Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 744 ggr
vendelay
2017-01-09 19:05

Nybliven hamsterägare

Jag tar tillbaka det jag skrev förut - jag har gått och blivit med dvärghamster 😛

Hon har tyvärr en relativt liten Bur just nu men vi ska ordna en större. Vi har:

Bur
Vattenflaska
Matskål
Sandbad med Sand
Toalett med samma slags Sand

Mat:
Fryst lax som ska kokas
Fryst kycklingbröst som ska kokas
Färsk ekologisk broccoli
Färsk paprika
Färska tomater

Ge mig alla era tankar, erfarenheter, tips. Kan väldigt lite än så länge så ingenting är för litet för att nämnas. Tips på mat, aktivering, lekar, bra burar osv.

En annan fråga:
Hon är ensam och har varit det hela livet. Hon är mellan 1,5-3 år. Vi ska åka till en veterinär för att kolla att hon mår bra osv. Men ska vi få tag i en kompis

Tips på bra veterinärer i Stockholmsområdet?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
patrik81
2017-01-09 19:14
#1

Roslagstull tycker vi är bäst på små djur 😊

Moast
2017-01-10 00:56
#2

Skaffa henne ett eller helst fler hus som hon kan sova och gömma sig i. Räcker egentligen med t.ex en tom kartong. En hamster vill boa och bädda i sitt bo, ge henne därför rivet toapapper. På djuraffärer finns det hanstervadd som man kan köpa, men hamstern kan fastna med benen eller kvävas utav det. Därför använder och rekommenderar dem flesta rivet toapapper. Lägg gärna in lite tunnlar, finns att köpa på djuraffärer. En dvärghamster brukar även kunna uppskatta toarullar. Göm gärna mat i buren (pellets), vet inte om du har skaffat dig hamstermat, men för att hamstern ska få i sig allt det den behöver så borde du skaffa dig en påse med hanstermat. Jag ger min hamster "Hamster complete" och ett hamsterfoder ifrån vitakraft (tror jag?).. Vet att många tycker att hamstermaten ifrån "Bunny" är bra. Torrfoder kan du sprida ut i buren så att hamstern får leta lite, men lägg gärna lite dirket i matskålen också för att hamstern ska kunna få i sig mat om den tycker det är svårt att hitta osv. Hamstern behöver även ett Hjul eller tefat, eftersom att den behöver röra på sig mycket. Till min dvärghamster hade jag ett 22 cm stort Hjul. Samma gäller tefat. Köpt hjärna ett trähjul då det hjälper att slipa ner klorna lite och dem är säkrare om man jämför med t.ex metallhjul. Om du vill ha en bra och säker Bur rekommenderar jag att du skaffar dig en stor duna Bur. Om du ska skaffa henne en kompis behöver du vara medveten om att det inte alltid går att para ihop två hamstrar. Det kan bli extra svårt när dem redan är vuxna och aldrig bott med annan hamster. Men om du läser på lite mer ang. Ihop parning utav två hamstrar och har tid och lust så är det alltid värt ett försök. Mitt inlägg blev väldigt långt, men hoppas att det hjälpte dig! Det är bara att fråga om du undrar över något!

Honeymoon
2017-01-10 01:38
#3

Då du redan fått jättebra svar av Moast vill jag egentligen bara lägga fram ett alternativ till dunabur som jag föredrar - nämligen Samla-låda från IKEA! Billigt och stort!

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

vendelay
2017-01-10 18:52
#4

#1 Tack!

#2 Just ja, hon har två hus (just nu bara ett i buren för den är för liten). Hon har haft hamsterbädd hela sitt liv men eftersom vi fick hem henne så hastigt och plötsligt har vi använt rivet toalettpapper - men då fortsätter vi helt enkelt bara med det. Hon har en toarulle och ett Hjul att springa i.

Jag fick med mat som jag inte tror är bra. Idag har jag köpt 
Versele-Laga Crispy Muesli Hamsters & Co Versele-Laga Complete Hamster & Gerbil
Som rekommenderades av Svenska Hamsterföreningen. Det är väl bra mat?

Vi har ett plasthjul. Jag hittade ett Hjul i trä idag men det fanns bara SUPERLITET (tror det var 15cm, det måste väl vara för litet?) eller alldeles för stort. Ska kika vidare efter ett trähjul.

Duna-buren ser jättebra ut, vi ska kika på den, tack!

Vi vet inte hur vi ska göra med en kompis eftersom hon bott ensam hela livet. Vi ska prata med en veterinär om det, har jag tänkt.

#3 Tusen tack, vi ska kika på den!

Fler frågor haha:

Hur mycket ska hon äta? Ska hon ha fri tillgång till mat eller blir hon överviktig då?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Miikaeela
2017-01-10 19:31
#5

#4 hamsterbädd (alltså strimlat papper är ok) men inte hamstervadd :) När det kommer till Hjul har jag aldrig använt trähjul men är sugen på att skaffa ett! Annars är trixies silent spinner bra och flying saucer! Hon kommer få ett jätte bra liv hos er! :D Hamstrar ska ha fri tillgång till sin fröblandning! Bra att sprida ut i bottenströet så hon får någonting att göra. Vikten är bra att hålla koll på då och då för att se hälso-förändringar.

vendelay
2017-01-10 20:12
#6

#5 Jaha! Då fattar jag. Antar att det blir billigare med toalettpapper? 

Tack för alla övriga tips!

Vad använder ni för Bottenmaterial? Vi har spån nu men det dammar ju. Men kunde få det gratis och vi fick hem hamstern väldigt fort.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Moast
2017-01-10 23:46
#7

Japp, 15 cm är för litet. Bra att du redan hade hus och toapapper. Jag använder mig utav vanligt sågspån och Toalätt. Tycker att Toalätt är väldigt bra! Förutom att det låter mer när dem går i det (kan störa lite på natten tycker jag), men det beror ju på om man har hamstern i sovrummet eller inte. Sen när du har skaffat dig en större Bur så kan du ju mixa olika spån. Det brukar jag göra, halva med Toalätt och halva med sågspån. Men det gör jag mest för att jag tycker det är kul! Kom på en till sak, det är bra om den får någonting att tugga på. T.ex äppelträdsgren (var bara noga med att lägga i frysen minst ett dygn innan du ger den). Brukar även ibland ge min hamster sånna små tandborstliknande tugg men som finns för hundar. Dem kostar ungefär 5 kr styck eller så.

Jelly the hamster
2017-01-13 11:18
#8

(Jag har inte läst alla andras kommentarer :)) Det är alltid bra med saker att tugga på. Hundgodis-tandborstar är bland det bästa mina hamstrar vet❤️

vendelay
2017-01-13 11:30
#9

#8 Hon har en äppelträdspinne att gnaga på, bland annat. Hon bor i en väldigt temporär Bur nu, vi har beställt en ny som förhoppningsvis kommer nästa vecka. Då kommer hon få mycket mer space och leksaker och grejer. Tack för tipset! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: