Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 612 ggr
hrewak
2016-10-26 21:08

Separera bråkande hamstrar?

Hej! Behöver lite råd! Har 2 ryska vintervita (bröder), födde 11 september i år. De har bott hos oss i drygt en vecka nu. Har läst både innan och även pratat med uppfödaren jag köpte från och det skulle vara bra med ett par som kan bo tillsammans. Särskilt eftersom de alltid bott ihop. Nu har jag märkt att de börjat bråka en del. Man hör pip (skrik) och nån gång när jag hunnit fram har jag sett en av dom ligga på rygg. De är väldigt lika, så kan inte se om det alltid är samma hamster som "lägger sig". Hur vet man när man ska separera dem eller om de bara småtjafsar lite? Buren är stor och de har 2 Hjul och flera olika hus, så de behöver ju inte vara "på varandra". Någon som har något tips? Ska dom delas på så köper vi självklart bara en Bur till, men känns ju som att det hade vart bra för dom att ha varandra om det nu bara är smågnabb..

Annons:
Miikaeela
2016-10-26 21:24
#1

Detta hände våra 2 vintervita vi hade.. det började som små tjafs och slutade med att den ena bet den andra tills hon började blöda, så i vårt fall var vi illa tvungna att separera dem. Detta kan tyvärr hända mellan dvärghamstrar. Men rekommenderar dig ändå att höra med uppfödaren då hon ändå är den med mest koll! :)

Alwyn
2016-10-27 08:23
#2

Prata med uppfödaren. De vet oftast hur just deras hamstrar brukar bete sig och hur det brukar gå, där kan du säkert få tips.

Jelly the hamster
2016-10-29 18:15
#3

Håller med #1 och #2 att du ska kontakta uppfödaren!😃😉

Tuvas_hamstrar
2016-11-02 17:08
#4

Om de bara piper lite så tror jag inte att det är någon fara… Men kontakta uppfödaren för säkerhets skull.

Upp till toppen
Annons: