Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 756 ggr
LIMOUSIN
2016-10-19 09:12

Hur får jag han att lita på mig

Jag hämtade hem en guldhamster från en uppfödare i söndags. Hos uppfödaren så bara stack dem in handen i buren och lyfte upp hamstern, de fick jaga runt efter honom lite och sen ta upp honom han bet inte eller fräste inte och var väldigt snäll när man höll han. Väl hemma hos mig har jag inte rört honom sen hemma hos uppfödaren då han är fruktansvärt rädd! Har varje dag nu när han varit vaken gett honom Färskmat från min hand, han har aldrig vågat ta mat från min hand, så får alltid lägga maten framför honom så tar han det. Så fort man pratar med honom eller går förbi buren så blir han stel som en pinne och ser ut att bli helt vättskrämd! Vad ska jag göra? Ska jag fortsätta med mat från min hand eller hur gör man egentligen? :o Vill så klart lyfta upp honom snart för att kunna släppa ut honom i en hage, men vågar inte lyfta han för då kanske han blir ännu räddare? Tacksam för hjälp! :)

Annons:
Honeymoon
2016-10-19 09:57
#1

Precis så var det för mig när jag för några veckor sedan fick hem min hamster från en uppfödare. Ett tips som jag fick för att kunna ta ut honom ur buren var att lyfta upp honom i en mugg eller liknande (man kan locka in dem i muggen med mat/godis). Testa olika sorters Färskmat - kanske hittar du något som han tycker är tillräckligt gott för att han ska våga ta det ur handen på dig! :) Och mycket tålamod så kommer det löna sig! Lycka till!

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

LIMOUSIN
2016-10-19 13:52
#2

Okej ja det kan jag testa! Blir bara så nojjig att jag ska skrämma upp honom mer än vad jag redan gör bara av att vara i närheten av han :( Ja absolut provat katt mat och ost änsålänge men verkar inte vara speciellt poppis!

LIMOUSIN
2016-10-19 13:53
#3

Men då tyckdr du/ni ändå att jag ska ta ut honom och så ur buren även fast han är rädd?

Honeymoon
2016-10-19 14:40
#4

Jag tog i alla fall ut min hamster trots att han var rädd, och försökte sitta mycket vid buren och prata med honom för att han skulle vänja sig vid mig, så det är nog de bästa tips jag har att ge. :) Testa lite olika mat, ärtor är favoriten här men de flesta hamstrar har väl sin egna favoritmat. ;)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

LIMOUSIN
2016-10-19 15:34
#5

Okej ja men då gör jag det. För känner lite så, han måste ju se att händer faktiskt inte är farligt och att det kan va ganska kul att bli upplyft och komma utanför buren. :) Slutar 19 idag sen ska jag hem och försöka plocka ut honom, ska bli spännande! :D

Honeymoon
2016-10-19 15:55
#6

#5 Exakt, man ska väl inte tränga sig på för mycket, men samtidigt tror jag verkligen på att man måste vänja dem vid att man inte är farlig. :) Vilken uppfödare köpte du från? :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
LIMOUSIN
2016-10-19 20:06
#7

Han är från en familj i Göteborg :) Hade ute han nu, han får mest panik och springer runt och känns väldigt "stirrig" och stressad. Men klappade lite och lyfte upp honom ibland, han försöker mest bara springa runt och och springa ifrån mina händer haha. Men han klättrar på mig och går förbi händerna utanproblem. Och han försöker absolut inte att bita eller fräser eller så utan mer bara att han stissar runt! Här kommer en bild på han med, vad tror ni han är för färg? :)

LIMOUSIN
2016-10-19 20:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
emeliesjostrand
2016-10-19 20:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Åh så söt!! :-D 

Kan ju vara så att han är lite blyg i början! Jag brukar ta det lugnt med den första veckan sen gradvis börja "umgås" med de mer och mer. Stängde in mig och min kille i rummet. Han kunde springa runt och lukta på mig hur mycket han ville samtidigt som han fick utforska rummet. Jag har en sån liten "resebur" som jag använde för att lyfta honom med i början. Den var ju bra för där är ju plastlock så om han blir rädd kan han inte hoppa runt och han har ändå möjlighet att se vad som händer. :-)

LIMOUSIN
2016-10-19 20:33
#10

Tack! Ja han är så himla söt och man vill bara gosa med honom, lilla Hilmer. :D så himla mjuk med. Okej tack för tipset! Blir nog att ha han lös i badrummet imorgon och sitta med honom på golvet, lät bra, så han kan komma fram när han vill och ge godis :) Ja man får nog ha något att lyfta han i tills han lugnat sig lite så man inte tappar han. Din hamster var jättefin med! Längtar tills jag kan hålla Hilmer så :)

MaaariaS
2016-10-19 23:58
#11

#8 Är hans ögonringar beigea eller är dom grå?(svårt att se på bilden)

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

LIMOUSIN
2016-10-20 11:11
#12

Dem är begiea. :)

MaaariaS
2016-10-20 13:15
#13

Då är hamstern sobel färgad 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: