Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

00. GULDHAMSTER ALLMÄNT 01 --- Avel, Genetik, Uppfödning 02 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 03. CAMPBELLS ALLMÄNT 04 --- Avel, Genetik, Uppfödning 05 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 06. KINESISK ALLMÄNT 07 --- Avel, Genetik, Uppfödning 08 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 09. ROBOROVSKIS ALLMÄNT 10 --- Avel, Genetik, Uppfödning 11 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 12. RYSK VINTERVIT ALLMÄNT 13 --- Avel, Genetik, Uppfödning 14 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 15. HYBRIDER ALLMÄNT 16 --- Avel, Genetik, Uppfödning 17 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 18. HAMSTER ALLMÄNT 19 --- Burar och tillbehör 20 --- Bildtrådar 21 --- Utställningssnack - Träffar 22 --- MH & Veckotävlingar 23 --- Minneslunden 24 - Andra Djur 25 - Off Topic 26 - Frågor till värdar / Om sajten 27 - Säljes och köpes 28 - Nyfiken i en strut
27 - Säljes och köpes

Hamsterköp.. Uppfödare, dh/gh..?

2017-02-09 21:04 #0 av: eelliieeee

Hej!

Jag har kikat runt på olika sidor efter guld- och dvärghamsteruppfödare i Västra Götaland och har hittat några men ingen med aktuella eller kommande kullar.

Efter att min lilla guldhamsterhona gick bort för ett tag sedan så är jag nu inne på att eventuellt skaffa mig en ny hamster. Står lite i ett hav av kval när det kommer till art. Har tidigare bara haft guldhamstrar men blir mer sugen på dvärg... Har inte en jättestor bur (en IKEA Detolf) vilket gör att jag börjar tänka i banorna på mindre hamster. Självklart får hamsterna springa utanför buren också, men den kommer spendera större delen av dygnet i sin bur. Planerar att sätta ihop min defolf med ytterligare en detolf om det blir så att jag skaffar en hamster igen.

Tidigare har jag köpt hamster från djuraffär men det tänker jag aldrig mer göra. Därför letar jag uppfödare både för dvärghamster (campbell och vintervit främst) och guldhamster. Jag bryr mig inte om färg eller pälstyp (även om jag älskar rex ;) ) utan det viktigaste för mig är att hamstern kommer från bra linjer. Jag vill ha en hamster med sällskapliga föräldrar som inte bär på dåliga gener eller defekter. Alltså letar jag efter en seriös uppfödare.
Jag vill helst ha en hamsterunge eller iaf yngre hamster då deras livslängd tyvärr inte är alltför lång och jag vill kunna följa hamsterna genom hela livet.

Är du eller vet du någon som föder upp trevliga hamstrar i Västra Götaland eller i angränsande län? Jag kan tänka mig att åka en bra bit för att hitta rätt hamster för mig så det ska inte vara något bekymmer egentligen.

Skriv gärna ett meddelande i kommentarna med tips på uppfödare eller din åsikt om vilken hamster jag bör välja. Är inte jättekunnig på dvärghamstrar så tar gärna emot lite information på den fronten:). Givetvis kollar jag upp så mycket jag kan om dvärgar om jag nu skulle vilja ha en sådan men är alltid kul att höra från er med erfarenheter.

Tack på förhand!

(vet inte om detta hamnade i rätt grupp men då får inlägget placeras om)

Anmäl
2017-02-10 03:05 #1 av: UlrikaD

Jag bor i Västra Götaland, närmare bestämt utanför Töreboda. (Är i Göteborg emellanåt)
Har en kull med långhåriga guldhamster bebisar som blir 2 veckor på måndag.
Är du intresserad så kan vi prata mer:)

Anmäl
2017-02-10 16:44 #2 av: eelliieeee

#1 Jag bor bara knappt en timme ifrån Töreboda så det är ganska nära! Skickar ett privatmeddelande till dig så kan vi diksutera där :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.