Annons:
Etiketthamster
Läst 1530 ggr
eemiliae
2/25/17, 10:24 PM

Aktivera hamster & dricker han

För två veckor sedan idag flyttade min lilla hamster hem till mig. Han är väldigt mycket inne och går inte speciellt ofta frivilligt ut ur det. Därför undrar jag om lite tips på hur man kan få han att vela gå ut. Tror att han behöver lite fler saker att göra i buren - så någon som har tips på enkla sett att aktivera dom? Har även köpt en hage så vore jättesnällt med tips för aktivering till den också. Om någon har en bild på eran hamsterbur uppskattas det också så jag får lite inspiration.

Sedan undrar jag hur man vet om ens hamster dricker? Han är ju väldigt lite utanför huset - så tänkte om det finns något tecken? Eller är det självklart att han har druckit på två veckor?

Är som sagt ganska nya på allt med hamster så alla svar uppskattas :D

Annons:
Aja85
2/28/17, 9:25 AM
#1

Är ingen hamsterexpert, så jag skriver bara vad jag själv har gjort. Har han saker i sin Bur, som rör eller ngt att klättra på osv? Blir jättetråkigt för honom om han inte har ngt att göra. Har också läst att man kan strö ut mat i buren, så han får gå och leta efter det. Också en sysselsättning.
Personligen har jag inte hage, för mina har bara klättrat ut ur den. Jag brukar spärra av ett hamstersäkert rum och låta dem springa runt där. Fungerade med de jag hade innan och den jag har nu. (Och i det rummet har jag ett skåp med alla hamstersaker i, så det brukar vara intressant att utforska. Bara ett sammanträffande att det är det mest hamstersäkra rummet.) Du kan ju ställa ut saker i hagen, som Hjul, rör och andra leksaker. Kolla på Youtube. Där finns det mycket videor om vad man kan göra för att aktivera sin hamster.

Angående drickandet. Det lättaste sättet att se om han dricker är att kolla om han kissar. Och vill han inte dricka ur varken flaska eller skål, så kan du ge honom gurka. Den består i stort sätt bara av vatten.
Hoppas att det ordnar sig! 🙂

[Hedwig2005]
3/2/17, 9:18 PM
#2

Här är några youtube tips, man kan lätt söka på diy hamster toys på goggle och få upp massa hamsterleksaker man lätt kan göra själv😉 

 https://youtu.be/hYAkPWey98o

 https://youtu.be/NuPeyD6w-CI

-Aida-
3/3/17, 10:38 AM
#3

Hamstrar dricker rätt lite vatten, jag har en skål till min dvärgis så man ser om vattnet har gått ner, han brukar dricka typ var tredje dag eller nåt vad jag märkt av. Min syrras guldis dricker ännu mer sällan.

Miikaeela
3/3/17, 11:58 AM
#4

Att din hamster inte vill vara utanför huset är föståeligt då det är hans trygga punkt i buren :) Är det på kvällen/natten du försökt lockså ut honom eller på dagen? Enkla sätt att aktivera honom på: • toalettrullar- samla många och bygg ihop till långa rör, riv en toalettrulle i bitar och lägg in i huset. Då kommer han roa sig med att bita dom i småbitar och bygga bo med. Klipp remsor och lägg frön i (som jag gjort i bilden nedan). Man kan göra hur mycket som helst med toalettrullar! • kartonger i olika storlekar (klipp hål som en ost, gör en labyrint) • stenar/mossa/grenar (EJ barrträd eller björk)- du kan plocka saker utifrån att lägga i buren! OBS! Stenar tvättar du av med grönsåpa och vatten, mossa/blad/grenar lägger du i fryspåsar och fryser in i 12-24 timmar för att döda eventuell ohyra! • Glasspinnar kan man göra mycket av! En limpistol är bra att ha då de torkar fort och är ofarligt att använda! Finns att köpa billigt på TGR. Bara fantasin sätter stopp! Postar en bild på min guldhamsters detolf Bur här nedan! :) Har du ett lagom stort Hjul i buren? Det råder mycket diskussioner kring Hjul till hamster eller inte..Jag säger absolut Hjul OM det är i rätt storlek. Ett för litet Hjul skadar hamstern allvarligt och den får problem med rygg och nacke. Springer din hamster med rak rygg i hjulet, inte med huvudet utanför hjulet och rak nacke då är hjulet tillräckligt stort. 22-25cm-dvärg och 28-30cm för guldhamster är de bästa. För i det vilda springer hamstrar flera km per natt och det är svårt som djurägare att uppfylla det behovet. Det räcker inte med 1-2 timmar utanför buren tyvärr. Så han blir nog gladare för ett större Hjul också! (Om du inte redan har ett dvs) :D Hamstrar är ökendjur vilket innebär att de dricker väldigt sällan! Så du behöver inte vara orolig! Han dricker när han är törstig, men om du är osäker kan du ge en bit gurka så vet du att han får i sig lite vätska iaf! Och om han kissar varje dag så är det ingen fara! Lycka till och det är bara att du frågar om du undrar någonting!

Miikaeela
3/3/17, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Millies bur

Upp till toppen
Annons: