Annons:
Etiketthamster
Läst 595 ggr
Mathilda_hamster
2017-03-30 19:19

Dvärghamster eller guldhamster

Vad föredrar ni? Dvärghamster eller guldhamster? Skriv gärna för och nackdelar.

Annons:
Felicia1995
2017-03-30 19:45
#1

Jag föredrar dvärghamster, i och med att jag tycker  det är lättare att inreda i buren för att de är mindre, finns mer saker att hitta till dom. Sen av egen erfarenhet tycker jag att de är mer nyfikna, sociala och pigga av sig 🙂 man kan även oftast ha de i grupp på två eller flera(köp då av uppfödare, de i djuraffären går sällan inte ihop i längden).  Nackdel kan vara att de är mindre och kanske inte lika lätta att hålla i som en guldhamster. Sen kan de bitas lite men gör oftast inte så ont och det är sällan som en guldhamster gör det om den är tam 🙂

// Med vänliga hälsningar, Felicia Vinkar
 ~ Ett hem utan hund är bara ett hus ~

Kex!
2017-03-30 21:27
#2

Själv gillar jag guldhamstrar mer! har aldrig haft dvärghamstrar men tycker dom verkar så små! problemet är som #1 säger att det är svårare att inreda till dom men det tycker jag det är värt! men kan inte riktigt säga fördelar och nackdelar då jag aldrig haft svärgar :3

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Chinesecrestedlover
2017-03-30 21:57
#3

Föredrar guldhamster…men så är jag rätt partisk (har haft två guldhamstrar för 10+ år sedan och har planer på en ny). De flesta guldhamstrar jag träffat (och de jag haft själv) har varit mysiga, lugna och inte bitit (utom i undantagsfall - t.ex. en hona i en zoobutik som hade lite humör😉). 

Jag har aldrig haft dvärghamster… men efter praktik i zoobutiker så har jag insett att jag tycker de är lite för små (guldhamstrar är mer att ta i liksom…mer gos för pengarna, haha😃). Dvärghamstrarna har även ofta haft tendens att bita oftare. Nu är ju dock inte djuraffärshamstrar något facit på hur de är temperamentsmässigt som art/arter (med tanke på att avel i zoohandeln inte är direkt inriktad på trevliga sällskapsdjur…),

Rebelyell
2017-03-30 23:50
#4

Jag har haft både dvärghamstrar och guldhamstrar (har två dvärg just nu och en tredje dvärg på ingång) och jag har sen dag 1 med dvärghamster föredragit dvärghamster. Jag tycker helt enkelt att dom är sötare, mer sociala och framåt, har mer vaken tid (kan t.ex vara vaken på dagen till skillnad från guld som bara är vaken på natten). Min erfarenhet är att dvärgar söker mycket mer kontakt med människor än vad guld gör. Kanske har det med att göra att dvärg är lite mer åt flockdjurshållet medan guld är helt solitär. Dessutom, en annan avgörande aspekt: lukten. Dvärgar (vintervita) luktar mycket mindre än guld. Att bara rengöra buren en gång i månaden är inga problem med dvärg, men efter en månad med guld.. det är ingen angenäm doft. Skaffade min första guld 2006, och mina första dvärgar 2012. Har inte varit utan dvärg mer än ett par månader sen dess.. dom har fångat mitt hjärta totalt :)

Sara:)
2017-03-31 15:18
#5

Har inte haft guldhamster men av dom jag träffat och passat så föredrar jag nog dvärghamstrar.

Meja H
2017-03-31 18:11
#6

Föredrar guldhamstrar då jag tycker att dom är socialare och snällare             (ENLIGT MIG) 

😃😃😃😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: