Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1935 ggr
EvyKiwy
2016-10-20 20:37

Första hamster kull?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

OMG mamma ska få hem en svart långhårig hane (som ska heta Sture) till min långhåriga hona!!! Men detta blir min första kull….. Jag har frågor om vad man behöver när man tar sin första kull? Och vad behöver jag tänka på…….Och kan man ha en duna fun när man tar kull på en guldis eller tar dom sig ut Gabon gallret? Hoppas på Svea är lite nervig inför hur dom ska komma överäns

Annons:
Cireea
2016-10-20 21:00
#1

Har du (och din mamma) tillräckligt med kunskap för att ta en kull på era guldhamstrar? 🙂 Hur mycket har ni läst på om genetik och avel? Har era guldhamstrar någon form av stamtavla?  

Någon form av stamtavla bör hamstrarna ha så ni vet vad ni avlar på. Djur utan bakgrund är lite som ett lotteri, det kan gå bra men å andra sidan kan det dyka upp defekta eller sjuka djur som kanske inte kommer kunna klara sig i livet. Det kan vara värt att tänka på. 👍

Det är mycket att tänka på inför sin första kull och jag skulle rekommendera er att fundera lite över varför ni tar kullen. Vad är ert mål med kullen? Har ni råd och plats att föda upp en kull? Tänk på att guldhamstrar enligt lag ska ha egen Bur från och med 8 veckors ålder, har ni då ungar som är osålda i kullen måste dessa ha egen Bur.

Det kan också vara bra att tänka på riskerna som medföljer när man tar en kull. Har ni råd att åka in akut om honan inte kan få ut ungarna själv? 😐 Jag vill inte skrämma er men i värsta fall kan honan dö, det har hänt mig två gånger och man vältrar sig verkligen i skuldkänslor. Jag mår fortfarande dåligt över de två honor som jag förlorat i samband med deras kullar och det kan man nog aldrig riktigt släppa oavsett hur länge man föder upp. 

Här kan du läsa på om avel:  http://www.hamsterforeningen.se/våra-arter/guldhamster/avel-1920373

Vad menar du med "hur dom ska komma överens"? 🙂
Dom träffas ju bara under själva parningen och då umgås dom ju inte direkt utan dom parar sig i ca 20 minuter och sedan ska dom tillbaka till varsin Bur

Angående buren så går det utmärkt att låta honan ha den Bur hon har nu. Tänk bara på att ta bort tunga saker eller exempelvis hjulet så ungarna inte kan skada sig. Du kan ge honan varierad Färskmat dagligen medan hon är dräktig samt under tiden hon har ungarna. Exempelvis ägg, Barnmat, spenat och broccoli är bra att ge. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
2016-10-20 21:12
#2

#1 Bra skrivet! :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Miikaeela
2016-10-20 21:28
#3

#1 mycket bra skrivet!

EvyKiwy
2016-10-21 16:35
#4

1# det jag mensr är stt min hona har jag haft ett par månadre men hon har inte visat tecken på brunst…….

det är det jag oroar mig för och jag har läst om hane och hona som börrjat gräla endå….

jag läser på i skolan i böcker och hemma på nätet (specielt här)

men jag oroar mig endå….. du vet jag blir orolig och överbeskyddande för allt

men  jag ha burar/plats/pengar om dom skulle bli sjuka eller inte bli sålda,,,,

tid har jag med……… men jag blir bara nervig för allt……. men jag tänker att det är bättre om ni som är mer erfarna skriver en i bok från 2004 🤐 jag liter mer på er en böckerna i skolan men jag läser före, i och efter skolan ……..

Cireea
2016-10-21 16:37
#5

#4 Den enda boken som jag skulle rekommendera är Hamster Lopaedia som är på engelska. Det är den enda bra boken där ute som ger bra information. 🙂

Läs inne på Svenska Hamsterföreningens hemsida, där finns massor av bra information och tips om allt du behöver veta och lite till. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

EvyKiwy
2016-10-21 16:57
#6

tack cireea🌈

Annons:
Honeymoon
2016-10-21 17:00
#7

Har hamstrarna stamtavla?

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

UlrikaD
2016-10-21 19:00
#8

Hej. Läste lite på din personliga sida att du är väldigt ung. Absolut inget fel i att vara ung, men det är ju då dina föräldrar som står ansvariga om det är någonting som akut skulle gå fel och man måste till veterinären eller liknande. Så att även om det är din hamster, din kull osv så är det dom som måste se till allt sånt praktiskt om nåt skulle gå fel. Inte för att man ska gå och tro att nåt går fel, men det är väldigt bra att ha en plan innan:)
Sen undrar jag om det är den silvergrå honan som är köpt i djuraffär? Och varifrån hanen kommer? Hur gamla är dom? Är det två djuraffärs-hamstrar så är det nog ingen som rekommenderar en sådan parning.
Det är lite svårt när man ska komma igång med en hamsteruppfödning. För fastän man inte rekommenderar avel på djur från djuraffär så kan det vara väldigt svårt att få in en fot i uppfödarvärlden då dom flesta hamstrar till avel säljs väldigt fort. Oftast innan dom ens är födda. Lite svårt att få en chans då.
Men det kanske är en liten djuraffär med privatuppfödda djur som har stamtavla?
Ett tips när man vill börja med uppfödning är att ha någon uppfödare som fött upp en längre tid och kan svara på alla frågor. Har man någon i närheten som kan hjälpa till personligen är det ju ännu bättre.
Jag tycker också att man kan få bra mycket bättre svar på forum än i gamla, ouppdaterade böcker. Men nackdelen där är att man kan få olika svar på sina frågor, och då är det lite svårt att veta vem man ska lyssna på:)

EvyKiwy
2016-10-21 21:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ja det är en liten zoo affär på Gotland och hanen har vi lyckats få transport från en uppfödare på fastlandet och självklart så står mamma mest ansvarig om något händer det hela var hennes idé xD Och med fastlandet så menar jag allt som inte är Gotland xD Ja men den lilla djur affären pratade jag med i och dom säger att dom tar in dom långhåriga från uppfödare (hade tur och fick den sista honan) Och hanen har riktig stamtavla och är registrerad där under namnet Cyborg Pappan heter Batman och mamman heter Trixie tror jag det var… MINNS INTE…. Nåja mamma delar självklart ansvaret och jag är 99 procent säker på att hon är frisk hon äter och dricker lagom( inte för mycket) är pigg ock rörlig har ingen konstig svans och inga konstiga bölder är helt ren runt köns organen Har inga rinnande ögon men dom är pigga och glada osv. Me. Klorna är lite långa men ska försöka höja flaskan och fixa en sten….. Men hanen är från uppfödare och honan har inte stamtavla men är från en privat uppfödare……

EvyKiwy
2016-10-21 21:55
#10

Mamma frågade på face bok (stav) att vi eventuellt skulle få hamster ungar om allt gick bra och det är redan tre som är intresserade…… En av dom vet jag är duktig jag sålde en gång en hamster till henne… Nåja hoppas allt går bra men först ska mamma och jag storhandla på zoo blocket och Jysk! Så den kommande hanen har någon stans att bo och likadant med ungarna men det väntar jag med tills dom är födda så jag vet hur många lådor/akvarier/burar jag ska ha xD tack till alla som hjälper mig med alla konstigs frågor xD ska kolla på wish….. Har hittat en bra flask hållare som hamstern dessutom,kan gå in i billigt…. Min burarna Däe är…. HEMSKA för små! Men kan nog funka bra som transport burar…..

Cireea
2016-10-21 21:56
#11

#9 Jag skulle avråda dig från att avla på honan. Även om hon fysiskt sett ser ut att må bra så vet du aldrig vad hon bär på rent genetiskt. Det kan finnas vad som helst bakom henne som du inte vet om. 

Privat uppfödare betyder tyvärr inte att hon kommer från någon bra uppfödare. En privat uppfödare kan vara en tidigare kund som fått ungar eller någon som avlar på djuraffärshamstrar direkt från en grossist. 😕

Hittar tyvärr ingen Cyborg som är registrerad i SHF, är han reggad i SHF? 🤔 Tänkte då du sa att han är registrerad med stamtavla.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

EvyKiwy
2016-10-21 22:11
#12

Jag vet inte om han är registrerad här hon säger att stam tavlan inte kommit en men att hon tror att den kommer i saltet av oktober/början av november Så vet inte om herrn blivit reggad där än tyvärr men har är svart och lång hårig ska fråga. Mamma vad uppfödaren heter…… Hmm jaha vad stirrar du på da hamster! Din stirr gök! Stirra på lysknappen istället! Cireea vi får se hur jag gör med hamstern men bara en är köpt i djur affär och dom tar ju bara in långhåriga typ vart tredje år eller nåt…. Det beroe på vad dom får tag på…..

Cireea
2016-10-21 22:33
#13

#12 Är det inte bättre om du i så fall köper en hona från en seriös uppfödare? 🤔 Långhår är inte alls ovanligt utan de allra flesta uppfödare föder upp långhår, så det är inget problem för dig att få tag på långhår. 

Det spelar ingen roll om det är en eller båda som är köpt i djuraffär, att avla på en hamster utan någon som helst känd bakgrund är oansvarigt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
EvyKiwy
2016-10-21 23:14
#14

#13 Förlåt men jag förstår inte…. Har inte läst att det är oansvarigt….. Jag sparar just nu extra pengar för en veterinär koll så hon inte är sjuk….. Det finns inga uppfödare på Gotland därför vill jag ta ett litet steg in i det Men bara en kull på henne och se hur. Det går. VeT att dom ibland kan bära på "fel" saker men det kan ju "vanliga" hamstrar med…… Jag behöver en mer invecklad förklaring

Honeymoon
2016-10-21 23:39
#15

#14 Det är väldigt oansvarigt och oseriöst att avla på en hamster utan stamtavla. Om du vill avla håller jag helt med #13 om att du borde köpa en hona från en uppfödare. Visst kan man behöva stå i kö ett tag men det är det ju värt om man vill ta en kull. Man kan inte ta "bara en" kull för att testa, det kommer då ändå vara många ungar som redan har fötts med potentiella fel och sjukdomar… Att avla på en hamster som man inte vet något om för ju inte heller hamsterarten framåt om man säger så, och det måste ju ändå vara målet med avel? När du nu tänkt på mycket annat som burar, veterinär, köpare, hane med stamtavla och sånt så finns fet väl ingen anledning att inte göra det ordentligt? Jag rekommenderar att du köper hona från uppfödare. Transport brukar vara förvånansvärt lätt att lösa.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
2016-10-22 01:06
#16

#14 Ja, alla hamstrar kan bära genetiska sjukdomar och just därför är det viktigt med en dokumenterad bakgrund så man kan stoppa de linjer som inte är bra att avla på. Det medföljer enormt mycket ansvar när man ska avla och att avla på en Djuraffärshamster är oansvarigt och oseriöst. 

Om du ändå ska avla så gör rätt från början. 😐

Håller med allt som #15 skrivit!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Miikaeela
2016-10-22 01:41
#17

#10 flaskhållarna du nämner från wish är INTE tillräckligt stora för guldhamstrar tyvärr… de riskerar att fastna i hålet :( Roligt att du verkligen vill engagera dig mer kring hamstrar men tyvärr kan jag inget annat än att hålla med cireea och honeymoon. Gör rätt från början och köp en hona från en "riktig" uppfödare också. Djuraffärer är tyvärr ingenting att lita på. Jag har erfarenheter från zoofackhandeln och trots att de säger att djuren är från uppfödare så är de inte alltid det. De får det att låta finare inför kunden för att kunderna ska köpa djuren. I djuraffären jag arbetade sa det att djuren kom från privata uppfödare men verkligheten var ett loft ute på lagret som var fullproppat med burar där de avlade upp hamstrar,gerbiler,kaniner, marsvin. De fick nytt vatten och mat varje dag, burarna städades ofta. MEN djuren bodde i små labb burar, de djur som var sjuka avlivades genom att kvävas eller slungas in i väggen. Hemskt. Det var också mycket inavel och defekta ungar, dessa överlevde oftast inte eller så avlivades de för man vill ju inte sälja sjuka djur. Förstår att det känns spännande och att du vill komma igång så fort som möjligt för att du knappt kan bärga dig att få små,gulliga hamsterungar. Men snälla vännen du måste förstå att man avlar för ett syfte och då ska man göra rätt från början. Säger inte detta för att vara elak utan det är fakta. Inom hamsteravel gäller regler och riktlinjer som för vilken annan djuravel som helst, VIKTIGASTE är att avla på friska djur. För att veta om djuret är 100% friskt och okej att avla på så krävs stamtavla på både hane och hona. Det är inte bara ungarna som det kan gå illa för utan det kan även gå mycket illa för honan. Hon kan ha defekter som inte syns utåt men som kan göra att hon får en problematisk förlossning som kan leda till att hon dör. Om honan dör så klarar sig inte ungarna heller. Så stressa inte! Leta efter en hona som har stamtavla och lämpar sig att avla på! Blir mycket roligare för dig också att få friska, välmående ungar :)

EvyKiwy
2016-10-22 10:38
#18

Hmm jag tror jag förstår ska prata med mamma om vi…. Eller näää det går inte…… Hummm ska fortsätta googla UM min hamster lägger sin mat i röret men sover i buren xD

EvyKiwy
2016-10-22 11:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Och jag tror knappast att ni började HELT rent när ni börja? Jag menar det är som ovan säger väldigt svårt att få in första foten i den förvirrande uppfödare världen när det inte finns några hamstrar nära utan ca 6 timmars resa min flera tusen kronor för båt och bil ……… Och jag måste ha pengar film veterinären som jag sparat undan till akutfall Kommer ni hata mig oändligt om jag använder honan? För för mig är det svårt när jag börjar med något och tvingas vänta tappar jag lär sytråden ur nålen så att säga….. Ärsh lång historia har vart så sedan jag fick hjärnskakning ….. Den förändrade mig mycket…… Men håll oss till ämnet För vi börjar hoppa ur ämnet lite nu……

Honeymoon
2016-10-22 11:58
#20

#18 Varför kan du inte prata med din mamma? #19 Det handlar inte om att vi skulle hata dig, det här handlar om djur och då måste man ALLTID tänka på djurens bästa. Det är det allra viktigaste att inga djur far illa, inte att man är otålig att få igång en uppfödning.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
Cireea
2016-10-22 13:51
#21

#19 Precis som honeymoon säger så handlar det inte om att vi skulle tycka illa om dig utan det handlar om vad som är rätt för djuren. När jag började som uppfödare 2013 så började jag med två djur som båda hade stamtavla. Så jo, det går visst. 

Om du är intresserad har jag faktiskt en uppfödarplats kvar på en kull som föds i november. 🙂 Du måste ju dock vänta med kullen till honan blir 5 månader men ska man avla så är den väntan inte alls lång och den måste man gå igenom varje gång innan man kan ta en kull. 

Jag tycker du faktiskt ska leta upp en uppfödare och ta kontakt. Att ta hjälp av en kunnig uppfödare när man ska starta upp är det bästa man kan göra. Jag är mentor åt en blivande uppfödare och det är så roligt att bolla idéer och hjälpa till med alla frågor och funderingar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

EvyKiwy
2016-10-22 14:10
#22

#21 menar du att du har en kull på G? Det är bara det att hmm jag kan prata med mamma men … Lång historia men jag ska prata med mamma nästa vecka men Cireea jag bor på Gotland och jag vet inte hur jag isfl skulle få hem hamstern till mig

Honeymoon
2016-10-22 14:18
#23

#22 Jag håller helt med Cireea om att det är en bra idé att ha en uppfödare som mentor! Vad gäller transport så finns det tramsportgrupper både här och på Facebook där man kan få hjälp med transport. Det är inte alls särskilt ovanligt att hamstrar hämtas från Norge, Finland och Danmark, så transport till Gotland borde ju gå att ordna om man är ute i god tid.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Honeymoon
2016-10-22 14:22
#24

Vad gäller att börja "helt rent" så tror jag att de flesta seriösa uppfödare gör det. Jag vill själv bli uppfödare (om kanske fem år när jag hunnit läsa på och lära mig tillräckligt mycket, eftersom jag anser att man bör ha väldigt mycket kunskap när man tar på sig ett så stort ansvar som att sätta nya små levande varelser till världen) och för mig är det en självklarhet att bara avla på friska hamstrar med stamtavla, även från början.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
2016-10-22 14:58
#25

#22 Transport löser sig alltid. Om inte annat finns det många bra uppfödare längre ned i landet också. Flingans finns exempelvis i Köping så det kan du ju kika på, då är det dessutom närmre för transport. 

Kika på uppfödarlistorna som finns både här på Hamster iFokus men också den som finns på Guldhamster iFokus. Finns även uppfödarlista inne på Svenska Hamsterföreningens hemsida som du kan titta på.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

EvyKiwy
2016-10-22 16:07
#26

Hmm och jag sak upp till Norrköping om 2 veckor så…… Jag får nog prata lite med mamma på måndag….. Eller nu på telefon #25 Cireea är du uppfödare? 0:

Cireea
2016-10-22 16:53
#27

#26 Ja 🙂Jag är medlem i Svenska Hamsterföreningen och har även skickat in min ansökan om att bli en registrerad uppfödare av guldhamster. Alla hamstrar från mig är registrerade i SHF med stamtavla som medföljer vid köp. 🙂

Min sida: http://eyosuppfodning.weebly.com


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
EvyKiwy
2016-10-23 12:40
#28

Coooooooooolt eller nä det är bara första bokstaven!! Men min mamma är (tyvärr)som hon är och säger att vi SKA ta en kull på henne…. Men Cireea kan du bli min mentor i denna Mystiska värld? :€

Cireea
2016-10-23 13:42
#29

#28 Absolut, jag skulle väldigt gärna ha lite kontakt med din mamma också så jag får lite förståelse till varför hon vill avla på en Djuraffärshamster

Du kan väl skicka ett meddelande här eller på min Facebook-sida? :) Min Facebook-sida heter Eyos Hamsteruppfödning.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

EvyKiwy
2016-10-23 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag Uhm vet inte hur jag skickar meddelande men ska försöka! Jag kan skicka hennes nummer eller nåt BTW jag var på secondhand idag i Tofta och hittade en matskålar och ett sandbad till den nya som jag nu bestämt ska heta Racer kolla!

EvyKiwy
2016-10-25 17:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Hej idag gorde jag årets KAP jag hittade ett icke läckande akvarium utan repor eller sprickor eller nåt på en second hand butik gör 50 KR!! Och sedan var jag på 9liv (ett ställe där det är en loppis och allt går oavkortat till katthemmet där man kan adoptera katter) och hittadedelar av en Bur jag tänkte köpa sedan sa han i kassan att det fanns fler och större delarna av buren i Hemse och att han skulle dit imorn så vi bestämde med honom att om dom är kvar tar han med den till Visby och reserverar den åt oss !!!!! Han visade oss en bild som han skickade till mamma som hon skickade till mig dock är de på tok för liten för en hamster så jag tänker "bygga" om den till en transport Bur! Det finns en över del som ska vara transport Bur men som jag tycker så för liten och en del för vatten och en stor del där man har maten och huset och hjulet och en del där toan är men jag ska fixa så där toan ska va sak jag ha som hus och där huet ska va sak jag ha mat och leksaker och VIPS en transport Bur! Hör är bilden! + att jag kan yttra mig lite om att jag hittat ett pumpa hus(typ) och planerare Halooween hons hamstern! Själv hämtar jag min andra några där efter Halooween hopppas nu har det super och skriv och lägga gärna upp bilder om era hamstrar/burar.

Upp till toppen
Annons: