Annons:
Etikettguldhamster
Läst 2685 ggr
QueenDot
2/3/17, 11:44 PM

Det här med att tvätta en hamster.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla medlemmar! 

Jag är rätt ny på denna sida, men har upptäckt att det finns rätt många rutinerade hamsterägare här så tänkte att det kan vara smart att ta del av er kunskap.

Jag har en hamsterhona på 8 månader. När hon brunstar luktar hon riktigt illa ibland. Jag har sökt runt på nätet och hittat lite information om man faktiskt kan bada en hamster eller inte.

Vissa personer skriver ett blankt NEJ och påstår med en gång att man är djurmisshandlare om man gör detta mot sin hamster (Dramatiskt jag vet)

Medans vissa andra påstår att man kan hälla upp ljummet vatten som man kan gnugga hamstern med för att få bort lukten som satt sig i pälsen, och att man måste vara supernoga med att torka hamstern torr efteråt och hålla den varm så den inte blir förkyld. Man ska heller inte använda någon form av schampoo läste jag.

Men hur är det egentligen, jag vill ju kunna ta upp henne dagligen för att mysa och aktivera henne, men det är ju inte så kul när hon stinker?

Tack på förhand :)

Annons:
Honeymoon
2/3/17, 11:53 PM
#1

Jag säger nej! Skulle inte bada en hamster. Det enda bad de behöver är sitt sandbad. Om en olycka skett så att hamstern på något sätt blivit kladdig av något som inte går bort på annat sätt skulle jag göra det, men inte för en sak som brunst.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

QueenDot
2/3/17, 11:57 PM
#2

 @honeymoon Är det för att dom lätt blir förkylda, eller har det med något annat att göra också? Jag byter hennes Sand varje dag och när hon är brunstig så tvättar hon sig jätteofta, men hon luktar fortfarande illa :(

Honeymoon
2/4/17, 12:09 AM
#3

Jag svarar så eftersom jag läst på så många ställen att de kan bli sjuka och att det är farligt och då litar jag på det. Förstår att det kan vara jobbigt med brunstlukten dock. :/

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Miikaeela
2/4/17, 12:47 AM
#4

Jag säger också nej av den anledningen att de lätt kan bli förkylda.. Jag har en långhårig guldhamster hona som ibland luktar riktigt illa vid brunst. Det kan vara så pass att det sätter sig i burinredningen. Det jag gör då är att ställa ut hennes hus på vädring och sanden får jag byta ofta helt enkelt. Lukten sätter sig även i pälsen och då har jag torkat henne några gånger med våtservetter som finns att köpa för smådjur. Men kan säga att våtservetterna inte hjälper ett dugg och tror inte att ett bad gör det heller. Ett bad gör nog bara mer skada än nytta egentligen. Och då en hamster brunstar ca. Var 3-4:e dag skulle detta betyda att du skulle behöva bada den väldigt ofta vilket även ökar risken för förkylningar och lunginflammation. Lukten försvinner ju efter några dagar :) men förstår helt klart vad du menar och det kan vara jobbigt.

emeliesjostrand
2/4/17, 9:35 AM
#5

Den enda gång jag har badat en hamster det var när jag blev tillsagd av en veterinär att göra det. Min hamster kliade sig konstant så vi testade något schampo (utan resultat tyvärr). Förutom det tillfället så badar jag inte mina hamstrar!

QueenDot
2/4/17, 11:30 AM
#6

Hennes brunstlukt varierar väldigt mycket. Ibland luktar hon ingenting på nästan en månad under hennes brunst, men vissa gånger luktar hon så illa så att det luktar i hela rummet… menmen, får väl stå ut helt enkelt. Vill ju inte att hon ska bli förkyld :) tack för alla svar!

Annons:
Upp till toppen
Annons: