Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1188 ggr
EvyKiwy
12/2/16, 7:01 PM

Tror hon är sjuk!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag misstänker att min guldis blivit sjuk! Hon luktar konstigt och har pissat ner sig själv. Hon har inte vart vaken på hela veckan! Bara när jag väckt henne. Hon har haft allt som vanligt: samma Foder. Samma Bur. Samma spån. Men vad är det för fel?! Jag tror inte en veterinär kan göra nått åt det men vad tror ni att det kan vara och vad kan jag göra för att få bort det!? PS:hon är bara ca 1 år!

Annons:
Itchy
12/2/16, 7:13 PM
#1

om du misstänker att ditt djur är sjukt…ÅK TILL VETERINÄR!!!

You can't spell Bitchy without Itchy

EvyKiwy
12/2/16, 7:34 PM
#2

Som jag sa! Jag misstänker att veterinären inte kan göra nått åt det med så få symptomet och jag undandrar vad nu skulle gjort förutom veterinär?!

Aleya
12/2/16, 7:44 PM
#3

#2 dock är det mindre chans att veterinären kan hjälpa om du inte åker in.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honeymoon
12/2/16, 7:51 PM
#4

Varför skulle inte veterinären kunna hjälpa? Det är deras jobb! Såklart du ska till veterinären om du misstänker att hon inte mår bra!

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

vendelay
12/2/16, 8:03 PM
#5

Oavsett vad du tror att veterinären kan göra så kan du väl ändå ringa och rådfråga? Du kan ju inte be om hjälp bland en massa främlingar som inte har utbildning när veterinären studerat i FLERA ÅR för att kunna hjälpa din hamster?!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

EvyKiwy
12/2/16, 8:44 PM
#6

#5 möjligt vis men jag tror inte veterinärerna vet så hemskt mkt om just det för jag litar mer på er här än veterinären. Men detta var INTE den ursprungliga frågan. Frågan var: vad hade NI gjort om ni INTE hade tillgång till veterinär? Inte om kag ska ringa eller ej. Håll er till ämnet #4…. Jag litar inte på dom. Dom har feldiagnostiserat flera av mina andra djur. Så dom har dött av medicinen istället för av sjukdomen och olika vetrinärer sa helt olika saker. Dom har att livet av 5 hamstrar och 3 kaniner. Jag litar inte på dom.

Annons:
Cireea
12/2/16, 8:50 PM
#7

Skulle kunna vara livmoderinflammation, det behövs medicin snarast i så fall.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

djurtjej
12/2/16, 9:43 PM
#8

jag skulle tipsa dig om att åka till någon annan djurklinik. som ägare har man ansvar för att ta hamstern till veterinären om det behövs. jag vet att det kan vara jobbigt när man har en dålig bakrund angående veterinärer men din hamster kommer antagligen må bäst av det. jag har alltid kommit hem med glada och pigga djur från djurkliniken! (förutom en gång men då fick jag med medicin som funkade utmärkt)

Miikaeela
12/2/16, 9:47 PM
#9

Förlåt men om du inte anser att en veterinär kan hjälpa då ska du tyvärr inte ha djur. Du kan inte förlita dig på att vi här i forumet kan hjälpa dig, ring och rådfråga en veterinär snarast, det är det bästa du kan göra. Om veterinären inte kan göra någonting så kan inte vi det heller. Ibland måste man bara förlita sig på att de gör sitt jobb.

EvyKiwy
12/3/16, 10:23 AM
#10

#7 är det nån recept fri eller? Aja ska se om det går att ringa!

Aleya
12/3/16, 10:29 AM
#11

#10 det är sällan mediciner är receptfria. Och jag tycker du ska sluta att leka själv veterinär om du vill ha kvar ditt djur. Och sen inte skaffa fler djur om du inte tänker uppsöka veterinär då dom är sjuka. För som ägare ska man åka om djur är sjukt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

EvyKiwy
12/3/16, 10:40 AM
#12

#11 nu tar du i för mkt! Jag frågade bara om det var receptfritt! Jag sa inte att jag skulle tästa! Jag sa även ovan att jaga ska ringa vet okok ta inte i för mkt och jag tyckte det var lite väl kränkande! Läs igenom och förstå texten innan du påpekar nåt som inte är sant. Det finns också reglar du kan läsa som "håll god ton i chatten" och "håll er till ämnet." Följ gärna dom med annars kan du låta bli och skriva i tråden om du tänker skita i reglerna.

Aleya
12/3/16, 11:05 AM
#13

#12 fast det finns något som kallas: tänk på djurets bästa. Och det har du inte verkat göra när du inleder #0 som du inleder. Jag kan bara hoppas att om du är barn att dina föräldrar sätter stopp för detta. Ditt djur mår uppenbarligen dåligt och troligen plågas av eventuella smärtor om det nu skulle vara nått med livmodern. Så sluta lägg tid på att klaga på elakhet när folket som svarat tänker på hur djuret mår och ring istället, för saker kan barka åt h-vete fort.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
EvyKiwy
12/3/16, 11:09 AM
#14

Jag vet…. Jag har ringt. Jag berättade när att började och det var nog 1 1/2 vecka sedan. Alla symptomer, ALLT! Det finns bara ett alternativ. Det sa dom.

EvyKiwy
12/3/16, 11:11 AM
#15

Tack till #4, 5, 7, 8, Det vara bara ni som förstod. Tack snälla för det! Tack alla andra med för den delen.

Aleya
12/3/16, 11:14 AM
#16

#14 och vad var det?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

EvyKiwy
12/3/16, 11:19 AM
#17

#16 avlivning.

Aleya
12/3/16, 11:26 AM
#18

#17 det är tråkigt. Dock hade jag personligen inte låtit mitt djur lida mer med den smärtan som detta kan ge och hon visar ju att hon inte mår bra alls. Men som sagt hoppas jag att vuxna i närheten har mod nog att säga att detta är nog. Men det finns nog inte så mycket du kan göra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

EvyKiwy
12/3/16, 11:38 AM
#19

#18 jag tänker F-N inte låta henne lida! Hon ska avlivas. Säger veterinären avlivning så vblir det det. Jag sätter stopp på plågan NU.

Aleya
12/3/16, 11:46 AM
#20

#19 nu fattar jag nada. Har du ringt eller ej? Eller ringde du gällande detta för 1 1/2 vecka sedan?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
EvyKiwy
12/3/16, 11:48 AM
#21

#19 jag ringde nyss. Det var då dom sa det. Jag åker in och avlovar henne. Enda alternativet än att låta henne dö av sjukdomen(eller vad det nubän är!) jag åker snart iväg.

Honeymoon
12/3/16, 11:57 AM
#22

#21 Så tråkigt för dig, jag beklagar verkligen! 😢 Men som hamster kommer åtminstone slippa lida, kanske känns det lite lättare om du tänker på det ❤

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Aleya
12/3/16, 12:35 PM
#23

#21 då förstår jag. Jag blev lite förvirrad så därför var jag tvungen fråga. Jag fick för mig att du fått detta beskedet förra veckan. Men beklagar. Tråkigt när det inte går att göra mer. Kan själv säga att jag inte heller har så bra erfarenhet av djursjukhus. Det har ofta varit en tom Bur du fått ta hem och jag förväntar mig alltid de värsta om jag tar med ett djur som är sjukt till veterinären. Så kan ju förstå om du känner dig lite avig till veterinärer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

UlrikaD
12/3/16, 5:14 PM
#24

Däremot ska en veterinär inte säga att ett djur ska avlivas utan att ens ha sett det. Det krävs en undersökning först. Dessutom om det är t.ex livmodersinflammation så kan man prova med antibiotika. Har själv haft hamstrar som varit väldigt sjuka men klarat sig. Riktlinjen är väl också att ju längre man väntar med att söka hjälp till sitt djur desto svårare är det att få det friskt igen. Ju längre ett djur får gå obehandlat desto svagare blir det och har svårare att kämpa emot vad det nu är som är fel även om det får medicin. Så att vänta och se är sällan en bra strategi om djuret är så dåligt. Till skillnad mot lite trött och hängig men äter och dricker ändå som de ska. Då kan man ju avvakta och se lite. Men ett djur som är som du beskriver lindar man in varmt och åker till veterinär direkt. Och hoppas att veterinären gör sitt jobb, vilket är att försöka bota djur. Om djuret är för sjukt för att räddas så återstår ju tyvärr bara avlivning. Men hamstrar är starka små djur och får dom den hjälp dom behöver i tid brukar dom klara sig. Det är ganska sällan just hamstrar behöver veterinär över huvud taget.

djurtjej
12/3/16, 5:29 PM
#25

är hon uppe i hamsterhimmlen nu? ;(

EvyKiwy
12/3/16, 5:48 PM
#26

#4 det gick två dygn och jag åkte dit dom dubbel kollade och sa att det v av försent. #25 ja

Miikaeela
12/3/16, 7:15 PM
#27

#26 skrev du inte i en tidigare kommentar att hon haft symptom i 1,5 vecka?

Annons:
molam
12/6/16, 11:50 PM
#28

Att en vet bara kan säga över telefon att ett sjurs ända chans är att avlivas, det får dom icke. Jag  fick precis avliva en av mina råttor, ringde och rådfrågade vet hur jag sulle göra iom att ena tanden hade vuxit och skadat henne illa uppe i gomen, först sa dom att vet inte var där den dagen och att jag skulle ringa dagen efter är vet var där, och då hade hennes mun även börjat att lukta var (Såret tanden hade gjort hade troligast blivit infekterat, men hon var icke sammarbetsvillig, s¨jag berättade för vet, vad jag trodde och var henns symptopm var)
Vet sa klart och tydligt, jaa, du har två val här, ett är en undersökning som kan sticka iväg på flera tusen iom att hon behövde sövas, fast risken fanns att hon inte överlevde en sövning pga sin ålder (2½ år) Eller att vi bara skulle boka tid för avlivning direkt, jag kände att för henne skulle avlivning bli bäst så hon skulle slippa allt jobbig med medecinering och så.
Men vetten får INTE säga att det bara finns ett val, inte utan undersökning.

Beklagar att det blev som det blev med din hamster dock, men hon har inte ont längre iaf ^^ <3

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: