Annons:
Etikettguldhamster
Läst 859 ggr
EvyKiwy
2016-10-26 17:26

Massor med "viktiga" Frågor!!!,

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej här kommer en hel drös med konstiga frågor +att jag sak få hen en ny guldhamster!!! 1-är Buren Alaska från zooplus lagom för en guldhamster hane 2-är det skillnad mellan hane och hona isåfall vad? 3-vad ska han heta? på stamtavlan är hans riktiga namn Cyborg men jag tycker inte det passar så namnförslag tack? 4-fastnar Carefresh Ultra/Natural 5-funkar Bilden på buren som transport Bur om man bygger om med större rör? Och sist men inte minst! Jag har svårt att avgöra vilken färg han är? Jag kämpar för att hitta den rätta men det går onte bra….. Tack På Förhand!

Annons:
EvyKiwy
2016-10-26 17:27
#1

Glömde ta med en sak:han är Långhårig Guldhamster

Honeymoon
2016-10-26 17:28
#2

Färgen står på hans stamtavla :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

EvyKiwy
2016-10-26 17:29
#3

Nej hon har bara skrivit på mailet att han är Svart stammtavlan har inte kommit än -_- men jag hämtar honom nästa veckande söndag

Honeymoon
2016-10-26 17:43
#4

#3 Men om hon har skrivit att han är svart så är han väl det? Vad är problemet?

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

EvyKiwy
2016-10-27 07:11
#5

Uhm jag vet inte när jag köpt i djuraffär så har dom sagt att det är helt andra färger en det egentligen var. Och jag tycker han skrifter svagt i brun men det är kanske bara ljuset. Och nu var det inte bara det jag frågade.

Honeymoon
2016-10-27 07:51
#6

#5 Fast dettar väl från en uppfödare? I så fall har de koll ;) Vilken uppfödare kommer han från förresten? :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
Honeymoon
2016-10-27 07:53
#7

#5 Jag kan tyvärr inte svara på dina andra frågor då jag inte testat carefresh och inte känner till buren du frågar om. Uppfödare brukar vara väldigt hjälpsamma, så mitt råd är att du frågar din uppfödare vad hon rekommenderar för din hamster. :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Lojs
2016-10-27 09:01
#8

1-är Buren Alaska från zooplus lagom för en guldhamster hane 
Lite större hade inte skadat, plus jag hade inte valt gallerbur till en hamster jag inte känner. Det är stor risk för att de börjar gnaga i gallret (skadar tänderna och är ett stereotypt beteende som bör undvikas) eller klättra i taket (kan trilla ner och bryta svansen mm), när jag haft gallerbur till mina så har det varit till individer som antingen är väldigt lugna och inte gnager eller klättrar eller så har de fått gallerbur på äldre dagar när de blivit lugnare och inte har haft risk för sådana beteenden längre (sedan är vissa busiga in i det sista, de djuren har fått ha andra typer av burar).

2-är det skillnad mellan hane och hona isåfall vad? 
Det skiljer mer mellan individer än mellan könen, men generellt sett kan hanar vara lite lugnare (fast det finns såklart jättemysiga och lugna honor samt tokbusiga pojkar) och hanarnas kiss luktar lite mer, medan honorna luktar lite medan de brunstar, men även lukt skiljer mycket mellan individer.

3-vad ska han heta? på stamtavlan är hans riktiga namn Cyborg men jag tycker inte det passar så namnförslag tack? 
Cybbe kanske? Jag brukar försöka hitta ett smeknamn som passar med stamtavlenamnet, men det är ju helt en smakfråga och ingen annan kan ju bestämma åt dig. Det finns mängder av sidor med förslag på djurnamn om du googlar.

4-fastnar Carefresh Ultra/Natural 
Jag har inte testat det personligen, men efter vad jag hört ska det fungera bra. 

5-funkar Bilden på buren som transport Bur om man bygger om med större rör?
Jag hade inte personligen använt en Bur med rör som transportbur, en transportbur för mig ska vara väldigt enkel med så liten skaderisk som möjligt, jag har aldrig mer inredning än kanske någon papplåda eller hushållsrulle/toarulle (om det är en bebishamster som är så liten att den får plats i såna). Jag använder mycket strö och mycket bomaterial (toapapper), det viktigaste för mig är att den är säker mot rymning, har så liten skaderisk som möjligt och att hamstern har möjlighet att gömma sig (därför har jag mycket strö/bomaterial). Har aldrig ens matskål eller något att ha vatten i utan ger vatten genom att hamstern har en bit gurka och jag lägger mat löst i transportburen.

Angående färgen så är han svart, svarta hamstrar går för det mesta i brunt, det är väldigt ovanligt att de fortsätter vara helt kolsvarta genom hela livet, men färgen är likväl genetiskt svart.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2016-10-27 09:03
#9

Angående buren som du frågar om som transportbur, hade jag haft den så hade jag använt den som leksak i rasthagen, den ser ut att vara perfekt till det om inte rören är för smala.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

EvyKiwy
2016-10-27 17:36
#10

Tack för svaren Lojs!

Jelly the hamster
2016-10-29 18:30
#11

1-Jag skulle inte ha gallerbur utan duna isället! Eller akvarium men det är ju en lite mer ekonomisk fråga! Själv har jag marsvins-duna och finns på nästan alla djurbutiker!

2- Asså man kan säga såhär, det är ju självklart att det kan beropå men det är ganska sällan. Honorna (vad jag har märkt av) är mycket kaxigare och kan ofare bitas (vad jag vet! Har haft 1 hamster innan (hane) och Jelly är mycket kaxigare!). Honorna för vanligtvis lite mer oväsen plus att dem ju är brunstiga ca var 4:de natt/dag.

3- Titta vad andra har döps sina till! Men håller med #8 att hitta ett smeknamn!

4- Är hen lång- eller korthårig? Min lilla Jelly är korthårig och jag använder carefresh! Inget fastnar eller har gjort någonsin på henne!

5- En sådanbur blir jobbigare att städa och om du ger hen en morot, då måste du ju nästa dag, leta reda på moroten i alla "rum"! Skulle inte heller använd en Bur med rör som transportbur utan en basic liten transport fylld med vadd och mat!

Honeymoon
2016-10-29 19:15
#12

#11 Jag skulle inte rekommendera vadd!

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

EvyKiwy
2016-10-31 20:07
#13

#11 1-här på Gotland finns tyvärr bara duna mini och jag har nu fått ett stort alvarium 2-okej 3- ja har bestämt att han ska heta Kingen 4-okej men så den klarar sig utan vatten ett-två dygn?

Annons:
Honeymoon
2016-10-31 20:22
#14

#13 Den ska ha tillgång till vatten. I transportburen är den inte så länge så den klarar sig med enbart vätskan från gurka.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

EvyKiwy
2016-10-31 20:25
#15

14# assåh jag menar vatten i transport buren där den kommer tillbringa ett dygn påväg hem från Norrköping tebax till Gotland

EvyKiwy
2016-10-31 20:26
#16

#6 oj såg inte jag tror inte hon har något visst namn.

Honeymoon
2016-10-31 20:28
#17

#14 Ja, precis. Ett dygn var dock lång tid för en resa från Norrköping till Gotland :O Jag brukar resa den vägen varje sommar och det tar bara 6 timmar kanske. :O

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Honeymoon
2016-10-31 20:28
#18

#15*

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

EvyKiwy
2016-10-31 20:33
#19

#17 vi bor inte i Visby utan i kräkningbo och buren är hos mamma. Det är en lång historia och vill inte stressa den genom att sätta i en låda efter att precis flytta och vant sig vid transport för att sedan nästa dag låta den flytta igen

EvyKiwy
2016-10-31 20:34
#20

Och vi skulle ksk stanna till vid Ingelsta några timmar på vägen hem

Annons:
EvyKiwy
2016-11-01 12:23
#21

Å……. Jag åker på Fredag

Jelly the hamster
2016-11-03 19:27
#22

#12 Asså inte farlig vadd utan den som är som papper typ😉

Honeymoon
2016-11-03 21:47
#23

#22 Okej… Jag har aldrig hört talas om ofarlig vadd, var köper du den?

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

EvyKiwy
2016-11-03 23:29
#24

#23 du kan kolla på hamstern Majas bild tråd där hon köpt nåt pappers vadd man kan även andvändas Carefresh eller Toalutt papper

Miikaeela
2016-11-04 00:01
#25

#23 det är samma märke som gör hamstervadd men som har gjort en ny variant. Det är bara strimlat papper i olika färger :)

Honeymoon
2016-11-04 07:33
#26

#24 #25 Jaha, men det strimlade pappret känner jag till :) Skulle bara inte ha kallat det för vadd, därav förvirringen. ;)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

EvyKiwy
2016-11-04 16:10
#27

#2 haha okej

Annons:
Upp till toppen
Annons: