill inte utsätta henne för det om hon inte tycker om det… Det verkar inte heller påverka hennes energinivå. 

Alla tips mottages tacksamt, men snälla håll en god ton :)

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Annons:
Moast
4/22/17, 10:21 PM
#1

Låter som hon är stressad över något.. Men försök aktivera henne mentalt, sprid ut mat hon gillar som hon får leta efter. Du kan också lägga mat i t.ex toarullar och knöggla ihop ändarna så hon får jobba lite för maten. Skapa små problem för henne lägg i kvistar från äppelträd exempelvis som står lite ivägen så hon får lösa problemet själv. Ha djupare o större sandbad, kanske även ett jordband om deg får plats vet att vissa hamstrar gillar de. Föresten vad ger du henne för mat? Det kanske är mycket energi i eller socker? Lycka till!

Meja H
4/23/17, 5:25 PM
#2

Min guldis var så ett litet tag men sen gick det över på någon vecka.😃

Upp till toppen
Annons: