Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1551 ggr
Yatzy99
2017-02-21 02:00

Kala områden vid sidorna?

Hej!
Har lite funderingar kring guldhamstertjejen på ungefär ett halvt år som bor här hemma. På båda sina sidor, ungefär i höjd med vart doftkörtlarna sitter, så har hon två områden där det ser ut som om hon skavt/kliat av sig sin päls. Tycker det är svårt att bedöma men ser även ut som att huden är irriterad. Har verkligen ingen aning vad det här kan bero på och tänkte höra här ifall någon här kanske har någon tanke om orsaken bakom. Kan det handla om allergi? Då jag hört att det kan vara kalt där doftkörtlarna sitter trodde jag först det berodde på det. Men kollade på henne idag och tycker att det känns som något för stora områden för att vara det. Tycker mig inte heller se någon tydlig doftkörtel där så känns som det beror på något annat.

Hon äter och mår som vanligt däremot så doftmarkerar hon lite väl intensivt. Har en hage hon springer i några dagar i veckan när hon inte springer i mitt rum, och nästan varje gång jag släpper ner henne ska hon springa runt och gnida sig mot allt. Ibland nästan kastar hon sig mot sakerna och det har till och med hänt att hon blivit så ivrig att hon trillat runt på rygg. Har funderat på om det här kan ha en koppling till de kala områdena? Det är inget som sker i buren och vad jag ser verkar hon inte klia sig där mer än vanligt.

Utöver det här undrar jag även över en lös kula jag upptäckte idag att hon hade över ena frambenet. Den är hård, inte jättestor men går liksom att flytta runt inom ett område vid frambenet. 

Summa summarum så undrar jag alltså vad ni tror hennes kala områden kan bero på och även vad ni tror kulan kan vara för något? Ska kontakta veterinär men vill även höra mig för här. Svårt att få ner allt och förklara i skrift så ber om ursäkt om det är lite rörigt, men hoppas ni förstår. (Kan även tillägga att hon inte reagerar varken när man rör kulan eller vid de kala ställena).

Annons:
[AnimeV4]
2017-02-21 03:33
#1

Rent spontant tänkte jag ringorm. Annars om ex. livmodern eller urinblåsan gör ont?

Tjeja
2017-02-21 04:32
#2

Det är inte så att hon eg är en han? Med tanke på det intensiva markerandet? Oavsett låter det jobbigt för liten att gnida "sönder" sig så pälsen glesnar o huden blir röd så kanske ett veterinärbesök hade behövts ändå?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Yatzy99
2017-02-22 23:15
#3

Tack för svar! Är helt hundra på att det är en hon, däremot kan det ju som nämnt vara någonting som inte står helt rätt till "på insidan". Slog mig nu ikväll att hon de senaste veckorna faktiskt druckit lite väl mycket, nyss var tex halva vattenskålen uppdrucken vilket ändå känns lite väl… Oavsett blir det ett samtal till vet imon. Får se vad de säger.

Meja H
2017-03-23 09:09
#4

Kanske ohyra? Har det löst sig?😃

Tjeja
2017-03-23 09:46
#5

Ja, ohyra kan det ju också bero på. Hur har det gått?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: