Annons:
Etiketthamster
Läst 761 ggr
Rebelyell
2017-04-03 09:23

Minskat hamsterintresse?

För några år sen fanns det massor av hamsteruppfödare, det var hög aktivitet på hamster.ifokus och det var massor av säljtrådar på hamsterungar. Nu är det svårare att hitta en hamsteruppfödare, ofta får man åka en bra bit och aktiviteten härinne tycker jag inte är detsamma som förut. Säljtrådar med hamsterungar ser man heller inte lika ofta. Har uppfödare lagt ner sina uppfödningar, varför? Och har allmänintresset för hamstrar sjunkit? Är det bara jag eller är det någon mer som känner samma? Jag har letat efter en dvärghamsteruppfödare som föder upp vintervita men har bara hittat en och det var 3h härifrån vilket är lite för långt bort. Så jag valde blocketvägen istället, en familj som köpt en hamster i djuraffär och tröttnar/ej har tid längre.

Annons:
Felicia1995
2017-04-03 11:27
#1

Känner precis samma! :( Det är så tyst här och även i grupperna på facebook. Det är liite mer liv bland guldhamsteruppfödare kan jag tycka men inte så mycket. Har själv erbjudit mig att ta emot två omplaceringsdvärgar, känns inte som de finns så många andra alternativ då uppfödarantalet hos dvärgar är lågt och aktiviteten hos de är begränsat. Är ju bra på sitt sätt då skuffas inte omplaceringarna åt sidan iaf :)

// Med vänliga hälsningar, Felicia Vinkar
 ~ Ett hem utan hund är bara ett hus ~

UlrikaD
2017-04-03 11:57
#2

Jag tycker istället att det kommit många fler guldhamster uppfödare. Sådana som precis börjat och kanske haft nån kull bara. Sådana tycker jag det kommit massor av på senaste åren. Men många som har hållit på i massa år har lagt av istället. På dvärg sidan tycker jag det har blivit väldigt mycket färre uppfödare. Ifokusöverlag verkar ha sämre aktivitet sen fb "tog över". Där finns det ju istället många olika hamster grupper.

[Ingunn_1969]
2017-04-03 13:10
#3

Det är nog snarare aktiviteterna på iFokus som har sjunkit. Reggade uppfödare finns på de två hamsterföreningarnas hemsidor, Svenska Hamstersällskapet och Svenska Hamsterföreningen. De flesta uppfödare annonserar sina kullar via olika forum på facebook eller helt enkelt bara via de egna hemsidorna.

Jag försöker vara inne här ibland och läsa/skriva men de flesta uppfödare har tappat intresset för att vara akriva då diskussionerna ofta hålls på så låg nivå. Det finns liksom gränser för hur intressant att det är att diskutera t.ex hybridavel för hundrade gången med någon/några som är totalt faktaresistenta. Roligare saker kan man ha för sig. 

Antalet uppfödare på dvärghamster ligger på ungefär samma nivå som de senaste fem åren upplever jag. Några fler campbellsuppfödare finns det nu, glädjande nog.

Men att leta enbart via ifokussidorna är för begränsat. Man måste gå andra vägar för att hitta uppfödarna.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Roonja
2017-04-03 13:20
#4

Uppfödarantalet har nog inte sjunkit utan det är aktiviteten här. Jag var väldigt aktiv förut. Nu pluggar jag + 3 jobb och mina djur. Har inte all tid i världen att sitta här. :/ Tyvärr. Facebook är mycket lättare dessutom, både att ladda upp bilder och nå fram till människor.

wildalia
2017-04-04 11:50
#5

Tror som annan mindre aktivitet här. De flesta söker sig till facebookgrupper. Där ser man hamsterungar väldigt ofta. Många uppfödare runt om i landet.

Rebelyell
2017-04-04 13:02
#6

Jag avaktiverade min fb i höstas, så jag har inte sett hur aktiviteten är där. Men efter att jag läste era kommentarer så aktiverade jag den igår igen och kikade i hamstergrupperna och kan konstatera att ja, det är mycket mer aktivitet där. Verkar som den förts över från iFokus till Facebook. ;)

Annons:
luddtuss
2017-04-07 23:32
#7

Vad finns det för olika hamstergrupper att va med i på fb för oss "vanliga" hamsterägare☺️?

 

UlrikaD
2017-04-08 01:31
#8

#7 Det finns -Hamster och gerbil -Hamstrar och gerbiler -Svenska hamsterföreningen med gerbilsektion (2 st olika med samma namn) -Dvärghamstergruppen -Dvärg och guldhamster -Hamster iFokus Finns säkert fler än dessa. Sen finns det även några rena köp och sälj grupper.

Upp till toppen
Annons: