Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 684 ggr
Lovely_paws
4/7/17, 4:28 PM

Antonius hyllor?

Hej! Ni som har antonius hyllor, tycker ni att dom är bra? Är det lätt att få plats med saker i dom? Blir det mörkt för hamstrarna? Har ni bild på hur era ser ut? :)

Annons:
Lovely_paws
4/7/17, 4:28 PM
#1

Och kan 2 dvärgar bo i en låda?

UlrikaD
4/7/17, 5:31 PM
#2

Det är ganska liten yta för två dvärgar. Ju större yta desto större chans att dom håller sams resten av sitt liv. Jag hade satsat på så stort som möjligt med massa miljöberikning och två av varje sak (Det tar plats).

Lovely_paws
4/7/17, 5:36 PM
#3

En dvärg då?

UlrikaD
4/7/17, 6:28 PM
#4

Fast dvärgar (förutom kineser) ska ju bo i par. En ensam vuxen dvärg som inte tolererar andras sällskap kanske bör bo själv. Men då behöver den ännu mer aktivering då den inte har sällskap. Hamstrar behöver mer yta än vad man kan tro. Dom rör sig mycket och snabbt. Men det är bara mina egna personliga åsikter såklart. Låter nån annan ge sin syn på saken:)

Djurgalen
4/7/17, 7:40 PM
#5

Jag har ingen antoniuslåda men följer tråden :) 

Vad är det för mått på lådorna? Är de större än samla 130L? (Hittade inte på Ikeas hemsida)

UlrikaD
4/7/17, 8:55 PM
#6

#5 Antonius är lika stora (eller lite mindre) än en miniduna. Alltså ca 20x10cm mindre än den största samla-lådan. Storleksmässigt är 130 l på ikea och Biltemas i samma mått dom största lådorna som finns att köpa. Men riktiga burar finns ju större, typ maxiduna:)

Annons:
Djurgalen
4/7/17, 10:07 PM
#7

#6 tack för svar! Haha då blir det inga sånna för mig, tycker min Samla 130L är lite liten till min kines heh 🤪

UlrikaD
4/7/17, 10:32 PM
#8

#7 Kineser har ju ett annat sätt att röra sig. Dom gillar ju oftast lite ansatser och våningar. Har en liten kines själv;)

Djurgalen
4/7/17, 10:36 PM
#9

#8 haha jag vet, han har en hel del klättersaker i buren och hängmattor osv :P Men vi kanske ska försöka hålla oss till trådens ämne? :)

Lovely_paws
4/8/17, 12:43 AM
#10

#6 mindre än en mini duna? Har sett uppfödare använda sånna, och tyckte det såg väldigt praktiskt ut då jag inte har så värst mycket plats och har ett antal burar. Har just nu en ensam dvärg som bor i en miniduna och med tjockt lager spån och flera hus hon kan klättra under och ovanpå så tror jag egentligen inte det är för litet. Byter även ut och möbelerar om sakerna i buren ofta för variationens skull, och detta skulle jag givetvis fortsätta med.

Lovely_paws
4/8/17, 12:45 AM
#11

Och om det fortfarande låter som en dålig idé, har någon tips på en liknande grej med större lådor som finns att få tag på i Sverige?

UlrikaD
4/8/17, 1:25 AM
#12

#10 Måtten på lådan som är angivet är ungefär samma mått som en miniduna. Men då lådan är lätt vinklad neråt blir bottenmåttet mindre. Har såna lådor i garderoben så kan mäta imorgon om du vill. Dom var väldigt populära för några år sen. Då hade många som hade flertalet hamstrar sådana. Otroligt praktiskt och lättstädat. Jag hade såna själv ca 2010. Men sen började större ytor bli mer vanliga. Och då "riktiga " stora dunaburar kostar mycket pengar så blev 130l samma lådan från ikea väldigt populär. Jag har själv sådana nu men även större akvarium plus att jag håller hårt i mina maxidunor. Mina 2 Campbells honor hade en sådan på 100x45 cm, dom är jättebra. Och dyra. Angående mer praktiska bursystem så finns det väl inget som är typ som Antonius men vet att folk använder ivar hyllan från ikea till samla lådorna. Men då måste man ju lyfta ner dom. Jag gillar att ha dom på golvet i öppna burar och hylla med akvarium. Då har man en överblick och kan prata med alla på en gång. Men det tar ju lite plats såklart:)

Lovely_paws
4/8/17, 10:46 AM
#13

Okej, varför är de inte populära längre? Är det för att folk fått upp ögonen mer om att hamstrar behöver större yta? Är 56 liters lådan också för liten?

Annons:
UlrikaD
4/8/17, 1:15 PM
#14

# 13 Jag tror det beror på det. När jag startade upp min uppfödning igen började jag med 2 akvarium som är 85x45 cm plus mina maxidunor på 1m. Sen när jag skulle få hem fler kändes det som att stort var vad som krävdes. Jag kan väl tänka mig att det gör skillnad om man också sysselsätter sin hamster utanför buren varje dag. Men det räcker ju att man blir sjuk i några dagar för att det då måste bli ofantligt tråkigt. Finns många fina bilder på hur folk gjort landskap och riktiga miljöer till sina hamstrar. Riktigt inspirerande säker:) 56 l har jag aldrig haft så låter nån annan ta den. Samla lådan är stor och klumpig tycker jag. Dessutom lite svårinredd. Jag skulle ju mycket hellre vilja ha 1m duna till dom. Men det är lite skillnad att köpa burar som kostar över 1000kr. Med samlan får man ju något relativt stort hyfsat billigt. Sen kan man ju ha tur att hitta billiga akvarium på blocket. Ligger ett 90cm ute för bara 100kr. Men var lite långt att åka. Men kan vara väl värt att hålla utkik efter. Många köper även Ikeas detolf vitrin och anvönder liggande. Dom säljs billigt hela tiden. Men dom tar ju mer plats såklart. Men har man bara en Bur tex kan det ju bli en fin inredningsdetalj i vardagsrummet:)

Yuuuhanna
4/8/17, 2:20 PM
#15

Jag har en 56liters samla. Just nu står den tom. Men den har samma mått som en miniduna. Jag har satt överdelen till en miniduna på en 56liters samla, eftersom nederdelen fick ett hål i sig. Bygger man på med lite hyllplan blir den helt okej. Större än en miniduna i alla fall. :)


Lovely_paws
4/8/17, 3:04 PM
#16

#15 vad har du haft i den innan då? Har du haft dvärghamstrar i den? Trivdes dom? :)

Miikaeela
4/8/17, 8:13 PM
#17

Fast håller fortfarande med övriga i tråden. Varför sträva efter en liten Bur när man kan sträva efter något större där man vet att hamstern kommer trivas? :)

Lovely_paws
4/8/17, 10:19 PM
#18

#17 för att alla inte har möjlighet till att ha ett palats till varje hamster endast för att du kanske har det. "Strävar" inte efter en liten Bur men strävar efter en Bur som tar lite plats. Vill heller inte ha en överdrivet hög Bur jag inte vill att dom skadar sig.

Honeymoon
4/9/17, 1:29 AM
#19

Jag tycker samla 130 liter är riktigt bra och den tar inte särskilt mycket plats. Bor i en liten studentlägenhet och den funkar bra för mig. :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Upp till toppen
Annons: