Annons:
Etiketthamster
Läst 533 ggr
[LittelInferno]
11/29/16, 5:54 PM

Inköps lista

Så efter att inte haft hamster på 5 år så har intresset börjat komma upp igen efter att ha läst igenom några gamla fakta böcker om dom och behöver då köpa om allt för dom så undrar om nån kanske kan hjälpa till med att få ihop en liten inköps lista så man kan vara säker på att jag inte missat nått 🙂

Så här långt har jag

  • Bur
  • Bottenströ
  • Pellets
  • Gnagträ
  • Toalåda
  • Matskål
  • Vattenskål
  • Hus
  • Springhjul
  • Burinredning (Klätterställning, hylla Rör o.s.v)
  • Springboll
  • Lekhage
  • Transportbur

Har jag missat nått eller värkar jag fått med allt ?

Annons:
Cireea
11/29/16, 6:13 PM
#1

Jag skulle skippa springbollen. Nu rådet det delade meningar men jag rekommenderar dig att läsa studien som gjorts angående hamsterbollar och sedan ta ett beslut efter det: 

http://stud.epsilon.slu.se/6399/1/Karlsson_M_140203.pdf 

Det finns betydligt bättre sätt att aktivera din hamster, ha en rasthage istället med inredning som du varierar. 🙂Betydligt hälsosammare för din hamster.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[LittelInferno]
11/29/16, 8:49 PM
#2

#1 Valde att ta med springboll för att de känns tryggare för mig då när jag låter hamstern gå i nya rum i huset efter som jag har fått för mig att hamstrar mår bra av att ha stora rum att springa runt i istället för buren men som sakta de är bara nått jag lurat i mig själv 😃

Miikaeela
11/29/16, 10:28 PM
#3

Råder mycket delade meningar kring boll eller inte, det fungerar för vissa men inte för andra. Jag har aldrig använt hamster boll till min guldhamster, hon får springa lös i det rummet jag befinner mig i. Däremot hade jag hamsterboll till våra dvärgar vi hade när jag var liten och förstod inte det då, men har insett nu flera år senare hur stressade de faktiskt var i bollen. De kissade ner sig och sprang hysteriskt. Men ja det verkar fungera bra för vissa. Du har skrivit pellets i din lista. Tänker du på fröblandning då eller bara pellets? :) en hamster ska ha en balanserad kost med en bra fröblandning och färskfoder. Sedan bör du ha vattenflaska och inte skål :) men annars verkar du ha fått med det nödvändigaste i din lista. Arken zoo:s "little and bigger" Sand är super bra att ha i toa-lådan, blir en liten klump av kisset som man bara kan skopa bort. Tänk också på att spara undan en summa pengar ifall du skulle behöva ta din nya vän till veterinären.

Cireea
11/30/16, 2:47 AM
#4

#3 Vattenskål fungerar dock utmärkt till hamster. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Miikaeela
11/30/16, 7:12 AM
#5

#4 hur blir det då med bottenströ, Sand och om hamstern får för sig att skutta ner i den?

EvyKiwy
11/30/16, 8:48 AM
#6

#5 hamstrar har ju ändå en enorm självbevarelsedrift! Och jag tror att hamstern isåfall inte mår bra om den skulle hoppa ner i varrenskålen

Annons:
Ellrose
11/30/16, 10:42 AM
#7

Jag har köpt Sand på biltema som jag tycker funkar jättebra. Billigt och bra. Finns på byggdelen Sand För cement- fog- och putsbruk, såbäddsmaterial och dressning av gräsmattan, sandning, golfbunkrar, akvarier m.m. OBS! Får ej användas som blästermedel vid fristråleblästring. Vikt: ca 16 kg (± 1 kg). Finkornig, storlek 0,1–0,7 mm

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Besthamster
11/30/16, 11:52 AM
#8

Det inte någon större fara att ha vattenskål ;) Dels har dom ju inte vattenflaska i naturen, och man behöver inte använda sig överdrivet stora skålar och fylla upp det mesta som går. Själv har jag 2 hamstrar som båda har vattenskål. Dom sätter sig inte i skålen utan står bredvid. Dels så är det mer naturligt för hamstern :) Men man kan ju självklart ha vattenflaska men jag föredrar skål.

Upp till toppen
Annons: