Annons:
Etiketthamster
Läst 782 ggr
Bellossom
2017-03-16 17:19

stämmer skötselråden?

har suttit och läst lite på arken zoos hemsida och undrar hur bra deras skötselråd är.

https://www.arkenzoo.se/goda-rad/smadjur/skotselrad-hamster-och-dvarghamster

Annons:
Cireea
2017-03-16 17:43
#1

Mja.. en del var väl okej men långt ifrån allt stämmer inte. Exempelvis ska det inte tillsättas några vitaminer i vattnet, en hamster ska få en varierad och god kost som gör att de får i sig alla vitaminer de behöver.

Det där med att lämna hamstern ifred två dygn är bra, men en del hamstrar kan behöva mycket längre tid. Kanske en vecka. En flytt påverkar alla hamstrar olika, därför kan man inte säga att två dagar verkligen räcker. Det kanske ska ses mer som en rekommendation.. 👍

När man sedan vill bekanta sig med hamstern är det mycket bättre att erbjuda någon Färskmat såsom paprika eller ärtor istället för fruktdrops. 

Angående hamsterbollen så råder det delade meningar, vissa är starkt emot bollen då hamstrar ofta upplevs stressade i den samt att de ofta krockar in i väggar/möbler vilket självklart inte är bra för hamstern. Det är alltid bättre med någon form av hage där hamstern kan sysselsätta sig. En grävlåda brukar också vara väldigt populärt. 

"Gnagarsten" antar jag är någon form av mineralsten eller saltsten, vilket inte alls är bra för en hamster. Saltet är inte bra för deras njurar, därför är saltsten/mineralsten/gnagarsten ett stort no no i buren.
Att de dessutom behöver "minst tre olika saker att gnaga på" stämmer inte heller, ju mer de har att gnaga på desto bättre. 

Hjulet är inget måste men är bra för de flesta hamstrar, allra helst unga hamstrar som har mycket energi. Här får man kolla vad varje hamster föredrar, en del använder aldrig hjulet och då är det ju dumt om det står och tar plats i buren. Då är det bättre att hitta annat som hamstern gillar. 

Städa buren 1-2 gånger per vecka. Mja, två gånger låter faktiskt extremt om de nu på allvar menar att man ska byta ut allt.
Jag städer några få burar 1 gång i veckan, och det är bara åt de hamstrar som är väldigt "grisiga" av sig. De allra flesta är renliga och då behöver man bara städa ur huset samt toahörnet några gånger i veckan. De flesta av mina burar städar jag varannan eller var tredje vecka. 

Trycksvärta från tidningar är inte giftig, däremot behöver hamstrar gräva och därför är det bättre med ett grävbart material såsom lättströ, spån, carefresh eller liknande. Vanligt toapapper funkar perfekt som bomaterial. 

Ja.. för att nämna några punkter. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2017-03-16 21:05
#2

Bra skrivet Cireea!

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: